Kolem akvizice Activision Blizzard je nadále velmi rušno, v těchto dnech zejména kvůli kontrole britského Úřadu pro hospodářskou soutěž, jinak také CMA (Competition and Markets Authority), který posuzuje plánované spojení a podobně jako úřady v jiných zemích rozhodne, zda bude úspěšně dokončeno. Microsoft opakovaně reagoval na některé připomínky a prohlášení, včetně CMA, k čemuž se vyjadřoval i sám Phil Spencer. Nově byla zveřejněna rozsáhlá odpověď Microsoftu, kterou jsme si na Vortexu již rozebrali, na níž pro změnu navazuje zpráva Sony. Japonská společnost totiž měla další připomínky a přináší další argumenty, jimiž se snaží akvizici zabránit. Dokument je datován k 28. říjnu 2022 a na portálu GOV.UK se objevil 23. listopadu společně s již zmíněným dokumentem od Microsoftu. A jak se budete moci následně sami dočíst, tenhle boj a pošťuchování zřejmě jen tak neskončí.
Některé z argumentů nejsou nové, když je Sony probírala od začátku samotné akvizice. Výrobce PlayStationu se obává ztráty série Call of Duty, respektive její exkluzivity pro Xbox, případně jejího zařazení do předplatného Game Pass. Tak často, jako je Call of Duty ze strany Sony a PlayStationu vytahováno jako argument, odpovídají Microsoft a Phil Spencer, že nic takového není v dohledné době v plánu. Zařazení hry do Game Passu má navíc bránit předchozí dohoda mezi společnostmi Activision a Sony.
Ztráta všech nebo významné části těchto uživatelů a s nimi spojených příjmů a zisků by vážně snížila schopnost a motivaci společnosti Sony Interactive Entertainment investovat do budoucích inovací hardwaru a herních technologií.
Jak už víme ze 111stránkového dokumentu od Microsoftu, obavy mají být přehnané, neboť Call of Duty nemá být nijak zvlášť „jedinečné“. S tím ovšem Sony nesouhlasí a tvrdí, že pokud by PlayStation opustili všichni hráči Call of Duty, určitě by neměli tolik zákazníků. „Ztráta všech nebo významné části těchto uživatelů a s nimi spojených příjmů a zisků by vážně snížila schopnost a motivaci společnosti Sony Interactive Entertainment investovat do budoucích inovací hardwaru a herních technologií,“ píše Sony a dále tvrdí, že hra „jedinečná“ je vzhledem k „popularitě, loajalitě a obrovským zdrojům, které Activision věnuje k rozvoji celé značky“.
Sony believes the effect of losing Call of Duty would hinder the company’s ability to invest in new games, which in turn would give Microsoft an even bigger advantage in the future.https://t.co/Mm6BeOzJ4N
— GamesIndustry (@GIBiz) November 23, 2022
„Microsoft by měl pod kontrolou nenahraditelný obsah, který podporuje zapojení uživatelů. Po transakci by Microsoft kontroloval obsah Activisionu, který způsobuje [redigováno] krát větší zapojení uživatelů na PlayStationu než všechny nejvýkonnější first party tituly Sony Interactive Entertainment dohromady,“ reaguje Sony na tvrzení Microsoftu, že většina titulů od Sony je lepší než ty od Microsoftu. Sony dále opět tvrdí, že by bylo možné po transakci odebrat PlayStationu přístup ke Call of Duty, ale připomeňme, že v této souvislosti byla Sony nabízena 10letá smlouva, k níž se ovšem zástupci společnosti ještě veřejně nevyjádřili.
Microsoft chce, aby se PlayStation podobal Nintendu, aby byl méně blízkým a efektivním konkurentem Xboxu.
