V roce 2017 jsme mohli být v Hellblade: Senua’s Sacrifice svědky dlouhé a útrpné pouti, kterou hlavní hrdinka Senua podnikla ve snaze zachránit svého milého. Mnohem důležitější byl však boj, který sváděla nejen s nepřáteli, jež se jí postavili do cesty, ale především s vlastní myslí a démony, kteří ji obklopují a drží v zajetí. Jedna Senuina výprava možná skončila, ale její pouť jako taková ještě ani zdaleka ne. I proto dostáváme možnost tuto bojovnici v Hellblade II znovu následovat a přihlížet, kam až ji osud zavede. A vlastně nejen přihlížet, nýbrž prožívat celou cestu společně s ní.
Zdroj: Ninja Theory
Studio Ninja Theory v Hellblade: Senua’s Sacrifice excelovalo zejména na poli příběhu a úchvatné audiovizuální stránky, ovšem skutečnou hloubku obojímu dodávaly herecké výkony a fascinující zpracování psychózy a psychologických témat. Hra mě tehdy doslova pohltila a nabídla neobyčejně syrový i surový zážitek a nepříjemný pohled do rozpolcené mysli. Od pokračování jsem čekala totéž, ideálně v ještě lepším provedení, a ostatně ani sami vývojáři neslibovali nic jiného a opět se zaměřili na přednosti, díky nimž před lety Hellblade tolik zaujalo. Druhé Hellblade nicméně dorazilo o dost později, než jsme asi mnozí při oznámení očekávali, a přiznám se, že s blížícím se vydáním jsem začínala mít obavy, jak to vlastně dopadne. Naštěstí mě tento strach velice rychle po spuštění hry opustil, jelikož se mě postupně začal zmocňovat zcela jiný – strach o Senuu, strach ze stínů kolem, strach z neznámého, strach ze slabosti či pokoření.
Je slabá… Ona to dokáže
Hra navazuje na první díl a i když nabízí shrnutí předchozího děje, nedoporučovala bych pokračování nováčkům, kteří si neprošli prvním dílem. Nejedná se ani tak o neznalost dosavadního příběhu, která by byla na škodu, jako spíš o neprožití toho všeho. Zároveň nelze o druhého dílu očekávat větší příklon k akci, jelikož Hellblade II je opět kombinací walking simulátoru s adventurou, kterou doplňují hádanky a příležitostné souboje, nikoli čistokrevnou akcí. Hra na boji nestojí, ale je zkrátka důležitou a k její smůle nevyhnutelnou součástí Senuiny cesty. To neznamená, že by na boji vývojáři nezapracovali, ale tím nejdůležitějším a nejzdařilejším je i tentokrát celkové zpracování. Zpracování vypravování, grafiky, zvuku a samozřejmě psychologie a pohroužení. Už od úplného začátku jsme uvrženi do hlubin Senuiny mysli, tudíž jsme společně s ní neustále konfrontováni hlasy uvnitř její hlavy. Ty ji/nás v jednu chvíli podporují, aby ve zlomku sekundy přešly do obviňování, paniky, uklidňování, nejistoty nebo zatracování. Radí během cesty, varují v boji. Je to útrpné a zahlcující, ale v dobrém slova smyslu.
Senua během svého putování narazí na spojence i nepřátele, ale tím největším spojencem a současně i nepřítelem je sobě ona sama. Respektive její mysl. Hlasy neustále komentují i zpochybňují její počínání, zároveň z hlediska hratelnosti opět zdařile působí jako skvělý průvodce. I díky tomu si hra může dovolit vynechání veškerého uživatelského rozhraní, což společně s poměrem stran 2.39:1 ještě více umocňuje filmový dojem. Tomu dle vývojářů napomáhá i snímková frekvence, která na Xboxu činí 30 fps bez jakékoli možnosti nastavení či volby režimu performance. Údajně se tak rozhodli kvůli ještě většímu navození filmovosti, ovšem když si vzpomenu na oznámení hry společně s novou generací konzolí, působí na mě toto omezení poněkud hloupě až nevhodně, navíc s ohledem na PC verzi, která takové omezení nemá… Navzdory tomu jsem ovšem osobně neměla s 30 fps žádný problém. Veškeré dění na obrazovce působí plynule, a to včetně oné příležitostné akce, na druhou stranu jsem však neměla možnost přímého porovnání s hraním na PC. Kromě toho ale nedochází k propadům snímků a velkým překvapením pro mě byla absence bugů.
Přestaň se třást
Hra je plynulá i z hlediska hratelnosti a po celou dobu si drží dobré tempo, což vnímám jako zlepšení oproti prvnímu dílu. Putování a průzkum je čas od času doplněno hledáním symbolů či jinou enviromentální hádankou, přičemž nejde o nic objevného a přelomového, ale jde o příjemné pozastavení. Jindy je průchod narušen střetem s nepřáteli, ale v obou případech je tak činěno s mírou bez dojmu nadužívání. Ačkoli se po většinu času jedná jen o „pouhý“ walking simulátor, neznamená to, že by hře chyběla náplň. Během hry narazíme jen na několik postav, hlasy uvnitř hlavy jsou ovšem společníky, kteří nikdy nezmlknout, a neustále posouvají děj a rozdmýchávají Senuiny útrapy. I z toho důvodu přijdou vhod české titulky, jelikož příval myšlenek je nezastavitelný a ne vždy srozumitelný. To vše je nicméně umělecký záměr a psychologické pojetí, který by nemohl fungovat bez naprosto famózního zpracování zvuku, které jednak zahrnuje dostatek všemožných ruchů, ale především pak práci s efekty a hlasy obklopující vaši hlavu. Samozřejmě za předpokladu nasazených sluchátek, bez nichž by zážitek ze hry možná nebyl ani poloviční.
Vývojáři mohou být rádi, že ve své kolegyni Melině Juergens během příprav jedničky objevili skrytý herecký talent, neboť její výkon nelze označit jinak než jako fenomenální. Senua díky ní skutečně žije a dýchá, lze jí věřit každou emoci zračící se v její tváři, každé bolestivé zaskučení, veškerou rozpolcenou i obavy. Její výkon jde ruku v ruce s neuvěřitelně detailně zpracovanými postavami a animacemi, přičemž zvláště Senua často nepůsobí jen jako 3D model, nýbrž jako opravdový člověk. Rozšiřování zorniček, krůpěje potu, to vše je vidět. I svět kolem je nádherný a plný úchvatných pohledů do krajin, nebo naopak nepříjemných temných míst, které nahání strach. Atmosféra zkrátka nemá chybu a je úplně jedno, zda ji zrovna dokreslují téměř neslyšitelné zvuky, nebo naopak příležitostný, ovšem mocný hudební doprovod se zpěvy, který vyburcuje každou buňku v těle k boji. Právě ten nicméně patří mezi těch pár bodů, které bych ani vyloženě nenazvala negativy, ale jednoduše nedosahují kvalit ostatních složek.
Zdroj: Ninja Theory
Soubojový systém nešetří animacemi a skvěle se na něj dívá, ovšem i přes pocit zlepšení oproti předchozímu dílu stále není tak záživný, jak by mohl být. Druhů nepřátel není mnoho, největší překážkou mohou být ti se štítem nebo ohněm, ale navzdory experimentování a občasnému nevyužívání režimu soustředění jsem se nemohla zbavit dojmu, že ve většině případů stačí jen správně načasovat silný útok a kryt, a nic víc. Nutno však říct, že celková choreografie je bravurní, zběsilostí ani krví se nešetří a přechody z jednoho nepřítele na dalšího krásně navazují. To mi poněkud paradoxně začalo časem vadit, jelikož ne vždy bylo jasné, kdy mám ovládání v rukou ještě stále já, a kdy už si hra dělá svoje. To sice jednak svědčí o propracovanosti animací a skvělé práci s kamerou, ale ta nejasnost nebyla občas příjemná. Bojů je každopádně tak akorát, ale kdo by jimi raději prošel coby neohrožený bojovník, může si pohrát s nastavením přístupnosti.
V samém závěru mě potěšila sympatická herní doba, která v mém případě činila necelých 10 hodin. Sympatická z toho důvodu, že scenáristé evidentně moc dobře věděli, co a kolik toho chtějí odvyprávět. To odvyprávěli beze zbytku a současně nedošlo k žádnému nepřirozenému natahování herní doby. Vše zkrátka přirozeně dospělo ke svému konci. A zpětně navíc musím ocenit, jak byla hra prezentována, ale zde už raději nechci dodávat více. A co víc, ještě pár hodin po dohrání jsem stále ve své hlavě slyšela hlasy – vskutku hra s přesahem… A ty mě právě teď nabádají k udělení následujícího hodnocení.
