Už zítra vypukne jedna z nejočekávanějších oslav letošního videoherního roku. Vývojáři z Playground Games otevřou bránu do Mexika a vpustí na tamější silnice i prašné cesty první hráče. Forza Horizon 5 konečně přijíždí a po několika dnech zuřivého testování na Xboxu Series X i počítači mohu směle prohlásit, že fanoušci rozhodně nebudou zklamaní. Po vzoru předchozích dílů se autoři rozhodli neriskovat, neměnit nic, co fungovalo ve čtvrtém, ale klidně i třetím nebo druhém díle a servírují krásnou, obsahově velmi bohatou závodní arkádu, na kterou můžeme klást ty nejvyšší nároky. Přesto jsem se s každým dalším závodem dokázal méně a méně bránit pocitu, že Forzu Horizon 5 lze rovněž vnímat jen jako velký datadisk, kterému bez ohledu na masivní nálož obsahu může jednoduše dojít dech. Záležet tedy bude na tom, v jakém kontextu novinku od Playground Games očekáváte, a zda se spokojíte s tím, že až na čestné výjimky nepřináší do konceptu vůbec nic nového.
Repete, prosím!
Nenechte se mými slovy z úvodu příliš vykolejit. Forza Horizon 5 je dalším plně funkčním zářezem na pažbě zmiňovaného studia a nabídne přesně to, co fanoušci od série očekávají. Závodní festival se z Velké Británie přestěhoval do Mexika a rozprostírá se na ploše několika biomů, slibujících nejen odlišné prostředí a kulisy, ale především podmínky pro závodění. Pokud vývojářům z Playground Games něco skutečně jde, je to zpracování krajiny, což mohou s povděkem kvitovat i ti, kdo se užuž těší na další Fable. Mexiko je v podání Forzy Horizon 5 detailně zpracované a nešetří ohromujícím množstvím nejrůznějších objektů, jako jsou kaktusy, skalní útvary, palmy, domky s rozvěšeným prádlem, skleníky, plůtky, políčka nebo stodoly plné aut. Množství kulis, které se nachází kolem silnic a cest, je místy doslova ohromující a bohatostí ještě o kousek převyšuje Velkou Británii ze čtvrtého dílu. Mexiko ale může doplatit na to, že se ve větší míře nemusí trefit do vkusu každému a nutno ještě přidat, že jednotlivé části mapy se od sebe nakonec neliší tolik, jak vývojáři naznačovali. Ačkoliv jsem daleko od tvrzení, že by krajina byla jednotvárná, protože pokaždé můžete vyjet na sopku nebo zabloudit do džungle, po několika hodinách hraní jsem pochopil, že mě zřejmě v žádném z koutů mapy nečeká velké překvapení.
Zdroj: Microsoft
Nakolik to změní systém měnících se ročních období, na které jsou navázané bezplatné variace na battle passy s řadou výzev i odměn, bude předmětem dalšího zkoumání nás všech. Během recenzování totiž bylo k dispozici pouze léto, kdy je přístupná celá mapa a všechny typy závodů, ve kterých často prší. Tak, jak je celý mechanismus navržen, rozhodně podněcuje motivaci vracet se ke hře a ve vymezeném čase plnit zadané úkoly, za které většinou obdržíte odměnu v podobě unikátního vozidla. Nejde sice o hlavní herní režim, ale s přihlédnutím k tomu, že jsou seznamy úkolů a ony odměny zprostředkovávány zdarma, vyvolávaly ve mně něco, co kampaň ani tentokrát nabídnout nemůže. Tedy přesvědčení, že se musíte opravdu snažit, abyste něčeho dosáhli, protože zbylé části Forzy Horizon 5 jsou naopak koncipované tak, aby přísun odměn pokud možno nikdy nepřestal. Tím se dostávám k tomu, co mi vadilo už na předchozím díle – ačkoliv hra na papíře ohromuje více než 500 vozidly, stovkami kilometrů potenciálních závodních tratí a nekonečnou zásobou nejrůznějších disciplín i klání, nedokázala ve mně vzbudit pocit, abych si kterékoliv z těchto vyjmenovaných věcí vážil a toužil po jejich plném zpřístupnění.
