Když v uplynulých měsících a letech japonský designér Hideo Kodžima mluvil o své nové hře Death Stranding, často nám to nedávalo příliš velký smysl. Sami sebe jsme se mnohokrát ptali, co tím vším vlastně myslí, jak se bude netrpělivě očekávaný titul hrát a v čem vlastně tkví jeho výjimečnost? “Sakra, vždyť to vypadá, že se tam bude jen chodit tam a zpátky nějakou divočinou. Proč neukáže nějakou akci, skutečný gameplay,” divili se mnozí hráči. Po desítkách hodin ve světě Death Stranding mohu prohlásit, že to, co Kodžima o novince říkal, překvapivě přesně popisuje její hratelnost a věrně zachycuje její podstatu. Všechny ty útržky, střípky a dílky, které nám dříve nedávaly vůbec žádný smysl, nyní perfektně zapadají do celé skládačky. Vše dává dokonalý smysl a každé z oněch zvláštních videí i myšlenek má nakonec ve hře své opodstatněné místo, jakkoli jsem se tomu sám dlouho zdráhal uvěřit.
Jedno si musíme ujasnit hned na začátku. K Death Stranding jsem přistupoval se značnými obavami, očekáváním, ale i nemalou dávkou skepse. Pochyby ve mě rostly především stran herních mechanismů, protože jako vypravěč mě Hideo Kodžima nikdy nezklamal. Co když ale nebude hra jednoduše dost dobrá? Proslulý japonský vývojář rozhodně neměl automaticky zaručený úspěch. A k poznání toho, jak si Death Stranding stojí, jsem nakonec musel ujít podobnou cestu jako hlavní hrdina Sam. Teď tu ale vyvstává ještě jeden problém. Musím vám dokázat tlumočit, jaká novinka je a v čem spočívá její kouzlo, aniž bych vám týden před jejím vydáním zkazil všechny ty objevitelské pocity, které budete při jejím hraní zažívat. Fakt, že nám Hideo Kodžima netajil jen detaily příběhu, ale i samotné hratelnosti, má velmi dobrý důvod a všem bych přál, aby do zdejšího světa pronikali s podobným pocitem neznáma a pionýrského nadšení jako já sám.
Titul se vymyká tradiční definici kvalitního open worldu a nelze na něj aplikovat obvyklé postupy ani měřítka kvality.
Death Stranding je akční adventura zasazená do otevřeného světa, v níž hlavní hrdina s pomocí hráče cestuje divokou a nebezpečnou krajinou ve snaze doručit lidem to, co potřebují, a spojit izolované ostrůvky civilizace. Titul se vymyká tradiční definici kvalitního open worldu a nelze na něj aplikovat obvyklé postupy ani měřítka kvality. Více než kde jinde tu platí, že samotná cesta je cíl a putování světem, překonávaní přírodních překážek tu připomíná jakýsi soustavný enviromentální souboj, v němž je dobrá kondice a energie hlavního hrdiny jedním z klíčů k úspěchu. Bylo by mimořádně snadné Death Stranding obvinit z toho, že se tu jen chodí, protože je to do určité míry pravda. Ale současně není. Chůze, běh, šplhání, skákání – to vše skutečně představuje velkou část hratelnosti. Nicméně v podání, jaké není zdaleka běžné.
Když v jiných hrách běžíte s postavou, obvykle nepřemýšlíte moc o tom, jaký je okolní terén, zda cestou narazíte na koryto řeky, propast, strmý kopec, zvrásněný povrch, vysokou trávu, sníh anebo bahnitou stráň. V Death Stranding je cesta mnohdy mimořádně náročná, čekají vás všelijaké překážky a narazíte na mnohá nebezpečí. V cestě vám stojí lidští nepřátelé, nadpřirozené síly i samotná příroda. Kdo dobře neplánuje svou trasu s ohledem na vlastní schopnosti a vybavení, bude brzy sledovat Sama, jak čelí přesile, zapadá do hlubokého sněhu, sjíždí ze srázu nebo ho unáší divoká řeka a on postupně přichází o drahocenný náklad. Jako kurýr má totiž za úkol především doručit z bodu A do bodu B nějakou zásilku. Ať už k tomu využije jen vlastní schopnosti anebo nějakou techniku, nikdy to nebude snadné. Každý způsob má svá rizika a omezení.
Death Stranding současně překypuje symbolikou a všemožnými odkazy. Jejich rozebírání by se klidně mohla věnovat celá kniha. Sam navazuje zpřetrhaná pouta s ostatními lidmi i celým světem. Na zápěstí přitom nosí zařízení, které rovněž připomíná pouta. Pouta tu mají pozitivní i negativní smysl, ale vždy jsou prostředkem ke spojování. A vy sami se budete spojovat nejen s postavami ve zdejším světě, ale i dalšími živými hráči. Podstatu zdejších on-line funkcí také Hideo Kodžima příliš nerozváděl a i jejich objevování je velkou zábavou. Netradiční multiplayer však hraje mnohem důležitější roli, než jsem si uvědomoval a do značné míry si bez něj už teď nedokážu zdejší singl vůbec představit. To je ale paradox. Když se spojíte s dalšími hráči, můžete si vzájemně pomáhat, a velmi si tak usnadnit mnohé situace. Ostatní pomáhají vám a vy ostatním v překvapivé symbióze, která ale současně nepoškozuje tempo a obtížnost hry.
