Tahle recenze musí začít trochu jinak. A sice upozorněním, že Capcom si velice úzkostlivě střeží, co vám můžeme ze hry ukázat a co o ní můžeme říct. Remake survival hororu Resident Evil 4 přichází s řadou přísných embarg, která je v tuto chvíli třeba dodržet. Takže nebudu moct být vždy tak popisný stran nejrůznějších novinek a změn, jak byste si možná přáli. Nepochybně je důvodem přesvědčení vydavatele, že řadu věcí mají hráči zjistit sami až na vlastní kůži. Z mého pohledu to ale nic nemění na samotném hodnocení. Jen nebudu moct vždy přesně pojmenovat každý konkrétní příklad. Tolik to nejnutnější na úvod a teď už se můžeme pustit do samotné recenze.
Nebudu odkládat to podstatné na později. Pokud čekáte se zatajeným dechem, zda se novinka povedla, nebo se naopak zpronevěřila originálu, můžete si podle mě oddechnout. Capcom nepřipustil další zaváhání jako v případě remaku trojky a poučen z kritiky se nám snaží naservírovat autentický Resident Evil 4. Ale takový, jaký podle něj ocení nejen pamětníci originálu, ale také noví hráči. Obvyklé dilema, jak hodnotit vylepšené verze starších her, jsem tentokrát skoro nepociťoval, protože remake z velké části i přesto, že originál vyšel už v roce 2005, působí jako moderní hra. Dílem i díky tomu, že vývojáři se sice někdy úzkostlivě drží předlohy, jinde se ale nebáli do hry sáhnout. A tak tu narazíte na části a scény, které jsou v podstatě identické, jen v moderní grafice nebo zbavené většiny quick-time eventů, ale současně se ve hře nachází řada odchylek a novinek. A nejde jen o úpravy scénáře, který vypustil nějaké pikantní narážky na Ashley. Podstatné ale je, že i přes tyto změny působí za každé situace Resident Evil 4 autenticky.
Remake se trochu otevřel a i když nenabízí otevřený svět v pravém slova smyslu, láká k většímu prozkoumávání a nabízí podle mě víc pestrosti i interakce. Možná trochu na způsob nedávného remaku sci-fi hororu Dead Space. Ale Capcom má tu výhodu, že vylepšuje ještě o generaci starší hru, takže jeho upgrady jsou na první pohled patrnější. Hra ostatně výborně vypadá. Měl jsem od remaku a RE Enginu vysoká očekávání, ale realita je možná předčila. Na PS5 se na novinku opravdu moc pěkně kouká a co je asi nejzajímavější, nejenže nabízí kromě režimu rozlišení a frameratu i nezávislé vypnutí a zapnutí ray tracingu, ale hlavně se nad očekávání svižně hýbe, i když vsadíte na nejpohlednější grafiku. Skoro vždy už sahám po režimu výkonu, ale tady jsem neměl problém hrát ani v režimu kvality. Nadto můžete na konzolích upravit i pár dalších vizuálních prvků, což není úplně obvyklé.
Když vývojáři chtějí a považují to za prospěšné, drží se originálu mimořádně přesně. Jinde ale klidně popustí uzdu fantazii zřejmě ve snaze osvěžit původní zážitek, aktualizovat ho a překvapit také veterány.
Pokud jde o technickou stránku, stojí za zmínku také velmi rychlé loadingy nebo pěkné cutscény. Ty se často prolínají s povedenými boss fighty a i v tomto případě platí, že když vývojáři chtějí a považují to za prospěšné, drží se originálu mimořádně přesně. Jinde ale klidně popustí uzdu fantazii zřejmě ve snaze osvěžit původní zážitek, aktualizovat ho a překvapit také veterány. Mluvit konkrétně mohu jen o dílčích změnách, které už autoři prozradili. Padla zmínka o redukci quick-time eventů, a to i v soubojích s bossy, můžete mít víc nožů, ale ty se při používání opotřebují a ničí. Ten základní si však můžete, ba spíše musíte u proslulého obchodníka zase opravit. Jde o velmi užitečnou zbraň. Tady ostatně narazíte na víc novinek. Já mohu jen obecně naznačit úpravy kufříku reprezentujícího váš inventář. S ním se dnes lépe pracuje a správa vašeho vybavení stále hraje důležitou roli, jak se na sérii sluší a patří.
Nepochybně také víte, že v situacích, kdy Leona doprovází Ashley, ji můžete trochu jinak udílet pokyny. Vaším úkolem je chránit ji za každou cenu, nenechat ji unést nebo zranit. Takže musíte kromě jiného tu a tam zavelet, že se má schovat, nebo jak daleko se od vás držet. Ona vám na oplátku místy pomůže dostat se na místa, která by pro vás byla jinak nedostupná. Opět asi nebudu konkrétnější, protože vedle omezení vztahujících se k aktuální verzi bych navíc nechtěl z příběhu prozradit víc, než je nutné, ani těm, kdo původní hru nikdy nehráli. A dovedu si představit, že takových potenciálních zájemců se může dnes mezi hráči najít dost.
