S tím, jakým způsobem informují Microsoft a Sony o nových konzolích, začíná se i mezi hráči utvářet jistá představa, co mohou v období letošních Vánoc vlastně očekávat. Na jedné straně je to hrubý výkon a užitečný design, na druhé pravděpodobně sofistikovanější optimalizace jednotlivých částí a historický příslib zajímavých exkluzivních titulů. Určit, která konzole je lepší, znamená hodit rozbušku mezi oba tábory herních nadšenců a stejně se nedočkat odpovědi, protože co se líbí jednomu, nemusí se ani náhodou pozdávat druhému. Přesto se do podobné debaty nechal zcela dobrovolně vtáhnout softwarový inženýr Ali Salehi z Cryteku a v rozhovoru pro íránský portál Vigiato mimo jiné řekl, že psát kód pro PlayStation 5 je mnohem jednodušší, než se o to stejné snažit na Xboxu Series X.
Vývojář z Cryteku buďto neobratně obchází dohodu o mlčenlivosti tím, že cituje své kolegy, nebo ji přímo porušuje a bere tak na sebe riziko následných finančních trestů.
„Za sebe nic konkrétního říct nemůžu, cituji pouze ty, kdo už učinili veřejné prohlášení. Vývojáři tvrdí, že PlayStation 5 je nejjednodušší konzole, pro jakou jsme kdy mohli kódovat, abychom dosáhli co nejvyššího výkonu. Pokud jde o software, PlayStation 5 je extrémně jednoduchý a má mnoho funkcí, které dávají vývojářům maximální svobodu. Celkově vzato je PlayStation 5 lepší konzolí,“ říká Salehi v jednom z dostupných překladů popisovaného rozhovoru. Je nicméně nutné podtrhnout, že vývojář z Cryteku buďto neobratně obchází dohodu o mlčenlivosti tím, že cituje své kolegy, nebo ji přímo porušuje a bere tak na sebe riziko následných finančních trestů. Možná je i eventualita, že ani jeden z devkitů chystaných konzolí nemá k dispozici, tím by pak všechna další prohlášení na konto Xboxu a PlayStationu byla jen zbytečnou fabulací ve snaze vzbudit poprask a senzaci.
Pokud bychom ale měli uvažovat v rovině, že Salehi předkládá skutečné informace, zakládající se na jeho vlastních zkušenostech a výpovědi ostatních kolegů, pak připodobňuje Xbox Series X ve smyslu výkonu a jeho využitelnosti k PlayStationu 3. „Počet teraflopů indikuje, jak rychle může procesor za optimálních podmínek teoreticky pracovat. Výsledek ale tvoří mnoho faktorů a řetěz procesů, které jsou na sobě závislé. Pokud jeden z nich nebude pracovat dostatečně rychle, výkon se v další části [procesu] sníží,“ říká Salehi. Vzpomíná tím právě na PlayStation 3, který byl papírově výkonnější než Xbox 360, ale v praxi nebyli vývojáři schopni tohoto výkonu z nejrůznějších důvodů dosáhnout. Problémem byla například paměť, která tvořila jedno z hrdel celého výkonu a vývojáři s ní zápasili v podstatě po celou dobu životního cyklu PS3. Něco podobného pak může podle Salehiho nastat i v případě Xboxu Series X, který má i nadále rozdělenou operační paměť na dva segmenty, což ovlivňuje řízení propustnosti a spoléhá se na zastaralé API DirectX a vlastní verzi operačního systému Windows. „Naproti tomu Sony vytváří své vlastní API a software od základu s každou novou generací, se kterou jde na trh. To je přínosné pro ně i pro nás [vývojáře],“ dodává Salehi.
Všechny části grafického čipu PS5, které ovlivňuje rychlost frekvence, tedy věci, které se nevztahují k počtu CU a teraflopům, budou pracovat rychleji než na Xboxu Series X.