Naprosto ohromující vizuální prezentace a ještě lepší práce se zvukem
Bezchybný technický stav a běh hry bez jediného pádu, propadů snímků a bugů
Příběh a jeho vypravování, využívání zasazení i psychologických témat
Herecké výkony včetně zachycení emocí a prožitku
Zpracování prostředí i postav, skvělá střihová skladba a práce s kamerou
Výborný a zdařile zakomponovaný hudební doprovod
Nabídka jen 30 fps na konzolích může vzhledem k "next-gen prezentování" titulu i Xboxu působit poněkud hloupě
Na soubojovém systému by se stále dalo zapracovat
Poměrně časté a ne vždy jasné vytrhávání ovládání z rukou
Senua's Saga: Hellblade II je obdivuhodný počin, v němž vývojáři z Ninja Theory zužitkovali vše, co se jim povedlo na předchozí hře, ale nyní to dotáhli ještě dál. Okouzlující grafická stránka a ještě (ne)uvěřitelnější zvuk umožní naprosté pohlcení a ponoření do Senuina tragického příběhu, jehož prožití je děsivé a uchvacující zároveň. Tato hra se těžko popisuje, neboť bez prožitku samotného nelze vyjádřit, o jak silný zážitek vlastně jde.
Názor hráče, jenž jedničku dohrál 3x a pro nějž byla jednou z nej herních zážitků na PS4. Zkrátka první Hellblade je pro mne 10/10 a má spoustu momentů, které se mi nesmazatelně zapsaly do paměti. A že už mám za sebou pořádnou řádku her za těch X let…
Bohužel, dvojka je pro mne za 6/10, nemastné, neslané. Ani mi tak nevadila délka, hratelnost a časté cut scény (to vše bylo i v jedničce a tam to vůbec nevadilo), ale ta hra… vůbec nefunguje jako celek. Do velké míry za to může i hudba, která není vysloveně špatná, ale oproti jedničce, kde ve spolupráci s děním na obrazovce vytvářela fantastické a emocionální scény (ať už utrpení, radosti či napětí), které se zaryjí do paměti, případně dodává šťávu do soubojů, je ve dvojce zoufale nezajímavá a nedokáže pomoci vyvolat jakékoliv emoce. Tady zkrátka není nic, jediný zapamatovatelný motiv, žádná dynamika. I ten závěrečný song, který v jedničce padl jako hrnec na zadek a tehdy mne totálně rozbil po dokončení hry, je tady jen zkrátka… meh. Btw. všimněte si, že i Ninja Theory používají v dokumentech o vzniku a pozadí Hellblade 2 hudbu prakticky výhradně z jedničky.
Druhý zásadní problém je příběh. Nezávisle na sobě s přítelkyní jsme se shodli, že tentokrát je story bohužel dost mimo, vůbec nebyl zajímavý a ani jsme neměli pocit, že o něco opravdu jde. V jedničce byla ona cesta očistcem, poznávání své vlastní minulosti a až překvapivě silná love story (vzhledem k tomu, že jeden z účastněných již od počátku příběhu nežije) dostatečně zajímavá, gradující a emotivní. Ve dvojce jsem se za celou dobu nebyl schopen naladit na příběh a ke konci mi už byl i poměrně jedno, což je u tohoto typu her dost fail. Nemluvě o tom, že spousta věcí ve dvojce nedává úplně tak moc smysl vzhledem k dění v původní hře, ale nad tím člověk nesmí moc přemýšlet, jinak si hru zkazí ještě o dost více.
Co se soubojů týče, tak tam musím na jednu stranu pochválit nové animace, některé jsou vážně skvělé… ale zároveň i zklamání. Soubojový systém je podobný s tím z minulého dílu, což je pro někoho problém, mi to v zásadě až tak nevadí… kdyby ve skutečnosti nebyl horší! V jedničce byly často „hromadné“ souboje, kdy jste se museli párovat s nepřáteli a hlavně vám hrozilo reálné nebezpečí i zpoza zad. V tu chvíli parádně fungovaly vaše hlasy v hlavě, které vás na poslední chvíli na tuto skutečnost varují a funguje tak krásná symbióza… Nic z toho v pokračování není, jen lineární souboje 1 vs 1 od začátku do konce.
K plusům kromě posunu v animacích ještě musím samozřejmě přidat i grafiku. Ale to je tak asi vše. Ještě snad za samotnou možnost se vrátit do světa Hellblade a znovu se setkat se Senuou. Ale já si stále nejsem jistý, jestli to opravdu bylo dobře. Jestli nebylo lepší nechat Hellblade skončit po prvním díle, tím spíše, když ten konec byl fakt silný a dobrý.
Normálně jsem se sem musel registrovat. Nerozumím tomu proč tady některý chudáci kritizujou recenzenta nebo celej vortex za recenzi ať už na hellblade nebo cokoliv jinného a pořád opakujou ty stejné nesmysly.. všichni máte mozky ,tak je asi začněte používat,, udělejte si svoje názory ,založte si vlastní kanály a sežeňte si vlastní základnu fanoušků.. Dle mne je recenzent člověk kterej za svůj život nahrál tunu videoher a svým hodnocením dává jaké si doporučení na tu či onu věc.. tedy tady si hellblade užili a mají názor že to je zážitek který si máte na 9 z 10 vyzkoušet. To že to bude všechny bavit se zaručit nedá, ale tak je to se vším . Filmy,hudba,jídlo, někomu se líbí to a jinému zase ono. A pokud budu konkretni Hellblade jako příběhovka s silným důrazem na atmosferu klidně 11 z 10 protože nic takového jsem nezažil (a to si myslím že jednička měla lepší zvuk,hádanky a více soubojů), hellblade jako RPG nebo jako Adventura bude opoznání méně ,A Hellblade jako závodní simulátor -5 z 10 .. ,má to mouchy nesedne to každému ale zkusit by se to mělo. Tak a teď jdu napsat na csfd proč má Matrix a gran torino stejné hodnocení když v gran torinu se neběhá po zdi a není tam bullet time ( s kterým je vždy vše lepší)
Já se nestačím divit, kolik je tady lidí, kterým to na duši muselo fakt hodně ublížit, že tato hra dostala 9z10. Jsem opravdu v šoku, nechápu proč to tolik prožíváte, přijde mi to jakoby každý od toho čekal něco úplně jiného. Prostě se smiřte s tim, že je to trochu jiný žánr než jste zvyklí, hra se soustředí na vizuál a příběh, nesnaží se přinést revoluci v hratelnosti. Já s hodnocením souhlasím, hra mi nabídla úplně jiný typ zážitku než jsem zvyklý, dokázala mě upoutat, nadchnout a chvílemi jsem opravdu prožíval veškeré momenty, jakobych byl součástí té hry. Za mě perfektní hra i recenze a chápu, že to nemusí sednout každému, ale nemusíte tady dostávat kvůli tomu hysterák 😀
Škoda, že to není hra ale interaktivní film 😊 Když mám chuť si zahrát, tak mě to absolutně neuspokojí. Když mám chuť na film či knihu, tak je to pohoda. Někdy člověk jen hodinu chodí a poslouchá hlasy, které jsou někdy dost otravné 😅 asi to byl záměr. Souboje jsou takové na oko. Grafika pěkná, herečka taky odvedla skvělou práci. Příběh se snaží být zajímavý, ale moc není. Tahle není pro každého si myslím 😊
Tahle hra si 9/10 nezaslouzila uz z toho principu, ze ma horsi pribeh nez 1. Díl.. a že konec 2jky je jak kdyby došly prachy, a ne jak vyvrcholeni story.
Cela hra se hrozne táhne, pak zacne hodinunpred koncem gradovat a misto finale prijde konec. Cely to trva tak 5 hodin, 10 hodin je nesmysl.
Prijde mi ze pani co to recenzovala se nechala unest grafikou, nebo nehrala prvni dil..
Jo a ty hlasy jsou taky hur udelany nez v 1. Dilu.
Jsem toho názoru, že porovnávat příběhy obou her, respektive říkat, že jeden je lepší/horší než druhý, je dost ošemetné. Setkala jsem se s oběma názory, nicméně za mě byl příběh druhého dílu lepší v dávkování, které mu z mého pohledu značně pomohlo. Naopak už se nemohl dostavit ten „wau efekt“, který docela snadno dokázala kdysi navodit jednička. Opravdu mi nepřišlo, že by se to táhlo, naopak, konec se mi též líbil, ale tohle pochopitelně nechávám na každém. To samé platí o hlasech, též mi přišly lepší zde.
