Microsoft již se svým příštím Xboxem karty na stůl vyložil, teď byla řada na Sony a na PlayStationu 5. Namísto původně plánované prezentace na GDC v San Franciscu ale vzhledem ke karanténním opatřením došlo na on-line vysílanou komorní přednášku Marka Cernyho. Ta mohla přinést určité zklamání těm, kteří užuž chtěli vidět podobu konzole nebo dokonce hry, na druhou stranu se řady velmi důležitých detailů dočkali všichni ti, kteří se pídili po technických specifikacích konzole. Mark Cerny předně za řečnickým pultem hovořil o tom, že při návrhu PlayStationu 5 měli v týmu na paměti tři hlavní aspekty: naslouchání vývojářům, balancování mezi evolucí a revolucí a hledání i zpřístupňování nových snů. To ale může ještě znít přinejlepším trochu vágně, nicméně další slova Marka Cernyho už nepostrádala konkrétní rozměry a dokonce i cifry.
V centru dění se hned na začátek ocitlo SSD vlastního návrhu a o velikosti 825 GB. To má díky maximálně upravené architektuře a přítomnosti řídících jednotek vlastního návrhu dosahovat závratné rychlosti až 5,5 GB/s (Xbox Series X nabídne necelou polovinu této hodnoty). Abychom to dali do perspektivy, přinesl Mark Cerny srovnání se stávajícím pevným diskem pro PlayStation 4. Ten dnes dokáže kvůli fragmentaci a mechanické povaze disku načíst 1 GB dat za zhruba 20 vteřin. Nový polovodičový disk u PS5 zvládne dvojnásobek dat za zhruba setinu tohoto času, což má ve finále vést k až stonásobně rychlejšímu nahrávání her. A to je jen část výhod, neboť tento prakticky instantní přístup k obrovskému množství dat částečně dokáže zastoupit i funkci RAM. Pro srovnání se lze opět vrátit k příkladu PlayStationu 4, u kterého bylo zapotřebí v 8 GB operační paměti uchovávat data na potenciálních dalších 30 vteřin čistého herního času. Tím bylo zajištěno, že ať už se hráč vydal kamkoli, tak nenarazil na bariéru v podobě nenačteného obsahu. V případě PS5 je ale tato bariéra málem směšná, neboť s markantně navýšenou rychlostí načítání dat to v praxi znamená, že v 16 GB GDDR6, jež PS5 nabídne, bude zapotřebí uchovávat pouze jediná další vteřina herního zážitku. Všechno ostatní bude možné načítat takzvaně za pochodu, neboť hardware PS5 dokáže během jediné vteřiny nahrát až 40 GB dat. Dlouhé jízdy výtahem či nahrávací obrazovky uprostřed úrovní tedy mohou být již brzy minulostí.
Ta hlavní výhoda přítomnosti SSD se v tomto ohledu přímo vybízí – obrovské otevřené světy, které nebudou uměle přerušované nahrávacími obrazovkami a které ani nebude nutné rozdělovat do segmentů. Nutností je samozřejmě vhodný návrh hry i její instalace na systémovém SSD. Mark Cerny ale rovnou dodal, že dodané SSD nebude jedinou možností pro ukládání dat, zpětně kompatibilní tituly z předchozí generace bude možné přesunout například i na externí harddisk, tam se ale bude maximální rychlost přenosu dat pohybovat okolo 100 MB/s. Pro tituly primárně určené pro novou generaci by takováto forma rozšíření za pomocí klasického pevného disku byla nevhodná, možností ale bude více. Mark Cerny totiž přislíbil i uživatelsky připojitelné M.2 disky, což může oproti konkurenci znamenat značnou výhodu. V praxi to znamená jednoduše vyměnitelnou externí jednotku o velké kapacitě i extrémním výkonu, který u běžně dostupných disků dnes dosahuje rychlostí mezi 3 a 4 GB/s. V průběhu tohoto roku by pak sice mohly dorazit i jednotky s až dvojnásobnou rychlostí, v tomto ohledu ale Mark Cerny vyzývá ke střízlivým očekáváním, neboť složité řídící jednotky konzole obhospodařují více než jen čtení a zápis. Háček to má ale v tom, že ne všechny disky budou kompatibilní, a to například už jen kvůli rozměrům jednotlivých disků (mění se nejen jejich délka, ale i výška, některé mají totiž třeba i integrované chladiče). V tomto ohledu slibuje Sony zavčasu dodat tabulku kompatibility.
