Mortal Kombat je fenomén. Protože když v herním průmyslu nějaká značka přežije třicet let a pořád slaví úspěchy, rozhodně si zaslouží, aby se o ní jako o fenoménu mluvilo. Slavná mlátička zvládla vcelku úspěšně proniknout i do světa filmů, seriálů nebo komiksů a pořád to vypadá, že jí nedocházejí síly, což potěší. Říkejte si, co chcete, ale jednou za čas člověku udělá dobře, když může na monitoru nebo televizi někomu urazit pěstí hlavu, vykuchat ho, nebo mu vyrvat páteř. Doby, kdy Mortal Kombat šokoval a pohoršoval, už jsou dávno pryč. Po třech dekádách má velkou a stabilní základnu fandů, kteří právě krvavost oceňují, a i když se strážci morálky občas ozvou i dnes, už je nikdo moc neposlouchá. No a hlavně se to pořád i po těch třech dekádách skvěle hraje, nový díl nevyjímaje.
Staří známí v nové éře
Mortal Kombat 1 se sice tváří jako cosi mezi restartem, remakem a pokračováním, základ však naštěstí zůstává. Jinak by to snad ani nešlo. Rozhodně potěší, že se tvůrci rozhodli začít od začátku. I když možná spíš napůl od začátku. Tři předchozí díly byly po příběhové stránce hodně obsáhlé a komplikované a vztahy mezi jednotlivými bojovníky občas připomínali kolumbijskou telenovelu. Sice se neřešilo, jestli je Rodrigo zamilovaný do Isabelly jejím ztraceným bratrem a jestli ona čeká dítě s ním, nebo jeho zlým dvojčetem Emilianem, ale orientovat se v tom, kdo zrovna kope za hodné, kdo za zlé a kdo si to ještě pořád rozmýšlí, mohlo být pro nováčky docela obtížné. Zvlášť, když v předchozím díle došlo na hrátky s časem. Takže začít „od znovu“ se jevilo jako celkem chytré a logické rozhodnutí.
Zdroj: Warner Bros.
Jako prakticky vždy je ideální začít od příběhové kampaně, kde si člověk osahá všechny novinky a připomene si staré známé. Tentokrát mimochodem dojde jen a pouze na ty staré známé, protože noví hrdinové nebo hrdinky nedorazí, ale není to vůbec problém. Oni totiž nakonec zase až tak známí nejsou. Mortal Kombat 1 se odehrává v nové časové linii, která by se měla ideálně obejít bez masakrů, nebo v něco takového přinejmenším Liu Kang, jenž ji stvořil, doufá. Turnaje mezi bojovníky Země a Outworldem sice pořád probíhají, ovšem víceméně na přátelské bázi, s respektem a bez snahy někoho vykostit. Jenže to se brzy změní… Dál se v příběhu rýpat nebudeme, protože se povedl a byla by škoda vás o něj ochudit. Asi ale můžeme prozradit, že v nové časové linii jsou často zcela odlišné charaktery hrdinů a zloduchů. U někoho jde jen o kosmetické změny a třeba takový Johnny Cage je pořád namyšlená hollywoodská primadona, jinde však došlo k podstatným úpravám. Do té míry, že někteří lumpové teď kopou za klaďáky a i když se často jde obvykle ve vyšlapaných stopách a hrdinové směřují k tomu, aby se stali tím, co známe, často bývá ta cesta klikatější a nakonec může dopadnout i trošku jinak.
Nová éra začíná chytře, důstojně a zábavně, víc bychom asi chtít neměli
Poměr novinek a změn vůči tradici a tomu, na co jsou znalci zvyklí, je vyladěný ideálně. Ti, kdo si s partou z Mortal Kombat prošli předchozí hry, dostanou pár příjemných zvratů a změn, ale jen málokdy jde o takové, které by násilně otočily celý svět a jeho obyvatele vzhůru nohama. A díky tomu, že se vlastně ocitáme na novém začátku, není pro nováčky problém sem naskočit, užít si příběhovou kampaň a pak si vybrat oblíbené charaktery, s nimiž se budou chtít lépe seznámit. Nová éra tak začíná chytře, důstojně a zábavně. Víc bychom asi chtít neměli. S novým začátkem také přichází i lehce nový audiovizuální styl. Mortal Kombat 1 vypadá a hýbe se skvěle, což ostatně vidíte sami na obrázcích. Zároveň od úplného začátku nepůsobí nijak zvlášť temně a agresivně a dejme tomu, že tak do třetiny příběhové kampaně jde o nečekaně celkem milou mlátičku. Ta se nevyhýbá humoru (ten naštěstí funguje), sází na sytější barevnou paletu a mnohdy depresivní atmosféru boje o život vyměnila za na první pohled dost pohodově působící řežbu. Ale nebojte se, na tu depku, urvané končetiny a ničení světů taky nakonec dojde. A asi by nebylo dobré vybalit tuhle mortalkombatovskou temnotu na nováčky hned na začátku.
