Vesmírný opus Chrise Robertse Star Citizen je ve vývoji od roku 2011 a bez ohledu na to, že hra stále není hotová, nepřestává hráče fascinovat. V závěru minulého roku padl dlouho vyhlížený milník v podobě 200 milionů dolarů, které přispěli fanoušci na vývoj, a pokud plány opět něco nenaruší, hra by už mohla v příštím roce vyjít. Dáme-li teď ale stranou kritiku, která je v mnoha ohledech zasloužená, musím vývojáře z Cloud Imperium pochválit. V nejnovějším video updatu totiž odhalili, že do hry postupně zapracovávají znakovou řeč, aby byla hra dostupná i pro ty členy komunity, kteří jsou nedoslýchaví nebo zcela neslyšící. Způsob implementace je bezvadný a dává hendikepovaným hráčům naději, že Star Citizen nebude přelomový jenom ve smyslu toho, kolik hra stála nebo jak dlouho byla ve vývoji.
O novince informoval ředitel oddělení animátorů Steve Bender, který zavzpomínal na loňský rok a všechny akce, během kterých se tváří v tvář potkával s členy hráčské komunity a promlouval s fanoušky o jejich vzájemné vášni. Během společného hraní pak vývojáři zjistili, že spoustu hráčů Star Citizenu má problémy se sluchem a začali si uvědomovat, že neslyšící vnímají hru úplně jinak než ostatní hráči. I z toho důvodu se na některé fanoušky obrátili a začali s nimi spolupracovat na tom, aby do hry převedli část z americké znakové řeči. Postupně tak vznikly krátké animace, díky kterým mohou neslyšící komunikovat s ostatními hráči tak, jako kdyby komunikovali v reálném životě, což je nejen užitečné, ale samozřejmě to i prohlubuje celkový zážitek.
Iniciativa vývojářů z Cloud Imperium Games je záslužná ve všech ohledech, přesto nemohou být z ambiciózních plánů nadšení úplně všichni, kdo trpí poruchou sluchu. Znakový jazyk totiž není umělý a univerzální - naopak se specificky vyvíjí ve všech zemích a znaková čeština není shodná se znakovou angličtinou. Lokalizace by pak v tomto případě byla hodně složitou záležitostí...
Po technologické stránce nejde o žádný převrat, přesto je s podivem, že dosud žádná velká hra s něčím tak prostým nepřišla. V přiloženém videu se můžete sami podívat (čas 13:34), že stačilo figuranta nasnímat standardním způsobem pro motion-capture a získaná data aplikovat na model. Podstatné je samozřejmě zachytit nejen práci celých paží, ale také pohyby prstů, což se lidem z Cloud Imperium podařilo poměrně přesvědčivě a v ukázkách je vidět, že jsou jednotlivé znaky dobře rozpoznatelné a skutečně fungují. „Dnes ráno mi volal jeden z vedoucích animátorů v Austinu Bryan Brewer a ptal se, jestli chci vidět něco vážně úžasného. Řekl jsem – jasně, co tam máš? A on mi ukázal jednu z postav, která bezchybně znakovala,“ řekl Bender ve videu. Ihned ho proto napadlo, že musí novinku ukázat jednomu z vývojářů, který je nedoslýchavý a který už s Benderem tuto možnost několikrát probíral a i on následně potvrdil, že je znakový jazyk zpracovan perfektně a skvěle rozumí tomu, co chtěla daná postava říct.
Vývojáři nicméně cítí rezervy a přislíbili, že se v budoucnu zaměří také na správnou animaci obličejů, protože i mimika hraje v komunikaci nedoslýchavých či neslyšících značnou roli. Už nyní ale zjišťují, že nastavený systém jim do budoucna umožní hlubší implementaci znakové řeči a od předem připravených emotů se možná posunou i ke znakování v reálném čase. To už ale samozřejmě ve velké míře závisí na budoucích technologiích, ať už ve smyslu zařízení pro virtuální realitu nebo ovladačích/snímačích, které budou schopné přenášet do hry pohyby prstů. I za tenhle malý-velký průkopnický krok ale zaslouží autoři Star Citizen zvednutý palec.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.