Historie série Microsoft Flight Simulator sahá až do osmdesátých let minulého století. Dalo by se proto očekávat, že každý hráč už dobře ví, jestli ho poklidné civilní létání oslovuje, či nikoliv. Přesto se nemohu zbavit pocitu, že dlouhá pauza od vydání donedávna posledního dílu způsobila určitou ztrátu kontaktu a zejména mladší hráči se logicky ptají, co jim může novinka od studia Asobo nabídnout. Dáme-li totiž stranou úchvatné vizuální zpracování, které doslova láká k prozkoumávání světových metropolí nebo historických památek, jsou podobné otázky na místě a měli bychom na ně společně hledat odpověď.
Skutečný next-gen
Pokud jste se v uplynulých několika měsících neodstřihli od internetu, nemohlo vám ujít, kterak se Microsoft chlubil ve videích z nového Flight Simulatoru tím, jak hra skvěle vypadá. Činil tak zcela po právu, protože použité technologie, do nichž je zapojeno také generování terénu v cloudových severech, vytváří okouzlující a hlavně velmi přesné scenérie, kterých nebylo možné v předchozích hrách dosáhnout. Bez modifikací určitě ne a s jejich využitím jste se beztak nikdy nedostali k tomu, co aktuální Flight Simulator předvádí. Ano, jak už jsem i já několikrát zmiňoval, poprvé lze opravdu plnhodnotně létat bez přístrojů a navigovat se čistě podle pomocí pravidel VFR. Ne všechno je na centimetr přesné, dílčí chyby ve vykreslování pochopitelně vznikají, i s nimi je ale celková úroveň a použitelnost terénu bezprecedentní a hádám, že je hlavním hybatelem toho, proč se o letecký simulátor v první vlně zajímali i hráči, kteří by jinak o letecké páky ani nezavadili.
Zdroj: Microsoft
Pokud bychom se měli bavit o České republice, zpracování krajiny v podstatě odpovídá tomu, jak jsou vykresleny zbylé části světa. Tam, kde jsou města a vesnice, najdete města a vesnice. Tam, kde jsou dálnice nebo lesy, najdete překvapivě dálnice nebo lesy. Drobné odchylky od reality jsou pak vinou zastaralých mapových dat a nedostatcích umělé inteligence, která není vždy úplně přesně schopná poznat, s jakým objektem momentálně nakládá a jaký typ budovy má z plochých podkladů vytáhnout do prostoru. Tím se dostáváme k městům, která jsou i bez přidané péče vývojářů z Asobo fantastická. A nezdráhám se tohle označení použít ani s vědomím, že Praha na všech místech nevypadá jako Praha. Absence sochy svatého Václava, nízké panelové domy nebo třeba stadion Štvanice jsou však jen drobnými pihami na kráse hlavního města, kterému nechybí budovy s typickými červenými střechami, mosty, vinoucí se Vltava a další ikonická místa, která lze z výšky snadno rozpoznat a orientovat se pomocí nich. Platí to ale také o Plzni, Hradci Králové, Brnu nebo Liberci, která jsem namátkou navštívil, abych si potvrdil, že jde o standard, kterého se lidé z Asobo drží napříč celou planetou a vlastně mi ani trochu nevadí, že řeky někdy tečou do kopce nebo že na celé planetě nenajdete elektrická vedení.
Tady bydlím!
Pak tu jsou pochopitelně města, která se dočkala speciální péče, když se vývojáři pustili do ruční úpravy historických či církevních pamětihodností, sportovních stadionů nebo jiných dominant. Seznam obsahuje přes 300 položek a nutno přiznat, že pokud máte dostatečně výkonný počítač, abyste si přelety nad střechami metropolí mohli užít ve vysokém rozlišení, čekají vás desítky hodin zábavy jen při prozkoumávání všech maličkostí. A to pochopitelně nezmiňuji malá, ale o to zajímavější místa, jako jsou divy světa, ikonické přirodní úkazy a zkrátka vše, co byste kdy chtěli navštívit a nyní můžete alespoň virtuálně. To se pak vztahuje i na letiště, která jsou zpracována ve dvou úrovních – základní a prémiová – s čímž současně přichází i jedna z největších výtek, které vůči Flight Simulatoru mám. Na Vortexu jsme vás informovali o třech cenově velmi odlišných edicích, které obsahují 30-40 vylepšených letišť a 20-30 letadel. Odstupňovány jsou vždy po pěti kusech s tím, že cena deluxe edice je v porovnání se základní o 510 Kč vyšší a prémová edice dokonce o 1310 korun.
