Díky českému zastoupení společnosti Sony jsme měli příležitost v předstihu vyzkoušet nový ovladač DualSense Edge pro PlayStation 5 ještě předtím, než přijde 26. ledna na trh. S tímto speciálním gamepadem jsme strávili přibližně dvě hodiny a během té doby vyzkoušeli drtivou většinu jeho specifických funkcí. Jak to jen čas dovolil. Ale také se přesvědčili o tom, že vychází z osvědčených principů standardního ovladače DualSense, který je součástí každého balení konzole PS5. To v praxi znamená, že velmi podobně vypadá, má skoro stejnou ergonomii, povědomě se drží a nabízí všechny populární prvky jako originál. Edge je jen nepatrně těžší a má trochu jiné zbarvení. V Sony stále vsadili na černobílou kombinaci, ale tlačítka jsou nyní černá namísto bílá, podobně jako dotyková ploška.
Výměna kloboučků je mimořádně rychlá a intuitivní, což ostatně platí pro všechny prvky gamepadu.
Drobný otazník se z mého pohledu zatím vznáší nad tmavou částí ovladače, která je nově z lesklého materiálu připomínajícího piano lak. Asi to má evokovat luxusnější provedení, ale tato část bude náročnější na “údržbu”. Jsou na ní vidět otisky prstů, protože se v těchto místech člověk ovladače často dotýká, když s ním manipuluje. Snad nebude prostor náchylnější na oděrky, ovšem to prověří až delší praxe. DualSense Edge se bude prodávat v luxusním balení, které je plné příslušenství. Za pozornost stojí už pevné cestovní pouzdro, do nějž je možné uložit nejen samotný ovladač, ale i všechny jeho rozšiřující prvky. Díky šikovnému otvoru je možné gamepad nabíjet, i když odpočívá ve svém obalu. K tomu slouží kabel, který je delší než u běžného ovladače a je také opletený. Díky volitelnému mechanismu lze navíc kabel v ovladači uzamknout, aby nedošlo k jeho nechtěnému odpojení. Edge je ale kompatibilní rovněž s dosavadní nabíjecí stanicí DualSense, což jen podtrhuje, jak blízké si jsou gamepady tvarově.
Pokud jde o jednotlivé ovládací prvky, v balení dál najdete tři páry samotných kloboučků pro analogové páčky. Ty výchozí jsou probrané jako u ovladače DualSense, zbylé dva páry evokují svým houbičkovým tvarem analogy z gamepadů DualShock. Jsou však různě vysoké a můžete klidně na každou stranou umístit jiný. Výměna kloboučků je mimořádně rychlá a intuitivní, což ostatně platí pro všechny prvky gamepadu. Spodní strana Edge pak ukrývá prostor pro dvě pádla. I jejich tvar je volitelný. Na výběr máte delší plošky těsněji přiléhající ke gripu a malé krátké oblázky. Neřekl bych, že jeden typ je vysloveně lepší než druhý. Spíš se mohou hodit pro různé situace a závisí i na tom, jak jste zvyklí ovladač držet, pokud jde o pohodlí. Nicméně pozor, tato tlačítka, pokud se na tom něco nezmění, se neidentifikují jako úplně nové buttony, říkejme jim pracovně třeba L4 a R4. Uvidíme, zda je půjde namapovat na nějakou funkci v budoucnu přímo v konkrétních hrách. Teď je třeba jejich fungování spravovat přímo v nastavení, kde jim určíte, které tlačítko v podstatě suplují. Stanou se tedy alternativou pro už existující prvky.