Zabíhat do ještě detailnějších technických specifikací a rozebírat architekturu jednotlivých výpočetních jednotek zde asi příliš smysl nemá a podíváme se raději na další klíčové vlastnosti týkající se nás hráčů. Mark Cerny na pódiu například zopakoval, že grafický čip vychází z architektury RDNA 2 od AMD, v případě PlayStationu 5 ale pochopitelně půjde v porovnání s čipy pro PC o upravenou technologii, stejně jako u Microsoftu. Na to konto se Cerny snažil veřejnost varovat před prostým porovnáváním cifer v podobě teraflopů. Čistě technicky vzato by někdo mohl poukázat na to, že PS5 bude mít zhruba 10,3 TFLOPS a Xbox Series X jich bude mít 12 a tím je vymalováno, Xbox by měl být lepší, ale není tomu tak. Celkový výkon konzole ovlivňuje celá řada dalších aspektů a v tomto ohledu Mark Cerny poukázal zejména na frekvenci grafického čipu. Ta může v nejnáročnějších scénách dosahovat až 2,23 GHz, a to má vliv i na další aspekty výkonu grafického čipu, který sice oplývá menším počtem výpočetních jednotek (36 u PS5 a 52 u nového Xboxu), ale díky vyšší frekvenci tím výkon celku trpět nemá. Naopak za zmínku stojí, že nedostatečně vytížený procesor dokáže propůjčit nevyužívaný výkon grafické kartě. CPU obsahující celkem osm jader pak má běhat až na frekvenci 3,5 GHz s tím, že v otázce návrhu řešení řízení spotřeby i chladícího systému zvolili v Sony tentokrát odlišný přístup. Ten spočívá v konstantním přísunu stejného napájení procesoru i grafickému čipu a variabilita se tentokrát týká frekvence zmíněných komponent. Ta slibuje být proměnlivá v závislosti na tom, jak vytížené tyto součásti konzole jsou, čímž v Sony docílí maximální efektivity i při zachování kdykoli dostupného maximálního výkonu konzole. Pro lepší obrázek bylo dodáno, že podtaktování v řádu jednotek procent má v praxi znamenat už o 10 % nižší spotřebu. A řeč pochopitelně přišla i na ray tracing, který samozřejmě bude také přítomen a o který se postará takzvaný Intersection Engine.
Na přetřes přišla i zpětná kompatibilita, která je přislíbena v maximální možné míře, ale z důvodu specifického řešení je zapotřebí každý z titulů individuálně otestovat. Mark Cerny v tom ale problém nevidí a zmínil, že ze stovky vybraných a údajně těch nejoblíbenějších her ze současné generace se neobjevil zásadní problém ani u jedné z nich. Potvrdil tím ale, že více jich zprvu kompatibilních jednoduše nebude. Seznam každopádně bude postupem času růst, podobně, jako tomu bylo u konkurence a u Xbox One. Jména konkrétních her jsme se ale ještě nedozvěděli a stejně tak Cerny ani nenaznačil, zda se dočkáme zpětné kompatibility i s předešlými generacemi konzolí značky PlayStation.