Hru jsem hrála na jeden zátah, přičemž záznam videa těch deset hodin dává. Uznávám však, že jsem se občas dost loudala, snažila hledat tváře a nějaký ten čas strávila i focením. Nicméně bych to přesto viděla spíše na těch zhruba 8 hodin udávaných vývojáři. První díl jsem samozřejmě hrála, grafika pro mě nikdy nebyla natolik zásadní, aby dokázala vést jakýkoli prožitek, nicméně nelze zastírat, že zde dělá hodně.
Tím chci říct, že rozumím názorům, v nichž zaznívají trochu jiné, či dokonce vyloženě odlišné dojmy, stejně tak rozpor ohledně výsledné známky. Tu nicméně vnímám jako orientační a myslím, že podstatně důležitější je fakt, že každý můžeme (nejen) takovou hru vnímat jinak a též ji jinak hodnotit.
Opět se ukázalo, že bodové hodnocení je prostě špatně. V případě hry jako Hellblade 2 ani neplatí, že si lidi udělají aspoň nějaký obrázek. Něco takového bude pro jedny 10/10 a pro jiné naprosto nesnesitelná 1/10 (jedna za grafiku). K čemu pak bodové hodnocení?
Každopádně výkřiky o podplacenosti a podobně jsou totálně choré, o tom žádná, to snad psal nějaký patnáctiletý puboš.
To je značné nepochopení. Absolutně každá věc je pro někoho 10/10 a pro někoho jiného naopak 1/10. Nehraje to žádnou roli.
Filozofie hodnocení je jednoduše založená na tom, že posuzuješ dvě věci stejného druhu a odůvodňuješ, která z nich je lepší. Když nemáš v hlavě úplně vymleto, dá se to dělat do značné míry objektivně.
Pokud hra dostane 9/10, určitě by měla splňovat několik kritérií, které ji do toho hodnocení posouvají. A vůbec to není o nějakém wow efektu, že tě audiovizuál vystřelí ze židle. To je jen jedna součást. Těmi dalšími třeba je, že po chvíli hraní narazíš do neviditelné zdi a začneš přemýšlet, jestli jsi náhodou nehrál nějakou hru, kde neviditelný zdi nejsou a jestli to dost zásadně nekazí herní zážitek.
„Filozofie hodnocení je jednoduše založená na tom, že posuzuješ dvě věci stejného druhu a odůvodňuješ, která z nich je lepší. Když nemáš v hlavě úplně vymleto, dá se to dělat do značné míry objektivně.“
Objektivně?
Tak potom coby člověk, co nemá v hlavě úplně vymleto, asi dokážeš vysvětlit, proč třeba právě Hellblade 2 sesbíral všechno možné od 10/10 (Eurogamer) přes 6/10 (Gamespot) po 4/10 (Game Critics). Podle tvé teorie objektivity by takový rozptyl neměl být vůbec možný.
Položil som na chvíľu popcorn z ruky, aby som naťukal do klávesnice nejaké stredajšie múdro – napadla mi totižto nová téma do prémiového videa – „do ktorého momentu datujeme ten zlom – moment, kedy sa z hráčov stali ufňukaní šikanátori?“ 😀 Ak sa nad tým človek zamyslí, je to v skutku kuriózne. Na jednej strane všade čítam, ako sú ubisofťácke hry stále to isté, ako je NHL rok od roka identické, atď., atď. (a sám nepopieram túto skutočnosť), ale nedaj boh, ak si nejaké herné štúdio dovolí zaexperimentovať vo väčšej, alebo len menšej miere a pýtať za to peniaze. V tom momente sa spustí vlna útokov a šikanovania, prečo hry neodpovedajú predstavám určitej skupiny hráčov… ale teraz pozor! Môže to byť ešte horšie! nedaj bože si to dovolí niekto oceniť!! škandál!! Tam už brúsime vidly a ideme s fakľami rovno na iných hráčov a dokonca žurnalistov. Veď ok, je úplne v poriadku, ak hra nesadne každému (nebudem tu ani zanášať skutočnosť, že väčšina hráčov ju má zadarmo), ale pokiaľ sa nejedná o scam, prenes sa cez hru/článok, ktorý ti nie je po chuti a pre zachovanie vnútornej nirvány hľadaj, čo ti bude vyhovovať viac. Ak napriek tomu chceš prispieť (veď na to je komentárová sekcia), tak skonštatuj, že tebe osobne nesadla, fair enough, nie že sa tu niekto prehrešil proti tvojej jedinej pravde na ktorú máš svetový monopol. Či rozmýšľam trúfalo? 🙂
To je ta toxicka mentalita na internete. Ked je nieco rovnake ludia nariekaju, ked si niekto dovoli spravit nieco ine ludia zase nariekaju. Ak to teda nie je od sony, vtedy je vsetko masterpiece, pretoze sony fanatici dominuju v mentalnej atletike na internete posledne roky.
Faktom je ze vacsina hracov sa pri vsetkom spomenutom bavi, a ta bliakajuca mensina si len ventiluje svoju toxicitu na internete.
Dnes neexistuje aby mal niekto iny pohlad ako oni, nedajboze aby ho bavili ine hry ako ich..vtedy je automaticky menejcenny a nema vkus.
Naprosto směšnej komentář, kterej účelově vypichuje jen to, co se mu hodí do jeho narativu.
Experimentovat a chtít za to peníze? Proč by ne. Například Vávra měl celkem úspěch s jeho KCD, o kterém mu všichni říkali, jak bez draků a magie nebude mít šanci.
Těch příkladů je X desítek.
V dnešní době hráči stále dokáží ocenit dobré hry. A zrovna Hellblade prostě není dobrou hrou. Člověk tam nic nehraje, gameplay to má takřka nulovej. Je to spíš jen jakýsi audiovizuální zážitek.
Ano, má dobrou myšlenku. A pro hodně lidí to může být stále zajímavé.
Proto fakt nechápu, proč mají být hráči označováni za šikanátory. A to jen protože prezentují svůj názor na recenzi, která podle nich udělila hře neoprávněně vysoké bodové ohodnocení.
Jelikož hry prostě nejsou jen o audiovizuálním zážitku.
Tady se jede jen ta klasická agenda, že negativní reakce jsou něco špatného. Což je taky naprosto nechutnej odraz dnešní společnosti. Však už nám berou tlačítka palce dolů kde se jen dá.
Tému, či dnes hráči skutočne dokážu oceniť dobré hry, nejdem radšej otvárať. Predaje konkrétnych hier hovoria za seba. Späť ale k tomu čo píšeš – „A zrovna Hellblade prostě není dobrou hrou“. Hmmm… Asi si zabudol dopísať „podľa môjho názoru/v rámci mojich preferencií“, pretože ak nezabudol, len potvrdzuješ mnou uvádzaný argument o monopole na pravdu 🙂 Čo sa týka toho, či je alebo nie je Hellblade dobrou hrou, stačí sa pozrieť na Metacritic, prípadne na iné recenzie, ktorých bodové hodnotenie v celkovom priemere (aj s tými, ktorým hra nesadla) osciluje okolo 8 s tým, že mnohým recenzentom sadlo toto umelecké stvárnenie a dávajú hre bežne 9 -10 bodov.
Byl to trefný komentář.. Říkat jiný názor je samozřejmě ok. Ale slušně a s dodatkem „můj názor/myslím si, že..“
Arogantní výkřiky o neschopnosti a podplacenosti redakce, o absenci koulí a další věci, co si můžeš přečíst níže, je přesně ta toxicita o které psal..
Takže ty si vypichuješ to, co se ti hodí, nemluvě o smešnosti toho, psát někomu, kdo napsal normální a slušný post, že má směšný komentář..
Souhlasím s tebou. Je asi těžké hodnotit nějak objektivně něco, co nemá jasně daná kritéria a z části (ne-li zcela) vždy bude podléhat subjektivnímu vnímání. Podobné je to hodnocením hudby nebo filmu. Poměrně často se setkávám s tím, že filmy které jsou nadprůměrně hodnocené ani nedokoukám pro jejich nezáživnost a špatnou kvalitu. Pak s podivem koukám na skvělé počiny, které na serverech od recenzentů schytaly 60 %. Takový je prostě svět. Jednomu chutná, druhému ne. Můj skromný názor je, že by se recenze obešly bez kvantifikace, která stejně není objektivně vypovídající. Slovní hodnocení je za mě lepším výstupem.