Všechno a hned
Kampaň Forzy Horizon 5 začne téměř identicky jako probíhal úvod předchozího dílu. Po polointeraktivní animaci, kdy se na krátko ujmete několika vozidel, se před vámi zhmotní základna festivalu, odkud budete vyrážet k jednotlivým závodům. Stačí ale vysloveně jen několik minut a mapa se začne plnit ikonkami klání, která jste ještě neodjeli, až jich bude za hodinku dvě doslova nepočítaně. Do toho vám do klína neustále padají zkušenosti za cokoliv, co ve hře uděláte, na pravidelné bázi můžete roztáčet kolo štěstí, odkud na vás prší odměny, aniž byste to vysloveně potřebovali, a co je ještě zarážející, ta nejlepší, nejrychlejší a nejuniverzálnější vozidla dostanete v podstatě hned na začátku. Nová Forza Horizon vás rovněž nebude příliš penalizovat, až se vám přestane dařit vítězit v závodech, takže se hraní bude i nadále přerušovat pokaždé, když v separátním koši zkušeností nasbíráte dostatek pro rozšíření festivalu o další stan na jiném místě mapy. To je v podstatě jediný ukazatel postupu hrou, znázorněný odemykáním jednotlivých typů závodů a levelování hlavního festivalového centra či vedlejších buněk. Hotovo můžete mít za deset dvanáct hodin, podle toho, jak se zaměříte na plnění specifických výzev, tím ale hraní rozhodně neskončí.
Pokud jste naladěni na zdánlivě nekonečný arkádový sandbox, pak asi nemůžete sáhnout po lepším titulu. Závody jsou rozděleny do tradičních kategorií, jako silniční, offroadové, drifty, dragy, baja závody a spousty dalších, z nichž si zkrátka vyberete, co je vám po chuti a nemusíte až do rána dělat nic jiného. Jak už jsem ale předeslal na začátku, jednotlivá střetnutí s umělou inteligencí či živými hráči se začnou po relativně krátkém čase nepříjemně opakovat, bez ohledu na jejich odlišné zasazení na mapě. Startujete pokaždé ze středu pole, pokaždé vám na začátku všichni trochu poodjedou, pokaždé je budete dohánět díky jiné jízdní stopě a odlišnému brzdění do zatáček a pokaždé budete kroutit hlavou nad tím, když vás někdo dojede a předjede na rovince, při níž vozy stejné kategorie dosáhly maximální rychlost už dávno. V takových okamžicích samozřejmě nastupuje ladění obtížnosti, které je dostatečně rozvrstvené mezi sílu umělé inteligence i jednotlivé pomocníky, ani po několika testech jsem ale nedokázal z nové Forzy Horizon odstranit nepříjemné gumové lano a pocit ze závodů zůstal stejný. Co mi ale vadilo snad ještě víc, je nedostatečná signalizace, jaká zatáčka vás zrovna čeká, nemáte-li zapnutou vodící linku, což měl svého času například skvěle zvládnutý Driveclub. Ve Forze ale jednoduše tápete a v kombinaci s mírným podváděním umělé inteligence se zejména z dlouhých závodů v příběhových předělech stává festival přetáčení a opakovaných pokusů.
Auta jako vášeň
Je tu ale ještě jeden element, který není radno přehlížet a který současně výrazným způsobem vstupuje do celkového zážitku. Je jím pochopitelně tunning jednotlivých aut i systém perků, který je uplatněn u každého dostupného modelu zvlášť. Perky se odemykají pomocí bodů zkušeností vaší postavy a každé jedno políčko na šachovnici s sebou přinese výhodu ovlivňující sklízení dalších zkušeností. Můžete si tak vytvořit vozidlo, které bude plnit funkci efektivního sklízeče a urychlit tak levelování i sbírání peněz nezbytných pro koupi specifických vozidel. Mnohem lepší je ale právě tuning, který rozšiřuje možnosti čtvrtého dílu a dovolí vám téměř jakékoliv auto specializovat na konkrétní povrchy i typy závodů. Vše je dáno lepším výběrem specifických převodovek, diferenciálů nebo pneumatik, které dramaticky ovlivňují jízdní vlastnosti a zaměření daného vozidla. Není proto ničím výjimečným, když si například ze Subaru Impreza uděláte silniční speciál, abyste ho jen rychlým skokem do garáže zase upravili pro rallye. Vše je jasně čitelné, dostatečně vysvětlené a velmi rychlé, takže můžete experimentovat do zbláznění.