V praxi to funguje tak, že svět obohacujete o nové stavby a zařízení, která ale mohou využívat i ostatní. Prvky dalších hráčů se vám v každém regionu zobrazí až ve chvíli, kdy jej připojíte do globální sítě, protože Sam má kromě mnoha dílčích povinností za úkol putovat z východního pobřeží Severní Ameriky na západ, aby znovu propojil a symbolicky obnovil celou zemi. A kromě toho samozřejmě musí zachránit krásnou dívku. Možnosti nepřímé interakce mezi hráči jsou nesmírně bohaté a posilují pocit sounáležitosti. Cestovatelé si nechávají na mapě vzkazy, upozornění i varování. Můžete využít šikovně umístěný žebřík, lano, přístřeší, dobíjecí stojan, poštovní schránku nebo třeba úkryt někoho, kdo byl na stejném místě před vámi. Můžete se podělit s ostatními o své zásoby a přebytečný náklad či vybavení, anebo se naopak v případě nouze spolehnout na sdílenou garáž a sklad či o něco požádat. Společně svět obohacujete a přetváříte na mnohem přívětivější místo. Vzájemnou podporu si opět symbolicky vyjadřujete za pomoci lajků, ale ty tu mají mnohem větší úlohu než jen definovat vaši popularitu.
Korunu titulu nasazuje strhující příběh, který vás záměrně dlouho drží v nejistotě, ale nakonec vám dá jednoznačné odpovědi na drtivou většinu položených otázek.
Spolupráce je klíčem k úspěchu, což je další motiv příběhu i hratelnosti. Jediná maličkost vás může vytáhnout z pořádné šlamastiky, anebo naopak rozhodnout o vašem neúspěchu. Třeba opravovací sprej, který na poslední chvíli zachrání důležitou zásilku, které hrozí poškození. Každá věc tu totiž podléhá zkáze a tu urychlují nejen vaše pády a nešetrné zacházení, ale i počasí a další překvapivé elementy. Opotřebení i poškození přitom na druhé straně působí vyváženým a rozumným dojmem. Je dostatečně patrné na to, aby vás nutilo se o věci starat a hlídat si je, ale nezvrhne se v absurdní cyklus oprav a výměn něčeho, co nic nevydrží. Stejně jako o náklad a své zdraví se musíte starat i o svůj plod, který Sam nosí s sebou. Význam tohoto pouta však nechám odhalit vás. Jinými slovy lze říct, že hra obsahuje i mnoho survival prvků, stejně jako nese dědictví Metal Gearu ve stealth pasážích. Celek je však mnohem víc než součtem jednotlivých částí.
Během vaší cesty narazíte na nádherné i bizarní výjevy podpořené špičkovým technickým zpracováním a krásnou hudbou. Když se zničehonic spustí nějaká skladba na pozadí vaší pouti, Death Stranding působí skoro až meditativním dojmem. Ze snění vás však snadno vytrhne klopýtnutí hlavního hrdiny nebo nějaké nebezpečí. Nic vás nepřipraví na to, co ve hře uvidíte, a nic by vás především ani nemělo připravovat. Nad některými situacemi prostě zůstává rozum stát. Korunu titulu pak nasazuje strhující příběh, který vás záměrně dlouho drží v nejistotě, ale nakonec vám dá jednoznačné odpovědi na drtivou většinu položených otázek. To je v případě mysteriózních scénářů něco čím dál vzácnějšího a zároveň je to podle mě to nejdůležitější. O významu příběhu můžete diskutovat a rozjímat nad ním. Můžete určitě s přáteli řešit smysl některých situací. Ale po skončení hry nemusíte běžet na internet, aby vám někdo jiný vysvětlil, co to vše vlastně znamenalo a jak máte události interpretovat. Zážitek navíc umocňují české titulky, jejichž překladatel se mistrně vyrovnal s všemožnými dvojsmysly, slovními hříčkami, termíny a symboly.
Sbalte si kufry na cestu
Jak optimálně vyladit Samův náklad? Tenhle zdánlivě banální úkol může rozhodnout o úspěchu a neúspěchu vaší mise. Musíte se rozhodnout, co si vzít s sebou, a vyřešit, jak to vše vlastně poskládat na hřbet hlavního hrdiny. S organizací vám může pomoct i automat. Každopádně byste obsah svých zavazadel měli vybrat v závislosti na plánované trase a případných překážkách. Náklad musíte přeskládat nejen na začátku a na konci cesty, ale mnohdy i v jejím průběhu, když narazíte na něco užitečného. A rozhodně se nespoléhejte výhradně na zavazadlový prostor vašeho vozidla. Nikdy nevíte, kdy o něj přijdete, nebo jej budete muset opustit.
Hideo Kodžima potvrdil svůj status vynikajícího vypravěče a zručného filmaře. Titul je nesmírně ukecaný, plný zajímavých výrazných postav i vtipných narážek a konec graduje několik hodin. Díky špičkovému hereckému obsazení se ale rozhodně nebudete nudit ani u těch nejdelších dialogů a pocítíte opakovaně opravdové emoce. V tomto smyslu skutečně hra připomíná film a není těžké pochopit, proč Kodžimu respektují i slavní režiséři. “Problém” nicméně představuje nepřenositelnost tohoto zážitku a jeho rozsah. Příběh a hratelnost se tu doplňují a filmová adaptace Death Stranding, třebaže naprosto věrná, by nikdy nebyla bez hry kompletní. Ostatně ukažte mi film, který trvá 30 hodin. Alespoň tolik času budete potřebovat na to, abyste se dostali na konec. A závěrečnými titulky přitom dobrodružství skončit nemusí.
