branding
Assassin’s Creed Shadows (Red), Ubisoft, Ubisoft reaguje na kritiku a kontroverzi kolem Assassin’s Creed Shadows

Ubisoft reaguje na kritiku a kontroverzi AC Shadows

Japonským hráčům se omlouvá, ale připomíná, že jde o fikci. Jasuke je předmětem diskuze

Zdroj: Ubisoft
23. 7. 2024
Název: Assassin’s Creed Shadows (Red) Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , Žánr: Datum vydání: 14. 2. 2025

Kontroverze kolem Assassin’s Creed Shadows stihla začít ještě před oficiálním oznámením hry díky únikům a neoficiálním zprávám, které správně zmiňovali dvě hlavní postavy, Naeo a Jasukeho. Právě Jasuke se stal trnem v oku a častým tématem i terčem kritiky kvůli jeho pojetí,  zpracování a zasazení do hry, přičemž se řešil jeho skutečný předobraz a související historie, respektive spíše manipulace s ní. Série Assassin’s Creed od svého počátku využívá skutečné historické postavy, místa i události, ve výsledku jde ovšem o uměleckou fikci, jak Ubisoft vždy upozorňoval. V Shadows tomu není jinak, v případě Jasukeho ovšem tentokrát vývojáři jeho postavu dle vlastních slov opírali o historická fakta, která jsou ovšem sporná.

To vedlo dokonce k založení petice, kde v první řadě japonští hráči volali po zrušení hry a snažili se jí upozornit na tento problém a urážku japonské kultury. Petice běží již měsíc a doteď ji podepsalo téměř 95 tisíc lidí. Nyní na ni konečně zareagoval i sám Ubisoft a své vyjádření věnoval především „vážené japonské komunitě“, proto vyšlo i japonsky.

Zpráva začíná poděkováním za dosavadní podporu v průběhu let a připomenutím různorodých historických etap, do kterých se série podívala, dále nechybí ujištění, že vytvoření dílu zasazeného do Japonska bylo pro mnoho vývojářů dlouholetým snem, přičemž totéž by se dalo říct i o samotných hráčích, kteří toto zasazení dlouho vyhlíželi. „Od oznámení Assassin’s Creed Shadows jsme obdrželi mnoho pozitivních reakcí, ale také kritiku, včetně té od vás, našich japonských hráčů. Sdílíme vaši vášeň pro historii a hluboce respektujeme starost o historickou a kulturní integritu vašeho bohatého dědictví. Rádi bychom se věnovali několika bodům, abychom objasnili naše záměry a tvůrčí rozhodnutí,“ stojí v úvodu vysvětlení, které se následně přesouvá k vysvětlení celkové snahy o autentičnost, tvůrčí svobody a využití historické inspirace, k čemuž vždy přidávali i fantasy prvky ve jménu tvůrčí licence. Důkazem toho má být právě i Jasuke.

Fikce, inspirace, Jasuke

Vývojáři vysvětlují, že vyvinuli značné úsilí, aby stvořili pohlcující a respektující zobrazení feudálního Japonska, podotýkají však, že jejich cílem nikdy nebylo žádnou z her ze série prezentovat jako faktické vyobrazení historických postav a historie celkově. „Naším cílem je naopak podnítit zvědavost a povzbudit hráče, aby prozkoumali historické zasazení, kterým se inspirujeme. Assassin’s Creed Shadows je v první řadě navrženo tak, aby bylo zábavnou hrou vyprávějící poutavou historickou fikci zasazenou do feudálního Japonska,“ pokračují vývojáři. K tomu dodává, že jako vždy spolupracovali s řadou externích konzultantů a odborníků, historiků i interními týmy studia Ubisoft Japan, aby se měli během vývoje o co opřít. „Navzdory tomuto úsilí uznáváme, že některé součásti našich propagačních materiálů vyvolaly v japonské komunitě obavy. Za to se upřímně omlouváme.“ Zároveň poprosili, aby kritika nebyla směřována na interní i externí spolupracovníky, kteří nejsou zodpovědní za změny, k nimž se vývojáři uchylují ve prospěch zábavnosti a hratelnosti.

„Ačkoli je Jasuke v Assassin’s Creed Shadows vyobrazen jako samuraj, uznáváme, že je to předmětem debat a diskuzí.“

Ke konci se pak věnovali přímo Jasukemu: „Jeho jedinečný a záhadný život z něj udělal ideálního kandidáta pro vyprávění příběhu Assassin’s Creed v kulisách feudálního Japonska. Ačkoli je Jasuke v Assassin’s Creed Shadows vyobrazen jako samuraj, uznáváme, že je to předmětem debat a diskuzí,“ připouští, avšak dodávají, že jej společně s Naoe pečlivě zakomponovali do hry, přičemž jsou obě postavy stejně důležité a nabízejí hráčům odlišný herní styl a přístup ke hře. Všechny dosud prezentované záběry jsou nicméně stále ve fázi vývoje a budou se měnit a hra vyvíjet až do samotného vydání, jak připomíná Ubisoft. Na základě této konstruktivní kritiky proto mají vývojáři nadále pokračovat ve svém úsilí, dokud hru nesvěří hráčům do rukou. Zpětné vazby si vývojáři váží a vyzývají hráče, aby se i nadále dělili o své názory, ovšem s respektem. „Chápeme, že splnit očekávání všech je velmi obtížné, ale upřímně doufáme, že až bude Assassin’s Creed Shadows 15. listopadu uvedeno na trh, hráči v Japonsku i po celém světě ocení nasazení, úsilí a vášeň, které jsme do hry vložili,“ zakončují.

Na jednu stranu není využívání historie a její úprava v sérii ničím novým a Ubisoft vždy důrazně upozorňuje se spuštěním hry, že jde o fiktivní dílo, debaty o původu Jasukeho a jeho titulu samuraje ovšem dokázaly v uplynulých měsících zcela zastínit jiné historické postavy, jež se ve hrách objevily dříve a též by se jim dalo vytýkat, že zcela neodpovídají svému skutečnému já. Spor o Jasukeho se vedl i mezi odborníky, Ubisoft však nyní už raději pracuje s tím, že je celá tato záležitost předmětem debaty, zatímco nejasnosti o jeho životě mohly být využity právě pro jejich potřeby a vytvoření vlastního příběhu s kreativní licencí. Možná by se ale přece jen měli do budoucna raději držet tohoto narativu namísto představování „historicky doloženého samuraje“.

Nahlásit chybu v článku

22

Napsat komentář

Další články
Nahoru