branding
Cyberpunk 2077, CD Projekt, Stav Cyberpunku na konzolích nelze omluvit kvalitním obsahem

Cyberpunk na konzolích nelze omluvit kvalitním obsahem

Autoři záměrně tajili stav hry. Pokud na ni staré systémy nestačí, neměla na nich vyjít

Zdroj: koláž/Vortex
14. 12. 2020
Název: Cyberpunk 2077 Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , , Žánr: ,
Datum vydání:
10. 12. 2020
Q1 2025 (Mac)

Sebelepší hra nemůže spoléhat na to, že se kvality obsahu stanou omluvenkou pro technickou stránku. Omlouvat vývojáře, hledat důvody tam, kde bychom jindy byli nekompromisní, je alibismus. CD Projekt nemá nárok na žádné zvláštní zacházení. Nemá smysl zastírat skutečnost, a sice že Cyberpunk 2077 není na konzolích v dobré kondici. Neplatí to přitom jen pro základní verze PS4 a Xboxu One, ačkoli ty jsou na tom zdaleka nejhůř. I když se však pokusíte vymáčknout maximum z PS4 Pro verze na PS5, čelíte plejádě chyb a technických nedostatků. Předmětem kritiky není grafika jako taková, od ní člověk musí mít s ohledem na zvolenou platformu vždy realistická očekávání, ale problémem jsou především framerate a bugy.

Autoři věděli, co mají v rukou, a přesto se rozhodli, že to stačí. Je proto fér hodnotit, co poslali na pulty, a neomlouvat je po několika odkladech s tím, že všechno určitě opraví.

Vychytat tak obrovskou a komplexní hru, jako je Cyberpunk, bude nepochybně obrovská výzva. Nezapomínám na to. V tomto úkolu mohou selhat i zkušení vývojáři. Stačí se podívat na hry od Bethesdy, které jsou kvůli tomu opakovaně terčem vděčné a jízlivé kritiky. Jak vidno, udělat gigantické RPG není legrace. To lze pochopit. Problém je v něčem jiném. Vývojáři udělali všechno proto, aby se o tom hráči nedozvěděli včas. Zjevně vědomě neprezentovali verze pro PS4 a Xbox One a především CD Projekt zcela záměrně neposkytl v první vlně žádné konzolové review verze, díky nimž by si hráči mohli udělat lepší představu o tom, co mohou čekat. Není proto divu, že ohlasy od zákazníků a první recenze z konzolí, které nepocházejí z neautorizovaných leaků retail kopií, jsou plné rozčarování a mnohem přísnější než early testy PC verze.

Nejde o to autory pranýřovat. Je snadné překročit tenkou hranici oddělující spravedlivou kritiku od honu na čarodějnice. Ale hra na konzolích prostě není v dobrém stavu a CD Projekt se ji i přesto rozhodl vypustit na trh. To není odsudek, ale konstatování faktu. Autoři věděli, co mají v rukou, a přesto se rozhodli, že to stačí. Je proto fér hodnotit, co poslali na pulty, a neomlouvat je po několika odkladech s tím, že všechno určitě opraví. Cyberpunk se nemůže spoléhat na to, že hratelnost přebije vše ostatní. Leccos půjde opravit, vývojáři už to hráčům slíbili a po víkendu vydali i omluvu, na kterou někteří zákazníci čekali.

Cyberpunk nečelí větším pochybám, než by čelily jiné hry, protože je velký, bedlivě sledovaný nebo úspěšný. Takový technický stav by byl ostudou u jakékoli hry a nepochybuji, že by byl podroben stejné kritice.

Za hru je možné nechat si vrátit peníze – to je správný a férový přístup. Nelze ale akceptovat, aby někdo u multiplatformního titulu nepřímo naznačoval, že je to hra, která patří na PC. Jednou vyšla na konzolích a hráči mají právo očekávat, že bude fungovat. Stáří konzolí je nepochybně velkým problémem. Pokud by ale Cyberpunk neměl na starších systémech fungovat pořádně, neměl tam vyjít vůbec, jakkoli by to bylo bolestné a třeba by to zase část hráčů nechtěla přijmout. Jenže základna majitelů těchto konzolích je až příliš lákavým odbytištěm.

Když hráči s nejstaršími konzolemi kritizují stav hry, není v tom z jejich strany nenávist nebo nesplnitelné přání, aby hra vypadala jako na PC. Alespoň u většiny z nich tomu věřím. Cyberpunk nečelí větším pochybám, než by čelily jiné hry, protože je velký, bedlivě sledovaný nebo úspěšný. Takový technický stav by byl ostudou u jakékoli hry a nepochybuji, že by byl podroben stejné kritice. Nenadávají na něj jen notoričtí kverulanti, ale nad jeho stavem se ve svých analýzách pozastavují i odborná média jako Digital Foundry s tím, že technická kvalita je neomluvitelná, neakceptovatelná a hra v této podobě neměla vůbec dorazit na trh.

CD Projekt neukazoval konzolovou verzi a nebyla to náhoda. Zajistil, že první recenze mohly být jen z PC verze, a ani za tím nelze nevidět záměr.

Záměrně jsem přitom do tohoto textu nezahrnul žádné “vtipná” videa a animace, které ukazují, jak je hra na konzolích rozbitá. A to i po udpatech. Paradoxně totiž mohou vyvolat pocit, že se do autorů někdo nespravedlivě strefuje, že jde jen o náhodné anomálie, kterým se dostává pozornosti, protože jde o Cyberpunk. Verzi pro PS4 na PS5 jsem hrál celý víkend a i v noci na dnešek jsem po několika updatech stále narážel na neuvěřitelné množství chyb. Vejdu do místnosti a zničehonic se zblázní fyzika a věci začnou padat na zem. Postavy procházejí auty nebo dveřmi. Lidé i vozy mizí a zase se objevují přímo přede mnou. NPC z jedné z misí mě sleduje po celém světě. Neustále se mi resetuje nastavení hry včetně titulků a grafiky. U postav vypadávají animace a jezdí jen tak po scéně. Mnohdy se mi prolínají různé objekty. A především hra neustále padá do dashboardu. Nic takového jsem nezažil celé roky. Nechci z toho vytvářet žádné zábavné video, které má hru zostudit. Protože ji ani její autory nechci zostouzet a protože to není zábavné. Je to obrovská škoda.

Lidsky dokážu pochopit, že se spousta věcí nepovede. Nedokážu ale pochopit, že hra vyšla v tomto stavu. Vývojáři o tom věděli, nebylo to pro ně překvapení, nešlo o žádnou skrytou závadu, která vyšla nečekaně najevo, i když autoři vše dokončili a v dobré vůli poslali do obchodů. CD Projekt neukazoval konzolovou verzi a nebyla to náhoda. Zajistil, že první recenze mohly být jen z PC verze, a ani za tím nelze nevidět záměr. Především ale dopustil, aby utrpěla jeho reputace. Dal hráčům do rukou titul, o němž vývojáři věděli, že trpí neomluvitelnými problémy. A učinil tak s vědomím, že fanoušci mají ve studio na základě předchozích zkušeností takovou víru, že nepodezřívají autory, že by jim něco tajili. To je obrovská škoda a utrpí tím vzájemná důvěra. O to horší, že tam uvnitř nepochybně je i na konzolích zajímavá hra. Ale tahle skutečnost by nám neměla bránit autory spravedlivě pokárat za to, jak se postavili k majitelům nejen základní PS4 a Xboxu One. Ale současně bychom jim – a sobě – měli dál držet palce, aby maximum možného napravili.

Nahlásit chybu v článku

70

Napsat komentář

Další články
Nahoru