Ačkoliv se závěr včerejšího dne nesl ve znamení trojice nově vydaných her – Call of Duty, The Outer Worlds a MediEvil – herní společnosti se ponořily do tradičních schůzek s investory, aby jim prezentovaly úspěchy i neúspěchy svého hospodaření v uplynulém čtvrtletí. V případě Ubisoftu přitom nešlo o nic příjemného a výsledkem schůzky je jednak nečekaně upřímné vyjádření šéfa společnosti ke kvalitě Ghost Recon: Breakpoint a jednak odklad tří očekávaných titulů až na pozdější část příštího roku a začátek roku následujícího. Obě záležitosti spolu souvisí a Ubisoft bude muset podle slov Yvese Guillemota hledat jiné způsoby, jak zaujmout a potěšit hráče v rámci zaběhnutých sérií, protože způsob, jakým toho chtěl dosáhnout Breakpoint, je i s ohledem na koncept hry jako služby nevhodný.
Guillemot shrnuje Ghost Recon Breakpoint jako hru, která se od předchozího dílu lišila jen nepatrně, což zabránilo tomu, aby některé nové prvky skutečně zaujaly, a naznačuje, že se tento problém odrazí ve změnách vývojových procesů napříč celým Ubisoftem.
„V uplynulých několika letech jsme uvedli mnoho kvalitních titulů, vybudovali pestré portfolio nejrůznějších značek a úspěšně se adaptovali na příklon trhu k digitální distribuci. Přesto jsme ale nezvládli vytěžit potenciál našich dvou posledních AAA her,“ říká Guillemot ve zprávě, která se k rukám investorů a následně i veřejnosti dostala ještě před tím, než byla telefonní konference nad finančními výsledky zahájena. Šéf Ubisoftu v následujících třech bodech vysvětluje, co přesně bylo s nejnovějším dílem série Ghost Recon špatně a předznamenává změny, které se zřejmě dotknou i dalších titulů: „Zaprvé je složité vzbudit zájem o pokračování multiplayerové live hry, když předchozí díl těží z několika let optimalizace a balancování. V návaznosti na to budeme klást větší důraz na to, jak rychle po sobě jednotlivé díly live her vychází,“ vysvětluje Guillemot.
Přesně měsíc poté, co vývojáři z Naughty Dog konečně odhalili datum vydání toužebně očekávaného The Last of Us: Part II, přichází s informací o tříměsíčním zpoždění. Nově bychom se měli hry dočkat 29. května 2020, což šéf studia Neil Druckmann omlouvá nutností, věnovat ještě nějaký čas dokončování vývoje a odstraňování chyb. Stejně jako v případě Ubisoftu ale i toto rozhodnutí v nás vzbuzuje jisté pochybnosti a nelze přehlédnout skutečnost, že tímto se TLOU2 nezapíše do finančních výsledků tohoto finančního období, což je pro všechny společnosti obvykle problém. A samozřejmě nemluvě o množících se náznacích, že Ghost of Tsushima - titul, který jsme původně očekávali nejpozději na přelomu roku 2020, může podle dosud nepotvrzených náznaků například od Jasona Schreira vyjít až v roce 2021...
V druhém bodě pak probírá snahu o inovaci, která však zkrachovala kvůli chybám a nedostatečně kvalitnímu zpracování nově uvedených prvků: „Ačkoliv někteří hráči přijali změny velmi dobře, zaznamenali jsme silnou vlnu negativních reakcí od velké části komunity,“ uznává šéf Ubisoftu. V závěru shrnuje Ghost Recon Breakpoint jako hru, která se od předchozího dílu lišila jen nepatrně, což zabránilo tomu, aby některé nové prvky skutečně zaujaly, a naznačuje, že se tento problém odrazí ve změnách vývojových procesů napříč celým Ubisoftem. V souvislosti s nepovedeným Breakpointem se zpráva zmiňuje také o výrazném snížení očekávaných příjmů společnosti, které byly pro letošek nastaveny na hodnotu 480 milionů eur. Nově však Ubisoft do konce tohoto finančního období (31. 3. 2020) počítá s příjmem v rozmezí 20-50 milionů eur a tržbami kolem 1,5 miliardy eur, namísto očekávaných 2,2 miliard. Jen neúspěch Breakpointu by ale na tak dramatický pokles „nestačil“ a tím skutečným důvodem je již výše avizovaný odklad titulů, kterých jsme se do března příštího roku měli s největší pravděpodobností dočkat. Jedná se o Watch Dogs Legion, který měl původně vyjít 6. března, dále Rainbow Six Quarantine, který měl podle Guillemota rovněž stihnout příští jaro a v neposlední řadě také Gods & Monsters, naplánované původně na 25. února 2020.
