S nástupem nové generace konzolí se vedle rychlosti načítání nebo efektů ray tracingu pochopitelně mluví také o vyšší frekvenci snímků. Ne vždy je ale výsledné podání spolu s hodnotami fps závislé pouze na výpočetním výkonu dané konzole a hráči pochopitelně řeší i vhodné monitory a televize s kýženou frekvencí a rozlišením. V tomto ohledu pak má nový Xbox před souputníkem od Sony výhodu, protože plně podporuje technologii variable refresh rate (VRR), která umožňuje sesynchronizovat adekvátně vybavenou televizi s počty fps v konkrétním titulu. Díky tomu nedochází k přetrhávání obrazu, když do televize z konzole proudí nový snímek, zatímco je ale stále vykreslován předchozí. PlayStation 5 se nicméně podpory VRR v budoucnu dočká, jak si všimli redaktoři Video Games Chronicle v aktualizované sekci často kladených otázek na webu PlayStationu, a konečně tak dojde k naplnění slibu Marka Cernyho z března letošního roku.
„Po budoucím systémovém updatu budou moci majitelé PS5 využít VRR s kompatibilními televizemi, když budou hrát hry, které VRR rovněž podporují,“ píše Sony a podtrhuje nezbytnou nutnost vlastnit adekvátní televizor či monitor. Zároveň doplňuje, že VRR bude fungovat pouze skrze připojení přes rozhraní HDMI 2.1 s odpovídajícím kabelem, což podle dřívějších ohlasů nebylo vždy zcela zřejmé vlastníkům nových Xboxů. Kdy přesně aktualizace dorazí, není v tuto chvíli známo, dá se však očekávat, že se tak stane ještě před příchodem druhé vlny first party titulů, které Sony v čele s hrami jako Gran Turismo 7, Ratchet & Clank: A Rift Apart nebo Horizon Forbidden West chystá.
Problémy totiž zákonitě přišly, podle Digital Foundry minimálně v Assassin‘s Creed Valhalla, a to kvůli občasným propadům hodnot fps, se kterými si televize nedokázala poradit.
Zajímavé ovšem je, že ačkoliv se krok Sony zdá být jakousi překotnou odpovědí na skutečnost, že VRR podporuje už Xbox One X a Xbox One S, půjde spíše o pozdní zapojení technologie na základě slibu daného už v březnu letošního roku. Po technické prezentaci architekta konzole Marka Cernyho totiž tabulka s parametry PlayStationu 5 podporu VRR zmiňovala, ptát bychom se tedy spíš měli, proč se s funkcí nepočítalo už od startu. Problémy totiž zákonitě přišly, podle Digital Foundry minimálně v Assassin‘s Creed Valhalla, a to kvůli občasným propadům hodnot fps, se kterými si televize nedokázala poradit a vlastní zobrazení podle kolísání frekvence snímků upravit. Dalším problematickým titulem byl Dirt 5 ze stejných důvodů, a jak Digital Foundry ve své analýze uvedli – ačkoliv podání obou zmíněných her na Xboxu Series X skrze displej s podporou pouhých 60 Hz bylo horší, nežli na PlayStationu 5, zapojení do televize s podporou VRR veškeré trhání odstranilo a synchronizace fungovala na výbornou.
Současně s tím se objevují také zprávy od jednotlivých výrobců televizorů, které by měly papírově splňovat veškeré požadavky obou nových konzolí, aby uživatelé nezapomínali na softwarové aktualizace. Mnohdy odemykají právě VRR nebo další doprovodné funkce, které jsou pro co nejčistší zpracování obrazu nezbytné.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Některé funkce na PS5 opravdu zatím chybí a bude to chtít pár updatů firmwaru i menu, ale to jsou prostě softwarové porodní bolesti.