V polovině února jsme vás informovali o nepříjemném incidentu kolem slovenské strategie Workers & Resources: Soviet Republic. Vývojáře ze studia 3Division kontaktoval člen komunity, který si nárokoval práva na realistický režim a situace zašla až tak daleko, že musela být hra stažena ze Steamu. Společnost Valve reagovala na stížnost stran autorských práv a vývojáři následně přiznali, že situaci podcenili a napnou úsilí, aby ji co nejrychleji vyřešili. To se během víkendu podařilo, hra se vrátila na Steam, ovšem vývojáři prozatím neupřesnili, jak spor s patrně bývalým fanouškem vyřešili.
Update: Vyjádření Petera Adamčíka pro Vortex
Autor hry Peter Adamčík reagoval na naše dotazy a přinesl několik detailů, jak jednání s fanouškem probíhalo. Potvrdil, že muselo dojít na právníky, protože hra byla stažena ze Steamu a v ohrožení bylo samozřejmě vlastní podnikání studia 3Division. Jak už víte, obě strany se dohodly, Adamčík nicméně dodává, co přesně nakonec bylo nutné udělat, aby byly obě strany spokojené. „Požadoval toho viac, ale nakoniec sme sa dohodli len na zápise do titulkov,“ řekl autor Soviet Republic. Šlo o věc, která byla fanouškovi nabídnuta už dříve výměnou za stažení nároků na autorská práva na YouTube, podle Adamčíka ale právě v tu chvíli fanoušek potvrdil, že bude na studio útočit pomocí DMCA.
Na dotaz, jak by se dalo podobným incidentům předcházet do budoucna, odpověděl Adamčík nejednoznačně. Podle jeho slov se příliš chránit nedá a jako viníka v tomto případě z části označuje i společnost Valve spravující Steam. „Problém je Valve – hoci nárok sa zdal byť skutočne smiešny, spoločnosť vec nijako nechcela riešiť, len tak aby bola v bezpečí pred žalobou, s tým asi nič človek nenarobí,“ vysvětlil Adamčík. Dalším specifikem tohoto sporu byl i fakt, že fanoušek měl právní vzdělání, a Adamčík se domnívá, kdyby šlo o někoho, kdo by si na podobné stížnosti musel právníka najmout, situace by takto daleko nezašla.
„Tak prvý deň to bol šok, potom som sa ale ukľudnil, chvála bohu nás to pristihlo v takej situácíi, že sme boli schopný prežiť a pokračovať vo vývoji,“ dodává pak autor hry k náladě, která panovala ve 3Division. Hra tedy nebyla podle jeho slov ohrožena ani v případě, kdyby došlo na soud, a to bylo z pohledu vývojářů nejdůležitější. „Stratili sme niekoľko dní vývoja, ale inak morálka neklesla a normálne sme pokračovali vo vývoji, za čo chcem poďakovať všetkým členom tímu,“ dodal pak na závěr autor projektu.
Pokračuje původní zpráva:
„Drahá komunito a hráči, s potěšením vám oznamujeme, že se naše hra vrátila na Steam,“ začali vývojáři z 3Division svůj krátký příspěvek na Steamu. Dále poděkovali za trpělivost, podporu i pochopení a omluvili se všem, kdo si v uplynulých týdnech chtěli hru pořídit a nemohli. „Podcenili jsme situaci a vše rychle vyeskalovalo do fáze, která znamenala ohrožení pro naší hru. Velmi jsme si přáli, aby tomu tak nebylo,“ dodali autoři Soviet Republic. Nyní se ale vše vrátilo do starých kolejí a vývojáři mohou opět pracovat na vylepšování a rozšiřování hry, jako tomu bylo před popisovaným incidentem.
Pokud se chcete dozvědět víc o tom, co se vlastně stalo, můžeme vás odkázat na rozhovor s autorem hry Peterem Adamčíkem. V něm blíže vysvětlil, že fanoušek podobně jako řada dalších sice přišel s rámcovým nápadem na realistický mód – Cosmonaut – ve kterém by musel hráč skutečně začít od nuly, ale byli to až vývojáři, kteří mu dali jasnější formu a vymysleli, jak vyřešit některé úvodní fáze, jako je například nutnost obejít absenci jakýchkoliv finančních prostředků. Dále Adamčík doplnil, že je fanoušek kontaktoval už v průběhu roku 2021, ale vývojářský tým žádostem a stížnostem nevěnoval přílišnou pozornost. To se změnilo až v momentě, kdy byli kontaktováni přes formulář na oficiálních stránkách hry a teprve tehdy začala diskuse nad tím, co fanoušek požaduje.
Rozhovor: Vývojáře Soviet Republic zaskočil postup Steamu. Překvapilo mě, jak je snadné nechat odstranit hru z obchodu, říká autor Peter Adamčík https://t.co/sYToTf5DuT pic.twitter.com/EC6yKy8r3L
— Vortex (@vortexczech) February 18, 2023
Výměnou za uvedení v titulcích hry chtěl přenést na vývojáře všechna práva k využití zmiňovaného módu Cosmonaut, což se ale Adamčíkovi nezamlouvalo z toho důvodu, že by tímto způsobem mohl postupovat každý, kdo vyřkne nějakou myšlenku a její jádro se v budoucnu objeví ve hře, byť třeba v pozměněné či dopracované verze. Jediné, co lidé 3Division učinili, bylo odstranění slova Cosmonaut z testovací verze hry, konkrétně z nabídky obtížností, aby se nikdy nedostalo do stabilní verze. Fanouškovi to ale nestačilo a další vývoj situace už z našich článků znáte.