Nová česká adventura Polda 7 od studia Zima Software je venku. Po fenomenálním úspěchu při crowdfundingové kampani na Hithitu hra sbírá poměrně pěkné známky v prvních recenzích a také hráči ji ve většině případů chválí. Pravděpodobně si tak říkáte, že autoři si mohou konečně oddychnout, dát nohy na stůl a otevřít lahev něčeho dobrého. Mají koneckonců důvod slavit. Jenže opak je bohužel pravdou. Poldu 7 a jeho vývojáře od první chvíle tvrdě drtí pirátství.
„Hned po vydání se objevila pirátská verze. Když k tomu napíšu komentář, lidé mi sprostě nadávají,“ prozradil mi Petr s tím, že zvažuje, že s vývojem her úplně skončí.
Opakuje se tak bohužel příběh, který nám třeba v srpnu 2020 velmi podobně vyprávěl i Jan Kavan z českého studia CBE Software, které vytvořilo v miniaturním týmu povedenou hororovou adventuru Someday You’ll Return. Jan Kavan si tehdy v rozhovoru v našem vidcastu (Vortex 131) postěžoval, že 98 procent kopií bylo bezprostředně po vydání hry nelegálních. Ba co hůř, pirátská kopie navíc měla pocházet od jednoho z novinářů, který začal šířit nedokončenou verzi obsahující chyby, s nimiž už se normální hráč ani nesetkal. Autory to zjevně zaskočilo a pochopitelně velmi zasáhlo. Psychicky i ekonomicky. Museli přehodnotit své další plány a dokonce naznačili, že to může znamenat jejich úplný konec.
V případě Poldy 7 se bohužel stalo něco velice podobného. Je to přitom o to horší, v kolika bodech se popsaný scénář opakuje. Když jsem hlavního autora Petra Svobodu dnes zval k dalšímu rozhovoru do vidcastu, naznačil mi, že sice rád přijde, ale čeká nás spíš smutné povídání. “Hned po vydání se objevila pirátská verze. Když k tomu napíšu komentář, lidé mi sprostě nadávají,” prozradil mi Petr s tím, že zvažuje, že s vývojem her úplně skončí. Přirozeně mě zajímalo, jak si hra v prodejích vede, zda autoři ví, odkud nelegální kopie unikla, a zda mají možnosti s piráty nějak aktivně bojovat. “Prodalo se toho celkem málo, nechci psát přesná čísla, ale náklady to zatím nepokrylo,” naznačil Petr Svoboda.
Pirátská kopie pochází z míst, odkud to autoři čekali nejméně. “Cracknutá verze se objevila ještě před oficiálním vydáním, takže to musel být jeden z přispěvatelů, což je o to smutnější,” odhaluje Petr Svoboda.
Nelegální kopii poslal do světa a dál šíří člověk, který si říká Čiko. “Neustále to někam uploaduje a já se snažím to hlídat a hned to nechávat mazat. Ještě se mi v komentářích vysmívá, že to tentokrát bylo lehké,” vypráví Petr s tím, že mu přitom pirát vmetl do tváře, že se teď nudí, a tak si hru snad také zahraje. Snaha vymazat nelegální kopii z internetu připomíná boj s větrnými mlýny, jak si asi dokážete představit. “Je to strašně únavné. Ty servery, aby nám to co nejvíce ztížily, po člověku chtějí tisíce různých údajů, a tak mi to bere skoro veškerý čas,” zoufá si Petr Svoboda, který teď nemá na oslavy ani čas ani pomyšlení. To je také opakující se motiv. Řada tvůrců se shoduje, že nejrůznější úložiště sice na oko nabízejí možnost nahlásit a odstranit nelegální software, ale ve skutečnosti tento proces komplikují a záměrně zatěžují byrokracií, aby se vše zdrželo.
