Slovenští vývojáři z bratislavského studia CyberStorm Games se pustili do vývoje sandboxové strategie, ve které se úzce zaměřují na stavbu silniční sítě. Novinka nese název Junxions, je tedy přesmyčkou anglického junctions – křižovatky, a dočkat bychom se jí měli v průběhu příštího roku na PC. Právě dnes vývojáři spouští prezentaci na Steamu a přináší první detaily, které musí zákonitě zaujmout všechny hráče budovatelských strategií či sandboxů, potýkající se v minulosti s limity spojenými právě se stavbou silnic. Vývojáři ze CyberStorm na to jdou chytře, když tvrdí, že vás v Junxions v podstatě žádná omezení nečekají, aby představení hry ještě doplnili informacemi o umělé inteligenci, která může mnoho věcí vyřešit za vás, nebudete-li se chtít piplat s připojovacími pruhy nebo velkými křižovatkami.
Jak vývojáři vysvětlují, snažili se k budování silniční sítě přistoupit jinak, než je tomu zvykem v jiných podobných titulech. V Junxions tak sice jsou k výběru předem definované dlaždice, resp. typy silnic, ale hráči jednoduchými zásahy – například určováním hlavní a vedlejší silnice – budou moci změnit některé detaily, s nimiž by tak museli v jiných hrách hýbat ručně. Snadno také bude možné určit šířku silnice, počet jízdních pruhů, speciální pruhy pro tramvaje či další prostředky hromadné dopravy, vyznačit parkování a samozřejmě se zabývat i značením a dopravními omezeními. Hráči určí maximální povolenou rychlost, mohou rovněž z některého z pruhů vyloučit konkrétní vozidla a připravit vše tak, jako tomu bývá ve skutečnosti. Tedy s ohledem na dostupné místo, stejně jako dopravní zátěž či situaci dané části města. Ani tady ale výčet možností nekončí, takže můžete samozřejmě počítat s kruhovými objezdy, pruhy pro cyklisty, přechody, křížením silnic s kolejemi, umisťováním semaforů a spoustu dalšího.
Co se týče křižovatek, které bývají v budovatelských či dopravních strategiích vždy určitým problémem, lidé ze CyberStorm se ani této části hry nezalekli. Ostatně, po křižovatkách svou hru i pojmenovali, takže není překvapením, že se na ně zaměřili. „Na místech, kde se kříží cesty, můžete nechat algoritmus udělat práci za vás. Nebo si navrhnout křižovatku podle svého,“ uvádí vývojáři a i na tomto místě slibují maximální volnost a „procedurální“ přístup k vaší práci. Asi vás pak nepřekvapí, že křižovatky se umí „dopočítat“ automaticky, pokud pohnete s připojenou silnicí nebo celou křižovatkou na jiné místo, což s sebou přináší možnost rychlých a efektivních změn na několik kliknutí. Samozřejmostí celé stavby silniční sítě pak je i dekorování pomocí pouličních lamp, stromů nebo třeba protihlukových zdí. Na dostupných obrázcích vypadá vše poměrně hezky a s trochou představivosti i úsilí byste mohli dojít k realistickým výsledkům, což v mnoha hrách možné nebývá.
Aby to ale byla zábava a hra nabízela i nějakou výzvu, samozřejmě vás čeká nutnost poprat se provozem a stanovenými úkoly v režimu výzev. V něm bude vždy stanoveno, jaký máte finanční limit, kolik silnici můžete postavit nebo kolik emisí mohou agenti umělé inteligence zastoupení jednotlivými vozidly moci vyprodukovat, abyste se ještě vešli do limitů a výzvu splnili. Provoz bude zahrnovat osobní automobily, nákladní automobily, autobusy, tramvaje, vlaky, ale také cyklisty nebo chodce, kteří budou na mapu vstupovat z definovaných bodů pro spawnování. Situaci budete pak moci vyhodnocovat nejen vizuálně, pohledem na své město, ale také pomocí podrobných statistik, které rozhodnou o tom, zda jste na správné cestě za splněním stanoveného úkolu.
Pokud se ptáte, jak to bude s budováním města, tím se autoři Junxions příliš nezabývají. Veškeré soustředění je nasměrování k dopravě a dopravní síti, takže v režimu výzev je vše již připraveno automaticky a v případě sandboxového režimu si můžete naimportovat vlastní mapu, například skutečného města, ve kterém pak na hráči bude, aby již navrženou síť a dopravu na ní zkrotil svými pečlivými zásahy. Ostatně, sami lidé z CyberStorm vyzývají hráče, aby zastupitelům svého města ukázali, že jsou schopnější v plánování a navrhování silnic, a vyřešili například situaci u některého z kritických bodů, kde se ve skutečnosti každý den potkává mnoho aut a tvoří zácpy. V rámci sandboxové hry je nicméně možné jednoduchým nástrojem také upravovat terén a přidávat budovy, ovšem bez jakýchkoliv detailů a v duchu budov z režimu výzev.
Celkově se tedy zdá, že Junxions má potenciál oslovit ty hráče, kteří by rádi řešili dopravní situaci, ale v budovatelských strategiích se musí zabývat i jinými věcmi, které jim tolik zábavné nepřijdou. Nápad se nám proto velmi zamlouvá a je skutečně vidět, že autoři hry už patrně narazili na všechny možné problémy v jiných titulech, aby je v tom svém vyřešili a připravili pro hráče bezchybný zážitek. Že jde o výrazně technicistní hru, není zřejmě nutné jakkoliv připomínat, přesto by mohla svým specifickým záběrem uspět a rozhodně ji budeme v nadcházejících měsících pečlivě sledovat.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Srovnání se cities, zde nevidím žádné, zaměřuje se to dost na jiný segment budování.
Je jasné, že je ešte dlhá cesta ku výslednému produktu, ale teším sa, wishlistujem a držím palce.
Umělou inteligenci tu opravdu nikdo k dispozici nemáme. Ale hezký buzzword.