- Napínavý příběh a stylové vyprávění
- Zajímavé postavy a atmosféra japonského podsvětí
- Kreativní soubojový systém s dvojicí stylů
- Plejáda atraktivních miniher a aktivit
- Asi jedna z nezábavnějších sestav automatů
Zdůrazňovat, že Yakuza není japonskou variací na sérii Grand Theft Auto, už je snad zbytečné a spin-off nazvaný Judgment je navzdory odlišnému jménu titulem, jaký byste od studia Ryu ga Gotoku očekávali. Autoři se sice snažili zpřetrhat některé minulé vazby a oslovit nové hráče, zavděčí se však znovu především věrným fanouškům, kteří přesně ví, co mohou od dlouholeté ságy očekávat.
Judgment je zasazený do stejného světa jako Yakuza, sdílí stejnou technologii a velkou část hratelnosti. Stále se jedná o rozsáhlou příběhovou hru s neuvěřitelně ukecanými dialogy a precizními filmečky, která nás znovu vezme do notoricky známé fiktivní tokijské čtvrti Kamuročo. Nováčkům má usnadnit vstup do tohoto vesmíru anglický dabing doplňující japonský originál, srozumitelnější scénář i nový hrdina, jímž je bývalý právník, který pověsil řemeslo ha hřebík a stal se soukromým detektivem. Je to poměrně sympatická postava napsaná tak, aby byla západnímu publiku bližší a současně neodrazovala začínající hráče dlouholetou historií. Stejně tak příběh, ačkoli obsahuje klasické bizarní situace, které k Yakuze neodmyslitelně patří, se drží trochu víc při zemi. Navíc se v zásadě neodkazuje na dřívější postavy ani události. Autoři nechtějí hráče zatěžovat přebujelou mytologií a představují plejádu nových osobností i vyprávění.
I když to zpočátku může vypadat, že Judgment má mnohem blíž třeba k L.A. Noire nebo sérii Phoenix Wright, než jsme vůbec doufali, brzy se vrátíte zpátky na zem.
V centru dění je série děsivých vražd, jimž musíte přijít na kloub. Vedle hlavních případů samozřejmě řešíte i nějaké menší zakázky, které se rozsahem podobají vedlejším úkolům z Yakuzy. Snaží se ale nadále působit jako součást vaší detektivní práce. Kromě boje totiž tentokrát strávíme dost času i vyšetřováním. Sbíráte stopy, vyslýcháte svědky, analyzujete důkazy, používáte převleky, identifikujete neznámé osoby, sledujete podezřelé, případně někoho chytáte. K dispozici máte už tradičně mobilní telefon vybavený kromě jiného fotoaparátem, ale dostanete dokonce i vlastní dron, který neslouží jen pro pobavení v závodech, ale rovněž při vašem pátrání.
I když to zpočátku může vypadat, že Judgment má mnohem blíž třeba k L.A. Noire nebo sérii Phoenix Wright, než jsme vůbec doufali, brzy se vrátíte zpátky na zem. Hra se sice tváří jako detektivka, ale nadále se jedná především o výpravnou příběhovou akci v relativně malém, ale detailním otevřeném světě. A detektivní prvky ji mají zpestřit podobně jako záplava nejrůznějších miniher, které znáte z Yakuzy a přirozeně nechybějí ani tady. Hratelnost se tedy nakonec neliší tak dramaticky, jak autoři slibovali. Nechám na vás, zda to považujete za výhodu, či naopak.
Zpočátku jsem přitom měl pocit, že Judgment skutečně působí odlišně. Jakmile si ale všechny částí vyšetřování vyzkoušíte a začnou se pravidelně opakovat, dojde vám, že autoři spíš kloužou po povrchu a nejdou dostatečně do hloubky. Dobrým příkladem jsou momenty, kdy musíte využít v dialogu nějaký konkrétní poznatek, případně se zeptat na správnou věc. Brzy si uvědomíte, že na takových mechanismech hra nestojí, ale autoři je využívají jen jako koření.
