Kontroverze kolem Assassin’s Creed Shadows stihla začít ještě před oficiálním oznámením hry díky únikům a neoficiálním zprávám, které správně zmiňovali dvě hlavní postavy, Naeo a Jasukeho. Právě Jasuke se stal trnem v oku a častým tématem i terčem kritiky kvůli jeho pojetí, zpracování a zasazení do hry, přičemž se řešil jeho skutečný předobraz a související historie, respektive spíše manipulace s ní. Série Assassin’s Creed od svého počátku využívá skutečné historické postavy, místa i události, ve výsledku jde ovšem o uměleckou fikci, jak Ubisoft vždy upozorňoval. V Shadows tomu není jinak, v případě Jasukeho ovšem tentokrát vývojáři jeho postavu dle vlastních slov opírali o historická fakta, která jsou ovšem sporná.
To vedlo dokonce k založení petice, kde v první řadě japonští hráči volali po zrušení hry a snažili se jí upozornit na tento problém a urážku japonské kultury. Petice běží již měsíc a doteď ji podepsalo téměř 95 tisíc lidí. Nyní na ni konečně zareagoval i sám Ubisoft a své vyjádření věnoval především „vážené japonské komunitě“, proto vyšlo i japonsky.
The Assassin’s Creed Shadows team has a message for our Japanese community. pic.twitter.com/AIyWNU9YhG
— Assassin’s Creed (@assassinscreed) July 23, 2024
Zpráva začíná poděkováním za dosavadní podporu v průběhu let a připomenutím různorodých historických etap, do kterých se série podívala, dále nechybí ujištění, že vytvoření dílu zasazeného do Japonska bylo pro mnoho vývojářů dlouholetým snem, přičemž totéž by se dalo říct i o samotných hráčích, kteří toto zasazení dlouho vyhlíželi. „Od oznámení Assassin’s Creed Shadows jsme obdrželi mnoho pozitivních reakcí, ale také kritiku, včetně té od vás, našich japonských hráčů. Sdílíme vaši vášeň pro historii a hluboce respektujeme starost o historickou a kulturní integritu vašeho bohatého dědictví. Rádi bychom se věnovali několika bodům, abychom objasnili naše záměry a tvůrčí rozhodnutí,“ stojí v úvodu vysvětlení, které se následně přesouvá k vysvětlení celkové snahy o autentičnost, tvůrčí svobody a využití historické inspirace, k čemuž vždy přidávali i fantasy prvky ve jménu tvůrčí licence. Důkazem toho má být právě i Jasuke.
Vývojáři vysvětlují, že vyvinuli značné úsilí, aby stvořili pohlcující a respektující zobrazení feudálního Japonska, podotýkají však, že jejich cílem nikdy nebylo žádnou z her ze série prezentovat jako faktické vyobrazení historických postav a historie celkově. „Naším cílem je naopak podnítit zvědavost a povzbudit hráče, aby prozkoumali historické zasazení, kterým se inspirujeme. Assassin’s Creed Shadows je v první řadě navrženo tak, aby bylo zábavnou hrou vyprávějící poutavou historickou fikci zasazenou do feudálního Japonska,“ pokračují vývojáři. K tomu dodává, že jako vždy spolupracovali s řadou externích konzultantů a odborníků, historiků i interními týmy studia Ubisoft Japan, aby se měli během vývoje o co opřít. „Navzdory tomuto úsilí uznáváme, že některé součásti našich propagačních materiálů vyvolaly v japonské komunitě obavy. Za to se upřímně omlouváme.“ Zároveň poprosili, aby kritika nebyla směřována na interní i externí spolupracovníky, kteří nejsou zodpovědní za změny, k nimž se vývojáři uchylují ve prospěch zábavnosti a hratelnosti.