Jako člověk nepolíbený sérií Hellblade nacházím v recenzi spíše jiný nedostatek. Senua mě láká kvůli vizuálnímu zpracování. Nejsem ovšem depkař a tak mě odrazují zbytečně složitá psychologická témata. V recenzích se setkávám často s pojmem „walking simulator“ a „málo bojů“. Co to ale znamená? Málo je relativní pojem. Pro nepolíbené by bylo dobré kvantifikovat toto. Kolik je tam těch soubojů, respektive jaký je asi poměr? Jsou tam tři boje za deset hodin chození? Deset soubojů? Padesát? Co znamená málo? V porovnání s klasickými hrami, kde boje hrají prim a kosíme tam nepřátele prakticky nepřetržitě a nikdo jejich počty asi nedokáže ani zhruba odhadnout se mi jeví informace „málo soubojů“ jako nedostatečná. Když přihlédnu ještě k tomu, že se často v kontextu Hellblade zmiňuje právě onen nešťastný termín „walking simulator“. 🙂
Pro redakci: Jste nejlepsi herni novinari v Cesku. Bezkonkurencne!
Pro ctenare: To Vase fnukani ohledne gameplaye nedava vubec smysl. To bych treba mohl hejtovat sve oblibene Dirt Rally, ze ma blby pribeh (respektive zadny). Tohle je vtahujici zazitek bez UI a slozitejsi mechaniky by byly spise na skodu, pokud jste cekali akcni hru, to je vase chyba, nikoliv vyvojaru. Kez by takovych her bylo vic.
BTW hodnoceni na Steamu jsou „velmi kladna“ a v prodejich je Hellblade na druhem miste (za free to play CSkem), tak evidentne tech uplakanku bude mensina.
(Mate — „Kvalita recenzí šla dolů, protože recenzent nehodnotí hru tak jak by sis přál ty?“) Recenze je subjektivní ale není to tak jednoduché jak si myslíš. 🙂 Recenzent by měl objektivně zhodnotit všechny aspekty hry. Jak ty dobré tak ty špatné i v porovnání s dnešními standarty u jiných her a vnést do toho i své subjektivní zkušenosti, poznámky a podle toho se snažit dát rozumný verdikt ve kterém si danou známku obhájí. Pokud ale recenzent záměrně vypichuje jen to dobré a ignoruje to co je špatně nebo co by mohlo být lepší tak pak taková recenze ztrácí na relevantnosti. Tím nechci říct že by cela recenze byla špatná ale zkrátka když má hra dostat 9/10 tak by ta argumentace měla být silnější.
Ztracený? Ne. Já si po 30 letech hraní všeho možného i nemožného dělám názor podle vlastního posudku. Přečti si ještě jednou co jsem psal. Pak by ses takhle nemusel ptát.
Delas si vlastny nazor ale aj tak nariekas ak ho ma niekto iny…arogancia v plnej krase. Tvoje nazory nie su ultimatne a nemas patent na kvalitu. Aj ked je pre teba zjavne bolestive to pochopit.
Co je na té hře špatně? A proč by ta hra měla fungovat podle nějakých kvalit, které ty považuješ za dnešní standard? Tyhle komenty jsou úplně mimo, vývojáři nikomu neslibovali že hra bude splňovat nějaké standardy a je to dobře, her co následují nějakou šablonu je mraky, čest vyjímkám jako H.Kojima a jeho Death Stranding.
Děkuji za skvělou recenzi naprosto výjimečné hry. Netřeba zapomínat na to, že hra odvádí obrovský kus práce i na poli destigmatizace vážných psychických onemocnění. A nejen za to jí patří velký dík.
Toto ma byt v ponuke nastaveni a nie aby si clovek musel manualne este upravovat hru. Nuteny cinematic rezim je zabijak pre oled displeje s klasickym rozlisenim.
V podstatě se potvrdilo, co jsem nedávno slyšel v nějakym videu říkat Dana Vávru – že neexistuje hra, která má božskou grafiku a klidně je jinak úplně na hovno, aby nedostala hodnocení minimálně 8/10. A Hellblade 2 božsky fakt vypadá, je to prostě krása. Vypadá tak dobře, že – paradoxně ke slovům Dana Vávry – vedle Hellbladu 2 bude KCD2 vypadat jako pixarovka vedle filmu od Nolana. Zase to ale asi bude větší zábava hrát.
Tak každý si prostě pod slovem hrát vybaví něco jiného. Někdo považuje za hraní, když vybírá ptačí hnízda, pere si podělaný trencle, nebo zašivá odbranou čapku. 😉
Nevím, v jakým kontextu to Dan říkal a taky je asi těžký určit, co znamená „božská grafika“, ale pokud hry s nadprůměrným grafickým zpracováním dostávají vysoké známky, je to většinou dané prostě tím, že to jsou převážně velké tituly, které se díky obrovským zdrojům (lidským i finančním) mohou roztáhnout do velké šířky, nabídnout hodně obsahu potažmo hratelnosti atd. Jen za grafiku hry osmičky u nás nedostávají, viz třeba následující hry:
Harold Halibut – 7
Final Fantasy XVI – 6
Avatar: Frontiers of Pandora – 7
Immortals of Aveum – 6
Atomic Heart – 7
V tomto suhlas..je to audiovizualna špička ale ako hra to za moc nestoji. Ale tak kazdy vyhladava nieco ine a pre ludi, ktori hladaju v hrach nieco ine nez gameplay je toto uplne idealna hra. Nevidim na tom nic zle. Vsetko ostatne robi Hellblade totiz skvele.
Horsie su pripady su, ked hry vedia ponuknut fakt len ten vizual(Hogwarts Legacy, Anthem,..) a vo vsetkom ostatnom su biedoslav a tie dostanu vysoku znamku.
Jako hra moc nefunguje třeba Everybody’s Gone to the Rapture a přesto to je supr hodnocený. Dear Esther, jakbysmet. Firewatch, co je za hratelnost v téhle hře, která je ultimativně přijímána jako skvělá? Proteus? Vanishing of Ethan Carter? What Remains of Edith Finch? Herní žánry jsou rozmanitý, stejně jako filmy nebo hudba. Ninja Theory neslibovali akční jízdu ve stylu God of War třeba. Nabízí příběh, herecké výkony, vážná témata, skvělé audiovizuální zpracování, to jsou prostě kvality tohohle titulu, takže za ně tahle hra stojí. Hogwarts Legacy je za mě skvělej servis pro fanoušky, má skvěle zpracovaný kouzlení atd., za mě to není „biedoslav“ 🙂 Anthem už je trochu jiný případ…
Ale já myslím, že si v zásadě rozumíme, jen prostě za mě není na místě zhejtit hru jen proto, že nezapadá do škatulky akčních adventur, zvlášť, když tu jsou příklady her/neher, které si odnášely skvělá hodnocení a tradiční hratelnost v nich stojí třeba až na páté koleji 🙂
Ja plne suhlasim, kazdy ma pravo si hodnotit hru ako uzna za vhodne. Jedine co nerespektujem je nejaka zaujatost(ako dnes panuje voci ubisoftu casto).
Hoghwarts suhlasim ze pre fanusikov to bol asi splneny sen, ale pre mna ako nie zrovna fanusika(stale mam rad prve dva filmy a cital som knihy) to bol prakticky vo vsetkom tazky priemer az podpriemer. Neberiem ti ale tvoj pohlad(aj ked v mojich ociach neexistuje objektivna obhajoba v com je to o 3 body lepsia hra ako Valhalla :D)
Hry ktore si vymenoval uznavam, ja nepotrebujem aby boli vsetky hry len o gameplay-i, hry mozu byt aj umelecke diela. Tiez by som mohol zhatit reboot Dooma(tu hru milujem) len za to ze nema ziadny pribeh.
Som rad ze sa neskatulkujem len na urcity typ hier a mozem si uzit jak skvele akcne jazdy, tak aj hry s hlbsim presahom bez vyrazneho gameplayu.
