Když Google představoval na GDC 2019 streamovací platformu Stadia, její ředitel Phil Harrison nešetřil superlativy. Mluvil o zhmotnělé budoucnosti hraní, vzletně popisoval, jaké benefity hráčům přinese a nezapomněl zmínit, že Google pochopitelně začne s vývojem vlastních báječných her v divizi Stadia Games and Entertainment, kterou povede producentka Jade Raymond. O dva roky později ten stejný člověk informuje, že interní vývoj končí, dvojice studií v Los Angeles a Montrealu se zavírají a Jade Raymond opouští Google, aniž by si do portfolia mohla od roku 2013 připsat byť jen jedinou novou hru.
Společně s Raymond, která se naposledy podepsala pod Splinter Cell: Blacklist a následně vedla již zrušená studia Motive a Visceral pod hlavičkou EA, odchází z vývojářské divize dalších přibližně 150 lidí.
„Vytvářet ty nejlepší hry trvá mnoho let a vyžaduje nemalé investice, které navíc exponenciálně rostou. Se zaměřením na další vývoj prověřené technologie Google Stadia a navazování obchodních partnerství [s third party vývojáři] jsme se rozhodli financování vlastního exkluzivního obsahu od Stadia Games and Entertainment ukončit,“ uvádí Phil Harrison ve svém příspěvku na blogu Googlu. Vysvětluje také, že zvýšený zájem nabízet platformu k využití třetím stranám přiměl producentku Jade Raymond po dohledu nad vydáním tří her – Outcasters, Orcs Must Die! a Submerged – k odchodu a hledání nových příležitostí. Řediteli Google Stadia nezbylo nic jiného, než ji poděkovat za odvedenou práci a popřát ji mnoho štěstí v dalších kapitolách její kariéry.
Zdroj: Google
Společně s Raymond, která se naposledy podepsala pod Splinter Cell: Blacklist a následně vedla již zrušená studia Motive a Visceral pod hlavičkou EA, odchází z vývojářské divize dalších přibližně 150 lidí, jak poukazuje Kotaku. Všem by ale měla být dle prohlášení Phila Harrisona nabídnuta možnost ucházet se o jinou pozici uvnitř Googlu, byť není v tuto chvíli zřejmé, kolik procent zaměstnanců ji využije. Z dvojice zmiňovaných studií je ukončení vývojářských aktivit pod střechou herní divize Googlu větší ranou pro Typhoon Studios sídlící v Montrealu – nešlo totiž o nový tým, který by vznikl jen za účelem tvorby her pro Stadii, ale o nezávislý tým, po kterém Google skrze akvizici sáhl až na konci roku 2019. Historie Typhoon Studios, jejichž prvotinou byla povedená first person adventura Journey to the Savage Planet, tak končí po čtyřech letech, a ani na tomto místě není momentálně jasné, jak, případně zda bude chtít tým vedeným Alexem Hutchinsonem dále pokračovat.
Ukončení interního vývoje her by se nicméně nemělo žádným způsobem dotknout fungování samotné služby. Phil Harrison ujišťuje, že hráči mohou pokračovat v hraní, ať už využívají bezplatnou edici, nebo předplatné Stadia Pro a mohou prý očekávat další přírůstky titulů do knihovny. „Jsme oddaní budoucnosti cloudového hraní a budeme i nadále pohánět odvětví kupředu. Naším cílem zůstává vytváření té nejlepší možné platformy pro hry a technologie našich partnerů,“ uzavírá ředitel Stadie. Zda jim lze věřit, je momentálně těžké odhadnout, tváří v tvář obecnému přijetí služby ze strany fanoušků a finančnímu modelu, který se dramaticky odklání od aktuálně zřejmě nejúspěšnějšího Game Passu, ale zůstáváme ve střehu a nebyli bychom překvapení z případných změn celého fungování.
Ostatně, Google má pověst společnosti, která rozhodně neváhá rušit své služby v momentě, kdy se nezdají být finančně či uživatelsky přínosné, což skvěle podtrhuje portál KilledByGoogle. Sdružuje momentálně 224 aplikací, služeb a hardwaru, který Google zabil v uplynulých letech, vždy s trefným popisem a připomenutím okolností. A nezřídka zápisu do tohoto seznamu předcházely změny, ne nepodobné těm, které popisujeme výše. Přidat k nim můžeme samozřejmě i snižování ceny za předplatné Stadie, které přišlo přibližně po sedmi měsících od spuštění a řadu dosud spíše nenaplněných slibů o přímém propojení streamovaných her s videi na YouTube či sdílení odkazu pro rychlý vstup do konkrétního titulu v požadovaném místě. Na druhou stranu se ale nedá Stadii upřít, že po technologické stránce funguje a nabízí alternativu v přístupu ke hrám i zájemcům v České republice.