Technické okénko
Hru jsme testovali primárně na Xboxu Series X, kde hra běží svižně bez jakýchkoliv problémů. Výhodou je SSD, které zrychluje všechny loadingy, které byly kritizovány u čtvrtého dílu. Bohužel, sílu ray tracingu může využít konzole jen ve fotorežimu a při prohlížení vozidel, což může být mírné zklamání, uvážíme-li, že je Forza Horizon výkladní skříní Microsoftu. K dispozici jsou nicméně dva režimy, upřednostňující výkon, resp. kvalitu. Režim výkonu běží s omezeným grafickým presetem ve 4K a 60 fps, režim kvality pak s grafikou na maximum ve 4K a 30 fps. Co se týče počítače, na sestavě s procesorem Intel Core i7 6700K, 64 GB RAM a grafickou kartou GTX 1080p dosahovala hra v rozlišení 1080p a vysokým grafickým nastavením frekvence snímků v rozmezí od 45 do 60 fps s tím, že dropy nebyly tak výrazné. Největší brzdou ale na PC může být instalace na pevný disk, doporučujeme tudíž instalovat na SSD, pokud je to možné. Vyhradit si nicméně budete muset na konzoli i počítači závratných 103 GB.
Anebo jednoduše využijete toho, že se vám penízky do kasičky jen sypou a budete si vybírat konkrétní vozidla z široké nabídky podle libosti. Vývojáři rovněž chtěli podtrhnout i sběratelský element, takže mimo katalog ještě nabízí pohled do alba, kde na vás – hádáte správně – čekají další odměny, podaří-li se vám zkompletovat například všechny zastoupené vozy konkrétní značky. Ať už ale budete jezdit v čemkoliv, těšte se na odlišné jízdní vlastnosti, opravdu výrazné rozdíly mezi pohonem na přední či zadní nápravu a fantastické ozvučení, které posouvá zážitek z předchozího dílu mnohem výš. Zvuky se navíc skvěle šíří prostředím, opravdu velmi věrně reagují na okolí a výrazně odlišně zní i v souvislosti se zvolenou kamerou. Když nic, tak právě audiovizuální zpracování stovek dostupných vozidel je obrovským lákadlem Forzy Horizon 5 a nemám k nim sebemenší výtku. Každé jedno auto je i bez zásahů v lakovně či prodejně součástek nádherné a lze si s ním skvěle užít i během volného ježdění krajinou.
Rozhodně nekončíme
Ani tohle ale není vše, co Forza Horizon 5 nabízí, jak už zřejmě po zkušenostech se čtvrtým dílem očekáváte. Nad obsahem pro jednoho hráče stojí online vrstva, zahrnující instantní závody s kýmkoliv, kdo vás vyzve, stejně jako týmové bitvy jednotlivých konvojů. Bohužel, jak už to u online prvků recenzovaných titulů bývá, ačkoliv vývojáři připravili několik okének, kdy byl multiplayer v plném rozsahu dostupný, žádný hluboký test nebylo možné provést. Mohu tedy jen konstatovat, že multiplayer funguje, pokud narazíte na blbce, může vám závod zkazit, ale nedochází k žádným lagům či ztrátám připojení a vše je, zdá se, připraveno na launch. A pokud nestojíte o přímou konfrontaci na trati, ostatní hráče můžete využít také jako tvůrce dalšího obsahu, tedy jednotlivých závodů, které se už začínají objevovat, nebo skvělých designů jednotlivých vozů.