Pixarovka vedle filmu od Nolana? Nemyslím si. Za prvé je to open-world takže srovnáváš nesrovnatelné. Za druhé KC1 s módy stále vypadá skvěle a třeba ve zpracování vegetace nemá stále moc velkou konkurenci. Ano ksichty a postavy tam často nijak zvlášť dobře nevypadaly ale jiné věci předběhli dobu. Paradoxně zrovna dávám druhý průchod u KC1 a vedle toho sem hrál i HB2. 🙂 Kdyby chtěli udělat open-world ve vizuálu HB2 tak by se za prvé posrali a za druhé by to zkrátka nedali jelikož by to žádný HW smysluplně nerozchodil.
bežne sa tu do diskusií nezapájam, ale tu vidím priestor po dlhšej dobe poďakovať za recenziu. viem, čo od… „hry“ čakám – viac jednotky. a recenzia mi potvrdila, že to dostanem a v parádnom balení. vďaka za recenziu.
To jsem nečekal, že se tu rozjede taková diskuze, i když u některých přispěvatelů lze o slovesu diskutovat pochybovat. (: Ačkoliv jsem Kristýniny recenze dlouhodobě a zřejmě zbytečně přehlížel, musím říct, že tato, společně s recenzí Playing Kafka mě přilákaly si hry zakoupit a zahrát. V případě Hellblade tedy na doporučení recenzentky nejdříve první díl. Psát komentáře ve zvyku normálně nemám, ale umím si představit, jak dokážou být i nesmyslně kritické komentáře nepříjemné, a to zejména začínající novinářce, chtěl bych tímto vyseknout poklonu za obě dvě recenze, jen tak dál a díky za doporučení!
Tiež trocha nechápem čo sa tu rieši 😀 … Veď pokial Vas grafika moc nezaujima, stačia slabe herecke vykony; hlupy, nezmyselny pribeh a nulova atmosfera ale s komerčnym ,,zabavnym“ subojovym systemom – mate stale k dispozicii Ghost of Sushima. Tak si zahrajte to a neotravujte. Nam ostatnym, ktorym na tychto veciach zalezi Hellblade neberte 🙂
Graficky nazajímavá? Nesmyslný příběh a nulová atmosféra s nudným soubojákem? Ty budeš špatný troll nebo slušný lobotom, jelikož každý soudný uzná, že je to u GOT zcela obráceně a to je hra ještě z dob PS4 🙂🙂 Ale asi budeš omezený jen na jednu platformu tak potom logicky píšeš takové omezené komentáře. 🙂
Ja s nim plne suhlasim…a tvoje bezdovodne utocenie vypoveda len o tebe. Ak si dovoli niekto kritiku na tvoju sony hracku, hned mas potrebu utocit, ked ty osocujes niekoho ak sa mu paci hra, ktora nema sony logo je to v poriadku. Ukazkovy sony fanatik.
Býti recenzentem je těžká řehole. Vysoká známka problém (Nemá koule, aby dal nižší. Je placený apod.). Nízká známka problém (Jiné hře, která byla horší, jste dali vyšší hodnocení, a téhle skvělé tak málo?). Žádná známka (viz. „Apač“) problém (Nutně potřebuji to číslo!).
Jestli budu mít jednou zase Xbox, případně herní PC, jedničku i dvojku si rád zahraji. Koho zaujal/bavil první díl, jistě si zahraje a bude ho bavit i ten druhý. A platí to pochopitelně i naopak. Subjektivní recenze kohokoliv ho přece neovlivní, nebo ne? Tak o co tady sakra jde?
Ps: Dal jsem koment na YouTube evidentně ke streamu místo k recenzi. Jsem to ale popleta.
Děkuji za recenzi. Prostě koho bavila jednička, bude bavit i dvojka..
To se tu zas vyrojilo odborníků, co v životě nic nenapsali, nejsou schopní ani pořádně napsat post do diskuze, ale zato naprosto přesně vědí, kolik by měla dostat hra, kterou ani nehráli a co je na recenzi špatně.
Fakt by mě zajímalo, kde se v lidech bere tolik arogance a tak do očí bijící absence sebereflexe a respektu k cizí práci (kterou ještě konzumují dobrovolně).
Obdivuji tento herní web za naprosto bezprecedentní snahu vysvětlovat a argumentovat dále v diskuzi, ale obávám se, že to je zbytečná energie.. Přeji ať to vydrží, protože někdy je to evidentně náročné..
Ty jo, jsem netušil že existuje ještě tolik lidí co nechápou princip recenze a pojem nezávislé médium . . . Ale nebudu přilévat olej do ohně. Kristýno, Jirko, Zdeňku i ostatní, děláte to dobře!
Tak Kristýno už máš napsanou veřejnou omluvu že jsi dala hře 9/10. Ještě jsi musíš zajistit kde ji přečteš třeba v České televizi nebo na Nově. Protože vypadá že některým tady praskne cévka. A Zdeněk se může taky přidat že dal 7/10 Dragon s dogma 2. Tam se taky někteří z toho mohli posrat. 😄
Zdeněk Princ
21. 5. 2024 (11:56)
Nezávislý znamená, že nad námi nikdo není, nikomu se nezpovídáme, nemáme žádného chlebodárce, jak se snažíš podsunout 🙂 Zdroji financování jsou inzerce a příspěvky od čtenářů/diváků.
Jen drobnost. Pokud zdroje financování pocházejí z inzerce/od čtenářů/diváků pak tu závislost existuje. A ta do jisté míry ovlivňuje výběr témat a her, kterým se věnujete.
Je super počuť, že sa podarilo spraviť ešte lepšie pokračovanie ako bol prvý diel. Zvuk a grafika boli skvelé už vtedy. 30 FPS tomu dodáva viac taký filmový šmrnc, ktorý takýmto hrám pristane.
Ostatné menované mínusy sú pochopiteľné, pretože ani mne sa tie animácie pri boji nezdajú práve najlepšie. Ale napríklad fakt, že si za 6 hodín zábavy tvorcovia pýtajú 50€… to trochu prepískli. Za maximálne 40€ by im to už u mňa prešlo.
mno. takze zkouknout walkthrough na YT nebo zadarmo v gamepassu. osobne si taky myslim, ze 9/10 je prestreleny za krasnej pribeh se spatnym gameplayem.
Svete div sa, je mnoho hracov ktori v hrach vyhladavaju primarne hlavne ten pribeh. A uprimne dam radsej prednost tomuto nez dalsim generickym openworldom, ktorych je plny trh ala Tsushima. A to som hrac ktoreho zaujima hlavne gameplay. Ale radsej si dam nieco originalne, nez hrat to iste po 20x len v inom kabate.
Vypadá to naprosto božsky, už jednička mi vyrazila dech. <3
Budu doufat v nějaký pozdější port na PS. Xbox úplně kvůli jednoho titulu kupovat neplánuju.
Kde jsou ty časy kdy Vortex jako médium měli jako jediní v ČR „koule“ a uměli i něco kritizovat, využít celou stupnici hodnocení a nebyly hotoví jen z laciného pozlátka, které neběží ani na vlastní technologií. Hra dostala celkem šest plusů z toho 5 patří audio-vizuálu a technickému stavu… Neměla by hra co dostane 9/10 vyčnívat i v jiných aspektech? …Sakra vždyť je to víceméně krátký lineární koridor s minimem npc… u takové hry je samozřejmost že tam nebudou bugy jako u open-world her, kde je tuna questů a různých proměnných s herní náplní přes 100 hodin… Pamatuji si časy, kdy třeba takový Ryse: Son of Rome dostával čočku za jednoduché primitivní souboje (které ale vypadali dobře). Stejný případ zde. Ano… ani zde se to nijak nechválí ale ani se to nijak zvlášť nenadává a vlastně je to OK a nepromítne se to nijak do hodnocení. U jiných her se řeší na prvním místě gameplay. Tady najednou nevadí, že gameplay zůstal na úrovni prvního béčkového dílu z roku 2017 a vice méně tu máme chodící simulátor o duševních chorobách, který sice vypadá dobře ale jinak nic zásadního nepřináší co by si zasloužilo takovou známku. Chybí mi tu ten pověstný nadhled Vortexu při udělování známek a místo toho spíš vidím dětinskou radost ve stylu „jeeee hrá se mi líbíí, tak je to hned 9/10 i přes hromadu nedostatků“… škoda
Ber to pro sebe tak, že ti doporučili skvělý herní příběh, na který se vyplatí podívat na Youtube walkthrů. Ušetříč peníze, čas (pokud budeš přeskakovat suboje). Pak poděkuj Vortexu, že jsi to viděl. Nebo kritizuj. Nevím. A víš co … dělej si co chceš, na tohle nemám čas! 🙂
Opravdu nejsem nějaký puberťák abych koukal na blbé YT „walkthrů“. Hru sám hraju na PC. Jde o to že kvalita recenzí u Vortexu šla dolů a tak nějak se používá dvojí-trojí metr což je škoda a dříve tomu tak nebylo. A pokud nemáš čas tak to ani nekomentuj. Bude to tak příště lepší jelikož tvůj komentář nepřinesl ani argumenty…ani nic kloudného do diskuze. 🙂
Kvalita recenzí šla dolů, protože recenzent nehodnotí hru tak jak by sis přál ty? 😀 Každá recenze je snad subjektivní ne? To že ty si myslíš, že to je hra na 5/10 neznamená, že dalších 8 lidí v místnosti si to myslí také.
