Společnost Sony už loni na podzim uvedla, že PlayStation 5 umožní uživatelům nainstalovat jen část hry. Kupříkladu jen singl, anebo naopak multiplayer, případně po dohrání kampaně umožní hru pro jednoho hráče vymazat a nechat si pouze on-line část. Teď už s jistotou vím, že podobnou funkci nabídne i nový Xbox. Series S i X umožní podle Microsoftu hráčům odinstalovat ty části hry, které už nepotřebují.
Prohlásil to Jason Ronald ve vidcastu Larryho Hryba. I v tomto případě bude samozřejmě na vývojářích her, aby tuto možnost podporovali. Tímto způsobem chce dát výrobce uživatelům větší kontrolu nad úložným prostorem, jehož kapacita se neustále skloňuje v souvislosti s rostoucí velikostí samotných her. Zárodky těchto pokusů se selektivní instalací se objevily už v současné generaci konzolí.
V této souvislosti se sluší připomenout, že Series X má 1TB SSD, ale uživatel bude moci reálně využít pro hry přibližně 800 GB. Series S disponuje úložištěm o velikosti 512 GB a zatím nevíme, kolik přesně místa bude mít pro samotné tituly. Jejich velikost chce ale pomoci Microsoft na levnějším Xboxu zkrotit za pomoci textur v nižším rozlišení. Protože Series S cílí na nativní rozlišení 1440p oproti 4K u Series X, měly by mít hry v této verzi přibližně o třetinu menší velikost. Úložiště obou nových Xboxů pak lze volitelně rozšířit za pomoci externího proprietárního SSD od společnosti Seagate. 1TB karta vás přijde na 6319 korun.
Remake Demon’s Souls bude vyžadovat minimálně 66 GB volného prostoru a Marvel’s Spider-Man: Miles Morales 50 GB
A jak na tom bude PlayStation 5? Ten v případě verze s mechanikou i bez ní nabídne SSD s kapacitou 825 GB. Během uplynulého víkendu se pak na základě dalšího uniklého obrázku z údajného rozhraní konzole začalo spekulovat, že pro uživatele bude k dispozici 664 GB. Informaci samozřejmě berte stále s rezervou, Sony zatím tuto oblast nekomentovala.
V každém případě se zdá být jasné, že management dat bude pro oba výrobce i samotné hráče důležitou oblastí, pokud by měla velikost her neustále růst. Před dvěma týdny jsme psali o prvních titulech pro PS5, které už odhalily svou velikost. Remake Demon’s Souls bude vyžadovat minimálně 66 GB volného prostoru a Marvel’s Spider-Man: Miles Morales 50 GB. Pokud však sáhnete po ultimátní edici obsahující také vylepšený předchozí díl, z SSD si ukousne 105 GB. Všichni jsou pak zvědaví, jak na tom v budoucnu budou notoricky známí požírači volného místa jako Call of Duty nebo GTA.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Z těch velikostí next gen her je zřejmé, že sice nedošlo k razantnímu zvýšení, ale rovněž dané hry nejsou menší, než na stávající generaci, což některé vyjádření Sony a MS stran lepší správy dat na ssd (absence potřeby duplicitních dat jako na hdd, absence potřeby 4k textur pro hry ve fhd atd.) naznačovaly a 500gb nebo 1tb v současné době již prostě mnoha hráčům nestačí (ostatně 500gb bylo málo už v roce 2013). Postupem času samozřejmě cena m2 ssd úložišť klesne, takže nákup externích disků pro ps5 hry nebude takový finanční vítr jako nyní a předpokládám, že i samotná Sony později na trh uvede ps5 s vyšší kapacitou disku, ale momentálně bohužel nezbývá, než se s tím smířit (nebo čekat). Jedinou útěchou je zmiňovaná možnost rozdělit hru do logických částí a možnost některé z nich odinstalovat a snad o něco rychlejší (re)instalace krabicovek díky uhd mechanice. Doufám, že ps5 dokáže rozlišovat, zda chci ps5 hry spouštět nebo jen uložit a umožní externí hdd/ssd využívat pro archivaci ps5 her.
664 GB čistá ruka bez režie OS konzole je nakonec docela tragický úložný prostor .
A připomeňme si jak v uplynulých pěti létech narostly nároky na úložný prostor …z 10 GB máme 40 -100 GB a víc
Do budoucna čekám další nárůst syrových dat a je jasné že můžeme čekat kompresi ( s dopadem na výkon) a v konzoli budou tak dvě až tři hry při tovární kapacitě oněch skvělých rychlých SSD .To pak quickplay opravdu bude o přepínání mezi několika hrami v interním SSD …..a po pravdě několik her uměla přepínat i PS1 na demodisku a byli jsme ušetřeni přetahování dat mezi úložišti bo vše jelo jen z CD disku .
Malé SSD bude system killer a je to jasné od počátku ( My co jsme měli 2TB a víc a nepoznali na PS4 dno …jsme rozčarováni dávno .Tak hlavně jak jsou všichni unešeni z rychlosti SSD a nikomu nepřipadala kapacita víc než mizerná )
Reality check, aneb podivejme se na fakta – SW transparentni komprese nad filesystemem na SSD:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=btrfs_compress_2635&num=1
A hele! Casy s kompresi jsou lepsi, nez ty bez komprese a to se jedna je „jen“ SW kompresi pres CPU. Je to tim, ze nejuzsi hrdlo je prave prenos dat z uloziste a ty kdyz preneseme zkomprimovana – maji mensi objem, tak jsou logicky prenesny rychleji a to o tolik, ze i de/komprese zkrzeva CPU cely proces zrychli. IT MAGIC! A to je to prosim nic moc btrfs proti ext4!
A to nejleps na zaver, jak PS5 tak i XSX maji kompresi HW – zjednodusene tzn. ze maji dedikovanou jednotku urcenou jen a pouze na kompresi a dekompresi, diky cemuz ta ani nebere zadny vykon z CPU.
Cili ano, hw komprese má dopad na výkon, ovsem naproto opacny nez si myslite.
Jinak data už často na disku komprimovaná jsou ať jde o spouštěcí soubory, textury, zvuky, cokoliv, takže žádnej menší objem načítat nebudeš.
Tomas Maly: Kdepak, transparentni komprese souboroveho systemu komprimuje vse co ji prijde „pod ruku“. Samozrejme, ze jiz ztratove zkomprimovane soubory, jako jsou textury ci zvukove soubory, jiz o moc vic nezmensi, ale procesem i tak projdou.
Ve vysledku zabere komprimovany souborovy system fyzicky v prumeru o cca 1.3 az 1.4 mene mista, podle toho, co presne za druh dat je na nem pouzito. To znamena, ze napriklad na 664 GB volneho mista (skoda, ze ne 666, takova promarnena sance :-), v PS5 se teoreticky vejde 863 – 929 GB dat.