Zrovna u nás bylo v prvních dnech po vyhlášení karantény vidět, že datové i hlasové sítě dostávají solidně zabrat a ve větších městech nebyly výjimkou i výpadky mobilních operátorů. S rapidním nárůstem pracovníků využívajících takzvaný home office a s uzavřením škol dostává tato infrastruktura neskutečně zabrat a nejen nás se aktuálně týká, že si toho všimla už i Evropská unie a ta se snaží se různými prostředky snížit zátěž na přenos dat napříč starým kontinentem. Cílem je ulehčit datovým sítím tak, aby zvládaly nápor znuděných obyvatel uzavřených ve svých domovech, a zprostředkovaně se to může dotknout snad prakticky každého. Nově dokonce i nás hráčů, a to zcela konkrétně těch, jejichž domovskou platformou je PlayStation.
Konkurent Microsoftu se totiž dle oficiálního vyjádření CEO Sony Interactive Entertainment Jima Ryana rozhodl následovat příklad ostatních a uměle zpomalují své služby s cílem zbytečně nezahlcovat klíčovou infrastrukturu. Jim Ryan k současné situaci a k těm nejbližším plánům Sony dodal následující: „Věříme, že je důležité, abychom se zabývali otázkami stability internetu, protože se nebývalý počet lidí sociálně distancuje a stále více lidí se spoléhá na přístup k internetu. Hráči tak mohou zaznamenat poněkud pomalejší nebo opožděné stahování her, budou si ale stále užívat hraní v plné šíři. Vážíme si podpory a porozumění naší komunity i jejich role, jakož tato opatření přijímáme ve snaze zachovat přístup pro všechny.“ Na druhé straně Microsoft se prozatím k žádnému podobnému kroku patrně nechystá a situaci i využití sítě prozatím jen slibuje monitorovat.
UPDATE: SIE is working with internet service providers in Europe to help preserve access for the entire internet community: https://t.co/XUGwClYw1p pic.twitter.com/PdUlYCZpWV
— PlayStation Europe (@PlayStationEU) March 24, 2020
Naznačené omezení by se tedy mělo týkat stahování dat ze sítě PlayStation Network, nemělo by se ale dotknout zážitku z multiplayerových klání. V současné době navíc není jasné, o jak moc pomalejší bude například stahování her či jejich aktualizací. Nutno však podotknout, že v poslední době rozhodně nejde o první podobný krok. V rámci odlehčení internetové infrastruktury již ve světle nedávných událostí slíbili alespoň částečně omezit své datové toky například YouTube a Facebook. YouTube bude po celý následující měsíc při standardním nastavení pouštět videa ve snížené kvalitě a Facebook rovněž sníží rozlišení streamovaných videí. A právě v otázce streamování nesmí v tomto výčtu chybět ani další společnosti, mezi něž patří Amazon, Disney a koneckonců i Netflix, který šel například cestou větší komprese ve snaze docílit pokud možno minimálního negativního dopadu na výslednou kvalitu zážitku. V souvislosti s rozsáhlými karanténami napříč jednotlivými státy je pak pro zajímavost možné zmínit, že kupříkladu takový Steam trhá rekordy, a to teď už prakticky každým dalším dnem. Naposled na něm bylo pro lepší představu zaznamenáno více než 22 milionů současně připojených hráčů (viz oficiální statistiky). A je jasné, že když takovýto objem hráčů začne stahovat nějakou objemnou aktualizaci naráz, tak to dokáže internetovými přípojkami kvalitně zamávat, nezávisle na platformě.