Neznamená to, že je Kodžimův opus bez chyby. Stěžovat si by právem šlo na řadu menších i větších prohřešků. Nicméně je důležité zvážit, jaký dopad plusy a minusy mají. A zda případné nedostatky zkazí celkový dojem ze hry. Já se upřímně domnívám, že má Death Stranding některé slabiny, ale blednou vedle záplavy pozitiv a novinek. Velmi rád bych se obešel třeba bez reklam na existující věci z našeho světa, které do kulis podle mě vůbec nezapadají a beru je jen jako nutné zlo. Vzhled menu, uživatelské rozhraní, správa vybavení a fungování základny připomíná poslední Metal Gear Solid, což nemusí být všem po chuti. Kodžima svůj rukopis prostě nezapře. Ale po čase všemu přivyknete a určitě si tyto aspekty zaslouží pochvalu za praktičnost, i kdyby urážely váš vkus. Zadání misí může působit generickým dojmem, stejně jako jejich základní kostra, ale vtip spočívá v tom, že ono ani tak nejde o to, co přenášíte, ale kam to nesete. Nemusí se vám líbit, že vás hra nutí opakovaně navštěvovat některé lokace, ale vzhledem k rozsahu celého světa si nemyslím, že je to velký problém. Většina funkčního lidského osídlení navíc vypadá velmi podobně, ale to není ani tak chyba, jako spíš záměr podřízený příběhu. Tu a tam narazíte i na nějaké chybky v systému chození a šplhání, častěji vás ale překvapí tím, jak spolehlivě funguje. A jako obvykle je možné, že zdlouhavý závěr nebude některým hráčům vyhovovat.
Tahle recenze vám neprozradí o Death Stranding víc, než je nezbytně nutné. Můžu vám slíbit, že ve hře rozhodně nechybí tradiční akce, jak se mnozí obávali, pokud je to pro vás důležité. Garantuji vám, že to není malá hra, o čemž se také spekulovalo. Je to opravdu velká hra délkou i rozlohou světa. Neprozradím vám ale, co se stane, když Sam zemře. Řeknu jen tolik, že loadingu se tu v případě selhání někdy lze vyhnout a někdy nikoli. Nevysvětlím vám, odkud se vzaly “ty věci” nebo k čemu je a jak funguje plod, který si hlavní hrdina nosí s sebou. A nedozvíte se ode mě ani to, co znamenaly ty válečné výjevy v některých trailerech. Zůstanu tajemný pro vaše dobro, jakkoli se vám to teď třeba nemusí líbit. Věřte mi ale, že bych nikomu nechtěl upřít ty stejné pocity neznáma, které jsem prožíval já sám, když se mi nedostávalo podobných informací.
Death Stranding není výjimečný jen proto, že jde o Kodžimovu hru. Autor Metal Gearu to měl naopak velmi těžké ve snaze vykročit z vlastního stínu prostřednictvím prvního titulu po svém odchodu z Konami. Ale nakonec překonal sám sebe a právem upevnil svou pozici obdivovaného vývojáře.
Máte další otázky?
V recenzi jsme se záměrně vyhnuli detailům a na základě instrukcí využili jen záběry z úvodních kapitol, ale už v tuto chvíli pro vás chystáme další materiály i stream. Těch se dočkáte, jakmile nám embargo umožní uvolnit je. Pokud vás zajímá něco konkrétního, dejte nám vědět, na co bychom se podle vás měli zaměřit.
Vynikající příběh, po němž nezůstávají samé otázky
Inovativní hratelnost propojující singl a on-line
Vzájemnou spoluprací měníte okolní svět k lepšímu
Pohyb krajinou začnete vnímat úplně jiným způsobem
Prvotřídní technické zpracování a strhující hudba
Špičkové herecké výkony a filmová režie
Novátorské mechanismy, které budou ostatní napodobovat
Tolik potřebná originalita, po níž stále voláme
Divoký, nebezpečný a rozmanitý otevřený svět
Zbytečné reklamní vložky do fiktivního světa nezapadají
Zadání misí a jejich kostra působí místy trochu genericky
Občas vás hra nutí navštěvovat opakovaně stejná místa
Death Stranding není hrou pro všechny. Platí to pro něj víc než pro kterýkoli jiný titul, o kterém se to říká. A mnohými jistě bude kritizován. Já jsem ale přesvědčený, že je to počin, který budou další vývojáři napodobovat, učit se od něj a vypůjčovat si od něj nejlepší nápady. Ve světě videoher, jenž tolik prahne po originalitě, které se nám obvykle dostává především od nezávislých titulů, představuje Death Stranding vítanou změnu i evoluci a naději, že jsme stále ještě neviděli vše.
Tahle hra si 10 rozhodně nezasloužila nevím pro koho je psaná tato recenze ale určitě ne pro většinu ba naopak spíš pro menšinu která si hru užila (z mého okolí neznám nikoho kdo by nelitoval že to koupil) !!! Tím nechci říct že hra je špatná jen je dost specifické kdo si ji užije a kdo ne a takové hry si jako plný počet bodů nezaslouží . Hele recenze je sice jen názor recenzenta ale většinou se odvíjel od toho že byl ten recenzent aspon trochu objektivní a věděl že jí dělá pro většinu ne tomu dát 10 z 10 a napsat tohle na konec . „Death Stranding není hrou pro všechny. Platí to pro něj víc než pro kterýkoli jiný titul, o kterém se to říká. A mnohými jistě bude kritizován“ No hele pro mě a mé okolí tato recenze dokázala jediné když pan Bigas řekne dneska je krásně je třeba si vzít pláštěnku a deštník 😀
Viděli jste Pošťáka Kevina Costnera ? Ne ? A věříte , že roznášením balíků můžete sjednotit celý národ ? ….Pokud byla odpověď alespoň jednou ANO , pak víte co od Death Stranding čekat . …..Navíc dostanete vše zabaleno v silně mysteriózní formě a dočkáte se odhalení toho co vše vás podle Kojimova pohledu možná čeká po smrti .