Jako na zlatém podnose
Forza Horizon 5 je coby titul přímo od Microsoftu distribuován mimo jiné prostřednictvím Game Passu. Pokud je tedy překážkou pro vyzkoušení hry její vysoká cena, máte možnost zajezdit si za velmi přijatelný měsíční poplatek a užít si Mexiko plnými doušky bez rizika. Zároveň můžete počítat s českou lokalizací, která sice není úplně stoprocentní a některé termíny špatně skloňuje, ale rozhodně vám pomůže s vysvětlením některých prvků a navigací v mnoha a mnoha úrovních uživatelského rozhraní.
Jako signál, že má obsah hry obrovský potenciál, pak slouží další a další typy závodů, navázané na jednoduchý příběh kampaně, nechybí ani obrovské množství cedulí k rozbíjení, radarová minihra o co nejrychlejší čas v daném úseku, veleskoky krajinou, kupování domů s dalšími perky a bonusy nebo fotomód, ve kterém jako na jediném místě ve hře funguje také ray tracing vybízející k pořizování pěkných snímků do virtuálního alba. Sami určitě uznáte, že aktivit a možností, jak ke hře přistoupit je opravdu hodně, nejzásadnější je ale vlastní jízda a průběh závodů, který i navzdory kritice chování umělé inteligence není špatný, jen po několika hodinách máte pocit, že už hru znáte skrznaskrz a máte vše, co potřebujete. V tomhle vývojáři bohužel neučinili žádný krok kupředu a bez ohledu na veškerou technickou vyspělost a skvělou prezentaci, která může stát celému odvětví vzorem, se ze hry postupně vytrácí dravost a chuť postavit se všem překážkám s nohou na plynu.
Fantastické modely vozidel se všemi podstatnými maličkostmi a skvělým ozvučením
Spoustu obsahu, který až do určitého bodu prozření zprostředkuje pestrou zábavu
Široké možnosti nastavení obtížnosti a zachování arkádového rázu
Technický i vizuální tunning aut má přímý dopad na charakteristiku a jízdní vlastnosti vozu
Bezplatný „battle pass“ navázaný na jednotlivá roční období
Nemožnost vyhnout se efektu gumového lana a podvádění umělé inteligence
Závody se začnou až nepříjemně brzy opakovat
Nedořešený systém progrese, kdy hráč nesměřuje odnikud nikam a jen dostává spoustu odměn
Téměř nulová invence od čtvrtého dílu, včetně identického rozhraní a mnoha dalších prvků
Forza Horizon 5 je učebnicovým příkladem, jak vznikají skvělé hry podle příruček. Všechno, co fungovalo u předchozích dílů zůstalo takřka beze změny a když došlo na něco nového, jde maximálně jen o rozvinutí již funkčních mechanismů. V zásadě to není špatně a řadě fanouškům se mexická Forza nepochybně trefí do vkusu, po desítkách hodin strávených ve čtvrtém díle ale možná nejsme jediní, kdo touží po závanu něčeho nového. Pátý díl série totiž neřeší ani předchozí problémy s podobou závodů či chováním umělé inteligence a není zcela přesvědčivý v tom, v čem by závodní hra měla excelovat. Tedy v nápaditosti a zábavnosti jednotlivých závodů.
Recenze skvělá koukám, v komentářích lidi s hodnocením až tak plně nesouhlasí, ale tisíc lidí, tisíc chutí. Já jako fanoušek FH4 pokračování ve směru posunu grafiky, vylepšení audia, nové mapy, přidání nových vozidel a výzev vítám. Na co vymýšlet nový design volantu, když Forza Horizon s tím funkčním v segmentu arkádoveho závodění přišla.