Další věc, kterou zmiňuje, je počet výpočetních jednotek – Xbox Series X jich má 56, PlayStation 5 o dvacet méně. I když budeme počítat s tím, že si Xbox Series X sám pro sebe rezervuje 4 CU, pořád jich budou mít vývojáři k dispozici mnohem víc než na konkurenční platformě. Salehi však staví situaci do kontextu a upozorňuje, že výpočetní jednotky PS5 běží na vyšší frekvenci, takže finální rozdíl není tak velký. „Všechny části grafického čipu, které ovlivňuje rychlost frekvence, tedy věci, které se nevztahují k počtu CU a teraflopům, budou pracovat rychleji než na Xboxu Series X. PlayStation 5 tak může pracovat na vrcholu svých možností – 10,28 teraflopů – zatímco XSX těchto čísel nedosahuje a na 12 teraflopů by dosáhl jen v ideálních podmínkách,“ vysvětluje Salehi. Jeho vyjádření je však opravdu nutné vnímat jako postoj člověka, který pravděpodobně má zkušenost s oběma devkity, ale reálně zatím nemůže svou práci s nikým jiným příliš porovnávat.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Zrovna PS5 chybějící CU tedy vůbec rozumně neokecal a připodobnit CPU a architekturu XSeX k Cellu v PS3 je pak diletantství nejvyšší ( Obě next gen konzole jsou si v podstatě podobné jako nikdy předtím)
Navíc Microsoft s DirectX Ultimate míří právě na mezidruhovou kompatibilitu , Windows ( PE )pod kapotou a víc než podobnost s PC architekturou naopak mluví o přístupnosti PC vývojářů právě k XSX .
Sony byla tím , kdo kdysi s mizerně dokumentovaným a obtížně programovatelným Cellem hodila vývojářům vidle do díla , majitelům zakázala instalovat na PS3 Linux a celkově se tvářila že vše jde podle plánů , i když fakticky X360 převzal v té době vládu nejen výkonem a úrovní grafiky .
Jsem jen rád pokud Sony představí intuitivní prostředí pro lepiče kódu , tohle totiž byla vždy doména PC a Microsoftu . Uvidíme která z konzolí bude nakonec tou lepší variantou , protože zákulisní zprávy mluví o podstatném rozdílu ve výkonu .
PSplus si léta platím , Game Pass je pro mne novinka …
Podvědomě spojovat nový Xbox s problémy PS5 je podpásovka.
Objektivita je sporná:
Za sebe nic konkrétního říct nemůžu, cituji pouze ty, kdo už učinili veřejné prohlášení mi připomíná výroky některých politiků: opakovaně mi volají mí voliči, a říkaji, že jste (takový a makový), proti tomu se totiž nedá bránit…
Neměl bych problém s tvrzením: Měl jsem možnost kodovat na Xbox, a proto si stojím za tím, že PlayStation 5 je nejjednodušší konzole, pro jakou jsme kdy mohli kódovat, abychom dosáhli co nejvyššího výkonu. Jeho sdělení má význam asi jako informace z televizní reklamy… Protože na zjednodušení programování určitě zapracoval i MS.
Počet teraflopů indikuje, jak rychle může procesor za optimálních podmínek teoreticky pracovat. Výsledek ale tvoří mnoho faktorů a řetěz procesů, které jsou na sobě závislé. Pokud jeden z nich nebude pracovat dostatečně rychle, výkon se v další části [procesu] sníží
Jasně: tohle je obecná fráze, se kterou nelze nesouhlasit. A je úplně jedno, zda se týká konzole, počítače, auta, mobilu…
Ve stylu: nemá cenu si kupovat dobrou grafiku, když zbytek PC stojí za houby…tedy až na to, že právě grafika je (obvykle) tím nejdůležitějším v každém herním PC…
Naproti tomu Sony vytváří své vlastní API a software od základu s každou novou generací, se kterou jde na trh. To je přínosné pro ně i pro nás [vývojáře],- pokud něco připomíná PS3, tak je to toto, protože Xbox se blíží PC se známými Windowsy a DX.
