Krátce po oficiálním představení Xboxu Series S a ve světle některých kritických názorů ze strany herních vývojářů přispěchal Microsoft s přehlednou tabulkou specifikací obou modelů, aby rozehnal případné obavy. O Series S mluvili zástupci redmondské společnosti jako o konzoli nové generace, která nabízí řadu výhod – včetně SSD, moderních pamětí a nového APU – jen necílí na rozlišení 4K. Samozřejmostí bylo také potvrzení zpětné kompatibility se všemi hrami napříč celou historií Xboxu, jako tomu bude u výkonnějšího Series X, i na tomto místě ale musel Microsoft své tvrzení konkretizovat. První prohlášení, že Series S nebude spouštět verze starších her oficiálně vylepšených pro Xbox One X, však mohlo hráče zaskočit, podle aktuální analýzy Digital Foundry se ale zřejmě není čeho bát. Omezení sice přijdou, ale výhody nad možnými nedostatky převyšují.
Jak uvádí redaktor Richard Leadbetter, Series S na tom bude ve smyslu zpětné kompatibility obstojně a konzole by neměla mít žádné problémy s hrami pro původní Xbox, ani Xbox 360. Microsoft lidem z Digital Foundry potvrdil, že hry z první generace Xboxu budou mít trojnásobné rozlišení, takže z původního 480p se rázem stane 1440p. Počítat se dá samozřejmě i s řadou dalších vylepšení, jako jsou bleskově rychlé načítací časy a u některých titulů například i větší rozsah audia, do detailů se ale Digital Foundry bohužel nepouští.
Co se týče her z X360, rozlišení by mělo být ve většině případů dvojnásobné a ještě zřetelněji by do finálního podání takových titulů měl vstoupit výkon procesoru Zen 2, odrážející se zejména ve stabilní frekvenci snímků. Stále ovšem platí, že Series S nebude moci využít všechna vylepšení, kterých se konkrétní hry z X360 dočkaly na Xboxu One X. Spadá sem nejen vyšší rozlišení, ale také například kvalitnější textury a další grafické efekty. Přesto by měl být celkový zážitek z hraní starších her na Series S lepší, nežli tomu bylo v případně verzí běžících na Xboxu One S, ať už díky zmiňovanému SSD nebo automatickému HDR. Nejde totiž o exkluzivní funkce pro Series X a stejně jako redaktoři Digital Foundry, i my jsme zvědaví, jak bude celá technologie fungovat v praxi.
Není potřeba nic složitě nastavovat a někdy je to tak jednoduché, jako změnit tři řádky kódu, aby hra ve vyšším frameratu fungovala.
Tím nejlepším na zpětné kompatibilitě má ale být způsob, jakým na obou nových konzolích v rodině Xbox poběží hry z aktuální generace. Namísto rozlišení, které už v mnoha případech ani není momentálně možné kamkoliv posouvat, naroste počet snímků za vteřinu, což jsme už ostatně mohli v příkladech vidět i na oficiálních videích. Systémový architekt Andrew Goossen uvedl, že je možné aktualizovat hru z Xboxu One S, aby na Series S poskočila z 30 na 60 fps a v některých případech z 60 na 120 fps. „Není potřeba nic složitě nastavovat a někdy je to tak jednoduché, jako změnit tři řádky kódu, aby hra [ve vyšším frameratu fungovala],“ řekl systémový architekt Andrew Goossen. A i když prý nastanou problémy, jde o drobnosti, které umí autoři her jednoduše vyřešit. Jako příklad uvádí nejmenovanou AAA hru, v níž se po (polo)automatickém zvýšení snímkovací frekvence pohybovali diváci dvojnásobnou rychlostí, oprava však zabrala jen chvilku. I z toho důvodu Goossen doplňuje, že i když by vývojáři nechtěli vynakládat žádné úsilí, tým programátorů v Microsoftu je jim ochotný asistovat, případně změnu provést interně, jako tomu bylo u některých her doposud.
Asi nejdůležitějším bodem je ale zmíněné určení, na které z platforem je hra momentálně spuštěna, což dává vývojářům možnost poměrně snadno určit, jaké z prvků mají být aktivovány a v jaké kvalitě. Tím se defacto obchází nutnosti cokoliv portovat a v jednom balíčku skutečně přinést totožnou hru, která však bude podle možností hardwaru škálovaná směrem dolů. Je také nutné poukázat, že vysvětlení od Digital Foundry potvrzuje, že i na Series S budou hry z aktuální generace vylepšeny, jen půjde o jinou formu, nežli titulů z rodiny Xbox One X Enhanced Games.