Společnost Ubisoft zveřejnila včera v podvečer zprávu s finančními výsledky za první polovinu fiskálního roku 2022 a pochlubila se úspěchy her Assassin’s Creed Valhalla a Far Cry 6. V prvním případě jde o druhou nejvýdělečnější hru v historii Ubisoftu, v tom druhém pak vydavatel reflektuje množství předobjednávek a nárůst herní doby o 25 % v porovnání s Far Cry 5. Přesto Ubisoft mírně snížil finanční očekávání pro druhou polovinu roku a počítá nyní s celkovým příjmem ve výši 420-500 milionů eur. Dáme-li stranou dílčí tabulky s rozpisem jednotlivých zdrojů příjmu, to nejzajímavější z celé zprávy přichází v části, v níž Ubisoft komentuje aktuální stav ve společnosti a nastiňuje, jaké bude její další směřování. V tomto ohledu chce totiž francouzský gigant začít vyvíjet hry, v nichž bude možné vydělat nějaké peníze, a to za pomoci provázání konkrétních titulů s blockchainem a NFT.
Finanční ředitel potvrzuje, že se chce Ubisoft skutečně zasadit o vývoj her, v nichž budou moci hráči něco vlastnit – například skrze zmiňované NFT – a následně tyto tokeny zpeněžit.
O konceptu play to earn her mluvil CEO Ubisoftu Yves Guillemot i finanční ředitel Frédéric Duguet – oba prezentují tuto myšlenku jako začátek nového trendu a něco, u čeho Ubisoft nesmí chybět. Na druhou stranu ale připomínají, že se společnost o blockchain v souvislosti s použitím ve hrách zabývá skrze nejrůznější iniciativy už poměrně dlouho a u některých stála coby zakládající člen. Jde například o Blockchain Game Alliance nebo Entrepreneurs Lab, k němž v nedávné přidal Ubisoft také investice do společnosti Animoca Brands, která se již přímo soustředí na vývoj blockchainových her. „Pracujeme se spoustou malých společností, které se chystají na blockchain a začínáme mít dobré povědomí o tom, jak můžeme toto odvětví ovlivnit. Chceme být jedním z klíčových hráčů na tomto poli,“ řekl Guillemot.
Finanční ředitel dále potvrzuje, že se chce Ubisoft skutečně zasadit o vývoj her, v nichž budou moci hráči něco vlastnit – například skrze zmiňované NFT – a následně tyto tokeny zpeněžit. Faktem ovšem je, že celý koncept earn to play her je velmi mlhavý a s přihlédnutím k charakteristice blockchainů či kryptoměn nebudí na první pohled velkou důvěru. Ostatně, někteří další velcí hráči na trhu se už vůči těmto trendům jasně vymezili – zatímco Steam nechce mít s takovými hrami nic společného, Epic Games Store je bez ohledu na předchozí odmítavá stanoviska Tima Sweeneyho vítá. Jednoznačně tak lze souhlasit s Ubisoftem v tom, že všechny tyto vlivy naruší segment videoher, jaký to ale bude mít skutečný dopad na způsob hraní či podobu jednotlivých titulů, zatím zůstává neznámé.
Nebyly to však jen kryptoměny či NFT, o kterých zástupci Ubisoftu během zveřejňování finančních výsledků mluvili. Vrátili se i zpět k některým starším tématům, včetně těch nepříjemných. Na konto Skull & Bones zaznělo, že Ubisoft pochopitelně vnímá všechny zprávy, které se kolem hry točí, ubezpečuje ale, že hra ve studiu v Singapuru utěšeně vzniká bez ohledu na problémy, které s sebou vývoj úplně nové značky může přinášet. „Vytvořit ambiciózní IP vyžaduje přehled a dlouhodobou vizi. Tímto způsobem vznikly série jako Assassin’s Creed nebo The Division,“ upozorňuje Ubisoft. A podobná slova má i na konto iniciativy překlopit zavedené značky do modelu free to play. „Pokračujeme s plánem přinést naše hry ještě většímu publiku napříč celým světem a platformami,“ připomínají zástupci francouzského vydavatele na úvod. Druhým dechem ale dodávají, že cesta k úspěchu vede přes sérii dílčích chyb, na základě kterých lze získat novou zkušenost a naučit se novým schopnostem. „Ačkoliv je před námi ještě kus práce, věříme, že se tyto investice vyplatí a pomohou ještě vylepšit hodnotu našich největších značek,“ říká Ubisoft.
We have an important message regarding Ghost Recon Frontline's Closed Test. pic.twitter.com/ne1VgOLMJF
— GRFrontline (@GRFrontline) October 13, 2021
Nutno ovšem podotknout, že téměř všechny dosud oznámené kroky na poli transformace části portfolia k free to play platebnímu modelu se nesetkaly u hráčů s pochopením a představení hned tří free to play titulů z univerza spisovatele Toma Clancyho v rychlém sledu zvedlo vlnu ostré kritiky. Zvlášť, když byl Ghost Recon: Frontline odložen pouhý týden od svého odhalení…