zdravim vsechny potrebuji poradit
ziju v zahranici a chci si koupit death stranding ale chci ho z ceskyma titulkama ale nejsem si jistej jestli kazda verze co se prodava nese ceske titulky nevite o tom neco?
nebo primo ta verze na playstation store pro stahnuti nevite jestli ma ty ceske titulky? protoze tam v tom P. store v popisu hry nepisou o cz tit.
takze jsem zmatenej a nechci si koupit verzi ktera je nebude mit.
prosim nekoho kdo ma zkusenost kdo treba stahoval nejakou verzi ktera ma cz titulky tak mi napiste prosim.
dekuji predem
Jarda
Hru jsem si koupil a přiznávám jen kvůli příběhu . Ovšem musím říct , že hra hodně zklamala i po této stránce .Jste vhozeni do příběhu kdesi uprostřed , všichni vás už mají za legendu , všichni se obdivují že dovezeme několik beden , tři roky čekají na informace z města pár kilometrů od nich …. Jste podle rozhovorů poslední kurýr ovšem pracujete pro firmu , kde by poslíčků mělo po světě pobíhat řádově mnohem , mnohem víc ale na cestách jste osamělí , jen po připojení nového místa k síti ( splnění primárního úkolu pro novou oblast) vidíte co vybudovali ostatní … Existence první expedice na západ po jejichž stopách se už jako jeden muž vydáváte je sice dobrá premisa , ovšem , když si čtěte zprávy co vám mají obohatit pozadí příběhu narazíte na to ,že už před léty o sobě tehdejší účastníci mluvili jako o první expedici …což je jako by voják z první světové mluvil o své válce jako první světové :/ ….
Navíc do kontaktu s ostatními NPC známými z trailerů tak přicházíte bez vysvětlení pozadí jejich osudů a familiérně s vámi konverzují v oblasti jejich specializace ač je třeba vidíte poprvé …
Inu silně na mne působí snaha začít vykládat příběh od prostředka jako prvoplánovitá šablona , která bohužel rozhodně není do prostředí zasazena geniálně a jsou chvíle , kdy se postupný rozvoj ovladatelných možností a vybavení ( nikoli schopností postavy jako v každém jiném RPG ) střetává s faktem že kua jste to vy ten badass kterého předchází pověst , o kterou jste se jako hráč ještě ani nezasloužil …:/
A „make America great again“ na pozadí už ve mne vyvolává úsměv šíleného patriota ….:///
Ano.. Musím říct, že jak Jirka říkal, že end game je obrovský a nebude o tom nic říkat.. Tak jsem se docela i těšil, ale když jsem ho docílil, tak sem si jako řekl „vážně, tohle je ten TOP SECRET end game? “
Ostatně jsem i čekal nějakej víc emociální příběh.
Já jsem sliboval „obrovský end game“? To si tedy nějak upřímně nevzpomínám. Nevím, kde to mělo zaznít, zda v recenzi, nebo v komentářích, či na streamu. Ale vždy jsem jen naznačoval, že jde pokračovat po skončení příběhu a že já sám si tam plním nějaký soukromý cíl a že si dokážu představit, že tam bude ukrytý nějaký komunitní meta konec à la nukleární odzbrojení v MGS.
Záleží na tom , jak moc tě bude bavit doručovat balíčky a sbírat lajky po tom , co se dějová linka hry ukončí .Už v průběhu hry máš možnost plnit generické mise A-B , (doručení krádež ,na čas…)
Takže openworld nekončí , jen už pro mne nemá smysl honit lajky a stoupat v online žebříčku :/ ….
Jestli jsem to dobre pochopil, tak DS neni zas tak odlisne od jinych her. Hideo Kojima jen zvolil opacny pristup k veci.
Treba ve Falloutu 3, je jedna z prvnich misi od Moiry, dojit do Super-dupper martu a tam najit leky. Vydate se do martu, vyridite par banditu a jdete nazpatek. Dulezity je start a cil.
v DS je opacna situace. Cesta je soucasti questu. Jeho naplni, treba i dulezitejsi nez cil samotny i kdyz na nem samozrejme zalezi take.
Je to mozne?
Nevšimnul jsem si , že by se DS zrovna v tomhle lišilo od Falloutu. Pro mne bylo vše opět o tom dovést balík z místa A do B , především DOVÉZT a pak ZÍSKAT ODMĚNU v B , která mne posune dál .Takže start cíl důležité , neztratit a přežít rutina a v podstatě náplň hry …
Není to Kojima, je to Kodžima:). Podobně jako je Toširó Mifune, nikoli Toshiro Mifune, správně je Mao Ce-tung a ne Mao Zedong, Michail Gorbačov a nikoli Mikhail Gorbachev. V češtině je naprosto běžné a správné přepisovat jména z japonštiny, čínštiny, ruštiny a mnoha dalších jazyků do latinky na základě zvukové podoby. Stačí se podívat na Wikipedii nebo ČSFD, vyhledat pár asijských spisovatelů nebo herců. Jde o správný přepis, naopak Kojima je výsledek anglické transkripce, která do češtiny nepatří.
Skvela praca. Po precitani a pozreti videorecenzie som sa ujistil v tom ze mozem to bez problemov predobjednat. Mal som pochyby ohladom DS ze to bude fakt len nejaky postovy simulator kde sa bude chodit z bodu A do bodu B dookola. Co sa tyka recenzie je to perfektne zvladnute tzn. dolezite informacie ohladne DS ( nebudem vypisovat co mam na mysli 🙂 ) nie su prezradene takze sa mozem tesit na to ze si to uzijem ako Jirka. Dakujem.