Ve dvou se to lépe mlátí
No a jak se to celé hraje? Moc dobře. Máme tu pár menších úprav v samotných soubojích. Blokovat lze nově i útoky ze vzduchu, což se celkem hodí, protože NetherRealm značně vylepšil soubojový systém nad zemí a strávíte tam dost času, pokud tedy budete šikovní. A nebo tam strávíte dost času, pokud vám bude někdo šikovnější rozbíjet ciferník. Výraznější změnou pak prošel například flawless block nebo systém rychlých přískoků a úskoků. Pokud jste ale viděli alespoň jednu upoutávku, nejspíš tušíte, že hlavní novinkou a velkým lákadlem je systém Kameo bojovníků. Systém, který velmi snadno mohl skončit katastrofou. Naštěstí se tak nestalo. Díky Kameo bojovníkům si můžete vzít do bitky parťáka připraveného krýt vám záda, ale většina práce zůstane stále na vás. Kolegové však můžou často zcela změnit průběh zápasu, nebo ho i otočit. Mohou spolupracovat na kombech i fatalitách, naběhnout do arény a napálit do protivníka, když si od vás drží odstup, chytit soupeře, a nebo si je můžete přivolat v momentě, kdy nestíháte uhýbat a blokovat nápor soupeře a jednoduše potřebujete, aby tam naběhl Kano a vystřelil do nepřítele laserem.
Kameo bojovníci mají své vlastní pohyby a speciální údery a vyplatí se investovat čas, abyste zjistili, kdo nejvíc vyhovuje vašemu stylu a doplňuje primární postavu. Rychlá Mileena určitě ocení, když s ní do boje vyrazí svalovec Jax… a díky solidnímu množství kameo bojovníků (zatím patnáct a další přibydou) budete mít o zábavu postaráno i dlouho po tom, kdy se svého bouchače naučíte perfektně ovládat. Učení se spolupracovat s jednotlivými Kameo bojovníky, hledání ideálních dvojic a nutnost přizpůsobovat se kombinacím protivníka na nějakou dobu zabaví i ty nejzkušenější hráče. Kameo bojovníci zkrátka přinášejí zajímavou proměnnou, se kterou se nedá úplně počítat dopředu a je potřeba být připravený na nutnost přizpůsobit se. NetherRealm Studios z téhle novinky dovedli vytěžit maximum.
Invaze nápadů
Další příjemnou novinkou, díky níž se navíc objevuje nový důvod, proč se k Mortal Kombat 1 vracet, je mód Invasion. Jestliže vás nebere online hraní (mimochodem, vše funguje tak, jak má, na nic se nečeká a na technické potíže jsem nenarazil) a hrát znovu a znovu věže už vás obtěžuje, tady se můžete vyřádit. Jde o jednoduchou, ale ve skutečnosti dost zajímavou blbinu na první pohled připomínající třeba deskovou hru. V jednoduchosti – čeká vás návštěva různých světů, kde se dějí věci, kterým není od věci potřeba pořádně namlátit, takže budete chodit po vile Johnnyho Cage a dalších místech a na jednotlivých bodech se střetávat s invazními silami nepřátel. Obvykle to má podobu klasického souboje – i když jen na jedno kolo, takže žádné zdržování – naštěstí se velmi rychle ukáže, v čem tkví zajímavost tohoto módu. Často totiž jednotlivé bitky probíhají s upravenými pravidly a za jasně daných specifických podmínek, takže je nutné se přizpůsobit, nebo třeba i vybrat vhodnější postavu, se kterou do akce vyrazíte. A nebudete to dělat jen tak pro srandu. V módu Invasion se velmi sympaticky sbírají penízky, získávají výhody nebo bonusy v podobě artworků a podobných blbinek, ale třeba si tu můžete vybojovat i další Kameo bojovníky. NetherRealm Studios navíc slibují, že každých pár týdnů přijdou s novými výzvami, takže důvod vracet se tu je. A popravdě jde o dost fajn změnu oproti klasickému systému Tower, který se může rychle okoukat a ohrát. A důvod navíc, proč může nový Mortal Kombat bavit delší dobu i ty hráče preferující sólo hraní.