Rozhodnutí bude mít významný dopad na finanční výsledky tohoto roku a přichází navzdory našemu úspěchu v budování stabilního vydavatelského modelu.
Všechny tři tituly však nově vyjdou až v příštím finančním období, tedy mezi 1. dubnem příštího roku a 31. březnem roku následujícího, což Guillemot vysvětluje zejména skrze snahu, dát vývojářům prostor navíc, aby neopakovali výše popisované chyby. „Ačkoliv už mají tyto hry silnou identitu a velký potenciál, chceme poskytnout týmům více času na to, aby stihli implementovat všechny novinky a doručili hráčům bezchybný zážitek. Rozhodnutí bude mít významný dopad na finanční výsledky tohoto roku a přichází navzdory našemu úspěchu v budování stabilního vydavatelského modelu,“ uvádí CEO Ubisoftu. Je si však jistý, že se tento krok pozitivně projeví v příštím roce, protože kromě těchto titulů bude chtít Ubisoft vydat ještě dva další – zatím neoznámené – s tím, že jeden z nich je s největší pravděpodobností nový Assassin‘s Creed.
Bez ohledu na logický postup, který se rozhodl Ubisoft aplikovat po neúspěchu několika titulů a dát tím hráčům víru, že skutečně mohou svým zájem a nezájmem o daný produkt něco změnit, je důležité ptát se, zda francouzský vydavatel skutečně uvádí všechny důvody k odkladu svých her. Podobně nečekaný krok učinili také vývojáři z Naughty Dog, kteří posunuli vydání The Last of Us: Part II přesně o měsíc později, kdy jej konečně potvrdili na únor příštího roku a vkrádá se myšlenka, jestli se v pozadí něco neděje kolem nových konzolí, nebo alespoň kolem PlayStationu 5. Ačkoliv se i v návaznosti na vyjádření Sony veřejně počítá s tím, že PS5 bude uvedena koncem příštího roku, interně mohlo klidně dojít k odkladu a vše výše popsané je jen přirozenou reakcí. Pokud totiž Ubisoft chystal na příští Vánoce tituly pro novou generaci konzolí, může být momentálně přinucen, pozdržet jejich vydání a celý příští rok ještě naplnit tituly pro generaci současnou. Podobné náznaky zatím odnikud nepřichází, ale nebyli bychom příliš překvapení, kdyby na tento scénář skutečně došlo. Další indicie nám poskytnou ostatní vydavatelé v následujících dnech.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Lidi už to prostě přestalo bavit a proto jsou FC:New dawn, Division 2 a Breakpoint prodejní propadáky a pokud přístup k hrám nezmění budou následovat další.
Dalo se to čekat, docela překavapivě brzo po vydání Breakpoint mi přišla mejlem výzva k průzkumu (já se účastním testovacích bet a vyplňuju i ty dotazníky) s dotazníkem a já ho vyplňoval a tak nějak jsem pochopil, že to berou velice vážně (a i v recenzi zde na Vortexu padl dobrý postřeh k tomu, zda ta hra místama už se nepropadá někam, kde by ji rádi viděli kritičtí odpůrci Ubisoftu) a dost jsem se tam rozepsal (a co jsem se ptal kamarádů, tak oni taky) a aže chtějí hodně věcí změnit. Zjevně zjišťovali co mají zachovat…
Normálně to posílají po několika měsících.
Předpokládám teda, že jak hlasování peněženkou, tak i lidé co to hrají dávají jasně najevo, že jako ano, děláte spoustu věcí dobře ale vystavují stopku některým dalším, které jsou špatným rozhodnutím a ty hry a dojem z nich ničí.
Mně se taky moc nestávalo, v Divizi jedničce, že bych sice v tom nechal 100 hodin ale s pocitem, že jsou tam některé věci špatně a nesouhlasil bych tam s šestkovým hodnocením. Ale ačkoliv už tolik hodin u Breakpointu mám, tak s kritikou i nižším hodnocením souhlasím zcela.
Něco tam už není dobře.
jsem rád ale, že to Ubisoft tak rychle reflektuje a chce to změnit. Zatím jim to vždycky vyšlo a hry se změnily k obecné spokojenosti.