Loňský ročník fotbalové série od Electronic Arts byl pro celou společnost přelomový. Po dlouhých letech totiž skončilo partnerství s FIFA a hra tak převzala nový název – EA Sports FC – což přirozeně znamenalo nový začátek, a to nejen symbolicky. Loňský díl se nehrál vůbec špatně a skutečně přinesl inovaci v oblastech herních módů, grafice i některých prvků hratelnosti. Jistě, hra nebyla bez chyby a pořád tu je fakt, že fotbal od EA jen změnou názvu nepřijde o svou početnou komunitu, ale ve finále to klidně mohlo dopadnout hůř. O to větší obavy jsem ale měl o letošní ročník, na který už se nároky nového startu nekladou. Přesto vývojáři nezaháleli a přinesli velkou změnu simulace i novinky v módech, které byly dlouhé roky přehlížené.
Fotbalová inteligence
Protože píšu recenze jednotlivých dílů už dlouhé roky, odpustím si sáhodlouhé poukazování na to, že i letos získali vývojáři z EA licence na neuvěřitelné množství mužských i ženských soutěží. Že jsou z českých klubových celků zastoupeny čtyři – mužské a ženské áčko Slavie, Sparta a Plzeň. Nebo že nenajdete komplexnější fotbalovou hru, kterou byste si mohli v roce 2024 zahrát. Nemá zkrátka smysl popisovat to, co díky svědomité péči Electronic Arts platí už dlouhé roky za standard. Důležité jsou totiž novinky, zvlášť když hra vychází každý rok a pravidelně tak žádá hráče o finanční investici. Asi nejvýraznější změnou je inovovaný systém simulace FC IQ, který jsem popisoval už dříve na základě dojmů z novinářské prezentace. Až nyní jsem si ale mohl plnohodnotně vyzkoušet, jak celá řada táhel nastavení umělé inteligence ovlivňuje hru a musím připustit, že jsem byl výsledkem příjemně zaskočený.
Zdroj: EA Sports
FC 25 nabízí dva základní režimy hry – klasický a zmiňovanou simulaci – které skutečně přináší odlišný zážitek. Jednoduše by se dalo říct, že klasika připomíná rychlou nalinkovanou arkádu se základním nastavením, které hráči zpravidla využívali bez jakýchkoliv změn. Z druhé strany simulace nabízí pomalejší a taktičtější obraz hry, kterému je z pozice hráče nutné trochu se přizpůsobit. Samozřejmě jde všechno ruku v ruce se způsobem přihrávání nebo tvořením hry, kde se už neobejdete jen s vhodně načasovaným posíláním míčů za soupeřovu obranu vašemu útočníkovi přímo do běhu. Nechci to zbytečně přehánět, ale v režimu simulace po vás FC 25 chce, abyste se pokusili hrát „skutečný fotbal“, tedy nekašlali na mezihru a šance budovali postupně. Problémem ovšem je, že systém není konzistentní, což je pro změnu dáno nevyřešenými a opakujícími se lapsy umělé inteligence jako takové. Pořád mi ale přišlo hraní v módu simulace zábavnější, tím správným způsobem méně přesné a o fous složitější než v tradičním režimu i kvůli možná až příliš neprostupné obraně. Co víc, existuje ještě třetí možnost, kdy si jednotlivé aspekty umělé inteligence nastavíte sami, výrazně jiných výsledků jsem ale i s extrémním nastavením veličin nedosáhl. Zajímavé ale je, že můžete do simulace nově zahrnout například i vliv větru či počasí, které se do hry také viditelně promítá a třeba hra během sněhové přeháňky na podmáčeném terénu a s větrem v zádech umí být opravdu solidní divočina.