Nováčci nebudou mít problém rozkoukat se ve starém, ovšem notně upraveném světě a veterány čeká řada překvapení a nově uchopených postav k tomu, aby byli zvědaví na to, co všechno a jak se změnilo
Mortal Kombat 1 celkově nabízí přesně to, v co jsme mohli doufat a co jsme mohli chtít. Je to chytře vymyšlená kombinace prvků, které fungují už třicet let s atraktivními novinkami, které herní zážitek naopak dost zásadně mění a naštěstí tím správným způsobem. Nováčci nebudou mít problém rozkoukat se ve starém, ovšem notně upraveném světě a veterány čeká řada překvapení a nově uchopených postav k tomu, aby byli zvědaví na to, co všechno a jak se změnilo. A zároveň nebyli (troufám si říct, že ve většině případů) zklamaní, že se to změnilo k horšímu. Pořád je to stejně krvavé, atmosférické, zábavné a efektní jako vždycky, ale novinek a úprav jsme dostali dost na to, aby člověk nemusel váhat, jestli do Mortal Kombat 1 jít, nebo zůstat u prověřených předchozích dílů.
NetherRealm Studios se nebojí jít o krok dál a posouvat sérii novým směrem, přičemž si ale pečlivě hlídají, aby to nebylo zbytečně moc. Výsledkem je mlátička, kterou je radost hrát a objevovat její nové prvky a přitom si užívat, že ty staré fungují pořád výtečně.
Povedená kombinace osvědčených prvků a nových nápadů
Audiovizuálně perfektní
Vylepšený boj ve vzduchu
Kameo bojovníci jsou zajímavý herní prvek
Mód Invasion udrží u hry i ty, kdo nechtějí hrát online
Stále stejně krvavé, stále stejně zábavné
V základu žádné nové postavy
Až příliš „milá“ atmosféra, alespoň zpočátku
Pro někoho možná občasný humor
Studio NetherRealm se nebojí jít o krok dál a posouvat sérii novým směrem, přičemž si ale pečlivě hlídá, aby to nebylo zbytečně moc na sílu. Výsledkem je mlátička, kterou je radost hrát a objevovat její nové prvky a přitom si užívat, že ty staré fungují pořád výtečně.
Já se docela divím těm vesměs pozitivním recenzím. Špatné to není, to ani omylem, ale oproti MK11 jde (minimálně zatím) o krok zpět. Příběh je fajn, dohrál jsem ho jedním vrzem. Ale co dál? Zamrzí chybějící postavy, jako Kano, Jaxx či Sonya (Kameo nepočítám). Vtipné hlášky hrdinů před začátkem souboje jsou pryč, zůstaly jen ve versus local módu (a v singleplayeru člověk dělá spíše Invasion nebo Towers).
Když jsem nakousl věže, tak jen zmíním, že finální scéna po dokončení věže zatím nejde přeskočit. K věžím se pak váže ještě to, že v MK11 člověk přesně věděl, co za danou sérii věží dostane (Time Towers), tady je jen random shrine nebo Invasion (zatím, potenciál pro rozšíření je právě přes Invasion).
Kameo fighters jsou fajn nápad, ale daní za ně je kompletně vypuštěná interaktivita prostředí. Navíc kameo fighteři (minimálně pocitově) o hodně prodloužili Fatal Blows, které mi teď přijdou zbytečně dlouhé. Při aktivaci Fatal Blow se nově spustí jako výstraha asi 3 vteřinová animačka – nerozumím proč? Pokud to člověk udělá dobře, tak jej stejně nelze vykrýt, a pokud to udělá špatně, šlo by to vykrýt i bez animace.
