O problémech se soundtrackem Doomu Eternal jsme vás informovali krátce po jeho měsíc odloženém uvedení na konci dubna. Hráči totiž poměrně rychle zjistili, že se skladbami není něco v pořádku a netrvalo dlouho, kdy dokázali fanoušci problém pojmenovat. Většina skladeb má ve jménu tzv. loudness war velmi omezený dynamický rozsah vlnových délek a všechny nástroje se snaží znít stejně hlasitě. Výsledkem sice není obsah, který by se nedal poslouchat, ale tóny nejsou tak barvité a neposkytují adekvátní prožitek. Původně se přitom mělo za to, že je za tento krok zodpovědný skladatel Mick Gordon, který se však proti nařčení jednoho z fanoušků ohradil a vysvětlil, že finální mix skladeb nedělal on, nýbrž lidé z id Software. Naznačil také, že by k takové kompresi nikdy nepřistoupil a i z toho důvodu řekl, že už s vývojáři nechce v budoucnu spolupracovat. Celá kauza má nicméně svou dohru, když se po dvou týdnech dostává k rozsáhlému komentáři i výkonný producent Doom Eternal Marty Stratton.
Na Redditu zveřejnil dopis fanouškům, ve kterém vysvětluje postavení id Software a přichází s detaily, které skladatel Mick Gordon neuvedl. Na celý incident přitom vrhají úplně nové světlo a Gordon z kauzy vychází pohledem id Software jako viník. „Loni na E3 jsme oznámili, že soundtrack hry bude součástí sběratelské edice Doomu Eternal. V té chvíli jsme s Mickem nebyli dohodnutí, že soundtrack připraví právě on a hlavně jsme ho nechtěli i vzhledem k problémům s přípravou hudby do samotné hry příliš rozptylovat,“ říká Stratton. Vývojáři z id Software se proto na Gordona s žádostí o přípravu soundtracku obrátili až v lednu a dohodli se, že vyjde společně se sběratelskou edicí v březnu. „Podmínky byly stejné jako v případě Doomu z roku 2016, ve kterých jsme Micka žádali o nejméně 12 skladeb a přidali finanční bonus, když soundtrack dodá včas,“ uvádí dále Stratton. Potvrzuje také, že smlouva zaručovala skladateli maximální míru volnosti v tom, co do soundtracku ze své hudby vybere a jakým způsobem skladby seřadí.
Je opravdu důležité uvědomit si, že existují rozdíly mezi hudbou do hry a mixem pro soundtrack. Několik lidí na tyto rozdíly poukázalo, když začalo zkoumat amplitudu jednotlivých skladeb, ale neporozuměli právě onomu rozdílu. Když skladby vypadají jako „cihla“ a dynamický rozsah hloubek i výšek je oříznutý, jde o podobu skladeb, které jsme obdrželi od Micka pro použití ve hře.
Další komunikace proběhla podle Strattona v polovině února, kdy měl Gordon naznačit, že s podmínkami dohody souhlasí, ale že je práce víc, než předpokládal, na to konto se omluvil a požádal o další čtyři týdny. „Řekl nám, že čas navíc využije k tomu, aby zvýšil počet skladeb na 30 a prodloužil celkovou stopáž na více než dvě hodiny. Obsahem měla být veškerá hudba ze hry, upravená pro potřeby soundtracku,“ dodává Stratton. Odtud tedy podle jeho slov pramení měsíční odklad, který se ve výsledku protáhl na necelých šest týdnů, vzhledem k tomu, že ani nadále neměl Gordon práci stíhat. Ve chvíli, kdy od skladatele nepřicházely příznivé zprávy ani na začátku dubna, rozhodl se proto Stratton aktivovat šéfa zvukového designu v id Software Chada Mossholdera a požádat ho o to, aby začal z dodané hudby pro hru skládat záložní variantu soundtracku. A právě na tomto místě vznikl problém s omezeným dynamickým rozsahem skladeb, který Stratton dále vysvětluje
„Je opravdu důležité uvědomit si, že existují rozdíly mezi hudbou do hry a mixem pro soundtrack. Několik lidí na tyto rozdíly poukázalo, když začalo zkoumat amplitudu jednotlivých skladeb, ale neporozuměli právě onomu rozdílu. Když skladby vypadají jako „cihla“ a dynamický rozsah hloubek i výšek je oříznutý, jde o podobu skladeb, které jsme obdrželi od Micka pro použití ve hře,“ říká Stratton. A s přihlédnutím k tomu, že to byl jediný zvukový materiál, který mělo id Software k dispozici a prostřednictvím kterého mohlo odvrátit blížící se pohromu, kdyby Gordon nedodal soundtrack ani v novém dubnovém termínu, rázem má celá kauza úplně jiný tón. Stratton navíc uvádí, že o zapojení Mossholdera byl Gordon informován a slavný skladatel měl navíc několikrát nabídnout, ať id Software soundtrack svými skladbami doplní. Problém byl ovšem v tom, že Chad Mossholder musel sestavovat skladby z jednotlivých fragmentů ve hře, zatímco Gordon pracoval se zdrojovým materiálem, který zní lépe. Těchto skladeb ale Gordon nakonec poslal jen dvanáct a zbytek zůstal na id Software, které navíc chtělo skladateli vyplatit bonusovou částku i za pozdější dubnové dodání.
Mick byl také znepokojen tím, že jsme přidali Chada Mossholdera do titulků jako spolu-skladatele, nic z toho se ale ve skutečnosti nestalo a nikdy bychom to neudělali.
Po vydání soundtracku se pak Stratton snažil podle svých slov spojit s Gordonem a ptal se jej, co ho vedlo k dříve probíraným výrokům o nezájmu spolupracovat. Stratton také tvrdí, že Mossholder poslal Gordonovi všechny své skladby týden před vydáním soundtracku, takže se s nimi mohl seznámit a zasáhnout dřív, než došlo k vydání. „Mick byl také znepokojen tím, že jsme přidali Chada Mossholdera do titulků jako spolu-skladatele, nic z toho se ale ve skutečnosti nestalo a nikdy bychom to neudělali. V metadatech je Mick uveden jako výlučný skladatel a tvůrce alba. Ve skladbách, které jsme editovali v id Software, je Chad uveden jako spolupracující umělec. Bylo to nejlepší řešení, jak fanouškům tuhle informaci komunikovat a označit, na kterých skladbách pracoval Mick a na kterých někdo od nás,“ dodává producent.
V závěru pak potvrzuje, že na připravovaném DLC pro Doom Eternal už Mick Gordon skutečně nepracuje a soundtrack skládá jiný skladatel. „Jsem zklamaný jako každý z vás, ale jako jsme museli učinit už mnohokrát, přizpůsobíme se změnám a skrze vzájemnou spolupráci budeme i nadále podporovat nejtalentovanější umělce v odvětví. Náš tým si spojení s Mickem užil a věříme, že on sám bude těšit své fanoušky ještě mnoho let,“ uzavírá Stratton.