„Ačkoli je Jasuke v Assassin’s Creed Shadows vyobrazen jako samuraj, uznáváme, že je to předmětem debat a diskuzí.“
Ke konci se pak věnovali přímo Jasukemu: „Jeho jedinečný a záhadný život z něj udělal ideálního kandidáta pro vyprávění příběhu Assassin’s Creed v kulisách feudálního Japonska. Ačkoli je Jasuke v Assassin’s Creed Shadows vyobrazen jako samuraj, uznáváme, že je to předmětem debat a diskuzí,“ připouští, avšak dodávají, že jej společně s Naoe pečlivě zakomponovali do hry, přičemž jsou obě postavy stejně důležité a nabízejí hráčům odlišný herní styl a přístup ke hře. Všechny dosud prezentované záběry jsou nicméně stále ve fázi vývoje a budou se měnit a hra vyvíjet až do samotného vydání, jak připomíná Ubisoft. Na základě této konstruktivní kritiky proto mají vývojáři nadále pokračovat ve svém úsilí, dokud hru nesvěří hráčům do rukou. Zpětné vazby si vývojáři váží a vyzývají hráče, aby se i nadále dělili o své názory, ovšem s respektem. „Chápeme, že splnit očekávání všech je velmi obtížné, ale upřímně doufáme, že až bude Assassin’s Creed Shadows 15. listopadu uvedeno na trh, hráči v Japonsku i po celém světě ocení nasazení, úsilí a vášeň, které jsme do hry vložili,“ zakončují.
Na jednu stranu není využívání historie a její úprava v sérii ničím novým a Ubisoft vždy důrazně upozorňuje se spuštěním hry, že jde o fiktivní dílo, debaty o původu Jasukeho a jeho titulu samuraje ovšem dokázaly v uplynulých měsících zcela zastínit jiné historické postavy, jež se ve hrách objevily dříve a též by se jim dalo vytýkat, že zcela neodpovídají svému skutečnému já. Spor o Jasukeho se vedl i mezi odborníky, Ubisoft však nyní už raději pracuje s tím, že je celá tato záležitost předmětem debaty, zatímco nejasnosti o jeho životě mohly být využity právě pro jejich potřeby a vytvoření vlastního příběhu s kreativní licencí. Možná by se ale přece jen měli do budoucna raději držet tohoto narativu namísto představování „historicky doloženého samuraje“.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
To, co se Ubisoft pokouší udělat, je děsivé. A je dobře, že mu to hráči dávají sežrat. Já AC sérii nemám rád, nehraji jí, ale nemyslím si, že si hráči zaslouží takouvou nálož nesmyslů, lží a kvikotu.
– Jasukeho původ je zřejmě africký. Jeho skutečné jméno a příslušnost k národu neznáme, nicméně 90 % otrockých armád z Afriky tvořili v té době Etiopané. Je tedy teoretická možnost, že Jasuke byl Etiopan.
– Do dnešního dne se vedou diskuze o tom, zda byl obětí obchodu s otroky, nebo jen africkým pomocníkem a vojákem. Jedna teorie dokonce mluví o tom, že to byl otrok narozený v Portugalsku.
– Jasukeho výška byla kolem 190 cm (pravděpodobně 188 cm), což mezi malými Japonci (průměrně 150 cm) vzbuzovalo velký úžas. Dokonce se o něm říkalo, že má sílu deseti mužů, což na „večírcích“ vždy hojně demonstroval.
– Jeho první doložené působiště je v Indii, kde se dostal k jezuitům. Konkrétně se přidal k italskému knězi Alessandro Valignanovi. Ano… je to přesně ten, který pro jezuity získal Nagasaki. Tím se bojovník Jasuke jako Valignanův osobní strážce dostává poprvé do Japonska.
– V Kjótu už v té době fungovaly tři křesťanské kostely. Potkat tam Evropany tedy nebylo nic překvapivého.
– Ovšem černý obr byl pro Japonce naprostou senzací. Tisíce lidí se přišlo podívat na jezuitský průvod jen proto, aby ho viděli. To uhranutí Jasukeho podobou bylo (možná) kvůli tomu, že v japonské mytologii jsou černí především démoni.
– Valignano vzal Jasukeho také ke dvoru Nobunagy Ody, což máme krásně zdokumentováno v japonských kronikách. U dvora nechtěli věřit, že je Jasuke opravdu černý. Považovali to za nějaký vtip. Nechali proto přinést dvě lázeňská vědra a pokusili se tu černou tuš z nebohého Jasukeho smýt. Nepodařilo se. Jasuke pak demonstroval svou sílu tím, že obě vědra plné vody (v každé ruce jedno) zvedl do vzduchu. No a po předvedení bojových schopností s kopím… bylo vymalováno.
