Po mnoha únicích, „zaručených zprávách“, odkladech, ale také řadě oficiálních videí a informací se skutečný svět konečně střetává s tím kouzelnickým. Už zítra si budou moci hráči s předobjednanou edicí Deluxe zahrát Hogwarts Legacy, kterému se dlouhé roky neříkalo jinak nežli Harry Potter RPG, ačkoliv od tohohle označení má – jak už nepochybně víte – poměrně daleko. Žádný Harry Potter, žádný Brumbál, žádný Voldemort, v téhle hře se hlavním hrdinou či hrdinkou stanete vy sami a pustíte se do rozplétání o nic méně nebezpečného příběhu, jako tomu bylo v knihách od spisovatelky J. K. Rowling nebo jednotlivých filmech. Tenhle výlet bude unikátní a nezapomenete na něj, ani pokud nejste těmi nejzapálenějšími fanoušky.
Si kouzelník, Zdeňku!
Hogwarts Legacy je obrovská hra. Možná ne tak monstrózní, jako poslední díly série Assassin’s Creed, ale co ztrácí v rozloze, doplňuje v interakcích a obrovském množství detailů s mnoha odkazy na známé i méně známé reálie. Pokud jste snili o tom, že vám nějaká hra dá Bradavice k plnému prozkoumávání a využívání, pak je počin vývojářů z Avalanche Software zhmotnění tohoto snu nejblíže. Nechci ale vyvolat pocit, že se všechno odehrává jen v hradě, naopak. Téměř neustále budete vyrážet do Prasinek a přilehlého okolí, které je větší, než si možná uvědomujete. Jednotlivé navazující rozlehlé regiony jsou plné lapků, divokých zvířat, jeskyň, podzemních komplexů, vesnic, Merlinových výzev, utajených dokumentů, zamknutých zámků, dalekohledů, surovin k přípravě lektvarů, truhel s penězi či výbavou a mnoha drobnostmi, které jasně říkají, že jste v kouzelnickém světě. Celkové zpracování prostoru, po kterém se budete s vaším kouzelníkem či kouzelnicí pohybovat, je dechberoucí a rozhodně nevylučuji, že se až do konce hry bude těšit z objevování něčeho, co jste dosud ještě neviděli. Může to být cokoliv z výše jmenovaného nebo jen okamžik, který svým přičiněním zažijete, jako je třeba téměř neslyšný let na gryfovi v noci nad zasněženou krajinou. Jedním slovem nádhera.
Zdroj: Warner Bros.
Hogwarts Legacy ale není jen souborem miniher a pěkných okamžiků, lepidlem je samozřejmě příběh, ať už ten hlavní nebo vedlejší, který jej doplňuje, rozšiřuje a drobně ovlivňuje. Za poměrně dramatických okolností do něj vstoupíte jako kouzelník-teenager bez předchozích zkušeností. Navíc svůj dopis obdržíte ve věku, když se už studenti chystají na pátý ročník, což nebývá zvykem a na všechny, kdo s touhle informací přijdou v úvodu do styku, to působí zvláštně. Upřímně řečeno, hra vlastně nepřijde s žádným jasným vysvětlením, proč došlo k tak netradičnímu procesnímu kroku, neboť speciální schopnosti, jimiž váš hrdina oplývá, vyjdou najevo až na cestě do Bradavic. Když nad tím tak zpětně přemýšlím, působí to opravdu divně, ale kdo ví, třeba někdo mnohem chytřejší a prozíravější zkrátka ví o schopnostech spatřit záblesky starověké magie dopředu a vhodným způsobem protagonistu směřuje tam, kde ho potřebuje mít. A nebojte se, neprozrazuji nic, co by vám mělo být třeba až do poloviny hry skryto – moje Ariana Twelvetrees viděla symbol starověké magie doslova pár minut po startu a všechno další se v hlavní dějové lince točilo právě kolem toho.
Příběh na několik knih
Zacházet do dalších detailů by už ale se spoilery hraničit mohlo, takže se spokojím s konstatováním, že existuje mnoho druhů magie a některé by rozhodně neměly spadnout do rukou kouzelníka se zlými úmysly. Celý příběh je v podstatě hra na honěnou, kdy se snažíte být o krok před vaším protivníkem a zjistit všechno, co se o zmíněné prastaré magii zjistit dá. Vaši mentoři z řad profesorů vás vysílají z místa na místo, doplňují některé informace, pomáhají vám a odhalují minulost prostřednictvím vzpomínek, abyste sami mohli prožít některé zajímavé zvraty a pochopili, o co ve skutečnosti jde. Hra nicméně nepředkládá zcela jasně vykresleného antagonistu, ačkoliv se vše odehrává na pozadí vzpoury skřetů, které vede zvláštními schopnostmi disponující Ranrok. Sekunduje mu také kouzelník Victor Rookwood, ovšem jejich úmysly se naplno odkryjí až v závěru a do té doby hra spíše straší možnými následky jejich činů, nežli jimi samotnými. Součástí děje je ale také linka o vyšším dobru, do které můžete částečně vstupovat svými rozhodnutími, rozhodně ji ale nijak výrazně v průběhu nezměníte.
Pokud bych měl něco pochválit, pak to je zpracování misí, a to nejen těch hlavních. Zatímco v úvodních 5-10 hodinách vás Hogwarts Legacy bohužel dost lineárně protáhne většinou předmětů, v nichž se od jednotlivých profesorů naučíte základní i pokročilejší kouzla, v dalších částech jsou mise zaměřené především na průzkum a boj, který podtrhuje fantastický systém kouzlení. Také dialogy jsou ucházející, zejména ve smyslu herectví, ne nutně náplně, ale musím uznat, že vás hra příliš nezahlcuje informacemi a vše je velmi dobře dávkováno. Snad vyjma delších vedlejších linek, do kterých vstupuje několik konkrétních studentů se snahou říct i to, co možná sami nevědí. S milovnicí zvířátek Poppy, temnotou obestřeného Sebastiana nebo ambiciózní Natsai, jež se svou maminkou utekla z Ugandy před lidmi, kteří zabili jejího otce, však zažijete plnohodnotné, několik hodin trvající příběhy. Mají skvělou gradaci a v mnoha případech i vyústění, takže rozhodně nejsou jen do počtu a co víc, jejich odehrání vám zaručí přístup i k velmi zajímavým předmětům nebo kouzlům. Hogwarts Legacy ale nabízí také další vrstvu úkolů, které nejsou tak výpravné, ale nápaditost jim nechybí a právě díky nim budete moci pořádně prozkoumat hrad.