Pokud někdo příchází s platformou, většinu ji doplní vlastním obsahem. To Google už teď neudělá. Rok, dva a uvidíme jestli vyjde na Vortexu článek s tím, že Stadia končí. Cloudové hraní asi nebude nejlepší cesta.
Nemyslím, že problém je v cloudovém hraní, ale spíš v přístupu Googlu. Nemám přehled o Amazonu nebo někom jiném kdo o tom uvažuje, ale vem si Microsoft. To, že plánují něco s cloudovým hraním bylo známo hodně dopředu, ale postup byl relativně pomalý (aspoň z mého pohledu v porovnání s Googlem). Jestli se nepletu, tak probíhá/la i nějaká forma spolupráce se Sony. Postupem času jsme se dozvídali víc a víc o fungování, propojení s Gamepassem atd. Naproti tomu Google do toho hodil vidle, rozjel vše v relativně krátkém čase, asi aby předstihl Microsoft a ostatní, nasliboval hory doly, nasadil dle mého docela diskutabilní celkovou formu ohledně ceny a nákupu her a ve výsledku toho hodně co nasliboval nefunguje a teď zjistil, že vývoj vlastních her stojí peníze…Myslím, že cloudový hraní má svůj smysl, jen to chce čas, ze začátku zajistit dost her, příznivou cenu, stabilitu a až se dotáhnou poslední šroubky, tak pak vyjít s takovou cenovkou a modelem, který se finančně vyplatí…Nevím kdo to vše u Google plánoval, ale zasloužil by nakopnout špičatou botou.
Dokazu si v pripade cloudoveho hrani predstavit takove tituly, jako akcni adventury, plosinovky, tahove a karetni hry; pripadne i real-time strategie.
Co si vsak pri hrani v cloudu predstavit nedokazu jsou strilecky „strilej po vsem co se hybe“ (Fortnite a podobna svinstva) kvuli odezve a automobilove/letecke simulatory kvuli pripojenemu hardware.
hlavně když je tady geforce now kde si člověk nemusí kupovat hry u nich, stadia je naprostá šílenost, kdyby to neměli limitované na 60 fps a měli tam všechny hry což asi nebude nikdy nikde tak snad časem ani nebudu skládat silnější pc no uvidíme. jinak co jsem v tom jejich free zkoušel třeba metro tak mě až překvapilo až ani lagy nejsou a nežere to tolik netu.
Fakt, že vývoj her je náročný jak časově, tak finančně, si mohli ověřit přes Google search (ehm, ehm:-) ještě před tím, než založili vlastní studio a koupili Typhoon studios (představa, že mně jako vývojáře koupí, vydám jednu hru a poté mně zavřou je fakt na pěst:-().
Takže končíme s exkluzivními hrami, ale služba nadále funguje – jinými slovy „nevěříme, že dokážeme vytvořit tak kvalitní hry, aby přesvědčili zákazníky k přechodu na naši platformu a nechceme do celého projektu pumpovat více finančních prostředků, než je nezbytně nutné“. Je prostě vidět, že Google má svůj core business úplně někde jinde a zda jsou podobné side projects úspěšné nebo ne, je vlastně jedno, protože v řadě za nimi čekají další desítky (stovky?) dalších projektů.
Jinak Raymond je už pomalu také kapitola sama pro sebe. Taková série projektů bez výsledku se jen tak nevidí. Buď má opravdu neuvěřitelnou smůlu, nebo jednoduše nemá cit pro správné (úspěšné/životaschopné) projekty. Sedět jako řadový vývojář na poradě, kde nám vedení oznámí, že vybrali na pozici šéfa našeho studia Raymond, tak to okomentuji slovy „a je to v prdeli“. Nic proti ní osobně nemám, ale čistě ze statistického hlediska je už ta šance, že celý projekt/studio neskončí příliš dobře, docela vysoká.
„Představa, že mně jako vývojáře koupí, vydám jednu hru a poté mně zavřou je fakt na pěst.“
Hutchinsonovi se stalo asi to nejlepší, co se mu mohlo stát. Nemusí plnit závazky souvisejícím s prodejem studia. Myslím, že je s tímto vývojem velmi spokojen.
