Čínský videoherní průmysl stvořil nový nečekaný hit. Jedná se o budovatelskou strategii na způsob kultovního SimCity od Maxisu. Titul vydaný na oslavu 70. výročí vzniku Čínské lidové republiky má na svědomí společnost Tencent ve spolupráci se státním deníkem Žen-min ž’-pao známým též jako People’s Daily a boří s ním žebříčky popularity na App Storu.
Patriotická budovatelská strategie 家国梦 (Domácí sen) se na Západě označuje jako Homeland Dream. Hráči umožní spravovat vlastní digitální svět, který se samozřejmě odvolává na propagandu komunistické strany, její idee, fráze, hesla a slogany. Je tak zajímavé sledovat, že hry se už v tomto smyslu staly podobně důležitým nástrojem jako filmy nebo vojenské přehlídky. Titul má být poctou moderní Číně.
Vybrat si můžete nějaké existující město či provincii včetně Hongkongu a Tchaj-wanu, které vám pak roste pod rukama.
Úkolem hráčů je zušlechtit nehostinný kus země a v podstatě tak ve virtuálním prostoru zopakovat úspěch samotné Číny. Vybrat si můžete nějaké existující město či provincii včetně Hongkongu a Tchaj-wanu, které vám pak roste pod rukama a nabízí třeba i autentické pamětihodnosti. V případě, že sáhnete po některém ze zmíněných regionů, můžete dokonce odemknout achievement “Jedna země, dva systémy”. Peking se toho prostě nebojí, navzdory skutečnosti, že třeba Tchaj-wan je dnes de facto nezávislý samostatný stát.
Nový počin stejně jako další podobné hry zdůrazňuje socialistické hodnoty a vyzdvihuje vlastenectví, což na druhé straně podle kritiků hraničí až s nacionalismem. Naopak se autoři úzkostlivě vyhýbají všem nepohodlným tématům, která mohou znamenat potenciální spor s místní cenzurou.
Ačkoli titul na první pohled připomíná SimCity a také se v něm staví budovy na mapu, jde podle magazínu Abacus spíš o idle clicker, tedy hru, která se hraje automaticky skoro sama. A to do té míry, že v ní v podstatě nelze prohrát. Hlavní je čas od času vyzobat vše, co z budov “vypadne”.
Mobilní hra pro iOS je ke stažení zdarma a pokud začnete trochu pátrat na internetu, objevíte zmínky o tom, že má být údajně velmi návyková a ze západní perspektivy je vnímána jako čistá propaganda. Nejde samozřejmě ani zdaleka o první podobný případ. Na Vortexu jsme se věnovali i čínské variaci na battle royale hit PUBG. Ta místní od gigantu Tencent se víceméně shoduje s originálem, ale omezuje například míru násilí.
Návykovost novinky má spočívat v tom, že klade na hráče jen minimální nároky a naopak ho zaplavuje neustálými odměnami. Podle magazínu Abacus je přitom ironické, že idle hry a clickery samotná čínská státní média jindy kritizují právě jako návykové. Titul má v tuto chvíli velmi vysoké průměrné hodnocení 4,6 hvězdiček z pěti, nicméně objevily se pochybnosti, zda jde o autentická hodnocení, protože některé recenze působí nepřirozeně.
O hře a jejím úspěchu informovala kromě magazínu Abacus i další světová média – agentura Reuters, Bloomberg, list Financial Times a další.