Když vás neposlouchá ovladač
Jak už jsem ale uvedl, ačkoliv se vývojáři pokusili o změnu, úspěchu dosáhli jen částečně, vzhledem k tomu, že ve hře nadále zůstávají chyby z minulosti. Jsou to opakující se témata jako brankáři nebo obrana, které jsou bohužel na stole i letos. Přidává se k tomu na počítačích i problém s gamepady, které někdy hra zkrátka ignoruje, případně přenáší vaše povely se značným zpožděním. Nikdy předtím se mi to s touto sérií nestalo a při hře na PS5 jsem na stejné problémy nenarazil, ovšem PC verzi nelze jakkoliv omlouvat a jde tudíž o výrazné varování, pokud byste si chtěli koupit právě ji. Také optimalizace na PC na tom není nikterak slavně, i když hra i přes objektivně pohlednou grafiku dříve příliš náročná nebývala. Jde o zapojení nově zpracovaných vlasů a ray tracingu, které mohou vyžadovat extra výkon navíc, ale hra se zkrátka chová divně. Propady snímků přichází nepředvídaně, a jestli je to daň například za vylepšenou fyziku dresů, tak bych si je radši odpustil. Víte, jak to dopadlo například se všemi díly NHL, ve kterém vývojáři vylepšili fyziku kolizí? Všichni do sebe neustále vráželi, odpadávali od sebe, točili se ve vzduchu a co nejvíc se snažili „prodat“ novou technologii. V FC 25 se proto dresy neustále všemožně vlní a vlní se značně nepřirozeně. Tak moc, že to zkrátka nelze nevidět.
Tak už ten trávník
Určitě ale asi chápete, že fyzika dresů – jejíž míru či kvalitu lze navíc ovlivnit v nastavení – není pro zábavu v FC 25 rozhodující. Důležité je, že se vývojáři konečně zahleděli na jiné módy, než je Ultimate Team, a pokusili se o vylepšení i pro ty hráče, kteří by si třeba rádi zahráli kariéru. Chcete-li se stát trenérem, převážná část nastavení i zážitku sice odpovídá tomu, co jste si mohli zahrát loni, ale přichází dvě podstatné vrstvy. Mnohem propracovanější taktické možnosti a zcela nová práce s juniorkou. V prvním případě můžete samozřejmě i nadále volit přednastavené styly hry a tradiční i méně tradiční rozestavení. Nově ale můžete i skrze individuální role a z loňského roku přecházející herní styly přidělovat hráčům jasně definované pokyny, které mají plnit při hře s míčem i bez něj. Nejlepší na tom pak je, že to lze ve hře skutečně vidět, a i když by to třeba měla být taktická pohroma, hráči vaše pokyny jednoduše plní, což je vpravdě překvapivé a uspokojivé zároveň. Vývoj mladých hráčů je pak navázán na nový mód Rush, který nahrazuje Voltu i pokusy o malou kopanou a dále se promítá i do dalších režimů.
Někdy dobrý, někdy Šulc
Jednou z novinek FC 25 jsou vylepšené obličeje hráčů, kteří se ve hře nedočkali ztvárnění své podoby pomocí skenu. Systém umělé inteligence měl za úkol, vytvořit obličeje na základě několika dodaných fotografií, a nutno uznat, že v některých případech vypadá výsledek poměrně k světu. Minimálně se systému daří napodobit tvar hlavy či zachytit výrazné rysy obličeje, někdy se to ale opravdu nepovede. Chudák Pavel Šulc...
Prostřednictvím hry pěti hráčů proti pěti sehráváte s juniorkou turnaje, a podle toho, kdo nastoupí a jak se mu v zápasech daří, se i zlepšují jeho atributy. Máte tak v rukou, jaký talent vytáhnete výše a koho pak v dalších sezónách zařadíte do hlavního mužstva. Nejlepší na tom ale je samotný mechanismus Rushe, který se vykašlal na všemožné kejkle z Volty a přebírá v podstatě hratelnost „velkého“ fotbalu jen s menším počtem hráčů a na menším hřišti. Jinak také funguje systém trestů, do nichž vstupuje speciální modrá karta, která znamená minutové vyloučení na pomyslné trestné lavici, což ovlivňuje dynamiku hry a dodává jí s ohledem na nízký počet hráčů solidní náboj. Rush pak můžete hrát i samostatně nebo v rámci Ultimate Teamu, kde se zapojují živí hráči a pomocí jednoduchých interakcí tak máte možnost vytáhnout hlavu z víceméně hodně solitérního zážitku a pobavit se s ostatními.