Reakce přišla i na tvrzení Microsoftu, že Nintendo je konkurenceschopné, ačkoli Call of Duty na svém zařízení nenabízí, což Sony komentuje tím, že má Nintendo zcela jiný obchodní model a stejně tak publikum (ačkoli předtím Microsoft argumentoval Bayonettou 3, jež jde proti tvrzení, že je Nintendo Switch výhradně rodinnou konzolí, pozn. red.). Současně tvrdí, že se Microsoft snaží Sony vystrnadit z trhu změnou strategie: „Microsoft chce, aby se PlayStation podobal Nintendu, aby byl méně blízkým a efektivním konkurentem Xboxu.“
Stejně tak Sony i nadále tvrdí, že není možné vytvořit konkurenci pro Call of Duty, a jako příklad využívá Battlefield, který mezi řádky potápí a tvrdí, že na Call of Duty tato série od EA jednoduše nestačí. „Jako příklad uveďme společnost Electronic Arts – jednoho z největších third party vývojářů po Activisionu – která se po mnoho let snažila vytvořit konkurenci pro Call of Duty v podobě série Battlefield. Navzdory podobnostem mezi Call of Duty a Battlefieldem – a navzdory tomu, že má EA za sebou úspěchy ve vývoji dalších úspěšných AAA sérií (jako jsou FIFA, Mass Effect, Need For Speed a Star Wars: Battlefront) – se sérii Battlefield nedaří držet krok,“ udává Sony ve své odpovědi a v podstatě tím hází sérii přes palubu ve snaze zabránit akvizici.
Dalším důležitým bodem, který Sony rozporuje a komentuje, jsou předplatitelské služby, které by podle Microsoftu CMA nemělo brát v potaz, jelikož jde podle něj jen o jeden ze způsobů, jak hráči mohou platit za herní obsah. Podle Sony ovšem nabídka předplatného výrazně ovlivňuje spotřebitele v tom, jakou službu a hardware zvolí. „Tváří v tvář slabší konkurenci by Microsoft mohl zvýšit ceny konzolí a her pro uživatele Xboxu (včetně těch, kteří přešli ze systému PlayStation), zvýšit cenu služby Game Pass a snížit inovace a kvalitu,“ nalezneme hned na druhé straně dokumentu. Zároveň dodává, že ačkoli má PlayStation Plus samo o sobě dvojnásobný počet předplatitelů než Xbox Game Pass, nejedná se o spravedlivé srovnání, jelikož ve vyšších, respektive dražších úrovních Microsoft vede.
Vedle bodů týkajících se zákazníků, soupeření na trhu nebo nezávislých vývojářů najdeme i tvrzení, že by „transakce poškodila vznikající konkurenci v oblasti cloudových her“. Vedle samotného Game Passu se Sony rovněž nezamlouvá „strukturální výhoda“, kterou má Microsoft díky cloudové platformě Azure a samotnému operačnímu systému Windows a počítačům.
„[Microsoft] má jedinečné výhody prostřednictvím své vedoucí cloudové platformy [Azure], svého vysoce úspěšného herního systému [Xbox], přední předplatitelské služby [Game Pass] a svého dominantního operačního systému pro osobní počítače [Windows],“ dočteme se dále. Podle Microsoftu má jít o budoucnost her a hraní celkově, čemuž Sony příliš nefandí, jelikož by využitím své jedinečné kombinace schopností v těchto oblastech společnost Microsoft „posílila síťové efekty, zvýšila překážky vstupu na trh, a tím vyloučila konkurenty v oblasti cloudových herních služeb“.
Transakce by poškodila vznikající konkurenci v oblasti cloudových her.
Dokument od Sony zabírá na rozdíl od toho od Microsoftu pouze 22 stran, přesto se jedná o výživné čtení, mnohé je však již uvedeno opakovaně a objevilo se již jinde a dříve. Je však zřejmé, že se obě strany samy záměrně „shazují“ ve snaze té druhé přitížit. Cíl je jasný – na jedné straně akvizici protlačit, na té druhé jí zabránit. Co se týče samotného vyšetřování akvizice, CMA si pro zveřejnění výsledků stanovilo termín 1. března 2023. Připomeňme však, že akvizice nenarazila jen u úřadů ve Velké Británii, ale podle všeho i ve Spojených státech, kde by měla být v přípravě antimonopolní žaloba. Jak to všechno dopadne, je zatím nejisté, můžeme si však být jisti, že se toho kolem této akvizice ještě hodně seběhne.