Myslíte někdo, že Sony koupí Kojima production? Sony dlouhodobě spolupracuje s Kojimou, takže by to možná dávalo smysl. Hlavně ho nesmí koupit Microsoft, protože to bych si musel mimo PS5 koupit i Xbox a to by se mě moch nechtělo.
Děkuji za skvělou recenzi, jen se chci zeptat ohledně všude zmiňovaného multiplayeru. Jsem čistě single hráč a všude se zmiňuje, jak je zde komunitni multiplayer skvělou volbou při hraní. Zkoušeli jste hru čistě offline. Nebude tak hra příliš obtížná, natahovana herní doba, nebo zbytečné vrácení se zpět, kvůli špatnému rozhodnutí a vybavení ? Děkuji
Tak jsem nacetl par ceskych recenzi a Jirkova je absolitne na nejvyssi urovni. Neni spatne porovnat dalsi ceske weby a pak si uvedomite, jaci jsou kluci z Vortexu zkuseni matadori. Z jedne recenze od jiste recenzentky se mi vylozene Zatmivalo! Tolik spoileru, ze jsem precetl jen kousek. Hruza kam az se driv kvalitni weby propadly. Hlavne ze maji vyskakovaci reklamy.
Musím s tebou souhlasit. Já jsem například v minulosti nidy moc nečetl hrej.cz, byl jsem kovaný na Games.cz. Byla doba kdy tam byli a psali borci jako Dobrovský, Olejník, Grygar atd…. A přesto že jsem se všemi rozhodně nesouhlasil, tak uměli psát jako nikdo v ČR. Pak přišla výměna stráží a games jsou úplně v prd—-i. Tohle se dá asi aplikovat na více webů, ale u games mě to fakt štve. Koukal jsem na fight cluby, gameplaye atd… Teď už jen koukám na Vortex. Myslím, že o tom mluvily v posledním vidcastu, že je Vortex autorský projekt. A vlastně je to super. Protože jsem se už naučil, tak nějak odhadnout jestli mě to bude bavit, když tomu jirka například dal 8/10, protože hraje a líbí se mu ty a ty hry.
Stara garda na gamesech byla skvela, presne jak pises Dobrovsky, Olejnik, Grygar… dodnes jsou jejich napr. retro gamesplaye skvele. Dnes je to az na vyjimky tezka bida. Stare Hrej ale nebylo o nic horsi – Vortexove, Tomus, Jarda… Od doby co to vse sezral Xzone to nestoji za nic. Ja taky se vsim nesouhlasim – treba s assassinem nebo battlefieldem. Porad ale vim, ze jsou to recenze od profiku a ne od zelenacu s velkym egem.
Jasně, hrej nebylo o moc horší, ale já spíš ten Games.cz. Třeba recenze (nebo videorecenze) jaké píše L.Grygar, takový neumí podle mě nikdo v ČR. A to má jako člověk odlišný názory, ale jako recenzent je pro mě nejlepší. Hodně se mi líbíl třeba Andrej Anastasov v dávnývh dobách, má taky osobitý styl psaní,některé jeho recenze jsou legendární. Třeba někdo z pánů příjde do Vidcastu. Mě se teďka líbí ten nový projekt Dobrovskýho a Olejníka RetroNation, vlastně jsou to retro-letsplaye.
Na hrej se mě hodně líbil Tomus a nebo Jarda Mowald a to i přesto, že často hrál naprosto odlišné věci než hraju já. Ale líbilo se mi jeho podání,styl,atd… Jinak v Hrej taky proběhla nějaká výměna a tam na to už vůbec nekoukám. Proti těm klukám nic nemám, jen mi prostě neseděj.
Výborná recenze, děkuji za ni. Když jsem těsně po osmé refreshnul stránku a vybafla na mě 10, málem jsem nevěřil vlastním očím. Death Stranding jsem moc věřil, líbilo se mi, těšil jsem se na něj… ale měl jsem pořád strach, že tam bude nějaké veliké ALE, které jej srazí. A jsem vnitřně nadšený, že tomu tak není. Osobně jsem doufal v „pacifistickou“ hru se silným příběhem a výjimečnými akčními pasážemi, což by se mi nejspíš mohlo vyplnit.
Recenze sama o sobě je výborná, myslím, že po jejím přečtení vím, ale zároveň nevím (což jsem rád), o čem DS je. Vlastně mi odpověděla na základní dotazy, na které jsem byl extra zvědavý, a ještě více natěšila. Zkušenost autora se jednoduše pozná.
Tak jsem si vzpomněl, že ještě musím za ten týden někde sehnat PS4, kterou si chci vyloženě kvůli tomuto titulu a TLOU II pořídit, byť jsem plánoval až PS5 :D.
Ešte raz gratulujem k peknej recenzií ,popravde by ma Kojima prekvapil keby hra bola podpriemerná. To že bude v mnohých veciach inovatívna a geniálna svojim spôsobom som vedel od začiatku ,no a tých pár Amerických webov ktoré nepochopili Kojimov odkaz a posolstvo ma netrápi ,jedná sa prevažne o Americké weby paradoxne.
Lze ze závěrečných titulků hry dohledat kdo pracoval na české lokalizaci nebo se pro jednou zase jedná o nepřiznaný překlad? Ve videorecenzi jsem si totiž všiml pár zajímavých slovních obratů a stylem mi to trochu připomíná práci Filipa Ženíška, za což by u mě mělo Sony další plusové body, jelikož mě jako překladatel zatím u žádné hry nezklamal.