Přesto se autoři nevzdávají. “Občas do těch pirátských diskuzí napíšu nějaký apel, ale víceméně se setkávám s tuhým odporem a lidi na mě opravdu vulgárně hnusně nadávají,” popisuje Petr. Autoři nedokáží říct, kolik nelegálních kopií už je v oběhu, ale rozhodně na boj nerezignují. “Pokud by třeba někdo znal totožnost toho Čika, ať nám napíše,” vyzývá Petr. Vývojáři se pak pokusí věc předat policii. Je tu ale ještě jedna velmi smutná paralela s případem Someday You’ll Return. I když tentokrát neunikla do světa review verze, přesto pirátská kopie pochází z míst, odkud to autoři čekali nejméně. “Cracknutá verze se objevila ještě před oficiálním vydáním, takže to musel být jeden z přispěvatelů, což je o to smutnější,” odhaluje Petr Svoboda. Přispěvatelé z Hithitu totiž dostali do hry předběžný přístup.
Podobně jako u CBE Software i tady to může dramaticky ovlivnit další plány a fungování studia Zima Software vůbec. “Měli jsem fakt hodně plánů – Steam verze starších dílů, remaster Poldy 2, který se lidem moc líbí, nového Poldu, případně novou temnou adventuru. Když se ale neprodá dost sedmičky, tak to prostě všechno padne a půjdu si vydělávat jako běžný programátor,” naznačuje Petr. Nejde přitom z jeho strany o žádné výhrůžky, ale spíš smutné konstatování. Taková je realita. “Protože my se specializujeme jen na Česko a Slovensko, kde je ten trh velmi malý. V zahraničí nemáme šanci to dohnat,” řekl mi Petr Svoboda. Vývojáři si nestěžují na malý cílový trh, takový je rys Poldy. Ale na to, že nestačí kvůli pirátství. “Dělat hry u nás fakt musíš hlavně ze zapálení, ale to mě nějak pomalu opouští. Hlavně když musím pořád číst ty vysloveně vulgární komentáře,” dodává.
Je to neveselé čtení. Třeba to ale některé hráče pomůže mobilizovat, odradit od nelegální verze a trochu pozměnit náladu lhostejnosti, která pomáhá legitimizovat pirátství. Berte to tedy z naší strany i trochu jako apel. Normální je za hry platit a nehledat výmluvy. Protože na konci každého podobného příběhu jsou skuteční lidé, kteří nesou následky. Užívat si hru od člověka, kterého připravíte o výdělek, znamená, že další taková hra už vzniknout nemusí…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
To, zda je Polda 7 hra pro vás nebo ne, zda stojí za ty prachy nebo ne, s tím nemá nic společného. Pokud si myslíte že ano, tak si jen lžete do kapsy.
Ovládání nenahrává tomu, abyste u hry museli přemýšlet
Nekonečná kadence špatných a ještě horších „vtipů“
Místo příběhu jen slepenec scén
V reakci na tento článek jsem juknul na Steam a chtěl jsem si Poldu 7 pořídit, protože jsem hrál 1 i 2. Ale už mi je přes 40 a už je to úplně mimo můj zájem a vkus – nejsem prostě cílovka.
Když jsem si projel trailery, došel jsem k závěru, že humor je vulgární, povrchní místy až hloupý a je otázka jestli v roce 2022, chci a obecně společnost chce aby takovouto hru hráli děti, moje děti vaše děti.
První Polda vyšel v roce 1998 a v té době Puberťáci i lidi kolem 20 let hráli prostě všechno co se dalo. Na nepřiliž saturovaném trhu a na tom českém dvojnásob, neexistoval způsob a možnost výběru. Českých her vycházelo jak šafránu a i proto to byl skvost. Nyní jsme o 24 let dál, tenkrát jsem ještě neměl děti a nyní jsou už dcery dospělé a hry je tak trochu míjeli, protože měli jiné koníčky.
Zkrátka mi připadá že v roce 2022 je nezměněný koncept vyčerpán, neměnící se humor už tolik nebere. Protože doba je jiná. Je možnost výběru společnost se změnila, protože tenkrát puberťák mohl hrát i věc, kterou zabaví tak cílovku 10-13 let – dnes k tomu nemá žádný důvod – má na výběr a nebude za trapáka.
Nebavím se o záležitosti s pirátstvím mám na to stejný názor jako Autoři i Vortex, je to hnus a kudla do zad v této situaci 100%. Někdy pirátství může pomáhat v dostupnosti různých věcí, ale tohle je prasárna.
