Není sporu o tom, že videohry už tradičně přináší skvělé soundtracky. Ať už jde o strategie, v nichž slyšíte hudbu opakovaně ve smyčce po mnoho hodin nebo o akční adventury, v nichž hlavní téma roste spolu s tím, co se odehrává na obrazovce, existuje řada skvělých hudebních témat a skladeb, bez nichž by konkrétní tituly nepůsobily tak dobře. Jen málokdo ale zná jména skladatelů a obecně autorů soundtracků ve hrách, což se ale v poslední době začíná konečně trochu měnit. Všimnul si toho Borislav Slavov, který je autorem hudebního doprovodu Baldur’s Gate III a podle svých slov si záři reflektorů naplno užívá. Ne snad z čistě sobeckých důvodů, ale podle svého vyjádření na Twitteru má za to, že úspěchy velkých her a s nimi spojený zájem hráčů zažehnul na poli videoherní hudby úplnou renesanci.
The last few weeks have been an emotional rollercoaster for me. A kind message from a colleague game composer made me realize something – we are witnessing a true renaissance of video game music. More than ever VGM is being recognized as an art in its own right. Symphonic game…
— Borislav Slavov (@Borislav_Slavov) December 16, 2023
„Několik posledních týdnů pro mě bylo emocionální horskou drahou. Díky milé zprávě od jednoho z mých kolegů herních skladatelů jsem si uvědomil, že jsme svědky skutečné renesance videoherní hudby,“ uvedl Slavov. Všímá si, že fanoušci začínají více vnímat jména jednotlivých skladatelů a samotná hudba se začíná vyčleňovat jako další větev umění, které citovaný skladatel za hrami vidí. „Herní koncerty symfonických orchestrů jsou vyprodány během několika dní. Hudba z her, které milujeme, je součástí našeho každodenního života,“ přidal také Slavov. Za aktuálním zájmem o hudbu z her ale nevidí jen úspěch několika velkých titulů a jejich přesah do mainstreamových médií, ale dlouholeté kolektivní úsilí skladatelů a herních vývojářů.
Autor hudebního doprovodu k Baldur’s Gate III nad rámec díků nasměrovaných nejen ke svým kolegům, ale pochopitelně i hráčům, vzpomenul také skutečnost, že ceny Grammy byly už v loňském roce doplněny právě o kategorii herních soundtracků. Domnívá se také, že tento průlom může znamenat příchod videoherní produkce na West End nebo Broadway, což by mohlo vedle filmů opět přitáhnout ke hrám další, dosud třeba „nepolíbené“ publikum, všechny kroky se ale musí odehrávat popořadě. Pokud bychom se ale měli ještě na skok vrátit ke Grammy, sluší se připomenout, že prvním vítězem kategorie nejlepší hudební doprovod vyhrála skladba Dawn of Ragnarok ze hry Assassin’s Creed Valhalla od skladatelky Stephanie Economou. V letošním ročníku pak o cenu usilují hry Call of Duty: Modern Warfare II, God of War Ragnarök, Hogwarts Legacy, Star Wars Jedi: Survivor a Stray Gods. Autory nominových skladeb jsou v tomto pořadí Sarah Schachner, Bera McCreary, Peter Murray, Stephen Barton a Jess Serro. Vyhlášení cen připadá na 4. února 2024.
Pokud vás téma hudby ve hrách zajímá, věnujeme se jí na Vortexu pravidelně. Ať už například během kauzy kolem soundtracku Dooma, ale i na mnohem příjemnější úrovni třeba v souvislosti se hrou Park Beyond, případně ve formě rozhovorů jako nedávno s Janem Valtou o koncertě KCD nebo dirigentem Jiřím Koryntou o koncertech herní hudby obecně.