Ultimate Team a mírné deja vu
Když už jsem nakousnul Ultimate Team, vstupují do tohoto režimu evoluce hráčů, což je příjemná novinka, jak si osvěžit celkové hraní a najít extra motivaci k tomu, proč skládat další tým a pokoušet se uspět v zápasech jednotlivých divzí. Je ale snad čím dál tím obtížnější uspět proti ostatním, kdo mají super silný tým už dva dny po uvedení hry a dohánět je občasnou hrou skoro nejde. Pořád ale tenhle režim plní svou funkci, pořád nabízí kartičky v balíčcích, prvek náhody i mírného hazardu a ve finále není špatný. Osobně už ale moje motivace hodně klesá právě kvůli rozdílům mezi hráči a častým odpojováním soupeřů. To bohužel zčásti platí také pro Rush, kde není vyřešena penalizace pro hráče, kteří zdržují, ale i to lze časem určitě upravit.
Poslední složkou je grafické zpracování, se kterým jsem měl na PC trochu problémy, často mi poblikávaly vlasy, detaily stadionů a další drobné prvky. V tomto ohledu je PC verze opravdu nedotažená a dostavují se i četné výkyvy frameratu, což otravuje hru a kazí zážitek. Líbí se mi naopak letošní skladba hudebního doprovodu a kvituji i návrat plných nástupů do zápasů. Stejné lagující menu naopak nepotěší vůbec, podobně jako nejrůznější glitche a bugy při vstupu do obchodu v Ultimate Teamu, kdy hra kompletně zamrzne. Neodělků je ale víc a obecně vrací FC 25 na úroveň předchozího dílu. Něco je lepší, něco horší, ale ve finále je to zase ta stejná FIFA.
Vývojáři konečně sáhli do režimů, které roky přehlíželi
Podrobnější nastavení taktiky a hráčských rolí
Režim Rush se povedl, je důstojný a dobře provázaný s herními režimy
Dva režimy hry - tradiční a simulace - přináší skutečně odlišný zážitek
Efektní zpracování počasí, jeho vlivů či efektů a všeobecně pěkná prezentace
Vcelku podařené generování obličejů méně slavných hráčů pomocí fotografií
Hru trápí na PC řada bugů, glitchů a nedotažená optimalizace
Menu zůstalo v podstatě beze změn, je velmi pomalé a umí zmrazit celou hru
Nekonzistentní simulace, ne všechno nastavení se projeví či opakovaně projeví stejně
Tradiční lapsy umělé inteligence v obraně a brance
Až na zavedení možnosti sestupu z lig se režim Kluby příliš neposunul
EA Sports FC 25 rozhodně není špatnou hrou. Každoročně do ní vývojáři z Electronic Arts investují nemalé množství peněz a je to samozřejmě znát. Hodnocení tak musí zákonitě zejména porovnávat v tom, co dostanete v novém roce v kontrastu s předchozí hrou, a právě tady zaznamenáte kroky vpřed a stejný počet kroků vzad. Nastavení taktiky se povedlo, režim Rush je perfektně provázaný napříč herními režimy a veskrze povedené je i nastavení simulace. Nic ale není bez chyby a zejména na PC trpí hra na glitche a bugy, které se například na konzolích neobjevují.
Já idiot to zase koupil. No ale hraje se mi to líp než 24. Do nějaký simulace, jako býval PES to má sice stále daleko, ale když se člověk snaží hrát trochu realisticky a vše si správně nastaví (včetně módu simulace), tak je to vcelku fajn zábava s dá se přehlídnout i občasný divný pohyb a rozlítanost hráčů. AI hraje zajímavěji než v předchozích ročnících a celkově na hřišti vznikají daleko zajímavější útočné situace. Díkybohu, že vrátili plnohodnotné nástupy na hřiště. Obličeje méně známých fotbalistů jsou taky fajn. Ze 75% je poznat o koho jde bez nápovědy jména. PS: Hraji jen offline kariéru. Hodnocení 7 sedí. 🙂
Také hraju pouze offline kariéru za trenéra, baví mě vytáhnout nejslabší tým league two až do LM. A protože hraju bez finanční injekce na začátku hry, je pro mě stěžejní na začátku sezony podepsat kvalitní volné hráče na přestupovém trhu. A tady je k mému údivu velké překvapení, protože jsou tam stejní hráči jako v předešlém ročníku, se kterýma jsem odehrál pár sezón, a pak je krásně zpeněžil. To je hrozná škoda, že v tomto ohledu se nic nezměnilo:( Jinak za ty nástupy týmů jsem také rád, nechápu doteď, jak to loni mohli vůbec vyndat, je to součást každého zápasu a úplně tím zabili atmosféru před výkopem