V tomto pripade ide o to ci autor recenzuje titul ako umenie alebo ako hru. Oba pripady respektujem. Ty pochop ze nemas patent na pravdu a kvalitu a tvoje pohlady nie su tie ultimatne. Velke mnozstvo ludi hra hry prave len koli pribehu a nejakemu umeleckemu presahu, nie koli gameplayu. Hellblade je pre prvu skupinu ludi. Rovnako ako taky prvy Last of US, dobry pribeh ale extremne nudny gameplay a nikoho som nevidel koli tomu nariekat na 10kove recenzie.
Tu mi pride ze sony fanatici nemali len dlho co kritizovat.
Ty časy nikam nezmizely. Hry nejde hodnotit ve vakuu, existuje pro nějaký kontext, ne každá third person hra může klást důraz na stejné aspekty, stejně jako nelze taxativně vymezit, jaké herní prvky jsou pro všechny hry univerzálně důležité a jaké už nikoliv. Co to znamená – laciné pozlátko? Mluvíme očividně o jedné z nejlépe vypadajících her této konzolové generace. Jde o laciné pozlátko nebo technologické mistrovství Ninja Theory, které demonstrovali už u prvního dílu? Máme hru šikanovat za to, že hezky vypadá a nezmiňovat to, protože to je pozlátko? A co když je to dost důležitá část celkového zážitku? Co zvolené téma, psychologické pozadí hry, příběh, způsob vyprávění, postavy, hudba, herecké výkony,… to není důležité? Za to hra nemůže dostat plusové body a přebít tím některá negativa? V recenzi jasně zazní, že soubojů není mnoho, ale že i přes to nejsou nijak dobré, z toho se dá jednoznačně vyčíst, že tolik nevstupují do hratelnosti/zážitku, ale přesto je kritizujeme. Zmiňuješ Ryse jako hru, u které se kritizovaly jednoduché primitivní souboje, ale Ryse byla akční hra, která víceméně na soubojích stála, to Hellblade II není. A co je to vlastně za tvrzení, že u všech her se „řeší na prvním místě gameplay“, když třeba walking simulatory žádný promyšlený gameplay nemají a přesto tě mohou dostat příběhem/situacemi/postavami nebo dalšími věcmi a budou dostávat vysoké známky. Hellblade je adventura, podle tebe „nepřínáší nic zásadního“, ale co zásadního přináší vystihuje právě ona recenze. A mimochodem, není tam žádná „hromada nedostatků“, jak ses určitě dočetl, tak to takhle neotáčej, to není moc fér.
Nechme, prosím, nějakého fiktivního žehrání na „staré dobré časy“ a poukazování na to, jaká je to škoda. Adventury se ti nelíbí, neoslovuje tě téma, vnímáš Hellblade třeba jako špatnou akční hru nebo cokoliv, to je úplně v pořádku. Ale zkus pochopit, že ne každý má jeden daný univerzální pohled na to, co je pro něj kvalita a dobrý zážitek.
je to predovšetkým hra a ako hra to dosť zlyháva. Ja som to teda ešte nehral ale z recenzií je jasné že t ide v stopách jednotky. Tá 9 je moc, za mňa 7 a nikto by to tu nerozoberal. Alebo ste mali mat hodnotenie ako má indián lebo zosumarizovať celé hodnotenie do jedného čísla je nespravodlivé.
Počkej 😀 Nechceš mi říct, že jsi tu hru vůbec nehrál, ale máš tady tu drzost, někomu jako Vortex, diktovat, jak to má hodnotit..že jsem tvůj komentář jen špatně pochopil?
Hry nikdy neboli len hry, mozu byt aj umenie a to hellblade je. Preto je tu siroku trh. To je ako kritizovat Dooma za to ze nema pribeh a dat mu koli tomu 7/10. Uz sa zobudte niektori.
Přesně, vždycky jsem vás chválil, za určitý vlastní i kritický názor, např. oproti konkurence Indian, který byl schopen i v den vydání totálně zmršeného Cyberpunku vydat recenzi 10/10, což byla poslední kapka v jeho sledování na netu, jsem vašim dlouholetým sledujícím a je pro mě vždy čest strávit večerní přímý přenos z playstation xbox apod konferencí což je vždy takovym svátkem v roce. Ale jak je již zmíněno mějte svůj názor a koule na to říct co si myslíte a nezabředněte do nutného průměru a splnění povinností vůči vašemu chlebodárci. Fandím vám nadále jen tak dál pánové a dámy.
Promiň, ale tohle je prostě celý špatně. Mít koule = dát nízkou známku. Mít vlastní názor = dát nízkou známku. To přece vůbec nedává smysl… A to o chlebodárci taky vůbec ne, jsme nezávislý, námi vlastněný projekt, Microsoft u nás momentálně ani neinzeruje, takže by nefungoval ani tenhle značně pokroucený pohled, tak o čem je řeč? 🙂
Dobrá, pak je tu otázka co znamená nezávislý, jste milionáři a děláte to jen z nudy pro zábavu pak ano , ale jak je tedy financován VORTEX ? Dary, sponzoři nebo pracujete jinde na 12ti hodinové směny a volný čas trávíte tady ? A určitě vy jste hru již viděli a hráli tak uznávám máte plné právo honotit tak jak to vidíte vy. Vždy ukáže čas a ostatní hráči jak budou následně spokojení.
Nezávislý znamená, že nad námi nikdo není, nikomu se nezpovídáme, nemáme žádného chlebodárce, jak se snažíš podsunout 🙂 Zdroji financování jsou inzerce a příspěvky od čtenářů/diváků.
Přesně tak jak píše Zdeněk … mít koule NErovná se dát nízkou známku & mít vlastní názor NErovná se dát nízkou známku.
@Pepe @barth731 @pulse @djmn Kvalita recenzí na Vortexu NEšla dolů a NEpoužívá dvojí-trojí metr. Vortex recenze pro mne byly, jsou a budou tím nejlepším co v ČR nebo v Evropě najít. Vortex recenze se dívají na každou hru z mnoha úhlů pohledu, dost do hloubky, často velmi detailně – a to u spousty jiných českých nebo zahraničních herních redakcí prostě nenajdeš.
Zdeněk a Jirka, vlastníci Vortexu, jsou pro mne nezávislý, jde to vidět z každého jejich článku nebo videa. Jenom člověk nesmí chodit v bdělém stavu se zavřenýma očima. První díl Hellblade byl/je skvělá hra a chápu proč i druhý díl na Vortexu dostal 9/10.
Hellblade nebyla a není hra pro každého. Pod povrchem hry se skrývá mnohem hlubší poselství, kterého si spousta hráčů buď ani nevšimne nebo ho nepochopí. Když se někomu Hellblade nelíbí a dal by mu nižší hodnocení, je to jeho věc, má na to právo. Ale já chci recenze her kde se dozvím vše potřebné a velmi podrobně – a to mi Vortex poskytoval, dává a pevně věřím že nabízet i v budocnu bude. Než tu příště začneš psát nesmysly a zbytečně spamovat, možná měl by jsi se zamyslet že chyba může být u tebe a nikoliv na/u Vortexu.
Žádna hra není pro všechny hráče. Každý preferuje něco jiného. Ale to NEznamená že pokud nějaká hra nějakého hráče neuspokojí, že by automaticky měla dostat nízkou známku.
Existuje dost her které jsem nehrál nebo hrát nebudu, protože mne nějaký žánr nezajímá. Ale to pro mne nebyl/není/nebude důvod abych nějakou hru označil za špatnou nebo Vortexem nadhodnocenou nebo podhodnocenou. Ani to jestli má hra 30 nebo 60 fps není podstatné = existují hry ve 30 fps které svou kvalitou (hratelnost, tech.stav, atd.) výrazně předčí některé 60 fps hry. Dnes je divná doba, spousta hráčů se ohání tím že 30 fps hru hrát nebude a přitom většinu takových her ještě pár let zpátky každý z nich hrál. Pro mne to je pozérství. Kvality hry nelze posuzovat jen podle fps, ale podle celkového stavu hry.
