Praktická digitální archeologie zaznamenala další senzační úspěch. Po téměř 30 letech se podařilo vypátrat a zprovoznit prototyp strategie SimCity od Willa Wrighta a Maxisu pro konzoli Nintendo Entertainment System. Verze pro NES se představila v lednu 1991 na veletrhu CES. Od té doby se však po ní slehla zem a hra později vyšla jen na modernější SNES. Frank Cifaldi celý příběh důkladně zmapoval v příspěvku na blogu The Video Game History Foundation, kde najdete spoustu zajímavých detailů a podrobností.
Dvojici kopií se podařilo vypátrat už v roce 2017. Až nyní se ale The Video Game History Foundation pochlubila celým příběhem, který zveřejnila během Vánoc. Cílem nadace bylo zachránit unikátní port a uchovat jej pro další generace, což se povedlo. Dvojice cartridgí s prototypem hry se objevila nejprve v Seattlu a znovu pak na akci Portland Retro Gaming Expo, kam je přinesl původní majitel. Jedna z nich byla prodána soukromému sběrateli, druhá se pak v podobě digitální kopie dostala do rukou lidem z The Video Game History Foundation.
Will Wright letěl do Japonska a společně s Mijamotem v centrále v Kjótu upravovali existující hru tak, aby spíš než hardcore simulaci svými kořeny připomínala konzolový hravý a přístupný počin.
Proslulý japonský designér Šigeru Mijamoto, autor sérií jako Mario, The Legnd of Zelda, Star Fox, Donkey Kong, Pikmin nebo F-Zero, si začátkem devadesátých let pohrával s myšlenkou vytvořit hru, v níž by se budovalo město. Vůbec přitom nevěděl o SimCity, které vyšlo už v roce 1989. To ostatně prozradil už v rozhovoru pro časopis Nintendo Power v únoru 1991. Když vymýšlel budoucí hry pro Super Nintendo, navrhl titul, který by hráči umožnil vytvořit si vlastní svět. Byl pak podle svých slov příjemně překvapený, když zjistil, že taková hra už existuje.
Společnosti Maxis a Nintendo začaly vyjednávat o právech na konzolovou verzi. Podle některých spekulací nakonec japonský gigant za SimCity zaplatil milion dolarů, částka ale nikdy nebyla oficiálně zveřejněna. Will Wright pak letěl do Japonska a společně s Mijamotem v centrále v Kjótu upravovali existující hru tak, aby spíš než hardcore simulaci svými kořeny připomínala konzolový hravý a přístupný počin. Jen si to představte – jedni ze dvou největších herních velikánů své doby ve vrcholné formě tvoří společně hru, která má spojit to nejlepší z obou světů.
Jednu z nejvýraznějších odlišností verze pro Nintendo představovala novinka v podobě postavy Dr. Wrighta. Průvodce očividně pojmenovaný po Willu Wrightovi fungoval jako virtuální rádce. Zatímco původní SimCity neobsahovalo žádnou komplikovanou nápovědu a spoléhalo na vynalézavost hráčů a klasický manuál, Dr. Wright postupně vysvětloval hráči veškeré mechanismy. Komická figurka navíc reflektovala počínání a případné úspěchy hráče. Hravý tutoriál je něco, na co Nintendo myslelo už začátkem devadesátých let, zatímco na další platformy se rozšířil až v pozdějších letech. A nejde přitom o jediné vylepšení, jímž port předběhl svou dobu. Tato verze obsahuje i další funkce, které se později objevily v novějších pokrčováních série SimCity. Namátkou systém bankovních úvěrů, které mohou hráči pomoci v situaci, kdy mu dojdou peníze.
Nintendo oznámilo vývoj konverzí pro NES a SNES současně, ale v roce 1991 nakonec vyšla jen modernější edice a ta osmibitová skončila v propadlišti dějin bez bližšího vysvětlení. Jedním z důvodů mohl být i omezený výkon zařízení, kterému dávají výpočty běžící na pozadí v některých chvílích pořádně zabrat. Stejně tak dobře ale může jít jen o průvodní jev nedokončené verze a Nintendo se mohlo rozhodnout verzi pro NES nevydat, aby nekonkurovala nové platformě.
Jedno z překvapení, které ukrývala verze pro NES, byla i dosud neznámá hudba. Unikátní soundtrack zkomponovala Sojo Oka, skladatelka Super Mario Kart nebo Pilotwings. I když napsala hudbu i pro SNES verzi SimCity, titul pro NES měl unikátní skladby. Společná je jen píseň Metropolis Theme. Pokud byste si nechtěli celý soundtrack stahovat, můžete si ho poslechnout i na YouTube. Ve starším rozhovoru Oka řekla, že verzi pro NES zkomponovala před tou pro Super Nintendo.
Rozsáhlý příspěvek na webu The Video Game History Foundation se také důkladně věnuje rozdílům mezi verzemi pro NES a SNES, přičemž všechny změny důkladně dokumentuje. Ačkoli z pohledu hratelnosti jsou oba tituly téměř shodné, s ohledem na výkonnostní skok novější konzole se liší především grafická stránka. Osmibitová verze ale obsahuje i některé funkce, které novější a pokročilejší šestnáctibitová postrádá.
YouTube kanál The Video Game History Foundation rovněž přetéká zajímavými videi. Prohlédnout si můžete nejen hru samotnou, ale i animace Dr. Wrighta nebo původní reportáž o titulu z veletrhu CES 1991 pocházející z pořadu Video Power. Z dat se navíc podařilo vylovit také některé nepoužité animace a grafiku. Jeden z lidí, kteří měli k prototypu v uplynulých měsících přístup a pomáhal s rozborem hry a vystřižených funkcí, už dokonce stačil opravit několik bugů a částečně zprovoznit třeba lodě, které nefungovaly.
Digitální archiváři dali na internet k dispozici ROM, s nímž by si měl poradit každý moderní emulátor NESu.
A co je vůbec nejlepší? O SimCity pro NES si nemusíte jen číst a sledovat videa. Můžete si ho sami zkusit zahrát. Digitální archiváři dali totiž na internet k dispozici ROM, s nímž by si měl poradit každý moderní emulátor NESu. Společně s ním navíc obdržíte i původní soundtrack ve formátu MP3, kompletní dokumentaci a nejrůznější raritní obrázky a fotografie vztahující se k vývoji, propagaci hry i jejímu “restaurování”.
I když hra obsahuje bugy, typografické chyby, postrádá část obsahu a nemůže být zaměňována s hotovým produktem, je v zásadě funkční. Cartridge ostatně údajně pochází z focus testů, kde se titul demonstroval potenciálním budoucím zákazníkům, jak prozradil jeden z lidí obeznámený s vývojem. Rozhodně tak stojí tato znovuobjevená digitální fosílie za zkoušku. Ani ti největší optimisté z řad nadšenců totiž nedoufali, že bude prototyp v tak skvělé kondici.
První SimCity vyšlo v únoru 1989. Po verzích pro Amigu a Macy se hit Willa Wrighta časem objevil snad na všech myslitelných platformách. Kromě hlavní řady pro počítače, kterou tvořila pokračování SimCity 2000, SimCity 3000 nebo SimCity 4, hra zamířila i na konzole, handheldy, mobily a rozrostla se také o další spin-offy jako SimFarm nebo SimCopter. Na její úspěch později navázala série The Sims.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.