Pokud to byl on, tak se to dříve či později dozvíme. Občas chodí někam povídat. Ale líbí se mi, že je přímo v recenzi perfektní lokalizace vyzdvihnutá, to je pěkné ocenění práce.
Pokud je to tak bezva hra, je to pro PC hráče celkem blbé. Protože až to budou hrát, tak budou mít celou hru vyspoilerovanou a zážitek, překvapení zmizí. Jsem zvědavý, kdo vydrží půlroku bez nějakého spoileru. Mělo to na PC vycházet zároveň s konzolovou verzí. Škoda!
Jsem strašně rád, že se to Kojimovi povedlo. Jednak za něho, ale i za sebe, protože collectorka mě stála bůro. Zajímalo by mě to herecké obsazení, v čem je ta síla? Je to jiný než třeba God of War? To byla už tehdy pecka. Pár recenzí jsem již četl a všichni píšou o neuvěřitelných hereckých výkonech. Mads Mikkelsen, Lea Seydoux, Wagner atd…všichni jsou prý fenomenální. Samozřejmně když se hra povede a tato konkrétní věc v ní, tak se to píše taky, ale v případě death stranding mě příjde, že na to recenzenti akcentují více. Chtěl bych se zepat Jirky, jak moc je pro tebe težké hrát hru o několik týdnů s předstihem a vlastně nic „nevyžvanit“? Já bych byl na tohle asi neměl, kdybych viděl unikátní mechaniky tak by to šlo samo :-D. Jinak díky za recenzi, muselo to být hodně těžké, něco sepsat, ale vlastně nic neprozradit. Vzpomínám, když ještě na hrej Jarda Mowald mluvil o MGSV Phantom Pain a měl podobný problém. SUPER RECENZE!
Jak to bylo těžké? Dobrá otázka. Bylo to tak náročné, že jsem se z toho musel vymluvit v jednom z předchozích vidcastů:). Hodně jsem váhal, co a jak o hře říct, protože mi přišlo, že je nejsilnější v tom tajemství, v tom, že nevíš, co máš čekat a pak tě ty objevy o to víc těší.
Pokud jde o herecké výkony. Základem je skvělý scénář, ale i práce s kamerou, zručný střih, celková kompozice. Je to pro mě těžké vyjádřit nějak erudovaně. Jakkoli tu prostě byly už mnohé filmové hry se skvělými herci a technologií performance capture, která jim pomohla vyjádřit se nejen hlasem, ale i mimikou a celým tělem, já jsem tady prostě zažil asi nejfilmovější filmečky a skutečně jsem za těmi modely viděl ty herce, vlastně ty modely ani nevnímal:). Podobný šok mi ve své době způsobilo dodnes v lecčems unikátní LA Noire.
Netušíš co je v tom kufříku? Já jsem po tom tenkrát pátral a nic jsem nezjistil. Až ho otevřu a nebude tam nic tak budu asi malinko zklamán protože ta collectorka stojí ranec 😀 Ale BB to snad vynahradí. Bude fajn mít kromě postav ve vitríně i takový originální kousek 🙂
No je možné, že to slouží pouze pro obsah edice. Ale tak je to Kojima tak bych se nedivil kdyby tam na mě vybaflo i něco navíc 😀 Kufřík určitě využiji i tak, třeba na nářadí, ale čekám možná trošku větší smysl v tom kufříku i přes to, že je samozřejmě spojen se hrou. Takže pokud je to jen „obal“ collectorky tak budu malinko zklamán.
Tak 10/10 překvapilo a zároveň mě uklidnilo. Beru si kvůli tomu dovolenou tak to aspoň bude stát za to. Snad bude stát za to i ta Collectors’s edition. už aby to tu bylo, já jsem ready 😀
Jinak mě by zajímala stabilita frame rate a kvalita HDR pokud jím hra disponuje, jelikož dost vývojářů s tím bojuje a neumí moc s HDR pracovat. Dále by mě zajímalo zda hra umožňuje výběr obtížnosti či případně povypínání některých HUD prvků pro imerzivnější zážitek. Zrovna jedu znovu Days gone na survival obtížnost a vypnutí HUD z toho dělá ještě lepší zážitek.
Po technické stránce je na tom obecně DS velmi dobře. Prověřený engine a zkušenosti hned dvou studií jsou na tom znát.
Hra podporuje HDR a myslím si, že s ním pracuje správně. Nejsem ale odborník a nemám pro to nejvyšší citlivost. Lépe určitě odpoví klasicky anylýza Digital Foundry.
Titul dává na výběr několik obtížností a myslím, že ji dokonce lze v průběhu hry změnit.
Nejsem si jistý, jak moc je možné HUD customizovat, používal jsem základní nastavení.
Omlouvám se, ale v tomto případě jsem si přečetl pouze souhrn u hodnocení. Chtěl bych si hru zahrát v co možná největší nevědomosti. Poslední trailer jsem radši také neviděl. Teď to jen vydržet do PC verze a jsem borec 😀
Rozhodně tě nebudu přemlouvat. I o tom je moje recenze. Čím méně člověk ví, tím lépe. Takže to plně respektuju a do značné míry s tím i sympatizuju. Ale na druhé straně upřímně věřím, že v naší recenzi je méně spoilerů než třeba v launch traileru:). Respektive věřím, že jsme se nedopustili v podstatě žádných po stránce příběhu ani hratelnosti. A v obou čekají překvapení. Ostatně někdo už mi malou popisnost také vytkl.
Super recenze. díky. Zase jsem se začal těšit.
