Jméno Sergeje Galjonkina nemusí být hráčům příliš známé do chvíle, než se zmíní jeho projekt – SteamSpy. Platforma, která legálně využívá API Steamu k odhalování nejrůznějších statistik ohledně her z katalogu, je po dobu necelých čtyř let svého fungování cenným zdrojem informací, a to nejen o prodejích. Pravda, v poslední době musel Galjonkin přistoupit k určitým změnám a reagovat na to, co ještě lze z API vyčíst, ale nevypadá to, že by SteamSpy nemohl fungovat dál. Přesto se o této službě mluví v poslední době kvůli něčemu úplně jinému a fanoušci SteamSpy žasnou. Během The Game Awards, kdy došlo na oficiální představení Epic Games Store, totiž vyšlo najevo, že je Galjonkin zaměstnán v Epicu a na vzniku nejvážnějšího konkurenta Steamu osobně pracoval. Označení SteamSpy pak dostává úplně nový rozměr.
I vzhledem k tomu, že se Galjonkin nikdy neskrýval za žádnou přezdívku a k výše uvedené informaci o svém zaměstnavateli se veřejně hlásí, oslovili jsme ho se sadou dotazů, týkající se vztahu SteamSpy versus Epic Games Store, iniciačních plánů Epicu na spuštění vlastního digitálního obchodu a samozřejmě i budoucnosti, ve které chce Epic vážněji promluvit do načrtnutého konkurenčního souboje se Steamem.
Současný ředitel plánovacího oddělení v Epic Games je v první řadě tvůrce projektu SteamSpy, který umožňuje nahlédnout do statistik her na Steamu. Před tím ale prošel celou řadou převážně herních firem, kde většinou zastával některou z marektingových pozic. Jmenovitě můžeme zmínit Wargaming, Nival, Red Beat nebo 1C. Galjonkin zároveň vedl herní časopis Gameplay a psal pro počítačový magazín Domašnij. Se svým kolegou Michajlem Kuzminem točí podcast "Jak se tvoří hry" a je označován za jednoho z nejvýznamnějších influencerů ruského herního odvětví. Sergej také rád cestuje, momentálně žije ve Spojených státech a rád fotí.
K Epic Games jsem se připojil v únoru 2016, SteamSpy bylo spuštěno v březnu 2015, tedy téměř rok předtím… Navíc už roky dopředu přemýšlelo mnoho lidí v Epic Games nad vytvořením férovějšího obchodu, a o to se momentálně snažíme.
Myslím, že v tomhle ohledu nelze poukázat na jedinou osobu, je to týmová záležitost a součást nastavené firemní strategie. Chceme, aby náš obchod dobře sloužil hráčům, vývojářům a tvůrcům obsahu, resp. influencerům. V tomhle ohledu jsme ale ještě ve vývoji na začátku a většina uživatelských prvků se ještě nemohla projevit naplno. Já mám na starost strategii fungování celého obchodu, takže většinu času trávím tím, že designuji jednotlivé funkce. Jsem zároveň i součástí týmu, který posuzuje nové žádosti o umístění do našeho obchodu.
Posuzovací proces je v tuto chvíli, řekněme, velmi manuální a pravděpodobně to takhle zůstane ještě následujících šest až devět měsíců. Ale určitě platí, že i kdybychom se měli později přiklánět k větší automatizaci, dodržíme zásady, které máme nyní. Všechny hry ještě před umístěním do katalogu hraje určitá skupina lidí z Epic Games a posuzuje nejrůznější aspekty. Od technických záležitostí, přes reputaci daného studia až po míru případného asset-flipu. Tedy ty situace, kdy některá hra vznikne za přílišné pomoci zakoupených, nikoliv originálně vytvořených assetů, jako jsou zejména 3D modely.
Žádostí je opravdu hodně, momentálně kolem 1000. Je to dáno i tím, že o zařazení do našeho obchodu může zažádat každý přes jednoduchý formulář. A vzhledem k tomu, jak pečlivě k tomuto procesu přistupujeme, bude i nějakou dobu trvat, než se nám podaří všechny žádosti posoudit.
Ten impulz vzešel od nás – s vydavatelskou společností Annapurna úzce spolupracujeme a vzhledem k jejich předchozím vztahům s vývojáři Journey – studiem thatgamecompany – jsme se rozhodli to zkusit. Na naší nabídku tedy kývli a díky tomu může hra v příštím roce poprvé vyjít také na PC.
Ano, náš zájem je v tomhle směru jasný – i nadále bychom chtěli mít podobné hry na Epic Games Store a hráči se mají na co těšit.
Podle plánu budeme přidávat nové sociální prvky koncem roku 2019 nebo na přelomu s rokem 2020. Nicméně záležitosti typu uživatelské recenze, profily, achivementy nebo dokonce voice chat přijde ke slovu mnohem dřív, některé z těchto věcí už na začátku roku. Všechny ostatní pokročilé funkce ale vyžadují čas a spadá sem i určitá náhrada za systém kurátorství. V tomhle ohledu stoprocentně věříme našemu programu Support-A-Creator (podpoř tvůrce), kde streameři a YouTubeři mohou vydělat nějaké peníze tím, že budou hru hodnotit, hrát a tím ji i promovat. V průběhu příštího roku budeme přidávat další nástroje, aby mohli tuhle práci dělat co nejefektivněji.
Náš systém bude odlišný, ano. Vývojáři zkouší vyskakovací okna, které budou nabízet ohodnocení dané hry. Systém vám navíc zamezí, abyste vůbec byli schopní napsat recenzi, pokud jste hru nehráli po určitý čas (na Steamu se u recenze pouze zobrazuje hodnota, jak dlouho se hrou daný hráč strávil – pozn. red.), aby nevznikaly nepříjemné incidenty.
Nechceme se vydat cestou ostatních obchodů, náš systém by měl spíše nabídnout stálou sekci zlevněných her, a jaké hry se v ní objeví, budou vždycky rozhodovat konkrétní vývojáři.
Podle odhadů bychom v horizontu pěti let mohli dosáhnout ve smyslu prodejů někam k polovině toho, co má dneska Steam. A samozřejmě přidáme zmiňované prvky, oslovíme více vývojářů a tvůrců obsahu a nebudeme nic měnit na nastaveném poměru zisků.