Například ve střílečkách můžete pádla využít pro dostupnější sprint a útok zblízka jako alternativu k L3 a R3, případně sem zrcadlit tlačítka, kterým měníte zbraně, přebíjíte nebo si kleknete. Nemusíte pak pravý palec nikdy spustit s analogu. Ale je to jen na vás. To se může hodit i hráčům s nějakým fyzickým hendikepem nebo omezenou hybností ruky a prstů. Není ale možné využít tato nová tlačítka k tomu, abyste třeba na funkci namapovali stisk dvou jiných tlačítek. Třeba se na tom ale po vydání ještě něco změní. Další šikovná vlastnost je možnost upravit chování triggerů. Pro pravou i levou spoušť si můžete nezávisle na sobě vybrat jednu ze tří poloh a hloubku stisku. Okamžitě jsem si přitom zamiloval tuhle funkci ve střílečkách. Zatímco v závodní hře člověk chce mít pod kontrolou plyn a brzdu a využívat celou dráhu triggeru, v akcích, kde rozhodují zlomky sekund, jsem ocenil možnost vystřelit rychleji, skoro jako při stisku tlačítka na myši. A co nenastavíte mechanickým přepínačem, můžete opět vyřešit přímo v nastavení konzole. Zvolíte, kde přesně spoušť zabírá a podobně.
Podobně nastavujete chování analogových páček, jejich citlivost a trajektorii. Nemusíte přitom mít jen jedno nastavení, ale uložíte si hned několik různě volitelně pojmenovaných profilů pro různé hry, nebo třeba různé classy ve střílečkách. Přepínat je přitom nemusíte v nastavení, ale mnohem rychleji s pomocí dalšího páru nových funkčních tlačítek klidně přímo ve hře, aniž byste opustili zápas. S jejich pomocí lze také svižně měnit vyvážení hlasitosti hry a chatu. Tato funkční tlačítka opět nemají jinou funkci a nelze na ně naroubovat další ovládací prvky. A pak je tu samozřejmě ještě hojně probíraná možnost vyměnit uživatelsky celý mechanismus analogových páček, pokud už v důsledku opotřebení nefungují, jak mají.
I během tak krátké doby jsem ocenil možnost u vybraných her zkrátit hloubku spouště u triggerů a spodní tlačítka jsou také něco, na co bych si asi zvykl.
DualSense Edge nebude levný a nebude pro každého. S cenou necelých 6 tisíc korun bude chtít oslovit zejména nejvíc hardcore hráče, ty, kteří hledají speciální funkce, anebo profesionály. Leckteré z jeho funkcí se ale zalíbily i mně a snadno bych si je oblíbil. Vyměnit celý mechanismus analogové páčky v ceně asi 600 korun ve snaze vyhnout se po čase nežádoucímu driftu – to je něco, co se může hodit úplně každému a nakonec je to pohodlnější než měnit celý ovladač jen kvůli závadě jedné části. I během tak krátké doby jsem ocenil možnost u vybraných her zkrátit hloubku spouště u triggerů a spodní tlačítka jsou také něco, na co bych si asi zvykl. Líbí se mi přitom, že Edge neobětoval pro novinky haptickou zpětnou vazbu ani adaptivní triggery. Naneštěstí to však zatím vypadá, že ovladač zpočátku nebude kompatibilní s mobilními operačními systémy iOS a Android, ale to je něco co může dodatečně vyřešit update firmwaru.
Na tomto místě by bylo zdaleka předčasné snažit se vyřknout nějaký finální verdikt, už teď je ale jasné, že užitná hodnota bude hodně individuální v závislosti na tom, jak moc jste konzervativní a kolik prvků opravdu využijete.
Update: V době, kdy jsme se českého zastoupení ptali na výdrž baterie, nebyla informace k dispozici. Až dodatečně se objevila zpráva magazínu The Verge, že podle výrobce Edge vydrží kratší dobu než klasický DualSense.
Více podrobností o novém ovladači DualSense Edge už najdete v našem videu, kde se Zdeňkem rozebíráme naše společné dojmy.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Od MS je za 4až4,5 tis todle nejde moc hráčům naproti a jaka bude ta baterie
Za mě nic moc poměr cena výkon