No nevím, jestli do toho dealu s Googlem šel s tím, že za 2 roky to rozpustí a on si může založit další studio, ale kdoví, možná ano. Nicméně přesto bych si odvážně tipl, že kdyby měl na výběr, zda spálit mosty a být v klidu nebo dál pracovat na hrách pod Googlem, vybral by si druhou možnost. Samotnou tehdejší akvizici komentoval tak, že je nadšený, že díky Googlu bude mít přístup k většímu kapitálu a technologiím, viz https://venturebeat.com/2019/12/19/google-buys-triple-a-game-dev-typhoon-studio-to-beef-up-stadia/ , což sice zní jako PR, na druhou stranu to působí jako přesně ten logický důvod, proč své studio nakonec Googlu odprodal a přesto v něm nadále zůstal (namísto toho, aby si obratem založil další).
Citát z tiskovky jako argument velmi pobavil. Že zůstal ve studiu po prodeji je zcela obvyklá praxe, protože hodnota studia je především v lidech a vedoucí pozice tam mají vždy nějakou incentivu (peníze/akcie), aby nějaký čas pokračovali v práci. Stejně to má například Vávra s Klímou, dohledej si.
Takže já bych si zase tipnul, že je teď úplně v pohodě a dneska se probudil s fantastickouu náladou. Se svým CV nebude mít problém najít práci asi nikdy. Buď se rozhlédne po něčem co by ho bavilo a naskočí do už rozjetého vlaku, nebo si to rozjede znovu na vlastní pěst se zdroji, které dostal od Googlu. Tím jsem chtěl jen rozporovat tu výše citovanou větu, toť vše.
A to má být jako argument pro to, že se teď cítí naprosto v pohodě a stalo se mu to nejlepší, co jej mohlo v životě potkat jo? V sociální bublině, kde každý, kdo dostane padáka s tučným odstupným, skáče radostí do vzduchu a libuje si, jak se mu pěkně zadařilo, asi jo. Pak jsou zde ovšem jiné sociální bubliny, kde to takto nalinkováno lidi nemají (protože opuštění rozpracovaných projektů, zavedeného týmu svých lidí, finančního zázemí pro vývoj atd.). Jak to má přesně Hutchinson nevím ani já (proto jsem v prvotním komentáři použil ich formu), ani Ty, oba jsem vyslovili svou domněnku a tím bych to uzavřel.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Co si vsak pri hrani v cloudu predstavit nedokazu jsou strilecky „strilej po vsem co se hybe“ (Fortnite a podobna svinstva) kvuli odezve a automobilove/letecke simulatory kvuli pripojenemu hardware.
Takže končíme s exkluzivními hrami, ale služba nadále funguje – jinými slovy „nevěříme, že dokážeme vytvořit tak kvalitní hry, aby přesvědčili zákazníky k přechodu na naši platformu a nechceme do celého projektu pumpovat více finančních prostředků, než je nezbytně nutné“. Je prostě vidět, že Google má svůj core business úplně někde jinde a zda jsou podobné side projects úspěšné nebo ne, je vlastně jedno, protože v řadě za nimi čekají další desítky (stovky?) dalších projektů.
Jinak Raymond je už pomalu také kapitola sama pro sebe. Taková série projektů bez výsledku se jen tak nevidí. Buď má opravdu neuvěřitelnou smůlu, nebo jednoduše nemá cit pro správné (úspěšné/životaschopné) projekty. Sedět jako řadový vývojář na poradě, kde nám vedení oznámí, že vybrali na pozici šéfa našeho studia Raymond, tak to okomentuji slovy „a je to v prdeli“. Nic proti ní osobně nemám, ale čistě ze statistického hlediska je už ta šance, že celý projekt/studio neskončí příliš dobře, docela vysoká.
Hutchinsonovi se stalo asi to nejlepší, co se mu mohlo stát. Nemusí plnit závazky souvisejícím s prodejem studia. Myslím, že je s tímto vývojem velmi spokojen.
Takže já bych si zase tipnul, že je teď úplně v pohodě a dneska se probudil s fantastickouu náladou. Se svým CV nebude mít problém najít práci asi nikdy. Buď se rozhlédne po něčem co by ho bavilo a naskočí do už rozjetého vlaku, nebo si to rozjede znovu na vlastní pěst se zdroji, které dostal od Googlu. Tím jsem chtěl jen rozporovat tu výše citovanou větu, toť vše.