Zdroj: Capcom
Z příběhu si proto připomeneme jen to nejzákladnější. Hlavní hrdina Leon S. Kennedy pátrá po Ashley Graham, dceři amerického prezidenta. Jeho mise jej zavede až do tajuplné španělské vesnice, která je dobrou připomínkou, jak se Resident Evil Village inspiroval právě i čtvrtým dílem. I když jsme opustili Racoon City a čelíme novým hrozbám, je to typický Resident Evil plný groteskních postav, ale také nadsázky. V tomto směru nezávidím vývojářům jejich úkol. Zjevně totiž chtěli skloubit klasické pojetí, ale také do něj místy zasáhnout s moderními prvky. V první řadě musím zdůraznit, že příběh pro mě nebyl žádnou překážkou, znovu jsem si tohle dobrodružství užil. Místy už ale na mě nefungoval tak jako kdysi. Je pro mě obtížné zkoušet se vcítit do někoho, kdo jej nezná, a představit si, jak na něj bude působit. A vlastně stejně těžké je říct, jak bude dnes působit na veterány. Ale některé jeho části pro mě nezestárly moc dobře a po boku moderní hratelnosti byl asi nejhlasitější připomínkou toho, jak je originál vlastně starý.
Podobně se to má s některými herními situacemi. Jako celek hra i dnes funguje skvěle. Ale byla tu místa, která mi přišla z hlediska gameplaye nudnější. Nemyslím si přitom, že to je nutně jen tím, jakou péči vývojáři daným scénám dopřáli. Třeba začátek hry se podle mě předlohy záměrně drží víc a přijde mi povedenější než některé pozdější části bez ohledu na to, zda modernizací prošly, či nikoli. K dobrému dojmu ze hry u mě nepochybně přispěl i povedený dabing a zvučení obecně. Ačkoli se vám možná po některých hlasech bude stýskat, pokud se vám během uplynulých letech dostaly hodně hluboko pod kůži.
Vývojáři dokázali citlivě aktualizovat titul tak, aby stále působil jako autentický Resident Evil 4.
Pokud jde o to, jak je věrná novinka původní hře, fanoušci často zmiňují také rozsah. Po remaku trojky jsou ostatně obavy z krácení pochopitelné. Protože aktuální verze obsahuje určité změny, nemusí průchod jednotlivými lokacemi ani z hlediska času vyjít 1:1. Podstatné ale je, že mám dojem, že je hra podobně dlouhá jako originál. Samozřejmě jako vždy závisí na vaší šikovnosti, ale průměr se podle mě bude pohybovat okolo 15 hodin. Z pohledu nabídky se také jeví pravděpodobné, že Capcom může obsah Resident Evilu 4 ještě dodatečně nějak rozšířit i nad rámec oficiálně oznámeného bezplatného VR režimu, který do hry dorazí formou bezplatného updatu. Už teď titul láká na různé převážně sběratelské bonusy výměnou za plnění speciálních výzev.
Klíčová otázka zní, zda Resident Evil 4 v této podobě zalichotí fanouškům. Na to je mimořádně složité odpovědět, protože každý jsme jiný. Dovedu si představit, že se najdou hráči, kteří budou nemile překvapení některými úpravami obsahu a budou přesvědčení, že do scénáře Capcom zasahovat neměl. Třeba se slovy, že měli autoři jen modernizovat grafiku a ovládání a do kostry hry vůbec nesahat. Anebo naopak někdo namítne, že úprav mohlo být víc, aby se hra zbavila některých koncepčně staromódních momentů. Ale pak by to zase nebyl remake, ale spíš reimaginace. Chci tím říct, že pro mě osobně vývojáři našli zlatou střední cestu a jak už jsem zmiňoval, dokázali citlivě aktualizovat titul tak, aby stále působil jako autentický Resident Evil 4. Pro mě tohle je ta nová nejlepší možná verze RE4, která je dostatečně současná, ale stále je titulem, který nezapře svůj původ. A to je i přes určité břímě jedině dobře.
Některé pasáže jsou z hlediska hratelnosti méně záživné
Některé bonusy mohou dorazit až v DLC
Změny v příběhu a scénáři se nemusí líbit všem
Capcom znovu ukázal, jak by měl vypadat takový moderní remake citlivý k předloze. Díky jeho příkladné péči je Resident Evil 4 opět aktuální, a přesto si dokázal zachovat výjimečný charakter originálu, který v řadě ohledů předběhl dobu.