Jak funguje multiplayer
Nedílnou součástí celkového zážitku je možnost pozvat ke hraní kamarády, případně vstoupit do sdíleného světa s dalšími hráči. Microsoft Flight Simulator na tyto choutky pomýšlí, nedotahuje je však k úplné dokonalosti. Tři nabízené režimy umožňují hraní s hráči, kteří používají reálné počasí, dále s uvolněnější formu, která nastavení nezohledňuje, a pak soukromé hry pro vybranou skupinu přátel. Bohužel ale hra nemá kooperaci ve sdíleném kokpitu, což by se náramně hodilo do téměř jakéhokoliv letadla. Jen pro úplnost dodáváme, že v jeden čas můžete vidět maximálně 49 ostatních letadel, ostatní zůstanou podle náhodného klíče či vzdálenosti od vašeho letounu skryta.
Nechci mluvit o nestoudnosti či nenažranosti Microsoftu, ale podobné rozdělení je jednak zmatečné a jednak nepůsobí úplně férově. Na druhou stranu se musí nechat, že vylepšená letiště jsou skutečně precizní a v mnoha ohledech přesahují možnosti dosavadních modifikací. Ať už ve vlastním zpracování jednotlivých budov, drah či servisních prostorů, nebo v možnostech nakládání dopravních letadel, tankování a dalších záležitostí, s nimiž aerolinky přichází na letišti do kontaktu. Samozřejmostí pak je i komunikace s řídícími letového provozu a pozemní obsluhou, kterou za vás navíc může vykonávat druhý pilot, případně umělá inteligence, není-li ve vašem letadle místo pro dalšího člověka. Jde o vrstvu určitého usnadnění, kterou ocení zejména sváteční piloti, a připočíst k ní můžeme i možnost svěřit do rukou umělé inteligence kompletní ovládání letadla. Tolik přibližně k úvodu a pojďme k tomu důležitějšímu.
Létání takřka pro všechny
Bavíme se o leteckém simulátoru, proto vás zřejmě bude zajímat, jaká letadla můžete pilotovat a kolik vás to bude stát úsilí. Stejně jako předchozí díly, také ten aktuální nabízí opravdu široké možnosti nastavení fyzikálního modelu, takže byste měli po chvilce strávené v menu zřejmě najít vyhovující šablonu, která vás nebude zbytečně frustrovat a pilotáž si užijete. Od zcela arkádového pojetí, které nebere v úvahu dechberoucí a uživatelsky zcela nastavitelné rozmary počasí nebo některé fyzikální zákony, se můžete postupně propracovat k realistickému modelu, v němž musíte dbát na všechny součástí letu a mít zvládnuté ovládání daného typu letadla. Hra s tím do určité míry pomáhá pomocí interaktivních itinerářů, podle kterých se řídí i ti nejzkušenější dopravní či vojenští piloti. Právě na nich je vedle grafiky znát obrovský pokrok v možnostech vývojářů, když rázem ve vanilla verzi přináší funkce, které jste museli v předchozím díle dokupovat prostřednictvím modifikací. Pravda, dopravní letadlo jsem nikdy neřídil, názory skutečných pilotů Airbusů jsou ale velmi pozitivní a i když se v kokpitu nachází určité nepřesnosti, většina instrumentů je plně funkční, včetně palubních programovatelných počítačů. U menších letadel je situace ještě příznivější, vzhledem k jednoduchosti celkového ovládání a moje vlastní zkušenosti s Cessnou 152 se až na některé drobnosti s pojetím Flight Simulatoru pozitivně protínají.
Někdo by mohl namítnout, že je ovládání letadla možná až příliš citlivé, i na tomto poli je ale hra velmi tvárná a dovoluje zapojit nejrůznější periferie, případně je adekvátně nastavit tak, aby vám vyhovovaly v souvislosti s konkrétním letadlem. Paradoxně ale musím přiznat, že pro rychlé domácí létání, nemyslíte-li to opravdu vážně, mi přišel vedle levnějšího joysticku vhodnější klasický gamepad s dvěma analogovými páčkami, byť se v žádném případě neobejdete bez zásahů do hry pomocí klávesnice a myši. Rozhlížet se po kabině a hlavně mimo ni, lze velmi pohodlně, stejně jako letadlo vést a kontrolovat průběh letu. Ovládání palubní navigace, systému autopilota, světel nebo stabilizátoru je už ale povětšinou nutné nechat právě na klávesnici, čímž se vaše počínání neobejde bez chyb, nebo vynucených pauz pro nastavování. Za tímto účelem nicméně Flight Simulator nabízí tzv. aktivní pauzu, kdy se sice čas zastaví a letadlo visí ve vzduchu, nedojde však k odpojení zvuků nebo pohybu motoru a vše působí velmi přirozeně. Opět, s trochou cviku se dají zvládnout i složitější úkony a chytré škálování obtížnosti hry vás za krátkou chvíli přivede do úplně jiné roviny celkového zážitku.
Vyšetřování leteckých nehod
Ačkoliv bych mohl začít mluvit o řadě dalších nepřesností, kterých se vývojáři na skutečných letadlech dopustili, pravděpodobně by to k ničemu nevedlo. Stále se v základu jedná o desktopový simulátor, který toho pro vlastní létání nabízí mnohem víc, než jakýkoliv předchozí díl a modifikace určitě dorazí, aby opravily zbývající části. Neznamená to však, že bych neměl dalších výtek k obsahu, který Flight Simulator nabízí nad rámec vlastního letu na jakémkoliv místě na světě. Můžete se logicky ptát, co je vlastně náplní této hry, na což bych s dávkou rozbouřených emocí odpověděl, že je jí jednoznačně možnost vychutnat si velmi věrný dojem z letu. Pokud byste ale chtěli pragmatičtější odpověď, pak bych k onomu létání podle vámi zadaných parametrů už mohl dodat jen málo. Letecký výcvik, který probíhá na Cessně 152, je v porovnání s předchozím dílem značně omezený a nepřesný. Tam, kde jsme před 14 lety dostali mnoho lekcí, včetně výcviku na proudových dopravních strojích, máme jen hrstku misí, jejichž zadání a podmínky jsou přinejmenším nejasné. Komentář instruktorky není v souladu s tím, co se momentálně odehrává ve vzduchu nebo na letišti a dojde k vysvětlení jen těch opravdu nejzákladnějších bodů. Pokud byste si chtěli hraní osvěžit nastavením náhodných poruch, ani na tomto místě nedostanete tolik možností, jako minule. A situaci příliš nezachraňují ani přistávací či vyhlídkové mise.
Hardwarové nároky
Nemá smysl cokoliv si nalhávat - Flight Simulator je neskutečně hardwarově náročnou hrou a jen málokdo si ji může vychutnat v plných detailech s adekvátní frekvencí snímků. Minimální požadavky uvádí alespoň Intel i5-4460, resp. AMD Ryzen 3 1200 s 8 GB RAM a grafickou kartou na úrovni GTX 770 či Radeonu RX 570. Upřímně, na hraní na této sestavě předem zapomeňte, čeká vás bohužel jen obrovské zklamání. Ani doporučená sestava však podle nás neodpovídá reálným požadavkům, když mluví o grafické kartě na úrovni stařičké GTX 970, 16 GB RAM a procesoru i5-8400, nebo Ryzenu 5 1500X. Ne, ani tohle není doporučená sestava. Vezměte všechno, co máte, utraťte poslední peníze z prasátka a teprva pak si možná zalétáte na adekvátní nastavení. Na druhou stranu - pokud máte alespoň o trochu silnější stroj, dosáhnete výsledků, které jsou vidět v recenzi, případně zamiřte na výživná diskuzní fóra, kde zkušenější hráči radí, co a jak poladit, aby hra běžela pokud možno svižně.