Bradavice včera, Bradavice dnes
Vývojáři rozhodně nepřeháněli, když velikost a propracovanost hradu vykreslovali v superlativech. Prostor, který můžete prozkoumávat, je zdánlivě nekonečný, a ačkoliv škola nepřetéká životem jako v exponovaných chvílích ve filmech o Harrym Potterovi, všude se potulují studenti, něco řeší, kouzlí, překvapivě studují anebo chtějí vaší pomoc. Mikropříběhy, které s nimi prožijete, se většinou odehrávají na ploše hradu a nijak výrazně se neopakují, což je na tom všem ještě úctyhodnější. Jednou hledáte poklad, jindy nějakou ztracenou věc, ani se nenadějete a ocitnete se v kvízu s opravdu těžkými otázkami o kouzelnickém světě nebo ve speciální aréně využíváte všechen svůj důvtip při používání kouzel Accio a Repulso. Je toho opravdu hodně, a protože všechny mise čekají na vaší interakci, můžete dělat chvíli to a chvíli zase něco jiného, aniž byste měli pocit, že vám někde něco uniká. V tomto ohledu je tedy struktura velmi standardní, ale s přihlédnutím k množství všemožných aktivit šlo o správné rozhodnutí.
Takže zatímco nad přesazováním mandragor v hodině bylinkářství se jen pousmějete a čekáte, kdo omdlí jako první, při hodině létání s údivem sledujete, jak páťáci nejsou schopní zvednout koště ze země.
Pokud se ovšem ptáte, jestli musíte pravidelně chodit do hodin a nějakým způsobem se učit, odpověď je ne. Některé hodiny navštívíte prostřednictvím cutscén a drobných interaktivních prvků, slouží ale jen pro navození atmosféry a bohužel také velmi silnému a dle mého zbytečnému pomrknutí na fanoušky Harryho Pottera. Jde především o snahu naroubovat na vyučovací hodiny scény z filmů takřka jedna ku jedné, což někdy zachází až do zcela absurdní roviny. Takže zatímco nad přesazováním mandragor v hodině bylinkářství se jen pousmějete a čekáte, kdo omdlí jako první, při hodině létání s údivem sledujete, jak páťáci nejsou schopní zvednout koště ze země. Vysvětlením je, že to přes léto asi trochu zapomněli, což ale třeba s ohledem na knihy nedává vůbec smysl a působí to rušivě. Takových momentů je ve hře ale víc, i mimo Bradavice, a přišly mi zbytečně křečovité. Ruku v ruce s tím pak jde skutečnost, že se sice příběh odehrává na konci 19. století, ale hra to vlastně nijak neakcentuje. Ona totiž vůbec nemusí, protože i v době Harryho Pottera, tedy v 90. letech 20. století, působil kouzelnický svět, jako kdyby zamrznul ve viktoriánské éře, takže zážitek z roku 1890 působí velmi konzistentně a důvěryhodně. Tedy až na velmi silné prozvukování současných společenských témat, které je sice s ohledem na okolnosti vzniku hry a dění kolem J. K. Rowling pochopitelné, ale v mých očích neméně křečovité jako napodobování scén z filmů.
Jsi sám, pomůžeme ti jen trochu
Vývojáři rovněž museli vyřešit otázku, jak dovolit hráči dělat všechny věci, které si spojujeme s žánrem RPG, aby nedocházelo k přílišnému ohýbání stanovených pravidel, zejména těch školních. V tomto ohledu ale jednotliví profesoři podávají přesvědčivý výkon a s přihlédnutím ke speciálním schopnostem hlavního hrdiny a úkolu, který nese, poskytují dostatek vstřícnosti a volnosti. Nepůsobí to rušivě a nemáte pocit, že byste stáli zcela na jiné koleji než všichni ostatní studenti, takže i tenhle způsob vyřešení poměrně značného problému chválím. Nese to samozřejmě s sebou fakt, že jen málokdy sami od sebe zavítáte do Velké síně, téměř nezáleží na tom, do jaké koleje se necháte zařadit – nebo si sami zařazení určíte, a třeba do společenské místnosti zřejmě chodit nebudete vůbec. Zato do Komnaty nejvyšší potřeby ano, protože ta se stane po celou dobu hry vaší základnou, která slouží nejen pro chvíle oddechu, ale ve výsledku také pro ušetření peněz. Právě zde totiž můžete pěstovat bylinky, které by vás jinak stály v souladu s herní ekonomikou možná až příliš, vaříte zde lektvary nebo upravujete vlastní oblečení a odhalujete vlastnosti neznámých předmětů. Strávit zde můžete opravdu hodně času, zvlášť, když se vám otevře dvorek na chování magických zvířat, což je jen jedna z tisíce činností, které můžete v Hogwarts Legacy dělat.
Zdroj: Warner Bros.
A opět nejde o nic polovičatého – zvířata musíte vystopovat, ve správnou chvíli použít konkrétní kouzlo, abyste je dostali do magické brašny a následně je transportovat do Komnaty, umístit je do jedné z několika zahrad a třeba jim časem obstarat partnera. Ano, zvířata se mohou pářit, ale musíte si s nimi hrát, česat je, také je krmit a za odměnu z nich získáváte jejich kožešinu nebo peří. Je to vlastně takové magické tamagoči, ovšem pro milovníky Fantastických zvířat něco, co může tvořit značnou část náplně hry. Nebo pokud máte rádi The Sims a chcete si Komnatu pořádně zvelebit, jde to až do neuvěřitelných detailů, jako jsou velikosti obrazů, barvy nábytku, koberců a dalších drobností, navíc se zcela volným systémem přemisťování objektů, a to nejen uvnitř, ale i v exteriérech. Nezdráhám se říct, že by mechanismy napojené na Komnatu nejvyšší potřeby vydaly na samostatnou hru, potřebovali byste k nim ale popisovaný open-world, který zdobí celou hru a nechá vás dlouhé desítky minut jen bloumat krajinou, objevovat staré ruiny, plnit výzvy a v neposlední řadě také bojovat.
