Společnost Valve spouští v betaverzi nový program pro sdílení her v rodině, který nahrazuje a současně sdružuje standardní sdílení knihovny s jiným účtem, resp. rodinný režim pro kontrolu obsahu, k němuž se mohou dostat děti. Valve nazývá novou funkci jednoduše Rodiny a v obsáhlém blogu popisuje základní vlastnosti. Jak provozovatel Steamu uvádí, vše by teď mělo být přehledně dostupné z jednoho místa, odkud lze řídit nejen sdílení obsahu, ale také celkový dohled nad nakládání s jednotlivými hrami nebo nákupy. Důležité je však na úvod doplnit, že pokud si chcete níže popisované funkce vyzkoušet, musíte si v nastavení Steamu povolit stažení betaverze klienta a po instalaci pak přejít do centra Rodiny ve správě pod svým účtem.
Hello! We are excited to announce the launch of Steam Families, now accessible in the Steam Beta Client. This feature introduces significant updates and improvements to family sharing, parental controls, and child purchase requests.
See all the details at the announcement blog… pic.twitter.com/qL8iUtJKOr
— Steam (@Steam) March 18, 2024
Valve popisuje, že si „rodinu“ na Steamu může založit každý a přidat do ní až pět dalších členů. Správu pak lze řešit buď přes klienta Steamu na PC, přes webové rozhraní nebo v mobilní aplikaci, a přímo tak určovat, kdo má k čemu přístup, případně jaké omezení se daného účtu týká. Co se týká sdílení knihovny, jde o vzájemné propojení všech připojených účtů a jejich her, takže každý bude mít přístup k úplně všemu. „Hry sdílené od ostatních členů budou ve vaší knihovně uvedeny v podsekci „Rodinná knihovna“, zatímco hry, které jste si sami zakoupili, zůstanou setříděné ve vašich osobních kolekcí,“ vysvětlují pak lidé z Valve. Důležité také je, že bez ohledu na to, jakou nebo čí hru spustíte, vždy se samozřejmě počítají vlastní uložené pozice nebo achievementy.
Zdaleka nejdůležitější změnou oproti standardnímu sdílení knihovny tak je, že hry z ostatních účtů zapojených do rodiny můžete hrát i ve chvíli, kdy jsou jejich vlastníci také online a sami nějakou hru hrají. Bohužel to ale neplatí pro sdílení jedné kopie dané hry v rodině pro souběžné hraní, jinak řečeno, hrát může vždy jen tolik lidí najednou, kolika kopiemi hry rodina disponuje. Další omezení pak může přijít ze strany vývojářů či vydavatelů, kteří mohou hru pro sdílení zakázat, což se momentálně týká 6353 her či herních rozšíření, jak lze vyfiltrovat na Steamu. A myslet nakonec musíte i na to, že pokud někdo bude hrát v rámci rodiny hru od jiného člena a dostane v ní ban, restrikce budou uvaleny i na skutečného vlastníka daného titulu.
Co se týče rodičovského dohledu, dospělí členové rodiny budou moci přesně vybrat, ke kterým hrám mohou mít děti přístup a ke kterým nikoliv. Lze také určit, kdy budou mít děti povoleno hrát, případně jak dlouho a samozřejmě také plně sledovat jejich aktivitu. Pro děti lze také omezit přístup k transakcím v obchodě nebo komunikacím v chatu a při licitování o prodlouženém hraní schvalovat i zamítat žádosti, zda mohou děti hrát nad rámec původně stanoveného času. Když děti zapomenou heslo, rodič pak může rovněž asistovat při jeho obnově a stejně tak může figurovat jako poslední schválení při nákupu vybrané hry, a to přes e-mail nebo z mobilního zařízení.
Zní to dobře? Natolik, že by členové rodiny nemuseli být tak docela vaše děti nebo sourozenci? Valve na to samozřejmě myslí, protože podmínky zejména stran hraní her ze sdíleného účtu i v případě, hraje-li majitel něco jiného, vypadají velmi slibně. Ne navždycky ale bude přístup Valve tak benevolentní, jaký je v aktuální betě. Nezdá se totiž, že by se nyní musely rodiny jakýmkoliv způsobem prokazovat, může se to však podle sekce otázek a odpovědí změnit. „Chápeme, že skutečné rodiny jsou různé, nicméně rodiny ve službě Steam jsou „skupinami“ zamýšlenými pro domácnosti s nejvýše šesti blízkými členy,“ vysvětluje Valve. Dodává pak, že aby tohoto záměru Steam dosáhnul, očekávají se budoucí změny požadavků pro členy v rodinách nebo omezení počtu členů. Vše údajně na základě chování uživatelů…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Celé je to hlavně o tom, aby se skupiny tvořili, ovšem členové se nezměnili a zároveň si věřili. Tím se zamezí sdílení skupiny s lidmi, které moc neznáte a v tom případě je takováto varianta sdílení (alespoň za mě) ideální pro Steam.
Problém sdílení streamolvacich platforem je v tom, že defakto není důležité mít svůj profil (nevědět v jakém díle seriálu jsem skončil vadí míň než když mi někdo přepíše uloženou hru). A proto je pak asi jediná cesta více vymáhat a omezovat pravidla sdílení.