Zdeňku, gratuluji Vám k velmi dobré recenzi a také, že jste se nenechal unést tím hypem okolo. Za mě je hodnocení 8/10 ještě velmi mírné, spíš bych to viděl na 7/10 a možná i 6/10. Proč? Připadá mi to jen jako graficky i audio dokonalejší, ale jinak sprostá kopie FH4. Když pominu grafiku a vylepšené audio, tak co nám nová FH5 přinesla? No moc toho není, spíš jsem znechucen při pohledu na mapu, kde se to po chvilce hemží tolika symboly – závody, úkoly… až jde z toho hlava kolem (z tohoto důvodu jsem ani nedokončil FH4, prostě mě to po pár hodinách přestalo bavit, přeúkolovanost jako v nějaké openworld rpg hře nejmenovaného vydavatele). Co dál? ..stejné kolo štěstí, stejné menu, stejné kartičky aut, stejný systém festivalu se změnou ročního období.. o můj bože. Už jenom jak vidím stejně zelené průjezdové vlaječky, tak je mi špatně. To si nikdo nedal ani tu práci, aby místo zelených vlaječek byly třeba… modré cedulky :)? Chápu, že se najdou takoví, kteří jsou konzervy a ke štěstí jim stačí jen nové místo (Mexiko) a jinak jsou rádi, že zůstal kámen na kameni. Nicméně dle mého názoru, zde VELMI chybí inovace a důvod, proč chtít hrát nový díl, proč vyhrávat a vlastnit nové vozy a proč vlastně chtít hru dohrát. Od next gen konzolí jsem čekal víc, nejsem žádný odpůrce Xboxů, ani nenadržuji Playstationu. Rozlišuji pouze hry dobré a špatné… a je mi jedno, pro kterou platformu hra vychází. Jak může FH5 na jiných herních webech někdo hodnotit 10/10 nebo 100% ? Fakt nechápu, o metacritic nemluvě. No dost už bylo k FH5, prostě zklamání. Doufám, že nové Gran turismo na PS5 (v příštím roce) nebude jen Gran turismo sport v novém grafickém kabátku. Kéž by nově přidaný příběhový režim v příštím Gran turismu byl okouzlující a systém odměňování motivující.
A pak jsou tady lidi jako já, co hráli naposledy závodní hru v podobě Need For Speed 2, kde jsem znal doslova umístění každého pixelu a na každé trati rekord 😀 Jinými slovy: mám obrovskou kliku, že do Forzy naskakuji až s pátým dílem a nemám tak zkalený zážitek přílišnou podobností se čtyřkou. Uf! Jinak ale chápu, že pokud je progres malý, tak si to 10 z 10 samozřejmě nezaslouží. Já jsem aktuálně pro Forzu 5 nejideálnější cílovka. Neskutečně se těším až dnes nainstaluji premium verzi hry.
Trochu mě mrzí, že to vidíš takhle… Já jsem FH4 nerecenzoval, ale v textu výš jasně uvádím, že se ve FH5 děje přesně to, co mi na FH4 *vadilo*, tak já už fakt nevím, jak zůstat konzistentní, aby se toho pořád někdo nechytal 🙂 A problém vidím v tom, že spoustu identických rysů přebírá FH5 i s těmi neduhy, které jsou už ve čtyřce – nemotivující progres a zejména zpracování těch závodů s odvoláním na podivně se chovající AI…
Já se tedy musím Zdeňka zastat. Nejsem žádný přehnaný fanda této herní série, takže kladu důraz na to, jak se hra posouvá mezi jednotlivými díly a je pro mě důležité vědět, zda se dočkám nějakých zajímavých novinek, nebo zda se jedná „jen“ o update aut a okruhů v lepších grafických kulisách. Také u jiných herních sérií se na progress mezi díly vždy hledí – namátkou mě napadá : Far Cry, AC, FIFA či FM takže nevidím důvod, proč by to tady mělo být vnímáno jinak.
Osobně nemám rád zohledňování toho prostého číselného hodnocení, ale řekl bych, že 8/10 je hodnocení pro fandy a možná pro nové hráče, ale naopak pro občasné hráče, kteří ale nejsou extra fanoušky a mají zkušenosti s předchozími díly, bych se nebál říct, že si z hodnocení mohou 1-2 body ještě odečíst. A hodí se také zmínit, že v Game Passu je FH4 (základní edice) zdarma takže těžko říct, čím bych si měl jako občasný hráč obhájit nákup nového dílu.