Výpočetní jednotky PS5 běží na vyšší frekvenci- jaká bude dopad v reálu, můžeme jen spekulovat. Mně osobně přijde (ale nejsem profík) lepší více jader na menší frekvenci. Paralela s autem: 2l turbo diesel je lepší než 1,6 benzín – stejná rychlost ale vyšší otáčky, spotřeba, opotřebení…
Závěr: Podle mne cílená „poziitivní zpráva“ malé validity. Chleba se bude ještě lámat, nejpozději v termínu , kdy měla být E3. Oproti uvedení PS4 ale má Sony skluz (vím Coronavir) a navíc tehdy na E3 Sony získala zásadní náskok před Xboxem (v přímém srovnání-souboji) .
Každopádně Sony a jejich mlčení podobným spekulacím jen nahrává.
Príde mi to veľmi nelogické celé prehlásenie, ktoré vlastne zatiaľ vyvracia všetko, čo vieme. A takýchto prehlásení už bolo viac, od bývalého vývojára PS hier, ktorý zas naopak vravel že PS5 je výkonom oveľa viac pozadu ako len tých 1,8Tflops. Každopádne aj keď som primárne PC hráč, teším sa na oboje konzole a nech sa darí obom.
Dle všeho bylo vyvíjeno i na a paralelně s Xbox Series X. Z tohohle pohledu se mi zdá jednodušší pro vývojáře API od Microsoftu, protože je skoro identické s tím co používají i pro PC.
Nejsem vývojář, ale na současné generaci na základních modelech má PS4 vyšší počet CU (18/12) při nižší frekvenci (800/853), ale hry tam jdou lépe, proto komentáře že má PS5 vyšší frekvenci a to je lépe moc nedávají smysl.
Jediný problém může být v jiné propustnosti u RAMek u Xboxu, tam jsem to moc z jejich strany nepochopil, ale pouze asi vývojáři můžou říct jaký je v tom problém, MS ujišťuje že to konzultovali i s vývojáři (to by zas ale řekl každý na svojí obranu).
A iOS vs Android by som veľmi neuvádzal za dobrý príklad a veľmi nerád by som ztrgol debatu do tohto smeru. Tam je príliš veľa iných okolností, ktoré majú na to vplyv ako v prípade konzol.
Nechcete inak pridať možnosť úpravy komentu ?
Jestli jsem to dobře pochopil, tak Salehi mluví pouze o grafickém výkonu, když se podíváme na výkon cpu, tak je vidět že xbox má navrch. Xbox má výší stálý takt cpu než ps5, a to ps5 udává variabilní takt (v boostu), takže reálný takt bude ještě o něco nižší. Kdyby využití grafického výkonu u xboxu pokulhávalo, pořád to může dohnat cpu.
Celé toto tvrzení v článku jsou blbosti, stačí začít už jen tím, že vývojáře nezajímá výkon a teraflopy jsou jedno.
Zajímá a jedno nejsou.
Obě konzole jsou dobré a budou fungovat skvěle, Xbox chce mít větší propojení s PC, tak logicky musí trochu se tomu PC podobat, taky chtějí u některých her mít workshop a umožnit modování (což naopak Sony moc rádo nemá) a pro to potřebuje vyšší výkon.
Obě konzole jsou navržené dobře a ve smyslu filozofie dané společnosti a pro to, co mají dělat (a zjevně to budou dělat dobře).
A mimochodem, XSX má stejně jako XOX několik OS, jeden z nich je i osekanej windows, ale hry se tam na tom jaksi neprovázejí. Je tam pro úplně jiné služby než pro hraní… takže tam plácá nesmysly. Jakmile někdo začne nekonkrétně plácat, že tam je windows a neuvede co z jeho služeb a v jaké verzi a pro co, tak je jasný že manipuluje.