Kolem datadisku Shadow of the Erdtree pro Elden Ring se toho v posledních dnech děje opravdu hodně. Už jsme vás informovali o velmi pozitivních dojmech, přinesli jsem také vlastní recenzi, ale věnovali jsme se i problémům na Steam Decku i celkové obtížnosti hry, která ne všem hráčům zcela vyhovuje. Teď tu je ale zpráva, že přes všechna drobná zaškobrtnutí se rozšíření oblíbené hry daří skvěle, což vývojáři z FromSoftware podtrhují oznámením více než 5 milionů prodaných kusů za pouhé tři dny od vydání. Tím Shado of the Erdtree útočí na úspěch rozšíření pro Zaklínače 3 nebo Cyberpunk 2077 a má skutečně našlápnuto k tomu, aby se z něj v tomto ohledu stalo jedno z nejlepších rozšíření historie.
To the many who tread the path left by Kindly Miquella, we extend our heartfelt gratitude.#ELDENRING pic.twitter.com/0dXflKgmXB
— ELDEN RING (@ELDENRING) June 27, 2024
Informaci sdíleli vývojáři spolu se zástupci vydavatelské společnosti Bandai Namco v tiskové zprávě, to nejdůležitější se ale objevilo i na sociálních sítích. „Děkujeme, v Zemi stínů se už pohybuje přes 5 milionů Poskvrněných,“ máme-li si v překladu pomoci oficiálními českými verzemi Ralm of Shadows, resp. Tarnished. Na každý pád je to obrovský úspěch, za který vývojáři hráčům samozřejmě hluboce děkují. Srovnání s rozšířeními Phantom Liberty, Srdce z kamene nebo O víně a krvi pak přináší magazín Gamesradar, který poukazuje na dříve zveřejněnou statistiku procentuálního zapojení majitelů základní hry do zmiňovaných datadisků. V případě Zaklínače a jeho dvou DLC to bylo 22, resp. 24 procent, v případě Phantom Liberty pak 23 procent, a právě tohoto čísla se lze dobrat i v případě Elden Ringu. Víme, že se hry prodalo přibližně 25 milionů kusů, aktuálních 5 milionů prodaných kopií Shadow of the Erdtree tak doshuje na 20 procent a statistika ještě může povyskočit. Uvidíme tedy, jak si rozšíření povede, ale ve smyslu hodnocení a zapojení rozhodně žádný problém nemá.
V druhém bloku se můžeme krátce vrátit k ožehavé otázce, zda je hra obtížná až příliš, nebo je nastavení obtížnosti přesně v souladu s tím, co se dalo očekávat. Odpověď nemáme a následující informace je spíše zajímavostí nežli indicií k tomu, co je „správné“ si myslet, jisté ale v tuto chvíli je, že Elden Ring byl náročné i pro svého autora. Hidetaka Mijazaki v rozhovoru pro list The Guardian slavný designér uvedl, že mu hry prostě nejdou, takže jeho přístup ke hře zahrnuje nutnost využívat veškeré pomoci, kterou mu hra nabízí. „Volnost a otevřený svět Elden Ringu zřejmě snižuje bariéru pro vstup [do hry i žánru], a já mohl být jedním z hráčů, kteří z toho těžili víc než kdokoliv jiný,“ uvedl Mijazaki. Pokud tedy momentálně čelíte výzvě, kterou se vám nedaří zdolat, vytrvejte, případně si nechte pomoct, tahle hra to umožňuje!
Pokud vyčerpáte všechny možnosti pomoci, které vám nabízí hra jako taková, pak je tu ještě jedna zaručená cesta, díky které byste se měli dostat přes jakéhokoliv bosse. Ať už jde o Mohga, abyste vůbec mohli začít hrát Shadow of the Erdtree anebo třeba o Messmera, který otravuje hráče přibližně v polovině Shadow of the Erdtree. Právě na něj se pak mistr dvojice katan zaměřuje a údajně u něj hodlá ještě nějaou dobu zůstat. Jak Messmera porazit ukazuje v den starém videu, kde se mu to podařilo, aniž by obdržel byť jen jediný zásah…
Další věcí, která se v souvislosti s Elden Ringem a hlavně Shadow of the Erdtree, je nepříjemné trhání datadisku na PC po posledním updatu, který měl hru učinit trochu jednodušší. Hráči sami v průběhu uplynulých hodin zjistili, že to může způsobovat software pro obsluhu jejich myší, což následně vývojáři potvrdili v japonském tweetu. „V PC verzi nemusí být frekvence snímků při hraní se spuštěnými aplikacemi souvisejícími s ovládáním myší stabilní,“ připouští vývojáři a skutečně radí, abyste takový software vypnuli. Je samozřejmě na místě očekávat opravu, ale než další patch dorazí, tohle může být vaše záchrana.
【ELDEN RING】PC版において、マウス制御関連のアプリを起動している状態でゲームをプレイするとフレームレートが安定しない場合がございます。その場合、マウス制御関連のアプリを停止してゲームプレイをお試しいただきますようお願いいたします。
— FROMSOFTWARE PLAYER SUPPORT (@fromsoftware_sp) June 28, 2024
Poslední zpráva se už Elden Ringu netýká, dotýká se však vývojářů, resp. majitele – společnosti Kadokawa Group. Ta totiž byla v uplynulých hodinách terčem hackerského útoku, jak ostatně sama informovala v tiskové zprávě. Útok s největší pravděpodobností provedla skupina BlackSuit, která nyní vyžaduje výkupné za přibližně 1,5TB balík dat, obsahující zejména osobní údaje o zaměstnancích společnosti. Všechna data budou zveřejněna, pokud společnost do 1. července nezaplatí částku, o níž se zaměstnanci Kadokawa Group dozvěděli soukromě. Na vyšetřování se nyní podílí policie a další orgány.