Hodí se také zmínit… V GamePassu k dispozici i FH5. Takže pro vlastníky Xbox GP odpadá “obhajoba” nákupu nového dílu. Pro nováčky myslím ideální, pokud jim nasycený arkadovy styl FH sedne, možnost zahrát si skvělou hru, znovu podotýkám pro ty, kterým sedne :D, s možností odlišných lokací. GB a Mexiko.
Já si nemyslím, že se toho pořád někdo chytá. Já si dokonce myslím, že v tomhle případě je tohle zase recenze (a nikoliv názorový koutek, jako u FC6) a že tohle je správná výtka a na místě. A mám i argumenty. A když vás jednou kritizuju, podruhé vám klidně můžu dát, pane Zdeňku, pro změnu za pravdu.
Hraju Forzu Horizon od prvního dílu, kdy to bylo takové příjemné zjevení. Dvojka pokročila dál, přinesla spoustu nového a už se začalo ukazovat, že tady vzniká opravdu zajímavá série. U trojky jsem byl nadšený, můj nejoblíbenější díl, asi i nejlépe vyvážený. Čtyřka dobrý, vypadalo to, že autoři hráli i The Crew a to co tam bylo naznačeno, dotáhli do konce a dál rozpracovali, ale taky na hodně místech přeplácali. Paradoxně jsem u FH4 nakonec skončil spíš u mnohem komornější The Crew 2 s jejich týdeníma eventama a pak přidávání dalších, šílených a poměrně nápaditých jízd – policajti, ty divoké dráhy pro motokáry a podobně. FH3 měla hotwheels, tam to bylo zábavné. U The Crew 2 se tím inspirovali a tam to zvládli dobře, navíc některý auta se tam fakt záskávají bojem 🙂 a musí se pro ně fakt člověk snažit, některé jsou jen v soutěžích. U FH4 mne to Lego přišlo zajímavé jen na pár hodin a základ byl přecpaný výzvama a já se v tom normálně nevyznal.
No a v noci zapnu FH5 a ano, je to dobrá hra, ale hned mne praštilo co píšete i vy – vypadá to jako newgen upgrade FH 4. Tedy s tím rozdílem, že avataři řidičů jsou graficky mnohem ošklivější, některé teda extrémně. Co víc, opravdu skoro žádné cíle, kromě vyplnění sbírky pro lidi s OCD a projetí mapy na 100%, achievement. Mimochodem, mně přijde ta mapa navíc na dnešní poměry nějak malá.
FH3 u mne byla 10 z 10, FH4 tak 8 z 10… u FH5 ještě počkáme co přinesou další upgrade a co vymyslí za eventy, ale v této chvíli jsem spíš rozladěný, přesně jako vy, z toho co mi zatím FH5 ukázala. A ani tak nevyžaduju radikální změny, jako spíš aby se vývojáři prostě nějak kreativně rozjeli a nebáli se toho. Jo a to „gumové lano“ a podivná A.I., jo.
A to je ten problem… forza horizon 5 ma obrovske mnozstvo novych veci a nie len kozmetickych..
Prave jazdny model je ale ze komplet prekopany oproti 4 dielu…
To ze teba viac bavi crew je mozne mna nie pretoze ma otrasny jazdny model bez stipky realizmu… ale to nie je dolezite a rec je uplne o noecom inom 😉
Eventy mp a samotny forzathon je komplet iny ale to by si zistil keby si to hral 🙂
Nikdy
Mam odohranych viac ako 10 hodin v hre a preto som sa zopojil do diskusie po tom co som cital a mam uz najaku tu skusenost ako ta hra funguje 😉
Inak nerozumiem preco si si kupoval premium ediciu forza horizon 5 ked ta zjavne hra nelaka 😉 to ze sa chovas ako sa chovas neriesim ale nevidim zmysel v dalsej konverzacii a preto prajem pekny vecer a ked si hru zahras pretoze uprimne mam pocit ze si hru nehral mozno mi das za pravdu 😉
kazepanda
Tak hraju všechny Forzy, schválně jsem to napsal. Což asi značí, že jsem asi hráč na Xbox a současně i fanoušek série.
