branding
Per Aspera, Raw Fury, V planetární simulaci Per Aspera budete kolonizovat Mars

V planetární simulaci Per Aspera budete kolonizovat Mars

Lákadlem je hluboký příběh a podobnost s Factoriem. Jednu z postav dabuje Troy Baker

Zdroj: Raw Fury
4. 12. 2020
Název: Per Aspera Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr: , Datum vydání: 3. 12. 2020

Ačkoliv by se mohlo zdát, že svět videoher je už v tuto chvíli ze sta procent zaměřený na Cyberpunk 2077, další tituly vycházet nepřestaly a byla by škoda některé z nich minout. Bezpochyby k nim patří planetární simulace Per Aspera od malého argentinského studia Tlön Industries, i když byste při prvním pohledu zřejmě neřekli, že se v ní skrývá něco víc než potrava pro matematikou okouzlené mozky okrajové části hráčů. Z dalšího popisu a dojmů prvních hráčů ale jasně vyplývá, že v Tlön Industries nevznikla jen suchopárná marsovská simulace, ale hra se silným příběhem, obří rozlohou a zábavnými mechanismy, do nichž v průběhu hraní vstoupí nejedno překvapení.

Jak už jste pravděpodobně pochopili, v Per Aspera se budete snažit přetvořit povrch Marsu tak, aby na něm (a pravděpodobně i pod ním) mohli žít úplně obyčejní lidé. Nestáváte se však velitelem stavební jednotky, která strávila rok na cestě k rudé planetě a s krumpáči se pouští do díla. Takových expedic už bylo před dějem Per Aspera mnoho a lidstvo zřejmě usoudilo, že je na čase všechno posunout dál a nesnadný úkol konečně bezchybně zvládnout. „Per Aspera je planetární simulace, která kombinuje vědeckou fikci a budování základny rozšířený na celou planetu. Vžijete se do role AMI – umělého vědomí s primárním cílem teraformovat Mars pro lidskou kolonizaci,“ zní oficiální vymezení, čím hra vlastně je. Předznamenává, že hráč bude umělou inteligencí, která bude následně ovládat stavební drony a všechny ostatní systémy, které musí pro lidi všechno připravit.

Spíše než tradiční city builder nicméně Per Aspera připomíná Frostpunk a ještě více české Factorio, protože i zde je smyslem co nejvyšší efektivita.

Stejně jako v jiných budovatelských strategiích, také v Per Aspera budete využívat řadu zdrojů a stavět komplexní infrastrukturu nejen pro transport surovin, ale také nových obyvatel planety. Ti budou postupně na Mars přicházet a plnými doušky si užívat plodů vaší práce. Spíše než tradiční city builder nicméně Per Aspera připomíná Frostpunk a ještě více české Factorio, protože i zde je smyslem co nejvyšší efektivita a postupné rozrůstání továrny po celé planetě. Budovy spolu vzájemně interagují, jejich stavbou a následným výzkumem odemykáte nové technologie a neustále musíte mít přehled nad tím, jak vše funguje, zda vám nechybí energie a nezapomínat, že situace na jedné straně planety může za nějaký čas výrazně ovlivnit situace tisíce kilometrů daleko. I proto můžete ve hře přiblížit pohled kamery až téměř k povrchu, nebo jej naopak oddálit a otáčet planetou jak roztomilým rudým globusem.

To nejzajímavější se ale podle dosavadních ohlasů točí kolem příběhu, který vývojáři nepochybně přidali proto, aby měla vaše snaha nějaký cíl, byť Per Aspera obsahuje i čistokrevný režim sandboxu. Pokud se však ponoříte do děje, čeká vás spoustu nečekaných zvratů, přímo ovlivňujících způsob, jakým kolonii budujete, a také vyšší obtížnost s ohledem na měnící se podmínky. „Per Aspera obsahuje příběh, který před hráče staví obtížné rozhodování s následky týkající se celé planety,“ upozorňují vývojáři. Naznačují přitom, že rozhodování ovlivní také vývoj hráči ovládané umělé inteligence a jedním z faktorů, který by měl rozhodování ulehčit, ale paradoxně také ztížit, je postupné nacházen reliktů předchozích nezdařených pokusů. Do příběhu pak vedle AMI vstoupí také její tvůrce, kterému svůj hlas propůjčil dabér Troy Baker.

Per Aspera je od včerejšího dne k dispozici na Steamu a GOGu za cenu 30 eur. Konzolová verze se nechystá a bez ohledu na lokalizaci produktové stránky byste české titulky ve hře hledali marně.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru