Možnost vytvořit remake klasiky, jakou je první Mafia, představuje pro vývojáře nepochybně obrovskou výzvu, nesmírnou odpovědnost i velkou čest. Především je to ale svým způsobem dost nevděčný úkol. Podobně jako snaha spravedlivě takový projekt zhodnotit z pohledu českého hráče. Upřímně se obávám, že vylepšená verze 18 let starého hitu rozdělí fanoušky jako už dlouho nic. A je docela dobře možné, že oba znepřátelené tábory se pod naší recenzí nakonec shodnou na jediné věci. Že je verdikt špatný. Pro jednu část hráčů bude zbytečně shovívavý, pro druhou naopak příliš přísný.
V některých situacích je nová Mafia překvapivě a možná až zbytečně loajální k odkazu původní hry. Jindy se však předloze tým vzdálil na místě, kde to podle mě nebylo zapotřebí.
Hodnocení staronové Mafie má při vší náročnosti jednu obrovskou výhodu. Hru samotnou vám nemusím zdlouhavě představovat. Pro české a slovenské fanoušky jde o notoricky známou a zaslouženou klasiku, jejíž hlavní příběhové rysy a kapitoly se příliš nezměnily. Absolvujete stejné, byť přepracované mise, budete sledovat podobné filmečky a základní kostra titulu zůstala neměnná. Taxikář Tommy Angelo se zaplete s mafií a jeho prostřednictvím se hráč seznámí s podsvětím fiktivního města Lost Heaven zasazeného do Spojených států třicátých let 20. století. Narazíte tu samozřejmě na ostatní známé postavy – Paulieho, Sama, Franka, Vincenza, Ralpha, Sáru, detektiva Normana, Salieriho i jeho úhlavního nepřítele Morella. Město Lost Heaven i jeho okolí má velmi podobné uspořádání a svezete se rovněž známými auty.
Jenže nic z toho samo o sobě nedělá dobrý remake. Jeho autoři stáli před klíčovou otázkou. Jak svůj projekt pojmou, jak moc budou věrní originálu a kde se mu naopak záměrně vzdálí ve snaze modernizovat hru, přiblížit ji nováčkům, mladšímu publiku a současným trendům? V tomto případě zůstali vývojáři stát přesně někde na půli cesty. V některých situacích je nová Mafia překvapivě a možná až zbytečně loajální k odkazu původní hry. Jindy se však předloze tým vzdálil na místě, kde to podle mě nebylo zapotřebí.
Ale začněme tím pozitivním. Mafia: Definitivní edice je skutečně od základu přepracovaná hra, která na první pohled vypadá jako úplná novinka. Má moderní ovládání, střelba působí přesvědčivě, přibyla možnost ukrýt se za překážku a vývojáři vylepšili i souboje na blízko, ačkoli ty za současnou špičkou zaostávají. Úplnou novinkou jsou pak motocykly, které rozšířily zdejší garáž. Představují rozhodně zajímavé zpestření a i když zrovna neosedláte jednostopý stroj sami, je příjemné vidět v ulicích vedle osobních aut, dodávek a náklaďáků také nějaký další dopravní prostředek. A když už je řeč o vozidlech, musím zdůraznit, že všechna vypadají výborně a je radost si je vyzkoušet. Samotné město pak tvoří úžasnou kulisu. Lost Heaven je krásné ve dne i v noci, za jasného dne i za deštivého počasí. Má jednoznačně rozpoznatelné čtvrti, krásnou architekturu, spoustu detailů i hustou dopravu a plno lidí v ulicích. Přestože autoři přepracovali některého jeho části, řekl bych, že změny byly pro dobro věci, a vývojáři se tak nezpronevěřili originálu.
Jenže zdejší svět je pohříchu nevyužitý. Pokud jste Mafii dlouho nehráli, je třeba si připomenout, že nejde o sandbox nebo open world akci moderního typu, která je plná vedlejších úkolů, aktivit a výzev. Stejně jako před 18 lety i dnes je Mafia velmi lineární hra, která vypráví nalinkovaný příběh a nedává vám mezi misemi příliš prostoru pro zabíjení volného času. Od toho je tu režim Volná jízda. Protože v Lost Heaven v rámci kampaně není mnoho co dělat, pokud si odmyslíte shánění aut, ježdění a dělání neplechy, nemůžete se ani divit tomu, že autoři nejdou sandboxové hratelnosti nijak naproti. Mise střídá misi a i když tu a tam můžete odbočit z cesty k cíli, nijak zvlášť se s tím nepočítá. Už proto nehrají v tomto světě žádnou roli peníze. Za co byste je chtěli kromě pokut utrácet? V remaku Mafie je méně podobných příležitostí než v Mafii II, které bylo vyčítáno, že má otevřené město jen na parádu. O Mafii III se zase v nadsázce říkalo, že je jen slepencem vedlejších úkolů. Je dobré se rozpomenout na to, že první díl je plejádou hlavních. Na tomto místě bych si přitom já dokázal představit, že by tým zariskoval a z remaku udělal moderní městskou akci, jejíž příběh by byl doplněný o “volnočasové aktivity” ve víru velkoměsta. Samozřejmě by to pak předpokládalo nutnost pro misi si dojet ve stylu GTA, zatímco v Mafii každá další kapitola navazuje automaticky na tu předchozí skončenou.
Scénář je sice místy rozšířen, ale jinde naopak zkrácen nebo pozměněn. Platí to pro cut scény i průběh samotných misí.
Ale v pořádku, není možné autorům vyčítat, že se chtěli držet předlohy. Jenže ouha. Tahle úzkostlivá snaha totiž není tak docela bez kazu. Vývojáři opakovaně zdůrazňovali, že nafouknou příběh, rozšíří scénář o nové dialogy, přidají další filmečky a naznačovali i nové hratelné sekvence. Jako by chtěli zaplnit některá bílá místa na mapě a využít příležitost povědět nám víc o klíčových postavách nebo soukromí hlavního hrdiny. I když i nápad na přepisování scénáře působil na některé hráče jako rudý hadr na býka, záměr to mohl být dobrý. O to víc mě překvapil výsledek. Scénář je sice místy rozšířen, ale jinde naopak zkrácen nebo pozměněn. Platí to pro cut scény i průběh samotných misí. V zásadě děláte totéž, ale občas něco chybí, anebo dokonce z remaku vypadl kontext. Řadu z těchto změn si přitom nedokážu moc dobře ani vysvětlit. Nechci přitom tvrdit, že změna není vůbec přípustná, chápal bych, kdyby vedla k něčemu hlubšímu nebo překvapivému. Tady je ale úprava mnohdy povrchní a mění i chápání některých postav a jejich pohnutek. Nemáte pocit, že byste se dozvěděli něco víc, občas se jen dozvíte něco jiného.
Když už jsme u hrdinů, musíme se zastavit u jejich podoby, dabingu a vystupování. I když každý fanoušek bude mít na vzhled postav jiný názor, po technické stránce vypadají aktéři výborně. Velmi se mi líbily i filmečky a jejich provedení. Herecké výkony, respektive mimika mi činila radost. Pro pamětníka může být rozporuplný vzhled některých hrdinů, ale přišel jsem mu na chuť. Mnohem větší starosti mi však dělá skutečnost, že se posunul charakter a povahové rysy určitých lidí. Nechovají se prostě stejně, nejednají stejně a i když mluví podobně, můžou působit jinak. Nejlepším příkladem je asi Paulie a znovu zdůrazním, že v tomto případě nejde o vzhled. Jiný dojem jsem ale měl i ze Sáry a jejího vystupování. Tím se samozřejmě dostáváme k dabingu a není divu, že ten český hráči vyhlížejí s velkým očekáváním. Je chvályhodné, že se autoři pokusili vyhovět fanouškům a tam, kde to bylo možné, nechali původní dabéry zopakovat jejich role. Při vší úctě mi ale přišlo, že nepodali všichni stejně vyrovnaný výkon. Kvalita docela kolísá. Nejvíc se mi líbil Marcel Vašinka jako Salieri a Dalimil Klapka coby Frank. Petr Rychlý a Alexej Pyško jsou nepochybně vynikající dabéři, ale jejich Paulie a detektiv Norman nezní tak přirozeně jako v televizi nebo ve filmu. Tommyho “musel” dabovat Marek Vašut. I odpůrci určitě chápou proč. Je ale třeba přistoupit na fakt, že v 60 letech prostě nemá člověk hlas jako mladík. A konečně nezní příliš přesvědčivě, pokud v rámci dialogu jedna postava vyslovuje jméno Eugene česky, nebo spíš slovensky a druhá anglicky. Update: Tato chyba byla dodatečnou aktualizací opravena.
Nemluví ze mě jen nostalgie. Podobně jako většina hráčů jsem původní Mafii před 18 lety velmi ocenil. K nápadu na remake jsem však nepřistupoval s žádnými předsudky. Nedomnívám se, že jde o nedotknutelnou modlu. Kritizovat novinku je pro mě o to obtížnější, že si dobře uvědomuji, jak nelehký úkol před autory stál. Navíc se mezi nimi nachází obrovské množství domácích vývojářů. Kladu si otázku, proč remake Mafie našel odvahu měnit scénář, který je pro mnoho hráčů posvátný, ale tým nenašel odvahu změnit strukturu misí, fungování města nebo náplň některých úkolů. Paradoxně se domnívám, že na nich byl znát zub času víc než na příběhu. Městské akce se za bezmála 20 let pochopitelně nesmírně proměnily a Mafia stála na samém počátku 3D gangsterek. Je tedy logické, že mnoho tehdy originálních novinek dnes už nemusí fungovat jako kdysi. Na tomto místě mohli autoři hráče příjemně překvapit novinkami, které by odrážely vývoj na poli open world titulů. Třeba větší svobodou v tom, jak misi splníte. Vydavatel sice mluví o věrné reprodukci, ale já se upřímně domnívám, že měl lépe zhodnotit, o co se pokouší. Výsledkem mohl být buď čistě technologický remake Mafie v nové grafice, ale stoprocentně autentický, pokud jde o předlohu. Anebo se autoři neměli naopak držet zpátky a sáhnout do Mafie mnohem víc, i když z toho plyne větší riziko, že nová vize či reimaginace, chcete-li, nepadne na úrodnou půdu.
Na výsledku je přesto znát velká snaha udělat důstojnou adaptaci. Titul třeba nabízí celou plejádu obtížností včetně té klasické. Vzhledem k tomu, jak je hra akční, se při ní na gamepadu docela zapotíte. Je možné si nastavit také realističtější chování aut i přísnější policii, ačkoli kromě překročení rychlosti, nehod a nebezpečné jízdy na další přestupky už nereaguje. Komunita si určitě oddechla, že je součástí Definitivní edice Volná jízda, ale pravdou zůstává, že dnes už takto open world hry neoddělují hlavní mise od vedlejších aktivit a je otázkou, zda bude z pohledu nováčka tento režim po dokončení příběhu “fungovat”. Autoři výrazně rozšířili soundtrack, ale obávám se, že část hudebního doprovodu bude fanouškům naopak scházet. Honičky s policií se pokusil tým okořenit dynamickými událostmi a zkratkami, ale tahle řešení se zřejmě u veteránů nesetkají s nadšením. Jak už jsem psal, na pohled je hra pěkná, ale na dosluhujících konzolích i přes pár atraktivních efektů a triků bohužel nedokáže zatajit skutečnost, že se jí nedostává výkonu. Snaha o nejrůznější odlesky a zrcadlení zasluhuje na jedné straně obdiv, jindy ale hodně zlobí. Zdaleka nejvíc limity stárnoucího hardwaru pocítíte, když opustíte město a rozjedete se autem do přírody. Vegetace při vyšší rychlosti doskakuje těsně před vámi nebo v horším případě dokonce vedle vás. To není u jiných her na PS4 Pro běžné. Větší péči by zasloužila i umělá inteligence vašich parťáků a protivníků, kteří sice na vyšší obtížnost skoro bezchybně míří, ale jinak se pohybují dost chaoticky.
Navzdory velkolepému podtitulu nepůsobí Definitivní edice jako nějaká ultimátní verze Mafie. Spíš jako jiná verze téhož příběhu v nové grafice, která se nemohla rozhodnout, jak moc se vzdálí předloze.
Protože jsme měli možnost projít celým remakem také na PC, sluší se doplnit, že většinou z výše uvedených technických problémů tato verze netrpí. Ačkoliv je dokreslování rychle ubíhající krajiny či ulic Lost Heaven viditelné, nejde o zmiňované doskakování. Také nejrůznější problikávání odlesků nebo stínů není PC verzi vlastní, a pokud na nějaký glitch skutečně dojde, většinou se týká kolizí objektů a fyziky obecně. Přirozený způsob, jakým se hra ovládá na počítači, však vstupuje do pocitu z přestřelek, které nechávají až příliš vzpomenout na třetí díl série. Díky možnosti rychle a přesně zamířit může být skupina dotírajících policistů odklizena z cesty v řádech sekund, a veškerá výzva tak i na klasickou úroveň obtížnosti rychle vyprchá. Nepřátelé navíc nevykazují na PC o nic více lstivosti a inteligence, než tomu je na konzolích, mnohdy je lze také úplně jednoduše oběhnout a celou práci vám ve výsledku ještě ulehčí.
Přestože definitivní edice Mafie dostala zdánlivě pořádnou nakládačku, není to špatný titul. Je ale mnohem snazší poukázat u hry, kterou většina z vás dobře zná, na nedostatky a problémy nové verze, než chválit to, co bylo vlastní originálu. Podobně jako u mnoha jiných remaků i pro návrat do Lost Heaven platí, že některé kvality původního titulu prověřil čas a tam uvnitř zůstávají atraktivní náplní. Navzdory velkolepému podtitulu ale nepůsobí Definitivní edice jako nějaká ultimátní verze Mafie. Spíš jako jiná verze téhož příběhu v nové grafice, která se nemohla rozhodnout, jak moc se vzdálí předloze. Určitě si ale nemyslím, že se budete nudit. Možná jen chvílemi trochu rozčilovat. Tam hluboko uvnitř totiž pořád je Mafie, i když ji možná pamatujete trochu jinak. Pod nánosem některých experimentů se ukrývá hra, která byla ve své době tak dobrá, že jako jedna z prvních pomohla českému hernímu průmyslu prorazit ve světě a zbavit nás nálepky “podivné východoevropské produkce”. Přes veškerou kritiku vás čeká nápaditý svět, zábavné honičky, dramatické přestřelky a filmová výprava, kterou nás kdysi ohromil originál. To vše navíc za nižší cenu, než je obvyklé.
Hra je pěkná, ale na PS4 Pro ji trápí doskakující vegetace
Autoři remaku Mafie se pokusili o nemožné. Vydali se na sebevražednou misi vstříc dlouholetým fanouškům s vylepšenou verzí, na které je nesporně znát, že vznikla s dobrým úmyslem a vývojáři jí věnovali spoustu péče při vědomí toho, co by se stalo, kdyby selhali. Vystoupit ze stínu originálu se však novince nepovedlo. Zčásti protože mu není stoprocentně věrná a zčásti proto, že se předlohy drží až příliš těsně.
Hodnotiť Remake tejto starej klasiky je dosť ťažké
Aj keď Hangar 13 mali ešte tažšiu úlohu…. Vytvoriť ho
Hneď na začiatku hry je pár väčší aj menších zmien
Miesto Tommyho príde do baru detektív Norman a hneď na začiatku sa už podľa novín čo prinesie vie že zabiť Morella pôjde len jednou cestou…
Postavy sú prepracované… Niektoré majú pozmenený charakter – Hlavne Tommy,Sam,Paulie,Sára a Salieri…
Ale napríklad Ralph už nieje len obyčajný koktavý mechanik ktorý vám len raz začas dohodí auto
Čo sa misií týka
V prvej misií je síce nepriateľov viac… Ale je omnoho ľahšie im uniknúť než to bolo v originále…
Všetky misie sú celkovo skvelé no ku koncu idú strašne rýchlo za sebou že sa ani nenazdáte a zrazu ste v galerií…
Závod je na extrémnu obtiažnosť fakt ťažký ale hra viacej odpúšťa takže napríklad sa nemusíte báť že po viacerých nárazoch vám odpadne koleso…
Vzťah Tommyho a Sáry je rozšírený o nejaké detaily ale nejak veľký dopad to na hru nemá…
Dosť veľkou zmenou si prešiel koniec hry…
**A TERAZ POZOR SPOILER**
Tommy už na konci nepôsobí vôbec prekvapene keď za ním prídu Vito a Joe ale vypadá že dobre vedel že ten deň raz príde tak na otázku Pan Angelo? odpovie Ano s kľudom pripravený čeliť svojmu osudu ktorému tak dlho utekal… Nakoniec zomiera v kruhu svojej rodiny s vedomím že jeho rodina je konečne v bezpečí
**KONIEC SPOILERU**
Hru som prešiel dokopy 3 krát
Raz na Normál na PS4
A dvakrát na Classic (1x PC a 1x PS4)
(Obe verzie PC aj PS4 mám dokončené aj so všetkými achievementami)
Záver
Trochu som sa bál ako sa po Mafií 3 Hangar 13 popasuje s týmto Remakom a mal som trochu obavy aby to neskončilo fiaskom
Ale na moje prekvapenie Remake sa Hangaru 13 dosť podaril… Zmeny či už menšie alebo väčšie Remaku dosť prospeli … Hlavne to strieľanie ktoré už je v originále na dnešnú dobu zastaralé (ale zároveň to nové už nerobí z Mafie tak ťažkú hru ako si ju pamätáme)
Aj keď mám už Remake dokončený 3 krát určite si ho dám niekedy znovu
Dohrano na ps4 základní verze. Ze zacatku nadšeni, super nostalgie ale cim dele jsem hrál tim vice se objevovaly problémy. Jízdní model je hroznej, animace postav v některých případech hrozná (scéna se saloerim v parku) jinde jsou animace neskutecne pekne. Jak by to dělaly dva týmy. Ale co je nejhorší je problikavani assetu. Tohle je věc která jde jednoduše odstranit jen na to je potreba cas a pohrát si s polohou jednotlivych prvku. Tady je videt jak se na to vykaslali. Další hrůza jsou pestni souboje. Meshing postav je silenej a diky tomu je problem zasáhnout protivníka protze protivník vami jednoduše projde.
Další velkej problem jsou propady fps. Misi kostel jsem musel reatrtkvat protoze hrát to na 5fps proste neslo.
Nebo kdyz se pred vami pri tom kdyz ujizdite petihvezdickovemu pronásledováni objeví auto nebo strom. Proste tam doslova a vy mate smůlu. A je fakt ze valná většina smrti byla způsobena technickou stránkou hry. Treba kdyz vas spali molotov ktery bouchne za zdi ale oheň promeshuje az k vam. Nebo kdyz vas trefí nepřítel ktery k vam stojí otočený zády a vystřelí.
Prvni hru si moc nepamatuju protoze jsem ji hrál tenkrát kdyz vyšla takze jento ransec let ale ted mi přišel ten příběh nejak jinak odvypraveny. Myslim tim jako by chyběly nejake dějově prvky, ale hak rikam uz si to moc nepamatuju.
Co je super je dabing, tam s vytkama nesouhlasím. I Alexej pisko zní dobre, zádné přehrávání jako kdyz mluví willise. Auta vypadají pekne a atmosféra města kdyz prší je taky dobra.
Za mne je 7/10 jeste asi hodne schovávavá hodnoceni. Ja bych dal žánru technickou stranku mozna i 6/10. Hangáru proste neni naughtydog dog co se tyka kvality zpracování a je to sakra znat.
Podle mého názoru se hra povedla, ale některé věci mě trošku mrzí…
Rozhodně musím pochválit grafiku, s tou jsem nad míru spokojen a myslím, že většina lidí také.
Úprava některých dialogů a rozšíření postav je také otázka vkusu, za mě dobře odvedená práce…
Účinnost některých zbraň nebo jízda některých aut
by se dala diskutovat nebo si s ní ještě pohrát…
Nicméně, věcí, které mě dalo by se říct mrzí (je jich jen pár….)
1. Extrémní jízda. ( ano, rozhodně hře neuškodí, když ji vývojáři nezahrnují do hry, ale za mě dobrá odreagovačka, netvari se hra tak,, vážně a temné, jako příběh..,, ale pár hodin navíc se vždycky hodí, no ne?..
2. Vedlejší mise pro Lucase ( tohle mě už mrzí víc, protože jednak dávala hra možnost prozkoumat větší část města, k tomu máme X pěkných vozidel, že kterých měl každý radost a hlavně nebyly povinné.. Tak by mě zajímalo, proc to vývojáři neudělali 🙁 hra působí podle mého pohledu nedodělaně…
3. Volná jízda.. Ačkoliv jsme rád, že ve hře je, není v ní moc co dělat.. Za mě bylo fajd odreagování. Jezdit po městě taxíkem podle předpisů, nahanecky s gangsterama… Atd, bohužel mi přijde, že tady přestane hra rychle bavit…
4. Závěrečný proslov.. Přijde mi až moc.. Jako z každého druhého romantického filmu…
Nicméně hru jsem si užil a za mě pěkná práce… Jen t, vedlejší mise mi dost chybí 😪
Tak jsem to projel a moc si to užil. Z původní hry jsem si skoro nic nepamatoval, takže to bylo jako bych prošel úplně novou hru. Původní Mafie tenkrát na těch 15″ CRT monitorech vypadala úžasně, ale na dnešní LCD už to není a je super, že si to člověk může znovu prožít v takhle detailní grafice.
Ještě doplním jednu věc a snad nebudu moc spoilovat. Tommy udělá na konci rozhodnutí, které bylo ve staré verzi motivováno penězma, v té nové porušením pravidel ze strany Salieriho. Z celého příběhu tak Tommy vychází morálně čistší. Dává to větší smysl a jsem s tím spokojenější. Na druhou stranu si myslím, že tahle změna si zasloužila minimálně ještě jednu misi, kde by se objevil i Salieri. Celkově je tam vidět jeho posun z „dobrého“ na „špatného“ mafiána, ale chybělo tam vyvrcholení jeho příběhu, které by ještě víc podtrhlo Tommyho epilog.
Remke se neskutečně povedl, a to jsem po první ukázce gameplay myslel, že to bude odpad. Sud mi ve hře nebouchl ani jeden, protože do nich nemusím střílet, moc se mi líbil prostor, který dostala Sára, ze sama udělali ještě většího psychopata a hajzla, takže ta zrada na konci má ještě větší pachut a Tomova motivace pomoct Pauliemu s bankou je ještě pochopitelější, tím že tam zapletli drogy. Jediné co mě mrzí je nenadabované rádio a nefér souboje, hrál jsem na PS na klasickou s vypnutým aim assistem a ve větších přestřelkách jsem se často zasekával na hodinu možná i víc třeba v docích. Fakt jsem nevěřil, že si to užiju jako tehdy v roce 2002 a závidím novým hráčům, kteří ten příběh teprve objevují. I když nevím, jestli to na takové hráče dnes bude fungovat, přece jen jsme se posunuli dopředu. Za mě 10/10
Skvělá recenze, Jirko, koukal jsem na ni včera na YouTube a fakt mi přijde moc dobře a chytře napsaná.
Jen maličkost. Dneska jsem tu hru konečně zapnul (na mém stařičkém PS4) a po instalaci 7GB day-one patche musím říct, že jsem velmi příjemně překvapen. Spousta věcí je oproti Tvé recenzi opravená, textury nedoskakují na poslední chvíli a hra běží velmi solidně. Dokonce, a to mi vyloženě vykouzlilo úsměv na tváři, opravili i tu výslovnost jména Eugen [jůdžín] v jedné z prvních misí. Je to nově předabováno, za což si autoři rozhodně zaslouží pochválit. 🙂
A tak mě v této souvislosti napadlo, jestli neplánujete tuhle recenzi maličko aktualizovat. Chápu, že dneska je prakticky nutné vydat recenzi co možná nejdříve (ještě před datem vydání), ale vlastně se tak stává, že vyčtete autorům hry chyby, které ve výsledku ve hře vůbec nejsou.
Díky za odpověď a názor. Každopádně dobrá práce s recenzí 🙂
Děkuji za upozornění. Opravu s výslovností jména jsem promítl do textu. Další aktualizaci ale zatím nechystám a ani není možné průběžně a opakovaně text, natožpak video měnit podle toho, co se ve hře opraví a upraví. To bychom nedělali nic jiného, než se vraceli ke starým recenzím a reflektovali další a další patche.
Doskakování vegetace se u nás projevovalo ještě před pár hodinami, takže tady v tuto chvíli podle mě není důvod měnit vyznění recenze. Stále je ale nutné myslet na to, že test vznikl v nějakém bodě a reflektoval daný stav. Je to možná někdy nešikovné, ale je to standardní postup.
Tohle je obecně problém, ale jeho obětí jsou stejně tak herní média jako vývojáři. Kdybychom třeba to s Eugenem nenatočili, možná byste nám ani nevěřili. Čas samozřejmě autory recenzí tlačí, ale jsou to vývojáři, kteří definují embargo a rozhodují o tom, kdy je hra připravená na test a kdy může jít recenze ven. Tím se chci trochu vymezit vůči tomu, že bychom autorům vyčítali chyby, které ve hře nejsou. Ano, tady se tak zřejmě mohlo stát. Ale není to podle mě naše vina. My pracujeme s poskytnutou verzí a nemůžeme vědět, co se v ní ještě změní nebo nezmění. Takzvaný Day 1 patch je obvykle součástí review verze už několik dní před vydáním, aby k takovým věcem právě nedocházelo.
A konečně když už si je vydavatel vědom nějakých chyb či nedostatků, které do vydání vyřeší a opraví, obvykle na to média upozorňuje v příslušných dokumentech. A člověk to pak může při hodnocení diplomaticky vynechat, pokud uvěří, že se tak skutečně stane. Tady nebyla ani zmínka o korekci dabingu ani o výkonu na PS4 Pro. Případně tu informaci vydavatel posílá dodatečně mailem, abychom se na to ještě podívali a mohli si to ověřit. V podstatě je to i pro nás trochu nefér, protože dostaneme kopii, která je schválená k recenzi, a pak vypadáme jako hlupáci, když kritizujeme něco, co projde na poslední chvíli korekcí, o níž se nedozvíme.
Já s recenzí problém nemám. Nechápu a naprosto nesouhlasím s vulgaritou komentářů ohledně obsahu recenze. S recenzí v některých případech nesouhlasím, ale jen proto, že výtky vůči hře mi nevadí. Pro mě některé výtky prostě nejsou problém. Jde hlavně o tu část, kdy vývojáři našli odvahu a podle mě citlivě zasáhli do scénáře a charakterů postav. Mě se to takto víc líbí a ten příběh a celé vyprávění je díky tomu širší a má hlubší význam. např. Sára u které jsem z videí měl pocit, že už to není ta hodná a vlastně naivní holčička, ale je odvážnější a silnější osobnost. A nakonec mi to vůbec nevadí a je to vlastně uvěřitelnější. Však je také dcerou mafiána. Takže mě příběh nadchnul.
Lineárnost jsem si naopak moc přál, ale těším se až dokončím hru a pustím se do volné jízdy. To město je prostě nádherné.
Problém ale vidím trochu v komunikaci vývojářů. Já to před vydáním chápal tak, že příběh rozšíří obsahově, tedy přidají nějakou tu misi. To bych určitě uvítal a bylo by příjemné zažít něco, co vlastně neznám a čekám, jak dopadne. Ale oni tím pravděpodobně mysleli rozšíření příběhu nikoli obsahu. Ale je to remake a drží se předlohy.
Kde naopak hra skřípe je asi umělá inteligence nepřátel, která není kdo ví jaká, ale nikterak mi to nekazí zážitek, protože mě hra i tak baví.
Výsledná známka možná působí přísně, já bych dal 8 nebo i 8.5, ale na druhou stranu já na Mafii nahlížím s láskou a jsem určitě shovívavý. V tom si cením Jirkovu odvahu nastavit v recenzi zrcadlo i jiného očekávání od takové hry s tím vědomím, že bude jistě polarizovat hráče.
Pro mě je remake povedený, jsem rád, že vznikl a za dabing mohu vývojářům jen poděkovat. Je pro mě příslibem, že vývojáři si Mafia 3 vzali ponaučení a váží si odkazu značky a že Mafia 4 by tak mohla být zase skvělou hrou s lineárním vyprávěním a filmovým zážitkem, protože takových her je prostě málo.
Takže si z toho Jirko nic nedělej, recenze byla výborná a mě např. nasměrovala všímat si věcí, které si hře vytýkal a udělat si vlastní názor, jestli mi ty věci také vadí a hlouběji se nad výsledkem nelehkého úkolu vývojářů zamyslet.
Těším se na další vaše recenze borci.
No nevím, jestli oba hrajeme stejnou hru, ale i po posledním patchi mám na staré PS4 kolikrát dost špatné textury zejména v dálce. Co sem si ale všiml v pozdější části hry, tak se ty textury kolikrát ani nedoostří po přiblížení (hlavně různé dveře, vrata..). Hra mě baví a užívám si ji, ale je tam ještě co opravovat :). Nic co by mě odradilo, ale neřekl bych, že posledním patchem toho zas tolik opravili.
Ty jo, to je skoda s tim jmenem, ja myslel ze je to umysl, jak rika te je to cinan a nejmenuje se tak, je to jen prezdivka, kterou proste kazdy vyslovuje jinak. Jako kdyz me na zakldce nekdo rikal albik a jiny albík s dlouhym i. Byl to takovej ten fajn detail a red je pryc…
Já osobně jsem rád, že Hangar šel cestou držení se příběhu, skladby misí, ale i to, že to není moderní open-world. Já si Mafii pamatuji, jako jeden velký filmový zážitek, který jsem příběhem hltal a čekal na každou další cut scénu, která mě uvede do dalšího děje hry. A přesně takovou jsem si novou Mafii přál. Asi by mě vadilo, kdyby to bylo systémem dnešních open world her, kdy si pro ty mise musím chodit. Ale je mi 40 a Mafii mám takto zafixovanou. A proto jsem nadšený a už se nemohu dočkat, až dnes strčím disk do mého XOX a spustím hru. I jsem přestal sledovat lets playe, abych se nepřipravil o ten nostalgický zážitek a pocit, že to zase prožívám.
V porovnání s moderními hrami, asi nebude Mafia zářit, vadí mi i ta nemožnost jednotlivě vypnout ty ukazatele atd. Ten kosočtverec mě asi bude iritovat, ale přesto jsem moc rád, že Hangar 13 zachovali hratelnost a duševní styl hry.
Takže já předobjednal trilogii i když mám 1,2 i 3 na PC nebo xboxu. Prostě jsem jim chtěl poděkovat, za to, že do toho šli a navíc s dabingem, no co bych si já starý herní pardál mohl víc přát.
Po Mafii 3, která mě nechytla a nedohrál jsem ji, je tohle velký příslib, že to bude dobrá hra a snad díky tomu udělají Mafia 4 a budou se držet jejího původního duchu.
Jirko já myslím, že kdyby Hangar změnil strukturu misí ve stylu moderního městského open-worldu typu Watch Dogs, byl by to strašlivý povyk. A myslím, že ani nejeden zahraniční recenzent by to neocenil, už v těch reakcích po prvním hratelném demu si někteří (například ACG) libovali, že ten svět není plný aktivit, výzev a otazníčků. Já osobně mám tuhle strukturu rád, ale spousta lidí na ni nadává a asi by to Hangar schytal, kdyby napodobil Ubisoft.
Jinak za mně je remake Mafie fajn, ale doufal jsem spíš v úplně novou mafii. I když ta asi taky časem přijde.
To bych si vůbec netroufl zpochybnit. Nepochybně by to bylo větší riziko a také by to vyvolalo řadu emoci. Mnoho diváků na YouTube mi myslím nesprávně vyčítá, že hru kritizujeme za nedostatečnou věrnost předloze a současně přílišnou věrnost předloze. Tam by asi tenhle názor ani nepadl na úrodnou půdu, jak jsem pochopil z některých obzvlášť peprných komentářů, ale tady snad mohu doplnit, že jsem textem nechtěl říct, že chci to i to současně.
Smyslem bylo poukázat na jistou schizofrenii remaku, který někdy autentický je a jindy ne. Proto jsem vznesl ten nápad, že by bylo legitimní třeba do konceptu sáhnout i víc. Ne proto, že bych to nutně chtěl já. Ale protože se poměrně zásadně sahalo do scénáře, což mi přišlo skoro „nebezpečnější“ než třeba rozšířit mise, aby byly svobodnější, anebo sloučit Volnou jízdu a její aktivity s příběhem. Samozřejmě stále jako volitelný a nepovinný obsah, který by hráč mohl, ale nemusel vyzkoušet.
Ta rozpolcenost remaku mi přišla symptomatická, proto jsme se jí v recenzi hodně věnoval. Je smutným paradoxem, že nakonec někdo vidí tu nejednoznačnost spíš v mém názoru, ale s tím už nic neudělám. Diskutovat má smysl jen tehdy, když je druhá strana ochotná naslouchat a respektovat jiný názor bez zbytečných vulgarismů. Tady je naštěstí debata mnohem věcnější, a proto jsem i já chtěl, aby tvůj postřeh nezůstal bez reakce.
Jirko pekná recenzia,len ma prekvapilo to docitavanie trávnika za mestom.Nejako sa mi nechce veriť,že to tam autori nechali.Inak ak často strieda človek hry je občas potrebné zapnúť konzolu do SAFE MODU dlhým držaním tlačítka Power na konzole a dať Rebuild Databázy čo je vlastne defragmentacia disku,ale to asi máte urobené.Hadam to autori hry ošetria updatom.
Dobrý večer, chtěl bych také vyjádřit svůj názor a jeden poznatek, který sem vám psal na vás YT kanál, protože sem sledoval vás celý stream, 1. Thompson ve hře je chybně udělaný, mířidla mušky, jsou udělaný špatně (žádná verze Thompsonu tyto mířidla neměla), 2. ono opravdu nefunguje jízda v nadzemce či tramvají, tak to je Teda…… zajímavé, 3.kdyz budu dělat misi a třeba si v půlce mise řeknu že se třeba projedu po městě nebo půjdu na procházku (jako to šlo třeba v mafii 2 bez komplikací) půjde to? 4. Vyplatí se kupovat, když si pár dnů, týdnu ji mohu opatřit jinak? Budu rád za zpětnou vazbu….. Hezký večer
Některé mise ti umožní „sejít z cesty“, jiné nikoli. Obvykle jde přerušit běh misí, pokud směřuješ třeba na další akci a jsi v autě sám. Pak se můžeš vydat, kam chceš. Klidně až za město nebo zkusit najít a posbírat nějaké skryté předměty.
Premyslel jsem nad nakupem teto hry.
Hral jsem puvodni prvni a pozdeji i druhy dil, ktery z meho pohledu nevyuzil potencial (bodejt ne, kdyz se hra nekolikrat od zakladu predelavala)
Remake me zklamal. Nekomentuji vizaz postav, tam je mi jasne ze obliceje hercu jsou proste nejake.
Hra ma nekolik prvku, pro ktere si ji proste nekoupim.
– Jizdni model aut. V Mafii 1 se auto zadychalo i do mensiho kopecku a na vrcholu jste byli radi, ze jste vubec nekam dojeli a meli jste na tachometru 20 mph (napr. v taxiku). Zde maji auta akceleraci jako z padesatych let.
– Snaha vyvojaru delat hry „pro blbecky“ a stale nekam cpat ukazatel, ktery nelze vypnout.
– Absolutni netecnost policajtu, kdyz projedete na cervenou.
EDIT:
Zkouknul jsem stream Mafie s Danem Vavrou na twitchi a je tam vice nedostatku oproti puvodni verzi.
Tak asi kupuji puvodni verzi a jdu ji hrat.
Kdyby ta hra nebyla remake, určitě by nevypadala právě takto. Byla by v mnoha směrech jiná, pokud jde o hratelnost. A nestála by 40 eur. Remake coby „nálepka“ obecně může jakékoli hře v něčem pomoci a v něčem naopak.
Mám trochu obavu z verze pro starou fat PS4, když PRO dělá paseku. Každopádně děkuji za recenzi i video z hraní. Do 1h rána čekat nebudu, ale dopoledne to hned nakopnu. Nečekám nic víc, než starou Mafii v nové grafice a drobné odchylky mě netrápí hlavně proto, že si už pamatuju spíš jen hlavní dějové zlomy. Teď už jen zvolit správnou obtížnost 👀 nechci na konci života PS4 kupovat nový ovladač 😅.
No musím říct, že jsem překvapený. Hra vypadá na staré PS4 moc hezky. Zatím bych tipl stabilní 30fps. Včera si PSko sahlo nějaký 8GB update, dneska už nic (předpokládám, že se jedná o update s dabingem, o kterém jsem někde četl). Výjimečně se objeví nějaký malý grafický glitch (třeba v animaci při mrknutí oka), ale nic velkého. Jak se už v recenzi kluci zmiňují o doskakující trávě, tak sem si i všiml, že v ingame animaci třeba z auta, se stane, že v dali byly za autem dvě postavy (nějací chodci) a tak v polovině scény ty dvě rozmazané postavy zmizely. Ale pořád musím říct, že se nejedná o nic hrozného. Je pravda, že vzdálenější grafika je dost neostrá (budovy atd.). Když vemu v úvahu dosluhující PS4 Fat tak jsem spokojený. Dabing fajn a miminka postav mnohem lepší, než sem čekal . Jdu pokračovat .
edit: co jsem si ještě všiml, tak v animacích trhaný obraz při posuvu (asi vypnutou svislou synchronizací).
Cau, ja hral na puvodni ps4 a uzil jsem si to. Obcas nejaky graficky glitch, ale to bude asi vsude. Vypadlo to hezky (nemam s cim porovnavat krome streamu)
Dobrr si to Jirko vysvetlil,ale za me vsechna cest,ze to udelali a tato hra znivu spatrila svetlo sveta.Nekdy mi prijde ze uz se az moc umele opevuje puvodni hra a to nemysilm zle.Me se libili vsechny tri dily podobne a treba prodeje toho remaku pomuzou na svet mafii 4
Souhlasím, já chci Mafii 4 ze 20-30 let. Prohibice atd. To jsou kořeny Mafie. Mafia ze 60-70 let je spíš gangsterka ve stylu GTA a to není ten duch a kouzlo rodiny v Mafii. Taková Mafia 4 s příběhem před Mafií 1, kde by to zasadili do doby, kdy vznikala rodina Sallieri a Morelo a hrát za Paulího nebo Sama, to by bylo peckovní.