Její moje subjektivní hodnocení je u mne furt u osmiček i u slabších dílů.
Vyčítáš mi něco co nedělám, páč píšu „ještě počkáme co přinesou další upgrade“, ale tobě asi šiblo z tý poznámky o Crew2.
The Crew2 rozhodně nemá špatný fyzikální model, ten tvůj hodnotící výkřik je klasický internetový „musím mít názor na všechno“ postavený na „viděl jsem to na youtubu“. Dokonce je velice dobře řešený a auta mají dobře udělané těžiště. Plus to, s čím jsem se shodnul i s panem Zdeňkem – líbí se mi tam, že se tam fakt o některé odměny musí tvrdě bojovat, v eventech i s ostatními hráči, o umístění. Když ti to nevyjde, tak snad za rok. A vydělávání na lepší vozy fakt trvá.
FH 5 má lepší fyziku než 4, to je pravda (což je ale argument mimo rovinu diskuze o tom, co a jak hra nabízí), ale stále se v mnoha situacích najendou změní chování aut na poskakující papírovou krabic a stále je přítomné podivné „lyžování“ a to zejména u těžších vozů a to jako hodně i na arkádu. Taky to, že auto v základu je dost neohrabané a funguje až po tunningu (nenápadné tlačení do utrácení herní měny za tohle a tím udržení nutnosti postupovat dále bude nejspíš ten důvod).
To ale všechno neohrožuje fakt, že FH 5 je stejně králem současných závodních her. A to zcela objektivně. A že The Crew2 je skrytej klenot, poctivě udělaná hra.
Moc se těším na novou Forzu Horizon 5 to co dělá dělá nejlépe ze všech a upřímně neznám na herním trhu nějakou jinou zavodní hru která by mohla takové kvalitě jakou má Forza Horizon vůbec konkurovat 🙂
V předchozích dílech jsem strávil stovky hodin a nakonec mě to někdy před rokem a půl přestalo úplně bavit. A přestože pětka opět vypadá nádherně, nemám vůbec chuť ji stahovat, přestože Game Pass mám. Nedokážu říct, co by v té hře mělo být navíc, aby mě znovu bavila, ale pro mě je ta série už nasycená co se obsahu týče a nejlépe slouží jako jakýsi vizuální showroom pro petrolheady, nic víc.
Osobně nemám rád zohledňování toho prostého číselného hodnocení, ale řekl bych, že 8/10 je hodnocení pro fandy a možná pro nové hráče, ale naopak pro občasné hráče, kteří ale nejsou extra fanoušky a mají zkušenosti s předchozími díly, bych se nebál říct, že si z hodnocení mohou 1-2 body ještě odečíst. A hodí se také zmínit, že v Game Passu je FH4 (základní edice) zdarma takže těžko říct, čím bych si měl jako občasný hráč obhájit nákup nového dílu.
Takze netusim o com pises
Hraju Forzu Horizon od prvního dílu, kdy to bylo takové příjemné zjevení. Dvojka pokročila dál, přinesla spoustu nového a už se začalo ukazovat, že tady vzniká opravdu zajímavá série. U trojky jsem byl nadšený, můj nejoblíbenější díl, asi i nejlépe vyvážený. Čtyřka dobrý, vypadalo to, že autoři hráli i The Crew a to co tam bylo naznačeno, dotáhli do konce a dál rozpracovali, ale taky na hodně místech přeplácali. Paradoxně jsem u FH4 nakonec skončil spíš u mnohem komornější The Crew 2 s jejich týdeníma eventama a pak přidávání dalších, šílených a poměrně nápaditých jízd – policajti, ty divoké dráhy pro motokáry a podobně. FH3 měla hotwheels, tam to bylo zábavné. U The Crew 2 se tím inspirovali a tam to zvládli dobře, navíc některý auta se tam fakt záskávají bojem 🙂 a musí se pro ně fakt člověk snažit, některé jsou jen v soutěžích. U FH4 mne to Lego přišlo zajímavé jen na pár hodin a základ byl přecpaný výzvama a já se v tom normálně nevyznal.