– V té době byl Jasuke v Japonsku už 4 roky, takže pravděpodobně uměl jazyk. Nobunaga ho přizval do své družiny a on se postupně propracoval až na pozici jeho osobního strážce, což byla obrovská pocta (až neuvěřitelná!). A tady je ten zakopaný pes. Podle některých Jasuke s takhle vysokým postavením musel být samuraj. Podle jiných byl Nobunaga docela výstřední chlápek a často si dovolil obejít japonské tradice. Hm. Pokud je mi známo, tak se nedochoval jasný důkaz. Přesto na něj (troufám si tvrdit) většina odborníků nahlíží jako na samuraje. Bývá označován jako první neasijský samuraj.
– Také víme, že Jasuke byl osobním strážcem Nobunagy až do jeho smrti. Víme to proto, že byl u známého incidentu Honnoji, při kterém Nobunaga umírá a Jasuke končí v zajetí (jako jeden z mála).
– Zrádce Micuhide Akeči (Nobunagův vazal, který na něj z dodnes neobjasněných důvodů zaútočil) Jasukem doslova pohrdal, ale aby si naklonil jezuity, tak jim ho takříkajíc vrátil. A to je poslední záznam v historických pramenech.
– Existuje ještě teorie. Během tažení Hidejoši Tojotomiho do Koreje působil v Nagasaki minimálně jeden černošský obchodník se střelným prachem. Jasuke? To nevíme.
Já osobně jsem docela zvědavý, jak Ubisoft Jasukeho příběh zpracuje.
No nic. Mizím dělat něco užitečného.
Templáři byli křesťanský rytířský řád, který měl na papíře chránit poutníky na cestě do Svaté země. Realita byla ovšem taková, že si za všechno nechali štědře platit, což vedlo nejen k hromadění velkého majetku, ale také k téměř nekontrolované politické a vojenské moci (papírově sloužili přímo papeži). Všichni víme, jak to s nimi nakonec dopadlo. Táboráky a tak podobně.
Hasan-ibn-Sabbáhova ši’ítská sekta nájemných vrahů byla pro změnu pověstná svou urputností, náboženským dogmatizmem a užíváním omamných látek. A to až do takové míry, že její členové bez rozpaků páchali sebevraždy. Já vím, buďte ke mně shovívaví, máme jen pár příběhů ohromených evropských šlechticů, takže je docela možné, že ty skoky jsou jen obyčejné PR.
Vážně! Nebuďte tak ustrnulí, protože to, že se nějaká hra inspiruje historickými reáliemi ještě neznamená, že bude prosta absolutních smyšlenek. Striktně historických her je jen pár (ne, nemluvím o KCD). Vždyť se tady bavíme o zábavním průmyslu. Je smutné, že několik mých přátel celou sérii AC úplně vynechalo, protože jednoduše nepřenesli přes srdce, že je tam jejich náboženství vykreslováno ve špatném světle. Kde byli ti, co dnes nezvládají černošského samuraje?
Chápu, že někteří z Vás (koukám na komentáře) hrozně trpí. Progresivisté nám ty menšiny cpou úplně všude. Kašlem na ně! Pojďme si pustit nějaký akční trhák z dob, kdy byl svět ještě v pořádku. Třeba Predátora z roku 1987… počkat… černoši, Mexičanka, „Indián“. Co to zatraceně? Ví už o tom Donald Trump? Nebojte, zachráním to… pusťte si Kleopatru z roku 1963. Bíle zářící Elizabeth Taylor v roli egyptské královny. Tehdy tvůrci ještě dokázali být historicky přesní a věděli, že do Středomoří se nejvíce hodí britští herci.
Prostě se neberte zas až tak vážně. 😊
Obdivuji Vás, pokud jste dočetli až sem.
Je ale strašně zajímavé, že řešíte historickou přesnost série fiktivních her, zrovna u dílu, kde je jedna z hlavních postav černoch…