Měl bych dotaz: Ten „multiplayer“ …lidé si mohou pomáhat např. dát někam žebřík, nevíš náhodou jak je to ošetřeno co se množství týče? Aby tam třeba za půl roku nebylo na jednom místě 150 žebříků a jiného „bordelu“?
Popravdě v Dark souls jsem nezkoumal jak funguje tamní mechanismus zpráv od hráčů, které zprávy mi to zobrazí a které ne. A nepřišlo mi, že by tam toho bylo nějak moc. Ale vlastně by mě zajímalo jaká je možnost nebo kolika hráčům se třeba „moje pomoc“ zobrazí.
Jinak ještě jednou díky za super recenzi a za super celý Vortex.
POZOR, možný spoiler. On-liny prvky může v první řadě úplně vypnout. Nevím přesně, jak to mají autoři technicky ošetřené a z těch několika týdnů nejde úplně dovodit, jak může vypadat hra a svět za týden nebo za rok. Ale vsadil bych se, že se obsah bude vždy regulovat a za měsíc nezačneš v hotovém světě. Jednak se prvky ukáží až po připojení daného regionu k síti. A i v takovém případě jsi podle mě ve spojení jen s omezeným počtem hráčů, možná dokonce v podobné situaci jako ty. Tohle se určitě ještě bude rozebírat. Zatím jsem po tom ani nechtěl pátrat. Ale dokážu si představit, že tam na hráče čeká třeba i nějaké překvapení, nějaký meta úkol jako v posledním MGS, kdy mohlo dojít k tomu jadernému odzbrojení. Něco podobného čekám v souvislosti se světem a stavbami i tady, ale nechci víc naznačovat, co mě třeba napadlo.
Testoval jsem na PS4 Pro. Jelikož jde i přes částečnou exkluzivitu o výkladní skříň Sony a first party engine, předpokládám, že hra bude v kondici i na základním PlayStationu. Tohle opět nepochybně lépe prověří analýza Digital Foundry.
Za méně než 30 hodin určitě nejde hra dohrát. Nebo nejde… Všechno jde, ale pod 30 hodin to snad ani nemůže mít smysl. Ve světě je ale obsahu minimálně na dvojnásobek téhle doby.
Podle recenzí očekávám, že bude hra dobrá a v mnoha ohledech výjmečná, ale jen na první zahrání. Potom se vytratí wow efekt nečekaného, příběh bude také odhalen a nebude potřeba hru už hrát znova, ani po nějaké době. Ale asi to ničemu nevadí, patřím mezi lidi, co nemají čas hrát hru víc jak jednou (až na pár vyjímek).
Také mám obavy s online prvku , který se po nějaké době ( např.rok),se může naopak stát pro lidi spíš nemilím ulehčením hry a všude po světě budou nasekané a vybudované ty pomůcky od hráčů a už to nebude taková výzva. ( ale těžko přesně říct, jestli to dobře chápu ten online prvek , když jsem to ještě nehrál 🙂 Ale zase vypínat ho je blbost, když je to důležitá součást hry. Třeba to bude mít nějaké omezení.
Na hru jsem jinak zvědaví a zkusím na pc zahrát.
Domnívám se, že množství staveb bude hra, respektive vývojáři vždy regulovat prostřednictvím omezeného počtu navázaných aktivních spojení s dalšími hráči.
Ahoj, diky za parádní recenzi která nic nevyzradila 🙂
Měl bych jen pár otázek, co se týče toho multiplayeru, je možné ho vypnout? Nemám rád multiplayer, nepoužíval jsem ho například ani v Monster Hunter, ani v Dark Souls. Dál bych chtěl vědět co je to s těmi reklamami ve hře? To se mi moc nelíbí, že by měli být ve hře reklamy… A ještě jedna otázka, jak jsou velké titulky? Nejsou to blechy? Díky moc za odpovědi 🙂
On-line je možné vypnout. Reklamy jsou vidět ve videorecenzi – Monster, AMC… Jde spíš o product placement. Titulky myslím nejde zvětšit, nejsem si ale stoprocentně jistý. Nejsou to vyloženě blechy, nebo mi to tak nepřišlo.
Dík za recenzi. Zatím jsem si přečetl jenom číslo a shrnutí. Nevím jestli do příštího pátku vydržim se na ni nepodivat komplet. Potvrdilo se co jsem si myslel – buď budou padat vysoké čísla nebo to bude totální průser. Díky Bohu za tu první variantu. Teď nevím jak to do příštího pátku doklepu.
Prepáč Jirko že review som nečítal(nechcem si nič vyspojlerovat) tak si to možno spomenul, no zaujímalo by ma či sa v hre dajú meniť veľkosti titulkov?10ka od teba znamená pre mňa dokonalá hra keďže s tvojim vkusom sa od začiatku ako vás sledujem ztotožňujem a keď si to budúci týždeň zahrám teším sa ako si prečítam tvoju review
Myslím, že velikost titulků ve hře změnit nejde. Jinak spoilerů se bát snad nemusíš. Nevím, co o tom budou soudit ostatní čtenáři, ale já se spíš obával toho, že ve snaze nic vám nevyzradit hru pořádně ani nepředstavím:). Tady je lepší nechat se překvapovat, než si na poslední chvíli vše popsat. Upřímně si přeju, aby měl každý možnost hrát hru tak jako já, to znamená s minimem informací, co vlastně čekat.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
ziju v zahranici a chci si koupit death stranding ale chci ho z ceskyma titulkama ale nejsem si jistej jestli kazda verze co se prodava nese ceske titulky nevite o tom neco?
nebo primo ta verze na playstation store pro stahnuti nevite jestli ma ty ceske titulky? protoze tam v tom P. store v popisu hry nepisou o cz tit.