Aj keď Hangar 13 mali ešte tažšiu úlohu…. Vytvoriť ho
Hneď na začiatku hry je pár väčší aj menších zmien
Miesto Tommyho príde do baru detektív Norman a hneď na začiatku sa už podľa novín čo prinesie vie že zabiť Morella pôjde len jednou cestou…
Postavy sú prepracované… Niektoré majú pozmenený charakter – Hlavne Tommy,Sam,Paulie,Sára a Salieri…
Ale napríklad Ralph už nieje len obyčajný koktavý mechanik ktorý vám len raz začas dohodí auto
Čo sa misií týka
V prvej misií je síce nepriateľov viac… Ale je omnoho ľahšie im uniknúť než to bolo v originále…
Všetky misie sú celkovo skvelé no ku koncu idú strašne rýchlo za sebou že sa ani nenazdáte a zrazu ste v galerií…
Závod je na extrémnu obtiažnosť fakt ťažký ale hra viacej odpúšťa takže napríklad sa nemusíte báť že po viacerých nárazoch vám odpadne koleso…
Vzťah Tommyho a Sáry je rozšírený o nejaké detaily ale nejak veľký dopad to na hru nemá…
Dosť veľkou zmenou si prešiel koniec hry…
**A TERAZ POZOR SPOILER**
Tommy už na konci nepôsobí vôbec prekvapene keď za ním prídu Vito a Joe ale vypadá že dobre vedel že ten deň raz príde tak na otázku Pan Angelo? odpovie Ano s kľudom pripravený čeliť svojmu osudu ktorému tak dlho utekal… Nakoniec zomiera v kruhu svojej rodiny s vedomím že jeho rodina je konečne v bezpečí
**KONIEC SPOILERU**
Hru som prešiel dokopy 3 krát
Raz na Normál na PS4
A dvakrát na Classic (1x PC a 1x PS4)
(Obe verzie PC aj PS4 mám dokončené aj so všetkými achievementami)
Záver
Trochu som sa bál ako sa po Mafií 3 Hangar 13 popasuje s týmto Remakom a mal som trochu obavy aby to neskončilo fiaskom
Ale na moje prekvapenie Remake sa Hangaru 13 dosť podaril… Zmeny či už menšie alebo väčšie Remaku dosť prospeli … Hlavne to strieľanie ktoré už je v originále na dnešnú dobu zastaralé (ale zároveň to nové už nerobí z Mafie tak ťažkú hru ako si ju pamätáme)
Aj keď mám už Remake dokončený 3 krát určite si ho dám niekedy znovu
P.S. Český dabing je fakt úžasný…
Za mňa 10/10
Další velkej problem jsou propady fps. Misi kostel jsem musel reatrtkvat protoze hrát to na 5fps proste neslo.
Nebo kdyz se pred vami pri tom kdyz ujizdite petihvezdickovemu pronásledováni objeví auto nebo strom. Proste tam doslova a vy mate smůlu. A je fakt ze valná většina smrti byla způsobena technickou stránkou hry. Treba kdyz vas spali molotov ktery bouchne za zdi ale oheň promeshuje az k vam. Nebo kdyz vas trefí nepřítel ktery k vam stojí otočený zády a vystřelí.
Prvni hru si moc nepamatuju protoze jsem ji hrál tenkrát kdyz vyšla takze jento ransec let ale ted mi přišel ten příběh nejak jinak odvypraveny. Myslim tim jako by chyběly nejake dějově prvky, ale hak rikam uz si to moc nepamatuju.
Co je super je dabing, tam s vytkama nesouhlasím. I Alexej pisko zní dobre, zádné přehrávání jako kdyz mluví willise. Auta vypadají pekne a atmosféra města kdyz prší je taky dobra.
Za mne je 7/10 jeste asi hodne schovávavá hodnoceni. Ja bych dal žánru technickou stranku mozna i 6/10. Hangáru proste neni naughtydog dog co se tyka kvality zpracování a je to sakra znat.
Rozhodně musím pochválit grafiku, s tou jsem nad míru spokojen a myslím, že většina lidí také.
Úprava některých dialogů a rozšíření postav je také otázka vkusu, za mě dobře odvedená práce…
Účinnost některých zbraň nebo jízda některých aut
by se dala diskutovat nebo si s ní ještě pohrát…
Nicméně, věcí, které mě dalo by se říct mrzí (je jich jen pár….)
1. Extrémní jízda. ( ano, rozhodně hře neuškodí, když ji vývojáři nezahrnují do hry, ale za mě dobrá odreagovačka, netvari se hra tak,, vážně a temné, jako příběh..,, ale pár hodin navíc se vždycky hodí, no ne?..
2. Vedlejší mise pro Lucase ( tohle mě už mrzí víc, protože jednak dávala hra možnost prozkoumat větší část města, k tomu máme X pěkných vozidel, že kterých měl každý radost a hlavně nebyly povinné.. Tak by mě zajímalo, proc to vývojáři neudělali 🙁 hra působí podle mého pohledu nedodělaně…
3. Volná jízda.. Ačkoliv jsme rád, že ve hře je, není v ní moc co dělat.. Za mě bylo fajd odreagování. Jezdit po městě taxíkem podle předpisů, nahanecky s gangsterama… Atd, bohužel mi přijde, že tady přestane hra rychle bavit…
4. Závěrečný proslov.. Přijde mi až moc.. Jako z každého druhého romantického filmu…
Nicméně hru jsem si užil a za mě pěkná práce… Jen t, vedlejší mise mi dost chybí 😪
Ještě doplním jednu věc a snad nebudu moc spoilovat. Tommy udělá na konci rozhodnutí, které bylo ve staré verzi motivováno penězma, v té nové porušením pravidel ze strany Salieriho. Z celého příběhu tak Tommy vychází morálně čistší. Dává to větší smysl a jsem s tím spokojenější. Na druhou stranu si myslím, že tahle změna si zasloužila minimálně ještě jednu misi, kde by se objevil i Salieri. Celkově je tam vidět jeho posun z „dobrého“ na „špatného“ mafiána, ale chybělo tam vyvrcholení jeho příběhu, které by ještě víc podtrhlo Tommyho epilog.
Jen maličkost. Dneska jsem tu hru konečně zapnul (na mém stařičkém PS4) a po instalaci 7GB day-one patche musím říct, že jsem velmi příjemně překvapen. Spousta věcí je oproti Tvé recenzi opravená, textury nedoskakují na poslední chvíli a hra běží velmi solidně. Dokonce, a to mi vyloženě vykouzlilo úsměv na tváři, opravili i tu výslovnost jména Eugen [jůdžín] v jedné z prvních misí. Je to nově předabováno, za což si autoři rozhodně zaslouží pochválit. 🙂
A tak mě v této souvislosti napadlo, jestli neplánujete tuhle recenzi maličko aktualizovat. Chápu, že dneska je prakticky nutné vydat recenzi co možná nejdříve (ještě před datem vydání), ale vlastně se tak stává, že vyčtete autorům hry chyby, které ve výsledku ve hře vůbec nejsou.
Díky za odpověď a názor. Každopádně dobrá práce s recenzí 🙂
Doskakování vegetace se u nás projevovalo ještě před pár hodinami, takže tady v tuto chvíli podle mě není důvod měnit vyznění recenze. Stále je ale nutné myslet na to, že test vznikl v nějakém bodě a reflektoval daný stav. Je to možná někdy nešikovné, ale je to standardní postup.
Tohle je obecně problém, ale jeho obětí jsou stejně tak herní média jako vývojáři. Kdybychom třeba to s Eugenem nenatočili, možná byste nám ani nevěřili. Čas samozřejmě autory recenzí tlačí, ale jsou to vývojáři, kteří definují embargo a rozhodují o tom, kdy je hra připravená na test a kdy může jít recenze ven. Tím se chci trochu vymezit vůči tomu, že bychom autorům vyčítali chyby, které ve hře nejsou. Ano, tady se tak zřejmě mohlo stát. Ale není to podle mě naše vina. My pracujeme s poskytnutou verzí a nemůžeme vědět, co se v ní ještě změní nebo nezmění. Takzvaný Day 1 patch je obvykle součástí review verze už několik dní před vydáním, aby k takovým věcem právě nedocházelo.