Judgment je důkazem, že svůj původ nezapřeš, ač se snažíš sebevíc. Není to jen o návratu do stejných kulis, podobném způsobu vyprávění a využívání stejných technologií i autorských postupů. Novinka spoléhá na dědictví, fungování a kouzlo Yakuzy příliš často na to, aby zlomila odpor těch, kteří této sérii nefandí. Stále je to jakási arkádová odlehčená variace na velké západní sandboxy, která má kořeny v bojovkách. Nejenže jsou jednou z nejoblíbenějších kratochvílí v tomto světě staré, ale i novější automaty, které se pravidelně částečně obměňují, ale stopy automatů a jejich hratelnosti nesou i další minihry. Když někoho sledujete a skrýváte se za překážky, nepřipomíná to západní pojetí. Když někoho pronásledujete nebo před někým utíkáte, spoléhá se hra na quick-time eventy a jen kosmetické zásahy do pohybu, který probíhá po předem naplánované trase. Ne náhodou patří vedle všemožných závodů a bojovek mezi povedené automatové hry variace na kolejnicovou střílečku House of the Dead.
Minihry, výzvy a aktivity nepředstavují v Yakuze, potažmo v Judgmentu jen rozptýlení, ale součást hratelnosti, bez níž by titul nebyl kompletní. Mají zásadní úlohu v dávkování a ředění akce. Proto je tak důležité, aby vývojáři v každém díle představili nějaké novinky a část jiných starších naopak obětovali. I když to může být bolestné. Judgment v tomto ohledu nabízí velmi pestrou paletu, kde sice některé dřívější populární disciplíny chybí, ale ty nové jsou zajímavé a celkové množství velkorysé. Za zmínku stojí například už jmenované závody dronů v ulicích Kamuroča s možností upravovat vlastní stroj nebo trochu výstřední VR výzva, v níž si ale potrénujete i souboje nebo něco z detektivních dovedností, jako je páčení zámků. Vedle videoherních automatů se ale můžete těšit i na klasický flipper, návrat tradičního odpalování míčků v baseballovém centru nebo celou plejádu hazardních her.
Potěšilo mě, že mi občas dala hra určitou svobodu v tom, jak mohu postupovat dál. Vybrat si můžete třeba způsob, kterým vniknete do zakázané oblasti. Využijete převlek, alternativní přístupovou cestu, anebo se spolehnete na hrubou sílu? Kouzlo Judgmentu spočívá rovněž v silných osobnostech, zamotaných vztazích a spletitém scénáři. Řadě lidí přijde nepochybně podivné, proč se Yakuza stále drží jako klíště čtvrti Kamuročo, ale i v tom spočívá část její image. Nabízí totiž nevelký a důvěrně známý prostor, který je ale neuvěřitelně živý, přesvědčivý a plný maličkostí. V něm je skutečně radost budovat vztahy s některými jeho obyvateli. Tento realistický dojem navíc umocňují skutečné značky a výrobky, na které ve hře narazíte. Judgment navrch sází na zajímavou neo-noirovou atmosféru.
Boj a příběh tu ale stále hraje prim. Pověstný soubojový systém nabízí podobně jako v prequelu Yakuza 0 hned dva styly, které se liší nejen na pohled, ale i orientací na skupinové, respektive individuální potyčky. Kromě mnoha nových pohybů přitom nápaditou akci osvěžuje i nutnost více taktizovat a vyhýbat se takzvaným smrtelným zraněním, která se obtížněji léčí. Podobně precizní jako akce je už tradičně i technické zpracování, hudební doprovod nebo původní dabing. Na druhé straně krásné animace jsou občas v kontrastu s některými nezačištěnými momenty v samotné hratelnosti a podobně může někoho překvapit, že se i tentokrát některé menší dialogy obejdou beze slov.
Yakuza je současně tím, co Judgment pohání kupředu i drží zpátky. Stále je to jen jiná variace na známou recepturu, na níž si znalci pochutnají, ale přespolní často ohrnou nos. Judgment se nezbavil okovů minulosti jen tím, že se přejmenoval a přidal několik zajímavých novinek. A možná ani tak docela nechtěl. Rozhodně tak neztratí a nezklame skalní fanoušky. Ti se znovu dočkají povedeného výpravného příběhu, kterým je obalena chytlavá bojovka.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.