Mdloby na tebe!
Asi nelze příliš skrývat, že mě herní nabídka, rozmanitost a velikost hry nadchnula, ani tady ale nekončíme. Už výše jsem naznačil, že hra má fantastický systém kouzel, který je přehledný, velmi dobře se ovládá a s trochou vhodného investování talentů ze sebe můžete za pár hodin udělat nelítostný stroj na zabíjení. Omluvte, že to říkám takhle explicitně, ale tohle není Harry Potter, tohle je má Ariana Twelvetrees, která sice ze začátku mohla působit jako zakřiknutá holčička ne náhodou podobná Gal Gadot, ale poté, kdy si přičuchnula ke kouzlům jako Bombarda, Incindio a, nedejbože, i k něčemu ještě zakázanějšímu, aktivoval jsem mód Darth Vader a užíval si opojnou sílu explozivních kouzel a kleteb. To vše díky rychlé nabídce až čtyř setů po čtyřech kouzlech, které aktivujete příslušnými tlačítky pod pravým palcem po stisku pravého triggeru. Chvíli je potřeba si zvyknout na přehazování setů pomocí d-padu, který jinak bez shiftu v podobě R2 funguje třeba na doplňování zdraví z lektvarů, ale s trochou cviku to lze a když zachováte shodná kouzla v různých setech na stejném místě, ani se už nebudete muset na nápovědu v pravém dolním rohu dívat. Bohužel, kouzel je přes 20, takže se někdy nevyhnete úpravě setů, třeba když víc používáte neútočná kouzla na opravování rozbitých struktur nebo přemisťování předmětů, ani to ale není příliš velká otrava a ovládání funguje skvěle.
Jak je to s grafikou na konzolích?
Podobně jako řada jiných moderních her, také Hogwarts Legacy nabízí na konzolích výběr z několika režimů zobrazení. Pokud chcete co nejhezčí obraz, můžete zapnout mód kvality, při kterém dostanete vyšší rozlišení, ale pouze 30 fps. Bohužel, konkrétní informace o rozlišení nemám, pocitově mi ale přišlo, že framerate je velmi stabilní a hraní v něm nepůsobí rušivě jako v jiných titulech. Další volbou je režim kvality s ray tracingem, po dalším testování ale musím konstatovat, že problém s kolizí dynamického a „zapečeného“ světla je ještě horší než bez ray tracingu. Odlesky ale působí opravdu pěkně a statičtější scény nebo situace, v nichž už tolik nesvítí slunce do chodeb hradu, vypadají opravdu pěkně. Třetí standardní variantou je režim výkonu, ve kterém hra běží velmi plynule na hranici 60 fps, ale pochopitelnou daní za to je rozlišení pouze 1080p. Na hře jsou patrné nedostatky zejména u velmi vzdálených objektů či pohledů do krajiny, jinak ale degradace obrazu není tak vysoká a právě na tento režim jsem odehrál drtivou většinu hry.
Pokud ovšem máte televizi vybavenou portem HDMI 2.1, ještě lépe s podporou 120 Hz, můžete využít také vybalancovaný režim, který cílí na 40 fps, ovšem při zachování vyšší míry detilů nežli u čistého výkonu. A pak i mód pro 120 fps, který zůstává s rozlišením na Full HD, ale grafické detaily ještě více sráží dolů.
Podobně přesvědčivě na tom jsou pak samotné souboje proti lidem, skřetům, nemrtvým zvířatům a vůbec všemu, na koho narazíte. Kouzla mají svůj cooldown, který lze navíc ovlivnit výbavou či jinými talenty, na nepříteli můžete uzamknout zaměřovač, metat po nich předměty, proklít je, aby bojovali na vaší straně, nebo jim v efektních kombech nejdříve vyrazit hůlku či zbraň z ruky, zasáhnout je magickým kanónem, vymrštit je do vzduchu, zasypat sprškou základních útoků, a pak dokončit třeba zapálením. Samozřejmě, vzhledem k příběhu hry, vstupuje do hry také ona prastará magie, která se vám nabíjí za provedená komba a útoky a představuje speciální ultimátní kouzlo, které je mnohdy schopné zlikvidovat protivníka na stejné úrovni, jako jste vy. Podstatné ale je, že souboje jsou nesmírně zábavné, i přes spoustu efektů přehledné a dávají vám na normální obtížnost – třetí ze čtyř – dostatek prostoru na úskok nebo ochranné kouzlo. Pokud to navíc správně načasujete, a ani to není bůhvíjak těžké, můžete kletbu seslanou na vás odklonit na označeného nepřítele, případně přejít do protiútoku a nechat automaticky seslat omračovací kouzlo. Vše je velmi elegantní, a když jde od úzkých, většinou můžete během sekundy naskočit na koště a prostě uletět. Samozřejmě ne v misích, které jsou ohraničené, a když se včas nevrátíte na místo, kde se odehrávají, mise se přeruší, případně nelze na koště či gryfa nebo testrála naskočit vůbec.