A konečně když už si je vydavatel vědom nějakých chyb či nedostatků, které do vydání vyřeší a opraví, obvykle na to média upozorňuje v příslušných dokumentech. A člověk to pak může při hodnocení diplomaticky vynechat, pokud uvěří, že se tak skutečně stane. Tady nebyla ani zmínka o korekci dabingu ani o výkonu na PS4 Pro. Případně tu informaci vydavatel posílá dodatečně mailem, abychom se na to ještě podívali a mohli si to ověřit. V podstatě je to i pro nás trochu nefér, protože dostaneme kopii, která je schválená k recenzi, a pak vypadáme jako hlupáci, když kritizujeme něco, co projde na poslední chvíli korekcí, o níž se nedozvíme.
Lineárnost jsem si naopak moc přál, ale těším se až dokončím hru a pustím se do volné jízdy. To město je prostě nádherné.
Problém ale vidím trochu v komunikaci vývojářů. Já to před vydáním chápal tak, že příběh rozšíří obsahově, tedy přidají nějakou tu misi. To bych určitě uvítal a bylo by příjemné zažít něco, co vlastně neznám a čekám, jak dopadne. Ale oni tím pravděpodobně mysleli rozšíření příběhu nikoli obsahu. Ale je to remake a drží se předlohy.
Kde naopak hra skřípe je asi umělá inteligence nepřátel, která není kdo ví jaká, ale nikterak mi to nekazí zážitek, protože mě hra i tak baví.
Výsledná známka možná působí přísně, já bych dal 8 nebo i 8.5, ale na druhou stranu já na Mafii nahlížím s láskou a jsem určitě shovívavý. V tom si cením Jirkovu odvahu nastavit v recenzi zrcadlo i jiného očekávání od takové hry s tím vědomím, že bude jistě polarizovat hráče.
Pro mě je remake povedený, jsem rád, že vznikl a za dabing mohu vývojářům jen poděkovat. Je pro mě příslibem, že vývojáři si Mafia 3 vzali ponaučení a váží si odkazu značky a že Mafia 4 by tak mohla být zase skvělou hrou s lineárním vyprávěním a filmovým zážitkem, protože takových her je prostě málo.
Takže si z toho Jirko nic nedělej, recenze byla výborná a mě např. nasměrovala všímat si věcí, které si hře vytýkal a udělat si vlastní názor, jestli mi ty věci také vadí a hlouběji se nad výsledkem nelehkého úkolu vývojářů zamyslet.
Těším se na další vaše recenze borci.
Já osobně jsem rád, že Hangar šel cestou držení se příběhu, skladby misí, ale i to, že to není moderní open-world. Já si Mafii pamatuji, jako jeden velký filmový zážitek, který jsem příběhem hltal a čekal na každou další cut scénu, která mě uvede do dalšího děje hry. A přesně takovou jsem si novou Mafii přál. Asi by mě vadilo, kdyby to bylo systémem dnešních open world her, kdy si pro ty mise musím chodit. Ale je mi 40 a Mafii mám takto zafixovanou. A proto jsem nadšený a už se nemohu dočkat, až dnes strčím disk do mého XOX a spustím hru. I jsem přestal sledovat lets playe, abych se nepřipravil o ten nostalgický zážitek a pocit, že to zase prožívám.
V porovnání s moderními hrami, asi nebude Mafia zářit, vadí mi i ta nemožnost jednotlivě vypnout ty ukazatele atd. Ten kosočtverec mě asi bude iritovat, ale přesto jsem moc rád, že Hangar 13 zachovali hratelnost a duševní styl hry.
Takže já předobjednal trilogii i když mám 1,2 i 3 na PC nebo xboxu. Prostě jsem jim chtěl poděkovat, za to, že do toho šli a navíc s dabingem, no co bych si já starý herní pardál mohl víc přát.
Po Mafii 3, která mě nechytla a nedohrál jsem ji, je tohle velký příslib, že to bude dobrá hra a snad díky tomu udělají Mafia 4 a budou se držet jejího původního duchu.
Jinak za mně je remake Mafie fajn, ale doufal jsem spíš v úplně novou mafii. I když ta asi taky časem přijde.
Smyslem bylo poukázat na jistou schizofrenii remaku, který někdy autentický je a jindy ne. Proto jsem vznesl ten nápad, že by bylo legitimní třeba do konceptu sáhnout i víc. Ne proto, že bych to nutně chtěl já. Ale protože se poměrně zásadně sahalo do scénáře, což mi přišlo skoro „nebezpečnější“ než třeba rozšířit mise, aby byly svobodnější, anebo sloučit Volnou jízdu a její aktivity s příběhem. Samozřejmě stále jako volitelný a nepovinný obsah, který by hráč mohl, ale nemusel vyzkoušet.
Ta rozpolcenost remaku mi přišla symptomatická, proto jsme se jí v recenzi hodně věnoval. Je smutným paradoxem, že nakonec někdo vidí tu nejednoznačnost spíš v mém názoru, ale s tím už nic neudělám. Diskutovat má smysl jen tehdy, když je druhá strana ochotná naslouchat a respektovat jiný názor bez zbytečných vulgarismů. Tady je naštěstí debata mnohem věcnější, a proto jsem i já chtěl, aby tvůj postřeh nezůstal bez reakce.
Hral jsem puvodni prvni a pozdeji i druhy dil, ktery z meho pohledu nevyuzil potencial (bodejt ne, kdyz se hra nekolikrat od zakladu predelavala)
Remake me zklamal. Nekomentuji vizaz postav, tam je mi jasne ze obliceje hercu jsou proste nejake.
Hra ma nekolik prvku, pro ktere si ji proste nekoupim.
– Jizdni model aut. V Mafii 1 se auto zadychalo i do mensiho kopecku a na vrcholu jste byli radi, ze jste vubec nekam dojeli a meli jste na tachometru 20 mph (napr. v taxiku). Zde maji auta akceleraci jako z padesatych let.
– Snaha vyvojaru delat hry „pro blbecky“ a stale nekam cpat ukazatel, ktery nelze vypnout.
– Absolutni netecnost policajtu, kdyz projedete na cervenou.
EDIT:
Zkouknul jsem stream Mafie s Danem Vavrou na twitchi a je tam vice nedostatku oproti puvodni verzi.
Tak asi kupuji puvodni verzi a jdu ji hrat.
edit: co jsem si ještě všiml, tak v animacích trhaný obraz při posuvu (asi vypnutou svislou synchronizací).