Vývojáři vesmírného MMO EVE Online z islandského studia CCP Games připravují poradnu, která umožní začínajícím hráčům lépe se vyrovnat se zármutkem nad ztrátou první virtuální lodě. Prozradil to šéf týmu Hilmar Veigar Pétursson s tím, že tento nástroj má pomoci nováčkům lépe pochopit, proč ve hře neuspěli. Jedině tak prý budou mít chuť pokusit se do hry vrátit a neutečou. A kdo by jim dokázal poradit lépe než veteráni této hry?
Hra notoricky známá svou nesmlouvavostí jen za loňský rok přilákala 600 tisíc nových hráčů, kteří ji vyzkoušeli. Pouze okolo 10 procent z nich ale vydrželo více než týden.
EVE Online funguje od roku 2003. Je to jedna z nejstarších, nejkonzervativnějších a nejnáročnějších MMO na tomto poli. Hráči jsou stále zvyklí slýchat a číst skvělé příběhy z tohoto vesmíru. Spousta z nich se ovšem na vlastní kůži přesvědčila, že hltat informace o EVE Online je pro ně možná atraktivnější než titul sami hrát. A s tím se právě snaží vývojáři bojovat. Na rozdíl od své konkurence, navzdory svému stáří a náročnosti počin stále přitahuje nové hráče, jen minimum z nich ale u hry vydrží. Hra notoricky známá svou nesmlouvavostí jen za loňský rok přilákala 600 tisíc nových hráčů, kteří ji vyzkoušeli. Pouze okolo 10 procent z nich ale vydrželo více než týden.
EVE Online je náročná záležitost, která vás i za přispění dalších hráčů rychle vytrestá. Pokud vám ale někdo pomůže pochopit, proč jste neuspěli, podá vám pomocnou ruku, může být první kontakt se smrtí mnohem příjemnější, respektive méně bolestivý, věří autoři. Hilmar Veigar Pétursson podle magazínu PC Gamer na nedávném komunitním srazu vysvětlil, jak chtějí CCP Games využít vzájemné spolupráce a sounáležitosti mezi hráči, která obvykle v on-line světech beztak organicky vzniká. Pokud ale dostane “truchlící poradna” řád, může být mnohem efektivnější než spontánní tipy.
Tato funkce je součástí mnohem širší iniciativy, s jejíž pomocí se chtějí vývojáři postavit údajně největší hrozbě pro virtuální vesmírnou hru. Studio investuje jako nikdy předtím do snahy získat si pozornost začínajících hráčů a nepřicházet o nováčky. EVE Online má pověst obtížné, špatně přístupné, někdy až kruté hry, která s nováčky vytírá podlahu, nahání jim hrůzu svou komplexností a trvá roky, než ji dokonale ovládnete. Titul nezapře své dědictví a není intuitivní v dnešním slova smyslu.
Hra proto postupně přichází s plejádou novinek, které mají start potenciálním zájemcům usnadnit. Jednou z nich je třeba i program pro veterány-dobrovolníky, kteří mohou proaktivně oslovovat nováčky, kteří se poprvé přihlásí do hry. Mohou je přivítat v tomto světě a zodpovědět jejich případné otázky, aniž by začínající hráč musel sám hledat pomoc nebo se obracet na podporu. To může být oboustranně velmi příjemné a praktické.
Jedno ze zlatých pravidel hry říká, že byste nikdy neměli letět s lodí a nákladem, které si nemůžete dovolit ztratit. Protože zemřít znamená přijít o loď, její vybavení i obsah nákladního prostoru.
A odtud pochází i nápad na službu, která by poskytla útěchu těm nováčkům, kteří už pocítili v EVE Online břímě ztráty. Přijít o první loď znamená velkou ránu a může to být důvod k opuštění hry. Smrt v tomto vesmíru má opravdu vážné následky a není jen drobnou překážkou. Jedno ze zlatých pravidel hry prý říká, že byste nikdy neměli letět s lodí a nákladem, které si nemůžete dovolit ztratit. Protože zemřít znamená přijít o loď, její vybavení i obsah nákladního prostoru.
Podle Péturssona noví hráči kvůli specifickému interfacu a zobrazení bitvy často nechápou, co vedlo k jejich zkáze. Někdy prý sami kontaktují zákaznickou podporu, která je často odmění lodí zdarma. Mnozí z nich ale rovnou frustrovaně opouští hru. Tomu chtějí CCP zabránit a pracují na nástrojích, které by na podobné situace upozornily moderátory hry pokaždé, když nováček ztratí první plavidlo. Moderátor pak může nešťastníka oslovit a pomoci mu pochopit, co se stalo. Nahrazen může být v rámci tohoto procesu i jeho vesmírný koráb.
Podle PC Gameru ale není cílem snaha zjednodušit hru, nebo být na nováčky příliš mírný. Pétursson chce povzbudit proces, v jehož rámci se úplný zelenáč mění ve skutečného hráče EVE Online. “Pokud přijdete o svou loď a pochopíte proč, přiměje vás to vrátit se silnější,” myslí si šéf CCP Games. Autoři se přitom inspirovali situacemi, při nichž se obdobně zachovali nějací zkušení hráči. “Často se stává, že vás zabije veterán, a pokud zareagujete určitým způsobem, nebudete jen naříkat, ale zeptáte se proč, dá vám peníze na novou loď,” vysvětlil Pétursson s tím, že nováčci ochotní se učiti mohou dostat i nabídku připojit se ke zkušenému fanouškovi.
Neplatí to ale samozřejmě vždy. Zdaleka ne každý veterán je podobně velkorysý. A proto studio věří, že s pomocí popsaného nástroje dokáže tyto situace napodobit a využít jejich příkladu v masovém měřítku. Začínající hráč by tak dostal nabídku pomoci a případně i kompenzace ztráty, zatímco autoři mají možnost zabránit tomu, aby v důsledku takového vystřízlivění brali nováčci nohy na ramena. V samém důsledku tak EVE Online může lépe zvládat akvizici dalších uživatelů a budovat zdravou populaci, která je pro dlouhodobé fungování MMO tím nejdůležitějším faktorem.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.