Není všechno skřetí zlato, co se třpytí
Pokud bychom se měli bavit dále o obsahu, mohla by recenze začít připomínat příručku. Zmíním proto ještě plně „funkční“ Prasinky, kam můžete libovolně chodit nakupovat, případně plnit další úkoly nebo jen tak popíjet máslový ležák u Tří košťat. Na mapě je ale i celá řada menších osad, kde na vás rovněž čekají úkoly nebo jen truhlice s výbavou či peníze. Můžete se pouštět do náhodných duelantských soubojů, nebo napínat na maximum vaše schopnosti a plnit Merlinovy výzvy, sestávající z řešení logických prostorových hádanek. Abyste se ve hře neztratili, případně nemuseli překonávat opravdu velké vzdálenosti pěšky, máte buďto několikrát zmiňované koště či mounty, ale k dispozici je i systém letaxové sítě, byť nefunguje tak, jak byste očekávali. Nemusíte být u žádné pochodně – krby se tu nevedou – stačí prostě nebýt v boji či misi a na mapě vybrat příslušné místo pro rychlé cestování. I z toho kouká vcelku standardní provedení, ale není na škodu a v pozdějších fázích vám opravdu ušetří spoustu času. Vývojáři ale nebyli vždycky a za všech okolností zcela elegantní a Hogwarts Legacy má nad rámec drobných výtek i větší nedostatky.
Jak se naučit to správné kouzlo?
Ve hře se naučíte přes 20 kouzel a používat je můžete podle libosti nebo na vhodných místech. Nestojí za nimi ale žádný sofistikovaný systém učení. Pokud splníte požadavky dané konkrétním questem, čeká vás jen krátká minihra s quick-time eventem, ve které musíte opsat tvar kouzla a stisknout při tom vhodná tlačítka. V podstatě nelze neuspět, a pokud byste měli problémy, systém přístupnosti řeší tuhle záležitost i pro lidi, kteří například mají nějaký hendikep.
Jsou to neduhy spojené s fungováním her s otevřeným světem. Když jste na místě, kde má někdo být a není, protože je jiná denní doba, máte možnost na místě počkat. To však znamená, že si postava lehne na zem a po změně denní doby vstává už u nohou člověka, který na vás čeká. Vaše sbírání ze země provází poznámky typu: „Aha, tak už jsi tady,“ což nepůsobí dobře zejména v kabinetech profesorů… S přihlédnutím k tomu, kolik hra nabízí druhů oblečení, od klobouků a rukavic, přes brýle a šály, až po šaty a hábity, stává se také velmi často, že jednotlivé vrstvy bývají ve vzájemné kolizi. Největší problém je s hábity, které jsou velmi divoké a někdy se dokonce jako zástěra přetočí dopředu. Jsou to jen glitche, podtrhují ale fakt, že vytvořit velký funkční open-world dá opravdu hodně práce. Asi nejmarkantnější je ale v negativním slova smyslu podání velkého otevřeného světa vidět na grafickém zpracováním. Rozhodně nechci tvrdit, že hra vypadá ošklivě nebo nerespektovat, že v jednu chvíli musí běžet řada velmi náročných systémů, ale některé moment opravdu nepůsobí hezky.
Ne úplně přesvědčivě pak na mě působily cutscény, které sice prokazují zájem zpracovat příběh filmově, ale chybí jim lehkost a nápaditost, čímž se opět odkazuji na rutinní přístup vývojářů.
Jsou to obecně vlasy, obličeje nebo trochu vzdálenější objekty a textury, které doskakují, jsou zubaté a stojí v příliš velkém kontrastu s předměty v popředí. Je to také světlo, které je v globálu dynamické, ale tluče se s pevným světlem v interiérech, takže klidně i jeden dialog může být v rámci střihů kamer nasvícen úplně odlišně. Ne úplně přesvědčivě pak na mě působily cutscény, které sice prokazují zájem zpracovat příběh filmově, ale chybí jim lehkost a nápaditost, čímž se opět odkazuji na rutinní přístup vývojářů se snahou hlavně nic nepokazit. To ale není v zásadě nic špatného a třeba v porovnání s nedávnou hrou Forspoken – kde se mimochodem také kouzlí a hrdinka pobíhá po otevřeném světě – může Hogwarts Legacy udělovat lekce z designu. Je toho určitě ještě hodně, co jsem nezmínil a nepochybně dojde na dotazy během streamu, závěrem ale potvrzuji, že i přes mírné obavy, zda vývojáři z Avalanche Software takovýhle úkol zvládnou, dopadlo všechno velmi dobře. Troufám si rovněž říct, že i hráči, kteří nijak neblázní z Harryho Pottera budou nadšení z fungování Hogwarts Legacy i herní nabídky, která vydá na desítky a desítky hodin. Příběh nicméně dokončíte po nějakých 40 hodinách, pokud nebudete vysloveně spěchat, a i to zůstává v přijatelných mezích moderních RPG.
Fantastický soubojový systém, resp. samotné kouzlení
Do detailu zpracovaný hrad, včetně vedlejších úkolů, které vás jím dokonale protáhnou
Hlavní dějová linka vhodně zapadá do celého loru, a i když má slabší části, je dostatečně autentická
Větší vedlejší mise by vydaly na vlastní rozšíření a děje se v nich téměř pokaždé něco jiného
Také Komnata nejvyšší potřeby je hrou ve hře
Střídání ročních období navozující pocit, že se vše odehrává v průběhu jednoho školního roku
Příjemné dialogy, jejich délka a tempo
Hra se možná až na sílu snaží vlichotit do přízně fanoušků Harryho Pottera
Některá společenská témata působí podobně křečovitě, byť jsou v našem světě zcela legitimní a důležitá
Technické zpracování hry pokulhává za obsahem, což je sice pochopitelné, ale znám i hezčí open-worldy
Po stránce designu není vždy všechno úplně elegantní, nejde ale o velké prohřešky
Pokud bychom měli klást na Hogwarts Legacy nároky ultimativní hry ze světa Harryho Pottera, zvládá to i bez brýlatého kouzelníka s jizvou na čele. Ačkoliv mohly panovat obavy, zda Avalanche Software zvládne takhle velký úkol, zcela je rozpouští neuvěřitelná míra obsahu - hlavního i vedlejšího, do detailu propracovaný herní svět a mnoho mechanismů a prvků, díky kterým se budete rádi vracet. Nad vším pak stojí systém kouzlení, který je pohodlný, intuitivní a nesmírně zábavný, což je další obrovské plus. Ano, Hogwarts Legacy nevypadá jako ta nejkrásnější hra, má několik designérských nedodělků a některé věci působí velmi rušivým dojmem, ale tyhle výtky určitě nesráží hru níže a můžeme ji směle předložit jako prvního výrazného adepta na ta nejvyšší ocenění za rok 2023.