Ale podle toho co se často v diskuzích na internetu dočtu, tak tohle dost hráčů neumí nebo nechce pochopit.
Podle mého názoru – můžete a nemusíte ním souhlasit – napsala Kristýna Sulková skvělou recenzi na opravdu velmi dobrou hru. Tímto ji děkuji.
Určitě to myslíte s tou 9 vážně, nebo je to nějaký předlacený marketing distributora ? Hra jistě vypadá a je graficky zpracována na jedničku, ale jde tu o hru , což je dokonalá hratelnost, soubojový systém, dokonale zpracované hádanky , možnost pohybu v prostředí. Opravdu tahle hra je na úrovni např. k přirovnání vámi recenzovaného God of War Ragnarök ??? Mě spíše připadá (a jedničku jsem hrál) jako dokonale graficky a příběhově zpracovaná adventura/interaktivní film , se špatně zvládnutým nudným a jednoduchym sobojovým systémem , jednoduchým puzzle systémem a nulovou znovuhratelností. Za mě tak více jak 7/10 ani náhodou.
Bohužel, dvojka je pro mne za 6/10, nemastné, neslané. Ani mi tak nevadila délka, hratelnost a časté cut scény (to vše bylo i v jedničce a tam to vůbec nevadilo), ale ta hra… vůbec nefunguje jako celek. Do velké míry za to může i hudba, která není vysloveně špatná, ale oproti jedničce, kde ve spolupráci s děním na obrazovce vytvářela fantastické a emocionální scény (ať už utrpení, radosti či napětí), které se zaryjí do paměti, případně dodává šťávu do soubojů, je ve dvojce zoufale nezajímavá a nedokáže pomoci vyvolat jakékoliv emoce. Tady zkrátka není nic, jediný zapamatovatelný motiv, žádná dynamika. I ten závěrečný song, který v jedničce padl jako hrnec na zadek a tehdy mne totálně rozbil po dokončení hry, je tady jen zkrátka… meh. Btw. všimněte si, že i Ninja Theory používají v dokumentech o vzniku a pozadí Hellblade 2 hudbu prakticky výhradně z jedničky.
Druhý zásadní problém je příběh. Nezávisle na sobě s přítelkyní jsme se shodli, že tentokrát je story bohužel dost mimo, vůbec nebyl zajímavý a ani jsme neměli pocit, že o něco opravdu jde. V jedničce byla ona cesta očistcem, poznávání své vlastní minulosti a až překvapivě silná love story (vzhledem k tomu, že jeden z účastněných již od počátku příběhu nežije) dostatečně zajímavá, gradující a emotivní. Ve dvojce jsem se za celou dobu nebyl schopen naladit na příběh a ke konci mi už byl i poměrně jedno, což je u tohoto typu her dost fail. Nemluvě o tom, že spousta věcí ve dvojce nedává úplně tak moc smysl vzhledem k dění v původní hře, ale nad tím člověk nesmí moc přemýšlet, jinak si hru zkazí ještě o dost více.
Co se soubojů týče, tak tam musím na jednu stranu pochválit nové animace, některé jsou vážně skvělé… ale zároveň i zklamání. Soubojový systém je podobný s tím z minulého dílu, což je pro někoho problém, mi to v zásadě až tak nevadí… kdyby ve skutečnosti nebyl horší! V jedničce byly často „hromadné“ souboje, kdy jste se museli párovat s nepřáteli a hlavně vám hrozilo reálné nebezpečí i zpoza zad. V tu chvíli parádně fungovaly vaše hlasy v hlavě, které vás na poslední chvíli na tuto skutečnost varují a funguje tak krásná symbióza… Nic z toho v pokračování není, jen lineární souboje 1 vs 1 od začátku do konce.
K plusům kromě posunu v animacích ještě musím samozřejmě přidat i grafiku. Ale to je tak asi vše. Ještě snad za samotnou možnost se vrátit do světa Hellblade a znovu se setkat se Senuou. Ale já si stále nejsem jistý, jestli to opravdu bylo dobře. Jestli nebylo lepší nechat Hellblade skončit po prvním díle, tím spíše, když ten konec byl fakt silný a dobrý.
Cela hra se hrozne táhne, pak zacne hodinunpred koncem gradovat a misto finale prijde konec. Cely to trva tak 5 hodin, 10 hodin je nesmysl.
Prijde mi ze pani co to recenzovala se nechala unest grafikou, nebo nehrala prvni dil..
Jo a ty hlasy jsou taky hur udelany nez v 1. Dilu.
Hru jsem hrála na jeden zátah, přičemž záznam videa těch deset hodin dává. Uznávám však, že jsem se občas dost loudala, snažila hledat tváře a nějaký ten čas strávila i focením. Nicméně bych to přesto viděla spíše na těch zhruba 8 hodin udávaných vývojáři. První díl jsem samozřejmě hrála, grafika pro mě nikdy nebyla natolik zásadní, aby dokázala vést jakýkoli prožitek, nicméně nelze zastírat, že zde dělá hodně.
Tím chci říct, že rozumím názorům, v nichž zaznívají trochu jiné, či dokonce vyloženě odlišné dojmy, stejně tak rozpor ohledně výsledné známky. Tu nicméně vnímám jako orientační a myslím, že podstatně důležitější je fakt, že každý můžeme (nejen) takovou hru vnímat jinak a též ji jinak hodnotit.
Každopádně výkřiky o podplacenosti a podobně jsou totálně choré, o tom žádná, to snad psal nějaký patnáctiletý puboš.
Filozofie hodnocení je jednoduše založená na tom, že posuzuješ dvě věci stejného druhu a odůvodňuješ, která z nich je lepší. Když nemáš v hlavě úplně vymleto, dá se to dělat do značné míry objektivně.
Pokud hra dostane 9/10, určitě by měla splňovat několik kritérií, které ji do toho hodnocení posouvají. A vůbec to není o nějakém wow efektu, že tě audiovizuál vystřelí ze židle. To je jen jedna součást. Těmi dalšími třeba je, že po chvíli hraní narazíš do neviditelné zdi a začneš přemýšlet, jestli jsi náhodou nehrál nějakou hru, kde neviditelný zdi nejsou a jestli to dost zásadně nekazí herní zážitek.
Objektivně?
Tak potom coby člověk, co nemá v hlavě úplně vymleto, asi dokážeš vysvětlit, proč třeba právě Hellblade 2 sesbíral všechno možné od 10/10 (Eurogamer) přes 6/10 (Gamespot) po 4/10 (Game Critics). Podle tvé teorie objektivity by takový rozptyl neměl být vůbec možný.
Faktom je ze vacsina hracov sa pri vsetkom spomenutom bavi, a ta bliakajuca mensina si len ventiluje svoju toxicitu na internete.
Dnes neexistuje aby mal niekto iny pohlad ako oni, nedajboze aby ho bavili ine hry ako ich..vtedy je automaticky menejcenny a nema vkus.
Experimentovat a chtít za to peníze? Proč by ne. Například Vávra měl celkem úspěch s jeho KCD, o kterém mu všichni říkali, jak bez draků a magie nebude mít šanci.
Těch příkladů je X desítek.
V dnešní době hráči stále dokáží ocenit dobré hry. A zrovna Hellblade prostě není dobrou hrou. Člověk tam nic nehraje, gameplay to má takřka nulovej. Je to spíš jen jakýsi audiovizuální zážitek.
Ano, má dobrou myšlenku. A pro hodně lidí to může být stále zajímavé.
Proto fakt nechápu, proč mají být hráči označováni za šikanátory. A to jen protože prezentují svůj názor na recenzi, která podle nich udělila hře neoprávněně vysoké bodové ohodnocení.
Jelikož hry prostě nejsou jen o audiovizuálním zážitku.
Tady se jede jen ta klasická agenda, že negativní reakce jsou něco špatného. Což je taky naprosto nechutnej odraz dnešní společnosti. Však už nám berou tlačítka palce dolů kde se jen dá.
Arogantní výkřiky o neschopnosti a podplacenosti redakce, o absenci koulí a další věci, co si můžeš přečíst níže, je přesně ta toxicita o které psal..
Takže ty si vypichuješ to, co se ti hodí, nemluvě o smešnosti toho, psát někomu, kdo napsal normální a slušný post, že má směšný komentář..