No a v noci zapnu FH5 a ano, je to dobrá hra, ale hned mne praštilo co píšete i vy – vypadá to jako newgen upgrade FH 4. Tedy s tím rozdílem, že avataři řidičů jsou graficky mnohem ošklivější, některé teda extrémně. Co víc, opravdu skoro žádné cíle, kromě vyplnění sbírky pro lidi s OCD a projetí mapy na 100%, achievement. Mimochodem, mně přijde ta mapa navíc na dnešní poměry nějak malá.
FH3 u mne byla 10 z 10, FH4 tak 8 z 10… u FH5 ještě počkáme co přinesou další upgrade a co vymyslí za eventy, ale v této chvíli jsem spíš rozladěný, přesně jako vy, z toho co mi zatím FH5 ukázala. A ani tak nevyžaduju radikální změny, jako spíš aby se vývojáři prostě nějak kreativně rozjeli a nebáli se toho. Jo a to „gumové lano“ a podivná A.I., jo.
Prave jazdny model je ale ze komplet prekopany oproti 4 dielu…
To ze teba viac bavi crew je mozne mna nie pretoze ma otrasny jazdny model bez stipky realizmu… ale to nie je dolezite a rec je uplne o noecom inom 😉
Eventy mp a samotny forzathon je komplet iny ale to by si zistil keby si to hral 🙂
Nechceš jít doprdele? Zjevně víš úplný hovno o tom co je „jízdní model“.
Chapem nemas argumenty tak dupkas nozkami ako maly chlapec 😉
ne, to ty meleš somároviny, bez argumentů. Vpadnul jsi do diskuze pouze s výkřikem, narozdíl od tebe jsem všechno zdůvodnil, takže vypadni.
Mam odohranych viac ako 10 hodin v hre a preto som sa zopojil do diskusie po tom co som cital a mam uz najaku tu skusenost ako ta hra funguje 😉
Inak nerozumiem preco si si kupoval premium ediciu forza horizon 5 ked ta zjavne hra nelaka 😉 to ze sa chovas ako sa chovas neriesim ale nevidim zmysel v dalsej konverzacii a preto prajem pekny vecer a ked si hru zahras pretoze uprimne mam pocit ze si hru nehral mozno mi das za pravdu 😉
Drz sa a vela uspechov v crew 😉
Tak hraju všechny Forzy, schválně jsem to napsal. Což asi značí, že jsem asi hráč na Xbox a současně i fanoušek série.
Její moje subjektivní hodnocení je u mne furt u osmiček i u slabších dílů.
Vyčítáš mi něco co nedělám, páč píšu „ještě počkáme co přinesou další upgrade“, ale tobě asi šiblo z tý poznámky o Crew2.
The Crew2 rozhodně nemá špatný fyzikální model, ten tvůj hodnotící výkřik je klasický internetový „musím mít názor na všechno“ postavený na „viděl jsem to na youtubu“. Dokonce je velice dobře řešený a auta mají dobře udělané těžiště. Plus to, s čím jsem se shodnul i s panem Zdeňkem – líbí se mi tam, že se tam fakt o některé odměny musí tvrdě bojovat, v eventech i s ostatními hráči, o umístění. Když ti to nevyjde, tak snad za rok. A vydělávání na lepší vozy fakt trvá.
FH 5 má lepší fyziku než 4, to je pravda (což je ale argument mimo rovinu diskuze o tom, co a jak hra nabízí), ale stále se v mnoha situacích najendou změní chování aut na poskakující papírovou krabic a stále je přítomné podivné „lyžování“ a to zejména u těžších vozů a to jako hodně i na arkádu. Taky to, že auto v základu je dost neohrabané a funguje až po tunningu (nenápadné tlačení do utrácení herní měny za tohle a tím udržení nutnosti postupovat dále bude nejspíš ten důvod).
To ale všechno neohrožuje fakt, že FH 5 je stejně králem současných závodních her. A to zcela objektivně. A že The Crew2 je skrytej klenot, poctivě udělaná hra.
Hodně štěstí s hraním FH 5.