Tak, tahle recenze uplne vystihuje moje pocity se hry, a to mame s dcerkou zatim 10hodin…
Hrajem na PC, 4K, FSR2 balanced, a to mame starši železo, musím pochválit moooc pěknou grafiku, Unreal 5 to není..NO A CO …
Skutečne propracovaný, obrovský svět, který HODNE leze pod kúži…
Ješte funkčí Fanfrpál, a klidne bych dal 10 .
Ti co to NEHRÁLI a hejtí…vono ano, dneska se da udělat obraz o hře s gameplayú, ale, neni to vono, a nikdy nebude !
Až hru zapneš a pomaly se namotáváš na svět, který prožíváš, pak zjistíš, jaka ta hra je… ne von, ne vona, a ji zabili, a von to udelal, ale TY !
TY to musíž zažít a ty to musíš udelat !
A tady je jinak videt, jak se papouškuje. Nekto napiše -generický svět, generický questy- a pak vostatni taky a AC, a Skyrim a FarCry, ptž všechny otevřene světy jsou přece generické neee, tak to hodíme do jednoho pytle … NE NE NE a NE
Ja sem četl HP kolem roku 2000, co už nebylo nic nové, pár nocí sem nespal, a taky to už se mne vyvanulo, ale jestli někto nezná tenhle svět, má výbornou šanci teď ho poznat…
Neee, přesvědčit se musíš sám, vono kvalita GP zaleží na streamerovi. Jestli se při tom baví von, budeš se i ty…
Jenomže, čteš tady recenze, aby si jim věřil, neee, tak jim věř 😀 Stejně se nakonec přesvědčíš na vlastní kúži…
Jinak nerozumim působí genericky…nepůsobí…ale to přece Princ už psal několkrát, nemá cenu mlátit prázdnou slámu…
Já koukám, jak hraje moje dcera už 35 hodin…a pořád sou ty questy, dialogy, místa krásný a pořád jiný, a už lítá na košteti a to je teprve žrádlo…snad generický sou jedině ty keci hejterů kolem HP…:-D
Asi jsi mě nepochopil. Já jsem vděčný za Zdeňkovu reakci níže. Není to tak, že bych sledoval dlouhé GP a dělal si z toho názor… Ale z toho mála co jsem viděl, tak jsem v tom viděl AC… Což bývala moje oblíbená série (Třeba jsem miloval věže)… Ale jak se ty tituly neustále zvětšovaly a zvětšovaly, tak vlastně přesytil jsem se už u Origins… A bohužel z toho co jsem HL viděl, tak jsem dostal stejný pocit (Vybíjení skřetích táborů, sbírání různých předmětů apod)… Proto mě vlastně překvapují ty vysoké známky a mile mě překvapuje, že jednotlivé mise jsou nápadité…
Ta hra je naprosto bobombova naprosté krásně udělaný svět Harryho celkem mě i překvapilo že npc postavy si žijou svím životem že to nevypadá prazdně hrad je skvostný příběh je zatím fajn hra běží celkem dobře na ps5 minimum bugu což je fajn ta míra detailů je luxusní souboje jsou taky na dobré úrovni je škoda že není čeština titulky ale to nějak extra nevadí.
Některým lidem se ta hra opravdu líbit nemusí každej podle své libosti.
Podle mého se ale tady o té hře bude mluvit ještě dlouho a myslím si že nás určitě ještě čeká nějaký dlcčka.
A kdyby v budoucnu oznámili další projekt na tenhle svět určitě bych se nezlobil.
Tohle studio to zvládlo a toho sem se bál
🙂
A v čem je ta úžasnost..? Z GP, videorecenzí to na mě působí opravdu genericky… Řekněme jako AC ze světa HP… Tady máš otazníček vymlať skřetí tábor atd. atd. Včem je to lepší poslední díly AC ? Fakt by mě zajímalo, co mi uniká, proč to na mě působí tak průměrně až negativně…
Má to fantastický soubojový systém, hra není tak roztažená do šířky, třeba vedlejší questy nejsou vůbec nudné, naopak přichází s unikátními momenty, které se neopakují, komnata nejvyšší potřeby skrývá solidní hloubku i pro nefanoušky HP, detailně zpracovaní prostředí, věrný fan servis, super létání… S AC to sdílí fakt, že se jedná o hru v otevřeném světě, kde jsou společné prvky jako zmiňované tábory, ale zatímco třeba ve Valhalle jsem už při desátém útoku na nějaké opatství, sestávající ze stále stejných identicky se opakujících momentů skřípal zubama, tady díky tomu kouzlení a rychlosti, se kterou můžeš něco vyčistit, nepřicházel podobný stav vůbec.
Tím neříkám, že to není bez chyby, třeba mě zaskočilo při streamování, jak se může zdát ten úvod pomalý, i když mi to doma při prvním hraní přišlo úplně v pohodě, tahle hra mě prostě ani trochu nenudila a nepřišla mi díky všem těm různým a neopakujícícm se momentům generická.
Ok, po shlédnutí spousty gameplays tohle opravdu není 9/10 hra. Není to Forspoken, ale je to teda šeď, nuda, svět nedává smysl (jste ve škole, ale nemusíte chodit na hodiny, wtf?), v páťáku neumíte žádný kouzlo, sbíráte balónky na koštěti (wtf #2), nudnej unylej příběh…
Tohle vypadá s hodnocením jako Callisto Protocol na jednom konkurenčním webu. Mimo.
