Před necelými dvěma týdny jsme vás informovali o zveřejnění žádosti společnosti AMD o patent technologie Super Resolution. Na základě tehdy dostupných informací magazínu Videocardz se navíc zdálo, že výrobce grafických karet Radeon bude připravený vstoupit do přímého střetu s Nvidií a jejich řešením DLSS už velmi brzy, což se nyní oficiální cestou potvrzuje. AMD totiž před několika hodinami prezentovalo první výsledky FidelityFX Super Resolution a slibuje oznámení prvních podporovaných titulů na 22. června letošního roku. Asi největším překvapením je, že Super Resolution bude fungovat i na starších grafických kartách, včetně konkurenčních karet GeForce, což přijde vhod zejména v aktuální době, kdy se nového hardwaru nedostává.
O FidelityFX Super Resolution – zkráceně FSR – promluvil viceprezident a generální manažer obchodního oddělení grafických karet v AMD Scott Herkelman na konferenci Computex 2021. „Ptali jste se nás na dění kolem řešení Super Resolution a já mohu s nadšením konečně ukázat, co chystáme,“ uvedl celý blok Herkelman. Vysvětlil, že i v AMD rozumí potřebám hráčů, ke kterým v dnešní době patří ray tracing, vysoká frekvence snímků i mobilita, což je Herkelmanova narážka na fakt, že herní notebooky využívají podle jeho slov desítky milionů hráčů. Technologie FSR se ale bude pochopitelně týkat i hráčů na desktopech, a jak je uvedeno výše, AMD nepřináší mnoho restrikcí. Zvýšit rozlišení obrazu bez dopadu na výkon budou moci majitelé karet RX 6000, RX 5000, RX 500, RX Vega a také všichni, kdo mají pouze procesor AMD Ryzen s integrovanou Radeon grafikou. Herkelman nicméně demonstroval, že FSR zvládnou i konkurenční karty, a to nejen řady RTX, ale také starší GTX, například pět let stará GeForce 1060.
Otázkou samozřejmě je, jak velká je degradace obrazu, což si z videa neodvažujeme přímo posuzovat.
Výkon prezentuje AMD na hře GodFall, kterou nechává běžet v nativním 4K rozlišení s ray tracingem a nejvyšším grafickým presetem. Na sestavě s grafickou kartou RX 6800 XT běží hra kolem 50 fps, při zapnutém FSR a dopočítáním rozlišení pomocí algoritmů AMD se však výkon přesouvá až ke hranici 80 fps, což je nárůst o úctyhodných 60 procent. Mohli byste však namítnout, že DLSS se v některých testech chlubí až dvojnásobným nárůstem počtu fps, což ale hravě zvládne i FSR. Na prvních porovnávacích záběrech ze zmiňovaného GodFallu totiž využívají pro FSR mód vysoké kvality, pod kterým jsou ještě tři další stupně s méně okázalým vykreslením obrazu, ovšem výměnou za ještě vyšší výkon. A jak je demonstrováno později, pokud na stejné sestavě sklouznete v nastavení až na poslední mód pojmenovaný jednoduše „výkon“, frekvence fps vystřelí k hodnotě 150.
Otázkou samozřejmě je, jak velká je degradace obrazu, což si z videa neodvažujeme přímo posuzovat. Jednak je k dispozici jen výsek pětiny obrazu a jednak dochází ke kompresi způsobené záznamem celého přenosu a zpracováním videa na YouTube. AMD nicméně už dříve uvádělo, že se při přepočtu obrazu nespoléhají na strojové učení a namísto toho využívají pokročilé algoritmy, v rámci kterých se pracuje s jednotlivými pixely za pomoci lineárního i nelineárního upsamplingu. Co se týče testu s GeForce GTX 1060, GodFall běží v rozlišení 1440p a epickým nastavením grafiky kolem 27 snímků za sekundu. Zvýšení rozlišení pomocí FSR ale přináší nárůst o 41 procent na úroveň 38 fps, což diskutující pod videem kvitují se značným povděkem. Zdá se totiž, že životní cyklus starších grafických karet může být ještě významně prodloužen a i my se nemůžeme dočkat, až bude technologie dostupná. Háček ale tkví v tom, že dané tituly musí FSR přímo podporovat, bez ohledu na to, že by implementace podle AMD měla být snazší než u DLSS.
Už 22. června bychom se tedy měli dozvědět, které z her nabídnou výše popisované možnosti, prozatím AMD spolupracuje s 10 vydavateli či vývojáři a v souhrnu slibuje podporu více než 100 grafických karet, které jsou momentálně na trhu.