Jako člověk nepolíbený sérií Hellblade nacházím v recenzi spíše jiný nedostatek. Senua mě láká kvůli vizuálnímu zpracování. Nejsem ovšem depkař a tak mě odrazují zbytečně složitá psychologická témata. V recenzích se setkávám často s pojmem „walking simulator“ a „málo bojů“. Co to ale znamená? Málo je relativní pojem. Pro nepolíbené by bylo dobré kvantifikovat toto. Kolik je tam těch soubojů, respektive jaký je asi poměr? Jsou tam tři boje za deset hodin chození? Deset soubojů? Padesát? Co znamená málo? V porovnání s klasickými hrami, kde boje hrají prim a kosíme tam nepřátele prakticky nepřetržitě a nikdo jejich počty asi nedokáže ani zhruba odhadnout se mi jeví informace „málo soubojů“ jako nedostatečná. Když přihlédnu ještě k tomu, že se často v kontextu Hellblade zmiňuje právě onen nešťastný termín „walking simulator“. 🙂
Pro ctenare: To Vase fnukani ohledne gameplaye nedava vubec smysl. To bych treba mohl hejtovat sve oblibene Dirt Rally, ze ma blby pribeh (respektive zadny). Tohle je vtahujici zazitek bez UI a slozitejsi mechaniky by byly spise na skodu, pokud jste cekali akcni hru, to je vase chyba, nikoliv vyvojaru. Kez by takovych her bylo vic.
https://steamcommunity.com/app/2461850/discussions/0/6761670312892534823/?ctp=3
Harold Halibut – 7
Final Fantasy XVI – 6
Avatar: Frontiers of Pandora – 7
Immortals of Aveum – 6
Atomic Heart – 7
Horsie su pripady su, ked hry vedia ponuknut fakt len ten vizual(Hogwarts Legacy, Anthem,..) a vo vsetkom ostatnom su biedoslav a tie dostanu vysoku znamku.
Ale já myslím, že si v zásadě rozumíme, jen prostě za mě není na místě zhejtit hru jen proto, že nezapadá do škatulky akčních adventur, zvlášť, když tu jsou příklady her/neher, které si odnášely skvělá hodnocení a tradiční hratelnost v nich stojí třeba až na páté koleji 🙂
Hoghwarts suhlasim ze pre fanusikov to bol asi splneny sen, ale pre mna ako nie zrovna fanusika(stale mam rad prve dva filmy a cital som knihy) to bol prakticky vo vsetkom tazky priemer az podpriemer. Neberiem ti ale tvoj pohlad(aj ked v mojich ociach neexistuje objektivna obhajoba v com je to o 3 body lepsia hra ako Valhalla :D)
Hry ktore si vymenoval uznavam, ja nepotrebujem aby boli vsetky hry len o gameplay-i, hry mozu byt aj umelecke diela. Tiez by som mohol zhatit reboot Dooma(tu hru milujem) len za to ze nema ziadny pribeh.
Som rad ze sa neskatulkujem len na urcity typ hier a mozem si uzit jak skvele akcne jazdy, tak aj hry s hlbsim presahom bez vyrazneho gameplayu.
Jestli budu mít jednou zase Xbox, případně herní PC, jedničku i dvojku si rád zahraji. Koho zaujal/bavil první díl, jistě si zahraje a bude ho bavit i ten druhý. A platí to pochopitelně i naopak. Subjektivní recenze kohokoliv ho přece neovlivní, nebo ne? Tak o co tady sakra jde?
Ps: Dal jsem koment na YouTube evidentně ke streamu místo k recenzi. Jsem to ale popleta.
No jo Zdeňku, Jirko, Krystíno! Už to děláte tak dlouho a ještě jste se nenaučili napsat objektivní recenzi? 🤣
ja sa ale inak častokrát pri čítaní tých diskusií celkom zabavím, takže asi je kľúč k „úspechu“ nepripúšťať si to a brať to športovo
To se tu zas vyrojilo odborníků, co v životě nic nenapsali, nejsou schopní ani pořádně napsat post do diskuze, ale zato naprosto přesně vědí, kolik by měla dostat hra, kterou ani nehráli a co je na recenzi špatně.
Fakt by mě zajímalo, kde se v lidech bere tolik arogance a tak do očí bijící absence sebereflexe a respektu k cizí práci (kterou ještě konzumují dobrovolně).
Obdivuji tento herní web za naprosto bezprecedentní snahu vysvětlovat a argumentovat dále v diskuzi, ale obávám se, že to je zbytečná energie.. Přeji ať to vydrží, protože někdy je to evidentně náročné..
Hoši vy teda umite pobavit, jen co je pravda.
21. 5. 2024 (11:56)
Nezávislý znamená, že nad námi nikdo není, nikomu se nezpovídáme, nemáme žádného chlebodárce, jak se snažíš podsunout 🙂 Zdroji financování jsou inzerce a příspěvky od čtenářů/diváků.
Jen drobnost. Pokud zdroje financování pocházejí z inzerce/od čtenářů/diváků pak tu závislost existuje. A ta do jisté míry ovlivňuje výběr témat a her, kterým se věnujete.
Ostatné menované mínusy sú pochopiteľné, pretože ani mne sa tie animácie pri boji nezdajú práve najlepšie. Ale napríklad fakt, že si za 6 hodín zábavy tvorcovia pýtajú 50€… to trochu prepískli. Za maximálne 40€ by im to už u mňa prešlo.
Budu doufat v nějaký pozdější port na PS. Xbox úplně kvůli jednoho titulu kupovat neplánuju.
Tu mi pride ze sony fanatici nemali len dlho co kritizovat.
Nechme, prosím, nějakého fiktivního žehrání na „staré dobré časy“ a poukazování na to, jaká je to škoda. Adventury se ti nelíbí, neoslovuje tě téma, vnímáš Hellblade třeba jako špatnou akční hru nebo cokoliv, to je úplně v pořádku. Ale zkus pochopit, že ne každý má jeden daný univerzální pohled na to, co je pro něj kvalita a dobrý zážitek.
@Pepe @barth731 @pulse @djmn Kvalita recenzí na Vortexu NEšla dolů a NEpoužívá dvojí-trojí metr. Vortex recenze pro mne byly, jsou a budou tím nejlepším co v ČR nebo v Evropě najít. Vortex recenze se dívají na každou hru z mnoha úhlů pohledu, dost do hloubky, často velmi detailně – a to u spousty jiných českých nebo zahraničních herních redakcí prostě nenajdeš.
Zdeněk a Jirka, vlastníci Vortexu, jsou pro mne nezávislý, jde to vidět z každého jejich článku nebo videa. Jenom člověk nesmí chodit v bdělém stavu se zavřenýma očima. První díl Hellblade byl/je skvělá hra a chápu proč i druhý díl na Vortexu dostal 9/10.
Hellblade nebyla a není hra pro každého. Pod povrchem hry se skrývá mnohem hlubší poselství, kterého si spousta hráčů buď ani nevšimne nebo ho nepochopí. Když se někomu Hellblade nelíbí a dal by mu nižší hodnocení, je to jeho věc, má na to právo. Ale já chci recenze her kde se dozvím vše potřebné a velmi podrobně – a to mi Vortex poskytoval, dává a pevně věřím že nabízet i v budocnu bude. Než tu příště začneš psát nesmysly a zbytečně spamovat, možná měl by jsi se zamyslet že chyba může být u tebe a nikoliv na/u Vortexu.
Žádna hra není pro všechny hráče. Každý preferuje něco jiného. Ale to NEznamená že pokud nějaká hra nějakého hráče neuspokojí, že by automaticky měla dostat nízkou známku.
Existuje dost her které jsem nehrál nebo hrát nebudu, protože mne nějaký žánr nezajímá. Ale to pro mne nebyl/není/nebude důvod abych nějakou hru označil za špatnou nebo Vortexem nadhodnocenou nebo podhodnocenou. Ani to jestli má hra 30 nebo 60 fps není podstatné = existují hry ve 30 fps které svou kvalitou (hratelnost, tech.stav, atd.) výrazně předčí některé 60 fps hry. Dnes je divná doba, spousta hráčů se ohání tím že 30 fps hru hrát nebude a přitom většinu takových her ještě pár let zpátky každý z nich hrál. Pro mne to je pozérství. Kvality hry nelze posuzovat jen podle fps, ale podle celkového stavu hry.
Ale podle toho co se často v diskuzích na internetu dočtu, tak tohle dost hráčů neumí nebo nechce pochopit.
Podle mého názoru – můžete a nemusíte ním souhlasit – napsala Kristýna Sulková skvělou recenzi na opravdu velmi dobrou hru. Tímto ji děkuji.