Honit mimozemšťany nebo létat nad savanou v novém Flight Simulatoru nebudete. Důraz je kladen na nejznámější či nejextrémější letiště s tím, že převezmete kontrolu nad letadlem už během poslední fáze přiblížení a jediné, co musíte zvládnout, je vyrovnat stroj na finále a co nejpřesněji ho dovést na dráhu. Ano, krásně to vypadá, podíváte se na velká letiště i krátké ranveje vysoko v horách, ale točit hrstku misí pořád dokola zřejmě nebudete chtít příliš dlouho. To stejné platí o vyhlídkových letech, jejichž nabídka bude sice nepochybně růst, ale ani náhodou nemůže stačit k tomu, abyste si hraní mohli něčím naředit, neuspokojuje-li vás jen a pouze samotný let. A pak je tu již naznačená nabídka letadel, do níž jsou sice zahrnuty proudové stroje, stejně jako vrčející ultralighty, ale jen marně byste hledali vrtulník nebo větroň, vyžadující zcela odlišný přístup. V kombinaci s opravdu krvavými nároky na hardware, pády frekvence snímků nad velkými městy hluboko pod únosnou mez a dlouhými loadingy proto nemohu hodnotit tak, jak by mi velelo srdce, ale dávám na trochu smířlivější úsudek vlastní hlavy. I ta ale velí označit hru za ten aktuálně nejlepší civilní letecký simulátor s obrovským mnohaletým potenciálem. V nabídce Game Passu ho navíc můžete mít na první měsíc za 25 korun, a to je už pádný důvod k úvaze.
Nejdetailnější zpracování terénu, jaké jste kdy v leteckém simulátoru viděli
Skvělý pocit z pilotáže malých i velkých letadel
Obrovská míra nastavení, včetně obtížnosti a ovládání
Perfektní modely letadel, jejich chování a možnosti v kokpitu
Model počasí, povětrnostních podmínek a efekty
Vynikající ozvučení letadel
Podivné rozdělení na cenově velmi odlišné, byť obsahově podobné edice
Nedostatečný výcvikový režim, nezohledňující pokročilé prvky
Přistávací výzvy a vyhlídkové lety nejsou příliš trvanlivé
Nemožnost nastavit si dostatečné množství a pestrost možných závad
Velmi vysoké hardwarové nároky, kvůli kterým si hru spoustu hráčů neužije naplno
Nový Flight Simulator je vším, co si mohli milovníci série přát. Ačkoliv není jádro bez chyby, přináší fantastický základ pro budoucí rozšiřování stran možností i obsahu. Už „v krabičce“ na vás ale čeká to nejkrásnější zpracování terénu a měst, jaké jste kdy v leteckém simulátoru takového rozsahu viděli, vynikající fyzikální model letadel a počasí, ze kterého oči přechází. Vývojář se rovněž zaměřili na spoustu prvků, které bylo dříve nutné přidat pomocí placených modifikací, a pokud máte létání jen trochu rádi, koupí získáte tisíce hodin bezbřehé zábavy. Jen pozor, vy ostatní, za krásným grafickým kabátkem se stále skrývá poměrně strohý letecký simulátor a je pravděpodobné, že po několika hodinách už nebude sváteční piloty ani trochu bavit.
