Jen letmá návštěva herní sekce obchodů Google Play a Apple Store odhalí plejádu her, které více, či méně vychází z jiných, zpravidla mnohem slavnějších značek a zcela bez okolků je kopírují. Některým mobilním vývojářům stačí využít podobný název, jiní vsadí na shodnou stylizaci a nezřídka dochází i k okopírování celého konceptu nebo stěžejních prvků hratelnosti. Poslední jmenovaná varianta je nejsložitější a zabere vývojářům nejvíce času, většinou se ale díky tomu vyhnou soudním sporům a příkazům hru z obchodu stáhnout. Téměř totiž neexistují případy, kdy by se některé společnosti podařilo onu hratelnost patentovat a nelze proto konkrétně vyjmenovat, co použili jiní vývojáři neoprávněně a co je pouze neškodná inspirace či pro žánr zavedený prvek. Některé hry ovšem čas od času přešlápnou i tuhle tenkou hranici a původní autoři se poté nezdráhají do soudního sporu vstoupit. V aktuálním případě kolem hry Area F2 učinil tento krok francouzský Ubisoft, kterému se ani trochu nelíbí, že zmiňovaný free to play titul přebírá takřka jedna ku jedné obsah i vlastnosti Rainbow Six: Siege.
O incidentu jako první informoval Bloomberg a cituje soudní stížnost Ubisoftu, podanou u federálního soudu v Los Angeles. „Doslova každý aspekt AF2 je kopií R6S, od výběru operátorů, po obrazovku s finálním skóre a vším mezi tím,“ říká Ubisoft. Jeden z největších vydavatelů her na světě pak podtrhuje, jak důležitá je pro něj značka Rainbow Six, kterak Siege dosáhl na 55 milionů registrovaných hráčů a odkazuje také na skutečnost, že se v R6S konají velké e-sportové turnaje profesionálních a poloprofesionálních hráčů. I z toho důvodu proto hodlá soudně chránit své duševní vlastnictví a činí tak po upozornění směrem k provozovatelům obou digitálních obchodů. Právě na tomto místě pak začíná být celá situace ještě o kousek zajímavější, protože soudní stížnost Ubisoftu nemíří k vývojářům z Qookka Games, ani k vydavateli Alibaba Group, ale vyrozuměny s ní byly společnosti Google a Apple.
Soudní dopad západních společností na čínské vývojáře je velmi slabý a pro Ubisoft je v tuto chvíli nejefektivnější hnát k odpovědnosti právě Google s Applem.
Automaticky tak přichází otázka, proč Ubisoft žaluje provozovatele obchodů, a nikoliv autory problematické hry? Ani jedním médiem oslovený Ubisoft zatím neodpověděl, například redaktoři magazínu Engadget se však domnívají, že důvodem je čínský původ hry. Soudní dopad západních společností na čínské vývojáře je totiž velmi slabý a pro Ubisoft je v tuto chvíli nejefektivnější hnát k určité odpovědnosti právě Google s Applem. Pokud by soud francouzskému gigantu vyhověl, ještě by to automaticky neznamenalo, že se Area F2 nesmí dále prodávat, ale hra by nemohla být distribuována na dvou významných mobilních platformách, což by pro ni v podstatě znamenal konec na Západě. Obě technologické společnosti nicméně mlčí a bude velmi zajímavé sledovat, jak v nejbližších dnech zareagují. Pokud by totiž spolupracovali s Ubisoftem, vznikl by poměrně silný precedens, který by zcela určitě rády využily i jiné herní společnosti, s jejichž značkami je v prostoru free to play mobilních her zacházeno podobně.
Než se ale spor posune dál, je určitě na místě věnovat alespoň chvíli porovnávání Area F2 s Rainbow Six: Siege. Ačkoli byste mohli namítnout, že podobnými stížnostmi, jakou podává Ubisoft, by kolem sebe mohli například lidé z id Software kvůli bezmála třicetiletému napodobování Wolfensteina 3D, Area F2 šla skutečně daleko za využití podobného konceptu. Pohled na hru evokuje Rainbow Six: Siege od prvních momentů, kdy musíte dronem pátrat po rozmístění nepřátelského týmu, odráží se ve způsobu připisování bodů a hry se takřka shodují v arzenálu použitelných zbraní. A mezi nimi logicky nejsou jen obligátní pistole, pušky či brokovnice, ale také speciality typu kuše s explozivními šipkami, bourací kladiva a plejáda elektronických gadgetů, jejichž výběr je rovněž identický. Scannery, rušičky signálů, elektřinou nabité ploty, termit, cokoliv vás napadne a s čím jste přišli do styku v Siege, naleznete spolehlivě i v Area F2. Není se proto čemu divit, že hra sklízí poměrně vysoké hodnocení a hráči ji chválí, přitom i my musíme uznat, že pokud by neexistoval původní předobraz, opravdu bychom se tady bavili o jedné z nejnápaditějších a technologicky pokročilých her pro mobilní zařízení. Chvála je ovšem v tomhle případě přinejmenším nezasloužená…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Rozhodně kdyby mi někdo řekl ze je to od Ubisoftu, tak tomu i uvěřím. Krom charakterů postav a designu některých věci je to fakt totožné.