Značná část prezentace schopností chystané konzole Marka Cernyho byla věnována markantnímu vylepšení zvukové stránky her, neboť to je dle Cernyho něco, co je pro atmosféru ve hře velmi důležité. Současná generace PlayStationu údajně poskytovala zlomek výpočetního výkonu v porovnání s předchozím PlayStationem, což Mark Cerny zpětně považuje za krok špatným směrem. PS5 ale slibuje výrazný posun a zatímco PlayStation 4 dokáže simulovat zvuky vycházející z až odhadem padesáti různých zdrojů, tak nová konzole dokáže simulovat až stovky různých zdrojů naráz, navíc v mnohonásobně vyšší kvalitě. Pro lepší představu – hovoříme zde o rozdílu mezi jednotným šumem deště a individuálními zvuky stovek kapek deště dopadajících na povrch okolo hráče. Mark Cerny a jeho tým to bere skutečně smrtelně vážně a z prezentace hardwaru konzole vyplývá, že kromě maximálně uvěřitelného pocitu z pobytu v prostoru berou v Sony v potaz mimo jiné i tvar hlavy a uší i do detailu analyzovanou funkci tohoto orgánu. Výsledkem má být mimo jiné možnost simulace zdroje zvuku vycházejícího klidně i z více než tisícovky různých míst z pohledu pozice hráče. Mark ale podotýká, že z hlediska vyladění ještě nemají v Sony vyhráno a zrovna v otázce individuality (každý totiž vnímáme zvuky jinak) mají ještě co dohánět. Tak jako tak má být výchozím bodem pro nejlepší dostupnou kvalitu zvuku použití sluchátek, v plánu je ale i schopnost uvěřitelně nasimulovat prostorový zvuk i z obyčejných reproduktorů integrovaných přímo do televize.
A to je ve zkratce vše důležité, co jsme se dnes o další generaci konzole PlayStation dozvěděli. Málo toho není, stále ale můžeme odhadovat to pro mnohé hráče nejdůležitější – kdy přesně konzole vyjde a kolik vůbec může stát. V ideálním případě bychom se měli dočkat již tuto vánoční sezónu, ale se současným děním ve světě se může hravě přihodit i to, že dojde k odkladu, ale raději nebudeme předjímat cokoli negativního. Vy už se s námi každopádně v komentářích podělte o to, jaký na vás nové informace udělaly dojem a jak na připravovaný souboj dvojice konzolí nahlížíte vy.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Jinak co se tyče včerejší predvadecky tak já zklamán nejsem. Necekal jsem žádné předvedení vizuálu samotné konzole natož her. Nemyslím si ani, ze Sony nějak zavratne lákalo na včerejší akci. Jen den dopředu upozornili, ze bude Mark Cerny mluvit o Hardwaru PS5. Jasné mohli na konci dat nějaké další info, ale vem to čert. Myslím, ze víc informaci přijde brzy.
Tohle je nejhloupější argumet, kterej fanoušci Sony používají. Většina nemá PC, který by dokázalo mít ten výkon a kvalitu, jako má Xbox One X, natožpak se zmůže na velice drahý PC s kvalitní NVIDIí, aby mohli mít něco co bude konkurovat budoucí XSX.
Jedna z ukázek hlouposti hádání se co je lepší.
Jak jsi tuhle větu myslel, Honzo? Xbox bude mít přeci taky externí disk běžící po PCI linkách PCI E 4.0.
Jinak podle toho, co víme, bude Xbox prostě výkonnější. Jde o stejné architektury a ty rozdíly jsou podle mě dost velké, aby je PlayStation dohnal nějakými vlastními vychytávkami a nastavením. Navíc podobné vychytávky bude mít i Xbox.
Trochu se u PS5 bojím toho avizovaného navázání chlazení na proměnlivé taktování. Pro nenáročné situace supr, ale pro hraní náročných her by to mohl být problém. Tam doufám, že se přejde čistě na vytížení HW chlazení, aby se pak kvůli vysoké teplotě nesnižoval výkon konzole, jak to dnes známe u notebooků. I když tam je ten throttling často dost primitivní.
Hlavní ale je, že čistě výkon nedělá kvalitní a zábavné hry, takže obě konzole budou stát za to. Když už by něco mohlo nějakou z konzolí bolet, tak bych to tipl na poruchové komponenty. Za současné situace se může příliš tlačit na co nejrychlejší výrobu a to s sebou může přinést nekvalitu. To pak může poškodit sebelepší konzoli.