Pokud je něco, co jsem v téhle hře nezažil, pak je tebou zmiňovaná nuda, zajímavý 🙂 Jinak, student není „páťák“, ale nastupuje do pátého ročníku, tedy nemá za sebou čtyři roky studia. Na hodiny chodit „nemusíš“, protože to není simulátor chození do školy, ostatně i v knize/filmech o HP jsi ve skutečnosti těch hodin viděl jen minimum a všechno ostatní bylo to „dobordružství“. Čili i tady to suplujou ty cutscény a domácí úkoly pro učitele. Balónky na koštěti jsou jen blbina, nesbíráš je, ale praskáš, dělat to vůbec nemusíš, koště používáš především k přesunu. A příběh? Jo, jasně, není to nic světobornýho, ale obě ty linky, plus příběhy ostatních studentů v těch hlavních částech vedlejších úkolů jsou prostě na úrovni toho, co od takovýhle hry čekáš.
Naopak, myslím, že fakt překypuje dobrým obsahem, questy jsou pestrý, prostředí tak akorát velký, spoustu možností jak vylepšovat postavu, tunit Komnatu, zvířata, výzvy, souboje (!)… Právě ta míra detailů a činností to v mých očích obhajuje, ale je to jen recenze, názor, argumenty 🙂
Naopak, to není vůbec zajímavý. Každý má tu lajnu jinde, to je (asi) v pořádku. Nicméně jak z vašeho, tak z gameplayů jinde bylo evidentní, že tahle hra má strašnou spoustu nedostatků, které u jiných her nepřehlížíte, ale tady (asi proto že to je HP, nevim, každopádně wtf) vám nevadí.
Ta hra nepřináší NIC, ale absolutně NIC novýho, nevyniká v ničem. V příběhu, v hratelnosti, ve world buildingu, v grafice, v aktivitách, v ničem. A přesto dostane 9/10, což vzhledem k tomu, jak drakonicky a někdy až skutečně vtipně se stavíte k hodnocení a např. hodnocení 6/10 berete opravdu tak, že to je, tzn. nadprůměr, tak 9/10 je v podstatě must buy must play hra. A to, sáhněte si do svědomí, tohle není. Jak píšu, rozhodně to není žádný Forspoken, ale ruku na srdce – opravdu je tohle 9/10 hra? Ani v recenzi mi to nepřijde nijak zvlášť dobře vyargumentovaný, a ve vašem gameplayi jste se věnovali spíš nedostatkům a vtipným věcem, než tomu, co je na tý hře dobrý. A pokud bych měl skutečně brát váš gameplay jako prezentaci hry, tak sorry, ale neviděl jsem tam nic zábavnýho. Curling s koulema – super
Já si myslím že hodnocení souhlasí a za mě má Vortex nejlepší české recenze včetně hodnocení, které odpovídá skutečnosti ale hodnotit hru jen z gameplay videií a to jen třeba ze začátku hry to je trošku úlet a tohle neuznávám. To by pak mohl každý říct když kouká na nějaký gameplay třeba ze souls her že jsou strašně jednoduché. Už dlouho nejsem zarytý fanoušek Harryho Pottera nicméně četl jsem všechny knihy v době vydání a viděl i filmy a musím říct že pro fanoušky je tahle hra dar z nebes. Hra má tunu obsahu, je zábavná a dobře se hraje. Grafika není na špičkové úrovni ale je dostačující na to aby neurazila a pěkně se na ní dívalo. Jako negativum vidím možná trosku ten slabší příběh ale jinak za mě super. Hru jsem předobjednal jen kvůli ženě která fanouškem je a paradoxně ji ještě nehrála zatímco já tam už nechal přes 3 hodiny 🤣
Nedává mi smysl hádat se tu s recenzentem, který hru dohrál, na základě dojmů z GP… Mě taky nezaujala, ale přesvědčovat o tom člověka, který hru hrál a bavilo ho, nebudu…
Opravdu chceš dělat finální verdikt na hru podle streamu? To většinou dělají jen malé děti a blbečci… Ze streamu opravdu nepoznáš jak ta hra na tebe bude působit když jí budeš hrát sám. Ano můžeš si udělat nějakou hrubou představu ale opravdu ne finální názor. 🙂 Jinak se podívej na metacritic jak si hra vede na třech hlavních platformách. Průměr hodnocení máme 89, 86, 83 takže tady ta recenze určitě přešlap nebude. A tebou zmíněná recenze Callista byla vskutku mimo ale zmíněné medium už tu recenzi opravilo a snížili hodnocení. 🙂
@djmn Nikde nevidím, že bych psal nějaký finální verdikt. Podsouváš mi něco, co jsem nenapsal. To dělají jen děti a blbečci. 🙂 Víc na tebe nemá smysl reagovat, když neumíš pořádně číst.
Skutečne, videl sem opravdu hodně gameplays, hele boys…ale skutečne, bych se na zaklade TOHO neodvážil něco hejtit v komentech, mne to tak připadá, že chceš přesvědčit sám sebe…nj Maxi animal 😀
A jé, Alhazred se probudil. Nikoho nepřesvědčuju, jen se podivuju nad vysokou známkou něčemu, co působí z gameplays tak, jak působí. Velice průměrně, ničím nevynikající. Jakože – fakt ničím 🙂
Ale v pohodě, tak jsi mi napsal, dušička má pokoj, a teď zase zpátky hejtit na Games 😀
No jooo klasika 🙂 Když dojdou argumenty tak se musí začít slovíčkařit. 🙂 To se opravdu nemá smysl dál bavit. Žij si dál ve svém snu a místo hraní koukej na streamy. 🙂
To je těžko se tady dohadovat s někým, kdo podobné hry a zasazení rád nemá a jak tu mnozí píšou, sami hru nevidět a posuzovat z GP. Osobně, když vidím GP a pak si tu hru pustím na high end OLED TV 210cm, tak to je jako ale mega rozdíl. GP jsou jen na to se podívat, o co jde a zda mně to zaujme. Třeba z nakoukaného GP mně vůbec nezajímá si zahrát Dead Island 2, můj brácha zas je na DI2 natěšený. Pro fandy Fantastických zvířat a HP je tohle povinnost stejně jako Jedi Survivor pro SW fandy. Ostatní, co to tady hejtí, je zbytečné brát v potaz. Zahrejte si, co vás baví a nás fanoušky nechte hrát, co baví nás, je to jednoduché. Je to 9/10 pro fandu HP a to jsem ji ještě nehrál. AC hry miluju, v jednotvárné Valhalle a Odyssey a Origins jsem strávil stovky hodin, ale AC je fakt jednotvárnost furt dokola až trapné, tohle je konečně krok jinde v open worldu.