takze jsem zmatenej a nechci si koupit verzi ktera je nebude mit.
prosim nekoho kdo ma zkusenost kdo treba stahoval nejakou verzi ktera ma cz titulky tak mi napiste prosim.
dekuji predem
Jarda
Navíc do kontaktu s ostatními NPC známými z trailerů tak přicházíte bez vysvětlení pozadí jejich osudů a familiérně s vámi konverzují v oblasti jejich specializace ač je třeba vidíte poprvé …
Inu silně na mne působí snaha začít vykládat příběh od prostředka jako prvoplánovitá šablona , která bohužel rozhodně není do prostředí zasazena geniálně a jsou chvíle , kdy se postupný rozvoj ovladatelných možností a vybavení ( nikoli schopností postavy jako v každém jiném RPG ) střetává s faktem že kua jste to vy ten badass kterého předchází pověst , o kterou jste se jako hráč ještě ani nezasloužil …:/
A „make America great again“ na pozadí už ve mne vyvolává úsměv šíleného patriota ….:///
Ostatně jsem i čekal nějakej víc emociální příběh.
Takže openworld nekončí , jen už pro mne nemá smysl honit lajky a stoupat v online žebříčku :/ ….
Treba ve Falloutu 3, je jedna z prvnich misi od Moiry, dojit do Super-dupper martu a tam najit leky. Vydate se do martu, vyridite par banditu a jdete nazpatek. Dulezity je start a cil.
v DS je opacna situace. Cesta je soucasti questu. Jeho naplni, treba i dulezitejsi nez cil samotny i kdyz na nem samozrejme zalezi take.
Je to mozne?
Na hrej se mě hodně líbil Tomus a nebo Jarda Mowald a to i přesto, že často hrál naprosto odlišné věci než hraju já. Ale líbilo se mi jeho podání,styl,atd… Jinak v Hrej taky proběhla nějaká výměna a tam na to už vůbec nekoukám. Proti těm klukám nic nemám, jen mi prostě neseděj.
Recenze sama o sobě je výborná, myslím, že po jejím přečtení vím, ale zároveň nevím (což jsem rád), o čem DS je. Vlastně mi odpověděla na základní dotazy, na které jsem byl extra zvědavý, a ještě více natěšila. Zkušenost autora se jednoduše pozná.
Tak jsem si vzpomněl, že ještě musím za ten týden někde sehnat PS4, kterou si chci vyloženě kvůli tomuto titulu a TLOU II pořídit, byť jsem plánoval až PS5 :D.
Pokud jde o herecké výkony. Základem je skvělý scénář, ale i práce s kamerou, zručný střih, celková kompozice. Je to pro mě těžké vyjádřit nějak erudovaně. Jakkoli tu prostě byly už mnohé filmové hry se skvělými herci a technologií performance capture, která jim pomohla vyjádřit se nejen hlasem, ale i mimikou a celým tělem, já jsem tady prostě zažil asi nejfilmovější filmečky a skutečně jsem za těmi modely viděl ty herce, vlastně ty modely ani nevnímal:). Podobný šok mi ve své době způsobilo dodnes v lecčems unikátní LA Noire.
Hra podporuje HDR a myslím si, že s ním pracuje správně. Nejsem ale odborník a nemám pro to nejvyšší citlivost. Lépe určitě odpoví klasicky anylýza Digital Foundry.
Titul dává na výběr několik obtížností a myslím, že ji dokonce lze v průběhu hry změnit.
Nejsem si jistý, jak moc je možné HUD customizovat, používal jsem základní nastavení.
Měl bych dotaz: Ten „multiplayer“ …lidé si mohou pomáhat např. dát někam žebřík, nevíš náhodou jak je to ošetřeno co se množství týče? Aby tam třeba za půl roku nebylo na jednom místě 150 žebříků a jiného „bordelu“?
Popravdě v Dark souls jsem nezkoumal jak funguje tamní mechanismus zpráv od hráčů, které zprávy mi to zobrazí a které ne. A nepřišlo mi, že by tam toho bylo nějak moc. Ale vlastně by mě zajímalo jaká je možnost nebo kolika hráčům se třeba „moje pomoc“ zobrazí.
Jinak ještě jednou díky za super recenzi a za super celý Vortex.
Zajímalo by mě hrací doba, a jestli si to hral na základní psku? Jak to běželo na základní verzi konzole?
Za méně než 30 hodin určitě nejde hra dohrát. Nebo nejde… Všechno jde, ale pod 30 hodin to snad ani nemůže mít smysl. Ve světě je ale obsahu minimálně na dvojnásobek téhle doby.
Také mám obavy s online prvku , který se po nějaké době ( např.rok),se může naopak stát pro lidi spíš nemilím ulehčením hry a všude po světě budou nasekané a vybudované ty pomůcky od hráčů a už to nebude taková výzva. ( ale těžko přesně říct, jestli to dobře chápu ten online prvek , když jsem to ještě nehrál 🙂 Ale zase vypínat ho je blbost, když je to důležitá součást hry. Třeba to bude mít nějaké omezení.
Na hru jsem jinak zvědaví a zkusím na pc zahrát.
Měl bych jen pár otázek, co se týče toho multiplayeru, je možné ho vypnout? Nemám rád multiplayer, nepoužíval jsem ho například ani v Monster Hunter, ani v Dark Souls. Dál bych chtěl vědět co je to s těmi reklamami ve hře? To se mi moc nelíbí, že by měli být ve hře reklamy… A ještě jedna otázka, jak jsou velké titulky? Nejsou to blechy? Díky moc za odpovědi 🙂