Se zbytkem Tvého komentáře souhlasím a docela zajímavá je z Tvé strany ta zmínka o poruchovosti, PS5 mi přijde z hlediska architektury o něco složitější, to by také mohlo být nějakým ukazatelem.
Určitě s tebou souhlasím, že možnost si vybrat od více výrobců a z více modelů je pro PS5 rozhodně větší výhoda. Přece jen ta přenosová rychlost je závislá i na samotném disku a nejen na možnostech systému. Jestli jejich instalace bude navíc podobně uživatelsky příjemná jako u Xboxu, tak úplně supr 🙂
V glosáři pod položkou „Xbox Series X Storage Expansion Card “ píšou v podstatě to, co tvrdím já, viz:
https://news.xbox.com/en-us/2020/03/16/xbox-series-x-glossary/
Jenže nikde nevidím doslova napsáno, že k Xboxu budu moci připojit libovolný NVMe disk dle vlastního výběru, který by reálně PCI Express využil, v současnosti to spíš chápu (a třeba špatně, rád se poučím), že rychlost této sběrnice využije jen interní SSD a jen ta jejich „expansion card“ od Seagatu a formát ostatních připojitelných médií je mi ne zcela známý..
Zkrátka (a pokud to dobře chcápu) – rychlé načítání dat a nahrávání her bude u Xboxu možné jen z interního SSD a z „Xbox Series X Storage Expansion Card“ (1 TB max), zatímco u PS5 to bude možné kromě interního úložiště i z jiného NVMe SSD, které si hráči sami mohou vybrat a nainstalovat, rovněž o libovolné velikosti a od libovolného výrobcce. A navrch budou moci k oběma konzolím hráči připojit i další klasický HDD pro starší tituly.
Howgh? 😀
Stejně tak u PS5 bude možné připojit dodatečný disk na PCI přes M.2 a nebo pak přes USB. A celou dobu jsem mluvil o PCI discích.
S tím, cos teď napsal už souhlasím, takže si už evidentně rozumíme 😀
Naopak, ten hrubej výkon bude u multiplatformních titulů zásadní, a na XSX to prostě bude vypadat líp. Sony zbytečně vývojářům naopak komplikuje život, ať si jejich marketing říká co chce, ale portovat to na PSku bude složitější a vyžadovat mnohem více práce.
Mark Cerny je geniální inženýr, ale Sony zjevně na vývoj dalo málo peněz a já ho obdivuju, co s tím přesto dokázal udělat. Ale to ujišťování, co říkají pánové z Vortexu…. no, měli by prostě přiznat, že mají Playstation raději a že je tímhle zklamali, než se snažit tvářit, že na výkonu nezáleží (záleží, každej PCčkář to ví, jak stačí mít o pár vláken na procáku víc a jak hned všechno super jede).
XSX je prostě výkonější a poznat o bude, tečka.
A to, jak Sony pojalo zpětnou kompatibilitu, o tom se nemá cenu bavit, to je prostě vidět, že to oni ani moc nechtějí. A to ať si s nima vyřeší jejich vlastní fanoušci.
Na druhou stranu, ten výkon prožívají hlavně fanatičtí fanoušci, kteří tejdny uráželi zelenej tábor a snili o 15 terraflopech výkonu. Sony to nikdy nikde netvrdilo, Sony říkalo že ukáží novou generaci konzole, která bude poctivě lepší a bude mít nové technologie a to splnili do puntíku. Jasně, měli by bejt opatrní v sebevědomejch výkřicích, jak to bude nejmodernější konzole na světě, protože nebude.
Sony fanoušci se teď budou a můžou točit jen kolem toho, že k PS5 budete moci připojit různý SSD disk, kdežto u XSX jen jeden danej modul. Akorát teda rozhodně ne všechny značky budou u PS5 fungovat stoprocentně, žejo, navíc u obou konzlí se to časem určitě bude i měnit, ale točit se kolem toho budou.