Osobně se považuji za netrpělivého člověka, proto nevyhledávám hry žánru roguelike ani roguelite, jelikož tuším, že mi příliš nesednou. Čas od času se ale objeví hra, která mě nejenže zaujme jinými svými přednostmi, ale nakonec propadnu i její hratelnosti. To je i případ roguelite akce Endless Dungeon s prvky tower defense a samozřejmě všudypřítomnou strategií. Jak už název napovídá, Endless Dungeon je dalším střípkem v sérii Endless, kterou Amplitude Studios započalo v roce 2012 4X tahovou strategií Endless Space. Tu v roce 2014 následovala hra Endless Legend, v témže roce nicméně došlo i na první odbočku v podobě roguelike Dungeon of the Endless. Poté se však znovu pustili do strategie Endless Space 2, ale i zcela nového titulu Humankind. S Endless Dungeon nyní opět zkouší něco nového a já měla tu možnost si jejich snažení vyzkoušet ještě pár měsíců před vydáním.
Hlavním cílem bylo samozřejmě přinést preview ze samotné hry, ale naskytlo se mi více možností a vlastně i zážitků (své zážitky z pražského i pařížského letiště ale asi raději vynechám). Prezentace se totiž nekonala online, ale vyrazila jsem na ni přímo do Amplitude Studios v centru Paříže. Právě z toho důvodu si pro nás vývojáři nepřichystali pouze místnost plnou počítačů, kde bychom do padnutí jejich nejnovější počin zkoušeli a probojovávali se jím, ale i prohlídku studia nebo možnost si popovídat s některými vývojáři. A dokonce i takový drobný workshop. Vzhledem k tomu, že jsme měli o program a zábavu postaráno na celý den, nechyběl ani vydatný oběd. A mousse [mus] je skutečně výborným dezertem, přičemž už alespoň vím nejen jak chutná, ale i jak se vyslovuje… Ale to už trochu odbíhám, a proto přejděme spíše k tomu hlavnímu, tedy k náplni dne a pochopitelně i hře.
Amplitude Studios bych označila za značně spletitý komplex, zároveň však za oázu klidu. A z toho, co jsem viděla, i jako velice příjemné a kreativní místo, kde musí jít práce zkrátka od ruky. Po celou dobu naší návštěvy panovala uvolněná atmosféra, vývojáři byli vstřícní a připraveni na nejrůznější otázky, ale třeba i naši neschopnost během následného hraní. K mé velké radosti jsme se během prohlídky zastavili i ve zvukovém studiu, kde jsme nakonec zakotvili na delší dobu. Zde jsme se seznámili se zdejší tvorbou zvuků do hry, ale dokonce jsme se mohli společně se zahraničními kolegy i do tohoto procesu zapojit. Zajímavé zvuky často vznikají z těch nejpodivnějších věcí, a tak na nás čekaly pomeranče, vajíčka nebo usušený chléb. Klasika. A kdo ví, třeba se někde mezi těmi pětatřiceti tisíci zvuky bude nacházet i můj hlas, zatímco bude některý z robůtků umírat…
Pak už jsme se ale dostali přímo ke hraní. S Endless Dungeon jsme měli možnost strávit zhruba dvě a půl hodiny, přičemž jsme začali nepřekvapivě tutoriálem, po jehož splnění jsme se už mohli vrhnout do dalších vesmírných sebevražedných misí. Sami, i v kooperaci s kolegy nebo někým z vývojářů, kteří nám byli stále nablízku a k dispozici. Endless Dungeon je roguelite akcí, která nás společně s posádkou hrdinů nechá ztroskotat na vesmírné stanici. Jakoby nestačilo se z ní dostat, musí zároveň být plná mimozemského neřádu, nejrůznějších stvůr a ničivých robotů. Cestou skrz až ven je magický krystal, který dokáže otevírat zapečetěné dveře, ale zároveň je srdcem celé party. Jakmile je krystal zničen, smyčka končí a je po všem. Oproti tomu příběh nekončí a hlavně jsou naši hrdinové náležitě vybaveni, aby se dokázali postarat nejen o sebe, ale rovněž ochránit krystal.
