Dáme-li stranou opět ono nepříjemné procitnutí, že od vydání hry Braid uplynulo už šestnáct let, musíme připomenout, že ve své době šlo o pojem. Vývojář Jonahtan Blow přinesl hru, která dokázala takřka dokonale skloubit příjemný výtvarný styl, technické provedení, herní mechanismy a akorát tak velkou výzvu v podobě prostorových hádanek, aby hráčům učarovala. Bez ohledu na to, že se jednalo o malý nezávislý projekt, hra si odnášela fantastické hodnocení a dodnes zůstává například na portálu Metacritic v úrovni her s hodnocením 90 a víc. Stala se z ní také nejlépe hodnocená hra pro Xbox Live Arcade, což mohli necelý rok po vydání na Xboxu 360 ocenit také hráči na PC, Macu a později také na PlayStationu. Všichni byli spokojení, hře rovněž pomohlo zařazení do dokumentu Indie Game: The Movie a Blowovi alespoň na čas skutečně ležel segment indie titulů u nohou.
Roky ubíhaly a Jonathan Blow se rozhodl, že hráčům přinese remaster svého opusu, s tím, že vydání bylo původně naplánováno už na rok 2021. Pak se ale po hře slehla zem a nakonec vyšla až v letos v květnu, obsahovala však více než 12hodinový komentář od autora hry, nové úrovně, modernizovanou grafiku nebo vylepšené zvukové efekty. Znovu takřka dokonalý plán, jak vylepšit něco, co hráči milují, jenže ouha. Jonathan Blow se ozval s nepříjemným konstatováním, že se Braid, Anniversary Edition vlastně vůbec neprodává.
Jisté podezření už mohly přinést výsledky na Steamu, kde je sice titul hodnocen „velmi kladně“ – má skóre 94 procent pozitivních recenzí – ale je jich pouze 650. To samotné v kombinaci s obrovskou slávou původní hry působí jako nedostatečné a vše ještě podtrhuje skutečnost, že se od vydání ve hře nikdy nesešlo na Steamu víc než 570 hráčů najednou. Jistě, titul je dostupný na konzolích nebo dokonce v předplatném Netflixu, ale víte, jak to s ukazateli bývá.
Potvrzuje to pak nakonec i sám Jonathan Blow, který si příliš nebral servítky a potvrdil, že se hra prodává jako „psí ho*no“. Vyjádření dal dohromady fanoušek vývojářovy práce ve videu publikovaném na kanále Blow Fan. Jde o sestřih několika reakcí Jonathana Blowa ze streamů, kde už šest dní po vydání nemluvil zrovna optimisticky. Naznačoval, že čeká na slevy, že rozhodně neprodali milion kopií a mluvil také o křivce prodejů, která zřejmě nebyla jeho pohledem optimální. V polovině června, více než měsíc po vydání, už Blow potvrzoval, že se hře opravdu nedaří a neprodává tolik, aby z těchto příjmů mohlo studio Thekla žít.
Předposlední vyjádření pak přišlo 22. července, kdy Blow mluvil o tom, že prodeje na ostatních platformách kromě Steamu jsou už v podstatě mrtvé. A nakonec 27. července už jen velmi krátce odpověděl, že prodeje hry jsou opravdu špatné, což je podle Blowa dáno velmi špatnou situací v celém odvětví. Na dotaz, zda jeho studio nabírá nové zaměstnance na hlavní pracovní poměr, pak už zjevně otráveně odpověděl, že si už nemůže dovolit nikoho platit, protože – znovu – prodeje hry jsou opravdu špatné.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
https://x.com/Jonathan_Blow/status/1819059147620614320
Kdo chtěl, původní Braid už má a ta hra prostě nepotřebuje novou verzi. Komentář je fajn bonus, ale ne hlavní tahoun. Grafika původní verze je méně ostrá, ale jinak prakticky stejná. A 40 nových úrovní nadchne jen hardcore fanoušky. Takže podle mě se tu sešly dva faktory – staří fanoušci úplně novou verzi nepotřebují a nové hráče si Braid nenašel kvůli absenci marketingu. Blow si nejspíš myslel, že po 16 letech je pořád vývojářská celebrita a pořád z toho může těžit.
Taky si myslím, že přes slávu (a nespornou genialitu) původní hry, tak to proste nemám chuť hrát znova..
Takže mě to vlastně moc nepřekvapuje. Ale souhlasím, že bych mu přál finanční úspěch.
Ještě dodám, že nejlepší logická hra poslední dekády je (pro mě) jednoznačně Baba is You. – naprosto geniální dílo.