Koukal jsem na nějaké gameplay videa a třeba Katedrála sv. Bartoloměje v Plzni (nejvyšší v ČR), je jen placka. To je vidět, že zaprvé ten jejich algoritmus teda nefunguje dobře a za druhé, že si to ani nepohlídali. Takže to mě docela zklamalo. Snad to ještě budou postupně opravovat.
musíš mít na paměti že to AI vygenerevovalo celou zeměkouli, a to hodně obstojně. Jasný že neodpovídá výška/textura staveb a některý věci ani nejsou „vytažený“ do prostoru (vypadá to že to AI je ateista protože jsem si snad zatím v CZ nevšim žádnýho kostelu/chrámu který by nebyl jen textura na zemi :-)), někde jsou řeky hrbolatý, auta projíždí skrz domy/kopce, stejně jako ty kostely tak jsem narazil na přehrady nebo vodopády co byly taky jen textury (třeba takový Iguazu), nějaký monumentální horský masivy jsou taky jen přibližný.
Ale ten celkový pocit je skvělý, když člověk letí místama který zná (i když jen přibližně protože tam byl na výletu 10-15 let zpátky) tak je prostě jen podle vizuálu krásně pozná.
Třeba včera jsem se proletěl nad oblastí Santiaga de Chile (několikrát jsem tam cestoval s báglem, naposledy 9 let zpátky), s Cesnou jsem prostě vyrazil z lětiště podle silnic a jak jsem si cca pamatoval cestu busem z lětiště do města tak jsem na první dobrou našel ulici a můj oblíbený hostel ve kterým jsem vždy bydlel (barák samozřejmě přesně neodpovídal, ale textura bazénu ano :D). Pak jsem pokračoval ven z města a pokusil se najít Cajon del Maipo (prostě jeden z kaňonů na jih od Santiaga kam jsem před 13 lety jel metrem a busem na víkend na koně a rafty … takže i na mapě bych ho trochu musel hledat) … a taky se povedlo, včetně ranče kde jsem bydlel a na okolních horách jsem i poznal kudy jsme tam tenkrát jezdili 🙂
Jako bylo by úžasný kdyby to mělo veškerý detaily, ale na to si ještě budem muset nejspíš nějaký ten rok počkat. Popravdě mě hodně překvapilo že už dneska je možný svět vygenerovat na úrovni na který se jim to povedlo teď
Ta jejich AI by však taky mohla umět říct – Pozor, toto nevypadá jako strom ani jako řeka, nevím co mám dělat, prověřte to. Je sice hezké, že to vygenerovalo celou zeměkouli, ale mít ze 100 m vysoké budovy jen placku je za mě nepřípustné. Takových případů musí být tisíce po celé Zemi, takže věřím, že to postupně ještě vyladí.
tisíce takových nepřesností???? to ti teda zeměkoule přijde hodně malá … těch budou desítky/stovky milionů ne-li víc. Takže je naprosto nereálný k tomu přistupovat tak jak píšeš. Celková kvalita záleží na tom AI a datových zdrojích který má (což oboje za dalších 10 let bude zas o skok dál) + pár vybraným lokacím je věnovaná větší péče od autorů nebo vývojářů DLC/moderů (ty ale dohromady pořád zaberou mrňavý zlomek procenta celkový plochy)
Tak jasný, že to nebude nikdy dokonalé. Myslím tisíce takovýchto zásadních nepřesností, kdy máš město, uprostřed jasně viditelné náměstí a na něm obrázek. Mohli vzít statistiky, kouknout na deset největších měst v každé zemi a pochytat takovéto zásadní chyby.
musím říct že tahle hra je pro mě asi překvapení desetiletí, nikdy by mě nenapadlo že se na civilní letecký simulátor budu tak těšit, a že si ho následně budu tak užívat. Nejsem žádnej extra blázen do létání, předchozí flight sumilatory jsem hrál, za poslední dva roky jsem něco málo nalítal v x-plane 11 … a k tomu mě dostalo VR. Ale hrozně rád cestuju, a na to prostě moc her dělaných není.