Vývojáři nám do rukou svěřili i dosud neoznámené hrdiny, proto se zde o nich nemůžu konkrétněji rozepsat ani zmínit. Každý je však svůj, což se projevuje v jeho chování a účasti v celém příběhu, ale nejvíce samozřejmě v boji a přístupu. Někteří hrdinové si raději cestu vpřed bez většího rozmýšlení prorazí a budou kropit vše okolo, jiní se soustředí na obranu a využívání prostředí, další je budou léčit a podporovat. A to se očekává i od hráče, který má sám k dispozici dva hrdiny, mezi nimiž může přepínat, přičemž jejich volba a přednosti jsou v boji nesmírně důležité. Ještě víc to pak platí o kooperaci, kde složení týmu tvoří ještě zajímavější spolupráci. A v tom ideálním případě i mimořádně funkční. V tomto ohledu se mi ne vždy dařilo a i po seznámení se všemi hrdiny a vyzkoušení jejich schopností mi ještě nějaký čas trvalo, než jsem našla pro sebe vhodnou kombinaci a následně i rytmus hry.
Hru a její systém není těžké pochopit, ale doopravdy ji ovládnout rozhodně nebude jen tak. Endless Dungeon nemá být záležitostí na pár hodin a je potřeba se připravit na velké množství selhání a úmrtí, jak už bývá v tomto žánru zvykem. Na druhou stranu navzdory svému názvu není hra nekonečná a nebudeme vesmírnou stanicí bloudit navždy, její překonání si však vyžádá čas, notnou dávku nervů i píle. Zatím nemohu říct, jak moc schopným vesmírným kovbojem bych po pár dalších hodinách byla, ale osobně cítím, že jsem na dobré cestě. Hratelnost je v každém případě zábavná a hlavně motivující k pokroku a zlepšování se, což považuji za nesmírně důležitý prvek. Jak už jsme předeslala, roguelite není zrovna mým žánrem, ale Endless Dungeon mě nakonec svou hratelností zaujalo natolik, abych překousla své nezdary a nevzdávala se.
Zásluhu na dobrém pocitu ze hry mají nicméně i její další složky. Stručně řečeno se hra nejenže příjemně hraje, ale i skvěle vypadá a zní. Grafická stránka hry je půvabná, hraje všemi barvami a nešetří působivými komiksovými efekty, které je radost sledovat obzvlášť v cutscénách. Design postav činí z každé unikát a vkládá jí společně s jejími schopnostmi část osobnosti. Prostředí jsou nápaditá a nešetří detaily, jednotlivé mapy a lokace jsou pak zajímavě navrženy a jejich průzkum je zábava. A chvílemi děs, když člověk namísto nové zbraně či součástek nalezne líheň nepřátel. Nejvíc mě však zaujaly ruchy, které ve hře skutečně zní natolik dobře a propracovaně, jak nám jejich autoři ve zvukovém studiu slibovali. Efekty i hudební doprovod jsou velice vydařené a je radost je poslouchat, což mě opravdu potěšilo.
Musím přiznat, že sama od sebe bych po Endless Dungeon asi nesáhla, a teď tuším, že by to byla chyba. Vývojáři jsou na dobré cestě, aby při vydání nadělili skvělý akční zážitek, který potěší fanoušky série a vesmíru Endless, ale i zcela nové, kteří kupříkladu vyhledávají roguelite záležitosti. Otázkou je, zda si hra udrží stejné tempo a zábavnost i v dalších hodinách hraní a po celou dobu, ale zatím má dobře nakročeno. Sem tam se objevovaly drobné technické nedostatky, příležitostné propady fps, nefunkční kolize či ne vždy přesně navazující animace, ale to je něco, co lze do vydání samozřejmě opravit. Nyní každopádně už nezbývá než čekat, jak hra nakonec doopravdy dopadne, ale po této zkušenosti jí věřím a přeji si, aby dopadla co nejlépe.
Endless Dungeon vychází 18. května na PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One a Xbox Series.