„jste ve škole, ale nemusíte chodit na hodiny“ Studoval jsi nekdy nejakou vysku, idealne univerzitu v USA? Asi ne, vid. Ja chodil na dve, na hodiny jsem nemusel az na naproste vyjimky chodit na zadne. Nicmene srovnavat realitu naseho skolstvi s kouzelnickou hrou a jejimi pravidly, to je hodne mimo. Stejne jako hodnotit hru podle „spousty“ videi, na ktere jsi koukal, aniz bys realne tu hru hral.
To, že jsi tam chodil neznamená, že ses něco naučil. 😉
„Stejne jako hodnotit hru podle „spousty“ videi, na ktere jsi koukal, aniz bys realne tu hru hral.“ Myslíš, jako to spousta lidí udělalo třeba s Callisto Protocol nebo Forspoken? 😉
Ale ty jsi resil to chozeni, ne kolik se toho kde naucis, v cemz si myslim ze mas opet ponekud naivni predstavy. Tudiz nevim, proc zde najednou argumentujes zcela nove necim uplne jinym.
Neresim, co udelalo spousta lidi s jinymi hrami, reagoval jsem konkretne na tebe a na to, co jsi napsal.
Bradavice nejsou Vejška, je to taková ta klasická střední… Já bych do toho nerýpal, ale nedává my to smysl v kontextu příběhů, které se odehrávají v knihách… Harry chodí normálně do školy a po škole ve smyslu odpoledne, večer pak řeší záhady, toulá se po chodbách apod…
Zatímco oni to uchopili jako klasickou OW hru, kde jim ta škola dělá jen kulisu…
Na mě to z GP působí strašně genericky, že by to klidně mohlo být přeskinováno do Pána prstenů nebo jiného Fantasy RPG…
Super recenze jen jsem se chtěla jak moc jsou propracované ty úkoly které měli být navázané na konkrétní koleje? Snad víš co myslím. 😊😊 A co létání gyroskopem zkoušel si to? Pokud jste tedy měli na recenzování PS5 verzi?
No, jsou tam linky se čtyřmi studenty ze čtyř kolejí, takže to tam zastoupené je komplet. Létání s gyroskopem, jsem, pravda, zapomněl vyzkoušet… mrkneme na to třeba ve streamu 🙂
Jak moc základní? Mluvení je tam opravdu hodně, spoustu „kouzelnických“ slovíček a mohlo by to být poměrně nepřehledné, je mi líto. To, že to nemá češtinu, sice není automaticky „mínus do recenze“, ale je to samozřejmě obrovská škoda 🙁
Cituju: „Troufám si rovněž říct, že i hráči, kteří nijak neblázní z Harryho Pottera budou nadšení z fungování Hogwarts Legacy i herní nabídky, která vydá na desítky a desítky hodin.“ 🙂 Ano, myslím, že jo
Ratchet je něco jiného. První byly hry a to kvalitní, pak k tomu někdo dodatečně dotočil film, aby podojil značku.
To je jako si pustit film DOOM a pak být překvapen, že hry jsou daleko lepší.
V recenzi mi trošku chybí víc rozepsané grafické režimy na PS5 a vaše zkušenost s nimi a na jaký jste to odehráli. Samozřejmě že nejste digital foundry ale aspoň pár vět by neuškodilo. Údajně měla hra mít VRR režimy což je ve finále velký rozdíl hrát v režimu kvality a zároveň nemuset koukat na 30fps. Dále nějaké info o tom jak je velká podpora dualsense. V jaké míře hra dokáže využít jeho přednosti či ne. Zrovna když recenzujete PS5 verzi tak bych tam tady ty věci jako majitel PS5 čekal. 🙂
Já k nim neměl víc, než kolik uvádím v tom boxu. Neznám cílové rozlišení, framerate mi přišel v tom režimu kvality ucházející, lepší než třeba u toho Forspoken, které jsem hodnotil předtím.
Co se týče DualSensu, to je dobrá poznámka. Je to fajn, trigger na sesílání kouzla klade odpor, cítíš kroky hrdiny na haptice a samozřejmě je v permanenci reprák, pokud ho nevypneš. Ale nemyslím, že to nějak vybočuje z lepšího standardu, odezva je zkrátka tradiční. Hrál jsem to navíc na DualSense Edge a tam jsem – stejně jako u Forspoken – zkracoval trajektorii triggerů, protože metat kouzla je dost únavný pro ukazovák 🙂
no jo box… já zhruba pročetl celou recenzi ale ty boxy jsem trochu vynechal… :))) No v režimu kvality s VRR by mělo být minimálně 40fps podobně jako třeba u Forbidden West tak právě tenhle režim mě zajímal nejvíc. Zda je to pocitově podobné nebo zda je to třeba jako mód kvality VRR u spidermana kde je to spíš 50fps. 🙂
Ja řeším jedině balance režim s VRR, který je skoro identický jako režim kvality a 40-50 fps takže za mě spokojenost. 🙂 V perfomance režimu není horší jen rozlišení ale i ostatní detaily takže nebrat. RT režim ani nezmiňuji jelikož RT se tady ve hře moc nepovedlo a nepřináší žádné zásadní zlepšení.