Co se týká verzí hry tak jsem na to taky nejdřív koukal proč bych si měl pořizovat cokoliv jinýho než standard. Ale nakonec jsem uvěřil dojmům, který jsem po vydání načerpal, že hra se povedla, a koupil tu nejvyšší edici čistě jako podporu hry (ty extra letadla/detailní letiště možná ani nikdy neozkouším, mě stačí cesna a lítat si někde v tramtárii).
No a poslední týden vlastně nehraju nic jinýho. Je mi jasný že to nadšení po chvíli opadne, ale u takovýho euro/american truck sim mám už taky kolem 200 hodin kdy si občas jen tak někam zajedu … a MSF předpokládám zapadne do týhle rodiny her který mám stále nainstalovaný a i za několik let ho budu na pár hodin pouštět abych se proletěl a prohlídnul si nějaký kus světa.
BTW myslím že načasování vydání jim vyšlo naprosto úžasně. Krom toho že jsem si proletěl místa co znám/kam jsem v minulosti cestoval (úžasný že jsem po paměti našel místa kde jsem byl 10-15 let zpátky), tak jsem měl extra motivaci zaletět si na místa kam mi corona zrušila letenky + trošku nakrmit absťák po cestování a aspoň takhle si zaletět na místa který plánuju někdy navštívit i v reálu 🙂
Ale ten celkový pocit je skvělý, když člověk letí místama který zná (i když jen přibližně protože tam byl na výletu 10-15 let zpátky) tak je prostě jen podle vizuálu krásně pozná.
Třeba včera jsem se proletěl nad oblastí Santiaga de Chile (několikrát jsem tam cestoval s báglem, naposledy 9 let zpátky), s Cesnou jsem prostě vyrazil z lětiště podle silnic a jak jsem si cca pamatoval cestu busem z lětiště do města tak jsem na první dobrou našel ulici a můj oblíbený hostel ve kterým jsem vždy bydlel (barák samozřejmě přesně neodpovídal, ale textura bazénu ano :D). Pak jsem pokračoval ven z města a pokusil se najít Cajon del Maipo (prostě jeden z kaňonů na jih od Santiaga kam jsem před 13 lety jel metrem a busem na víkend na koně a rafty … takže i na mapě bych ho trochu musel hledat) … a taky se povedlo, včetně ranče kde jsem bydlel a na okolních horách jsem i poznal kudy jsme tam tenkrát jezdili 🙂
Jako bylo by úžasný kdyby to mělo veškerý detaily, ale na to si ještě budem muset nejspíš nějaký ten rok počkat. Popravdě mě hodně překvapilo že už dneska je možný svět vygenerovat na úrovni na který se jim to povedlo teď
Co se týká verzí hry tak jsem na to taky nejdřív koukal proč bych si měl pořizovat cokoliv jinýho než standard. Ale nakonec jsem uvěřil dojmům, který jsem po vydání načerpal, že hra se povedla, a koupil tu nejvyšší edici čistě jako podporu hry (ty extra letadla/detailní letiště možná ani nikdy neozkouším, mě stačí cesna a lítat si někde v tramtárii).
No a poslední týden vlastně nehraju nic jinýho. Je mi jasný že to nadšení po chvíli opadne, ale u takovýho euro/american truck sim mám už taky kolem 200 hodin kdy si občas jen tak někam zajedu … a MSF předpokládám zapadne do týhle rodiny her který mám stále nainstalovaný a i za několik let ho budu na pár hodin pouštět abych se proletěl a prohlídnul si nějaký kus světa.
BTW myslím že načasování vydání jim vyšlo naprosto úžasně. Krom toho že jsem si proletěl místa co znám/kam jsem v minulosti cestoval (úžasný že jsem po paměti našel místa kde jsem byl 10-15 let zpátky), tak jsem měl extra motivaci zaletět si na místa kam mi corona zrušila letenky + trošku nakrmit absťák po cestování a aspoň takhle si zaletět na místa který plánuju někdy navštívit i v reálu 🙂