A jako bonbónek je samozřejmě optimalizace na PC otřes, ale s tím jsem počítal. Jen mne zaráží, že se to nikde nezmiňuje – přitom na Steamu to najdete v každé negativní reakci. To neustálé přehazování mezi 60 fps a 30 fps prostě a jednoduše nemají vůbec vychytané, při tomto přechodu to je schopné dropnout i na 15 fps (a ve hře to jede stabilních 60).
No, ulevil jsem si 😀 . Přesto mě to baví hrát, líbí se mi, jak vystavěli příběh, dokonce i nějaký nečekaný zvrat v něm byl. Graficky je to také moc hezké, když pominu, jakou to dokáže udělat slideshow. Normálně bych asi byl ochoten i leccos překousnout, ale asi – jak je těch věcí u nového MK víc, co mne štvou – tak mi prostě všechno dokupy nějak úplně nesedlo, no.
Čtu první odstavec a říkám si, že to je začátek jak od Mr. Hlada z Moviezione.cz. A pak překvapivě koukám, že to fakt psal Matěj Svoboda. 😀 Vortex ulovil dalšího silného autora, zatímco z Games nebo Hrej se hromadně odchází. Gratuluji. 👍
Přidám také svůj pohled na hru. Právě jsem dohrál story mode, a celkově mám odehráno něco přes 20h, včetně online a invasion. Co se mi na hře líbí, je příběh ten je zdaleka nejlepší jaký jsem kdy v bojovkách viděl, a troufám si říct, že překonám může být už jen dalším MK. Grafika je zatím nejlepší jakou série nabídla, ikdyž se to zdálo nemožné, tak vývojáři opět posunuli hranice a nejlépe to lze vidět na arénách, které jsou v rámci žánru absolutní špice. Online hrani je stabilní bez nějakých pádů, co se týká ostatních online prvků, tak např. online store, kde si můžete koupit skiny na postavy atd. se zdá se, neaktualizuje, tak snad přijde fix brzy. Mod Invasion má celkem dost obsahu, čeká vás poustu fightů a taky sevrátil test your might, což je super. Bohužel odměny za hraní Invasion jsou velmi generické, a bohužel vývojáři nejlepší skiny zařadili jako odměnu pro hraní online modů, což je pro offline hráče zklamání. Dále pak chybí krypta, která byla v minulém MK naprosto famozní a taky lepší chybí customizace postavy jako bylo v MK11, což se mi zdá jako velký krok zpět.
IMHO to není dobrej nápad. Ta hra se tváří jako příběhovej reboot, ale během příběhové kampaně postupně přijdeš na to, že to tak úplně reboot není. Je to normálně přímej sequel MK11.
Když jsem nakousl věže, tak jen zmíním, že finální scéna po dokončení věže zatím nejde přeskočit. K věžím se pak váže ještě to, že v MK11 člověk přesně věděl, co za danou sérii věží dostane (Time Towers), tady je jen random shrine nebo Invasion (zatím, potenciál pro rozšíření je právě přes Invasion).
Kameo fighters jsou fajn nápad, ale daní za ně je kompletně vypuštěná interaktivita prostředí. Navíc kameo fighteři (minimálně pocitově) o hodně prodloužili Fatal Blows, které mi teď přijdou zbytečně dlouhé. Při aktivaci Fatal Blow se nově spustí jako výstraha asi 3 vteřinová animačka – nerozumím proč? Pokud to člověk udělá dobře, tak jej stejně nelze vykrýt, a pokud to udělá špatně, šlo by to vykrýt i bez animace.
A jako bonbónek je samozřejmě optimalizace na PC otřes, ale s tím jsem počítal. Jen mne zaráží, že se to nikde nezmiňuje – přitom na Steamu to najdete v každé negativní reakci. To neustálé přehazování mezi 60 fps a 30 fps prostě a jednoduše nemají vůbec vychytané, při tomto přechodu to je schopné dropnout i na 15 fps (a ve hře to jede stabilních 60).
No, ulevil jsem si 😀 . Přesto mě to baví hrát, líbí se mi, jak vystavěli příběh, dokonce i nějaký nečekaný zvrat v něm byl. Graficky je to také moc hezké, když pominu, jakou to dokáže udělat slideshow. Normálně bych asi byl ochoten i leccos překousnout, ale asi – jak je těch věcí u nového MK víc, co mne štvou – tak mi prostě všechno dokupy nějak úplně nesedlo, no.