//Ravuxi, ačkoliv si vážíme tvé pochvaly a jsme rádi, že chodíš na náš web a sleduješ naše videa, nezacházejme, prosím, k osobním útokům na naše kolegy z jiných herních magazínů. Kritice se nijak nebráníme, a to přirozeně ani vůči nám samotným, ale musí být podaná slušně a věcně. Díky za pochopení (Zdeněk)
Hrajem na PC, 4K, FSR2 balanced, a to mame starši železo, musím pochválit moooc pěknou grafiku, Unreal 5 to není..NO A CO …
Skutečne propracovaný, obrovský svět, který HODNE leze pod kúži…
Ješte funkčí Fanfrpál, a klidne bych dal 10 .
Ti co to NEHRÁLI a hejtí…vono ano, dneska se da udělat obraz o hře s gameplayú, ale, neni to vono, a nikdy nebude !
Až hru zapneš a pomaly se namotáváš na svět, který prožíváš, pak zjistíš, jaka ta hra je… ne von, ne vona, a ji zabili, a von to udelal, ale TY !
TY to musíž zažít a ty to musíš udelat !
A tady je jinak videt, jak se papouškuje. Nekto napiše -generický svět, generický questy- a pak vostatni taky a AC, a Skyrim a FarCry, ptž všechny otevřene světy jsou přece generické neee, tak to hodíme do jednoho pytle … NE NE NE a NE
Ja sem četl HP kolem roku 2000, co už nebylo nic nové, pár nocí sem nespal, a taky to už se mne vyvanulo, ale jestli někto nezná tenhle svět, má výbornou šanci teď ho poznat…
Jenomže, čteš tady recenze, aby si jim věřil, neee, tak jim věř 😀 Stejně se nakonec přesvědčíš na vlastní kúži…
Jinak nerozumim působí genericky…nepůsobí…ale to přece Princ už psal několkrát, nemá cenu mlátit prázdnou slámu…
Já koukám, jak hraje moje dcera už 35 hodin…a pořád sou ty questy, dialogy, místa krásný a pořád jiný, a už lítá na košteti a to je teprve žrádlo…snad generický sou jedině ty keci hejterů kolem HP…:-D
Některým lidem se ta hra opravdu líbit nemusí každej podle své libosti.
Podle mého se ale tady o té hře bude mluvit ještě dlouho a myslím si že nás určitě ještě čeká nějaký dlcčka.
A kdyby v budoucnu oznámili další projekt na tenhle svět určitě bych se nezlobil.
Tohle studio to zvládlo a toho sem se bál
🙂
Tím neříkám, že to není bez chyby, třeba mě zaskočilo při streamování, jak se může zdát ten úvod pomalý, i když mi to doma při prvním hraní přišlo úplně v pohodě, tahle hra mě prostě ani trochu nenudila a nepřišla mi díky všem těm různým a neopakujícícm se momentům generická.
Tohle vypadá s hodnocením jako Callisto Protocol na jednom konkurenčním webu. Mimo.
Naopak, myslím, že fakt překypuje dobrým obsahem, questy jsou pestrý, prostředí tak akorát velký, spoustu možností jak vylepšovat postavu, tunit Komnatu, zvířata, výzvy, souboje (!)… Právě ta míra detailů a činností to v mých očích obhajuje, ale je to jen recenze, názor, argumenty 🙂
Ta hra nepřináší NIC, ale absolutně NIC novýho, nevyniká v ničem. V příběhu, v hratelnosti, ve world buildingu, v grafice, v aktivitách, v ničem. A přesto dostane 9/10, což vzhledem k tomu, jak drakonicky a někdy až skutečně vtipně se stavíte k hodnocení a např. hodnocení 6/10 berete opravdu tak, že to je, tzn. nadprůměr, tak 9/10 je v podstatě must buy must play hra. A to, sáhněte si do svědomí, tohle není. Jak píšu, rozhodně to není žádný Forspoken, ale ruku na srdce – opravdu je tohle 9/10 hra? Ani v recenzi mi to nepřijde nijak zvlášť dobře vyargumentovaný, a ve vašem gameplayi jste se věnovali spíš nedostatkům a vtipným věcem, než tomu, co je na tý hře dobrý. A pokud bych měl skutečně brát váš gameplay jako prezentaci hry, tak sorry, ale neviděl jsem tam nic zábavnýho. Curling s koulema – super
Ale v pohodě, tak jsi mi napsal, dušička má pokoj, a teď zase zpátky hejtit na Games 😀
Máš bebíčko, že tomu dali 9/10? Opravdu ti to tak pokazilo den? 🙂
„Stejne jako hodnotit hru podle „spousty“ videi, na ktere jsi koukal, aniz bys realne tu hru hral.“ Myslíš, jako to spousta lidí udělalo třeba s Callisto Protocol nebo Forspoken? 😉
Neresim, co udelalo spousta lidi s jinymi hrami, reagoval jsem konkretne na tebe a na to, co jsi napsal.
Zatímco oni to uchopili jako klasickou OW hru, kde jim ta škola dělá jen kulisu…
Na mě to z GP působí strašně genericky, že by to klidně mohlo být přeskinováno do Pána prstenů nebo jiného Fantasy RPG…
To je jako si pustit film DOOM a pak být překvapen, že hry jsou daleko lepší.
Co se týče DualSensu, to je dobrá poznámka. Je to fajn, trigger na sesílání kouzla klade odpor, cítíš kroky hrdiny na haptice a samozřejmě je v permanenci reprák, pokud ho nevypneš. Ale nemyslím, že to nějak vybočuje z lepšího standardu, odezva je zkrátka tradiční. Hrál jsem to navíc na DualSense Edge a tam jsem – stejně jako u Forspoken – zkracoval trajektorii triggerů, protože metat kouzla je dost únavný pro ukazovák 🙂
Naopak kvality režim je “ pouze“ 1800p
🤦♂️🤦♂️🤦♂️
//Ravuxi, ačkoliv si vážíme tvé pochvaly a jsme rádi, že chodíš na náš web a sleduješ naše videa, nezacházejme, prosím, k osobním útokům na naše kolegy z jiných herních magazínů. Kritice se nijak nebráníme, a to přirozeně ani vůči nám samotným, ale musí být podaná slušně a věcně. Díky za pochopení (Zdeněk)
Jsem nadšený, že to dopadlo dobře!