Po dvou měsících, co ji mám doma, jsem se k ní o víkendu konečně dokopal ke hraní a nelituju. Oživilo to zážitek, který mi utkvěl ze hraní „původní“ verze ještě na PS2. Ale jsem zatím ve třetině. Dlouho se mi nestalo, že bych kvůli nějaké hře šel spát ve 2 ráno 🙂
Nevím, co si mám myslet o recenzi v době info. embarga – na jednu stranu jsem rád, že se nespoileruje, na druhou v té recenzi citelně chybí mnoho nevyřčeného, jen naznačeného.
BTW: je to 18 let od vydání hry a taky od doby, kdy se mi Jirka Bigas dostal do podvědomí, ještě jako Spock, kdy jsem mu cvičně psal recenzi pro gamesport právě na RESI 2 🙂 (nutno dodat, že recenze byla tak špatná, že nikdy nevyšla;-)))
Zaujímavé sledovať, ako sa zmenila doba. A teraz narážam na prepracované videosekvencie v hre, ktoré sú v značnej miere upravené oproti originálu a s inými hláškami (a ľahko odlišnou dynamikou medzi postavami). Ja som si dialógy z pôvodnej hry pamätal len zbežne, ale na YT sú pekné videá s kompletnými custcénami s Adou Wong a Ashley. Po dohraní remakeu odporúčam porovnať 🙂
Inak vynikajúca hra a za mňa posledný diel série, ktorý má ešte rozumne namiešanú akciu s hororovými aspektami (ďalšie diely už šli čoraz viac a viac po akcii). Miloval som pasáž v laboratóriach, v ktorých bola hutná atmosféra a karty, ktoré trebalo preprogramovať na otvorenie ďalších dverí a pod. Príjemné reminiscencie na prvotné 3 diely série. Ak sa nemýlim, na tomto dieli ešte pracoval Shinji Mikami a je to cítiť.
Naopak škoda niektorých textúr (dážď má grafiku ako z hry Hrot) a neúplného obsahu, ktorý narúša aj znovuhrateľnosť titulu. Hold, nová doba. Zamrzí o to viac, že tento remake je tuším dvanásta vydaná verzia RE4 a napriek tomu ju nevedeli skompletizovať o obsah, ktorý sme pôvodne už niekoľkokrát predtým dostali 🙂
Paráda, moc se těším. Jsem zvědavý, jak se popasují s VR módem, ale s ohledem na kvality RE7 a RE8 se toho nebojím. Díky za recenzi, konečně pořádná 9/10. Budete recenzovat Switchback VR? Je na to hodně negativních komentářů, ale mně se líbí moc. Jestli do toho vývojáři trošku šlápnou a opraví fidelity issues a časem možná přidajì nějaké DLC, tak to bude pecka. RoB jsem hrál před šesti lety a mám stejně kvalitní zážitek i dnes.
Původní Resident Evil 4 jsem hrál pouze jednou v roce 2008, a pamatuji si, že to bylo jedno z nejvíce příjemných hraní, ale zároveň si toho ze hry po těch letech pamatuji jen málo. O to více pro mně bude Remake novou hrou na kterou se těším, asi jako Leon na osvobozujicí zvony. 🙂
Jirko a Zdeňku, vaše recenze mně velice potěšila a ujistila mně, že to čekání bude odměnujicí, a hru si užiju.
Děkuji Vám.
Nevím, co si mám myslet o recenzi v době info. embarga – na jednu stranu jsem rád, že se nespoileruje, na druhou v té recenzi citelně chybí mnoho nevyřčeného, jen naznačeného.
BTW: je to 18 let od vydání hry a taky od doby, kdy se mi Jirka Bigas dostal do podvědomí, ještě jako Spock, kdy jsem mu cvičně psal recenzi pro gamesport právě na RESI 2 🙂 (nutno dodat, že recenze byla tak špatná, že nikdy nevyšla;-)))
Inak vynikajúca hra a za mňa posledný diel série, ktorý má ešte rozumne namiešanú akciu s hororovými aspektami (ďalšie diely už šli čoraz viac a viac po akcii). Miloval som pasáž v laboratóriach, v ktorých bola hutná atmosféra a karty, ktoré trebalo preprogramovať na otvorenie ďalších dverí a pod. Príjemné reminiscencie na prvotné 3 diely série. Ak sa nemýlim, na tomto dieli ešte pracoval Shinji Mikami a je to cítiť.
Naopak škoda niektorých textúr (dážď má grafiku ako z hry Hrot) a neúplného obsahu, ktorý narúša aj znovuhrateľnosť titulu. Hold, nová doba. Zamrzí o to viac, že tento remake je tuším dvanásta vydaná verzia RE4 a napriek tomu ju nevedeli skompletizovať o obsah, ktorý sme pôvodne už niekoľkokrát predtým dostali 🙂
Jirko a Zdeňku, vaše recenze mně velice potěšila a ujistila mně, že to čekání bude odměnujicí, a hru si užiju.
Děkuji Vám.