Ale zpět k důvodu, proč se možná Polda 7 neprodává tak jak by se autorům líbilo…
Nevím jestli dnešní přecitlivělá společnost dokáže s klidným svědomím naservírovat takovouto hru dětem 10-13, a nevím zda dnešní děti jsou schopné pojmout rafinované dvojsmysly a narážky rádoby humorné narážky – humor by pochopily ale komunikace je pro starší – ale humor je na dnešní dobu dětský. V přívalu Marvelu a DC, kde každý 10 letý kluk nebo holka ví co je fejzr nebo fázový posun nemá tento druh humoru u puberťáků šanci.
Navíc tak přecitlivělá společnost to nedokáže přijmout. Ve světě, kde každý den v týdnu má své pohlaví a každý názor musí mít stejnou váhu, i když je to totální blbost.. Kdy společnost tvrdí, že zastává práva jednotlivců, ale díky jejím postojům jsou názory jednotlivců podceňována a zatracovaná – bohužel hra s tímto stylem nemá už šanci více zaujmout a prosadit se.
Doufám že v Zima Software to nezabalí a přinesou nám brzy novou temnější a dospělejší nebo naopak dětskou adventuru.
Vůbec se nesnažím v této reakci nějak komentovat technickou stránku a zpracování, protože to mi naopak přijde dobré jak pro mladé tak veterány navíc retro pořád jede. Jen doufám, se vývojáři poučí a nebudou dávat nic předčasně. Nebo hru, kterou dají předčasně řádně cinknou, tak aby kopie vedla přímo ke kreditce dobrého donátora, který udělal tuhle prasárnu – protože v jistém ohledu tahle personalizace obsahu by mohla být lepší ochranou než ochrana proti kopírování.
…
třeba jeden daber, jak to bylo ve Stinu havrana…určite EN titulky,
a možna se ten českaj humor nekde chytne…
Když ne a americe, možna v rusku nebo Indonesii 😀
To sem zvědavej, jak je ta zahraničny kritika pak semele …nebo třeba NE…
třeba jeden daber, jak to bylo ve Stinu havrana…určite EN titulky,
a možna se ten českej humor nekde chytne…
Když ne v americe, možna v rusku nebo Indonesii 😀
To sem zvědavej, jak je ta zahraničny kritika pak semele …nebo třeba NE…
Samotné zkopírování dat neznamená krádež a nijak se neporuší ničí vlastnická práva. Autorovi pořád zůstanou původní data a jeho majetek je neporušený.
To, že se autorům ztíží možnost prodat jejich software někomu, kdo už ho má zkopírovaný je možné, ale to nic nemění na výše zmíněném.
Volání po tom, aby podobné spory řešit stát skrze legislativu je velmi nebezpečné, protože stát vůbec nemá možnost podobné věci řešit jinak než pomocí zákonů, které v důsledky vždy nakonec poškodí společnost jako celek a výsledná škoda je vždy větší než případné výhody pro jednotlivé firmy a skupiny lidí. Je to dané tím, že stát nemůže vědět co jednotliví lidí potřebují.
Řešení ekonomických problémů firmy musí hledat sami autoři hry pomocí tržních mechanizmů a primárně u sebe.
Jina vec muze byt otazka etiky a toho, zda za slabe prodeje tohoto konkretniho titulu muze opravdu to, ze kopie unikla na ulozto, nebo spis spatny odhad cilove skupiny, marketing, cena, atd.
Nicmene vasimi anarchokapitalistickymi lekcemi se uz ponekud opakujete.
evidentne… 😀 jinak mi to proste hlava NEBERE…
Podnikatelské riziko nese vydavatel , on se také většinou stává majitelem práv k dílu . Popravdě nepátrali jsem kolikatičlenný tým stojí za Poldou7, ani jaké jsou vlastnické poměry Zima Software …( Měl jsem za to že už dávno patří do kategorie Špidla publishing či Martin Ludvík ) V civilizaci jsou v té době vývojáři již vyplacení a čekají pouze na prodeje ,které se mohou v podobě bonusů prolog až k nim .
Producent / distributor/ vydavatel – to jsou ti kterým koncoví hráči při nákupu produktu pak platí . Umořili v produktu své finance a samozřejmě čekají zhodnocení a návratnost v řádech jež vám žádná banka nenabídne .
A realita je taková , že se většinou dočkají. I na poměry českých her nejde většinově vysloveně o ztrátový podnik.
Takže teď k porovnávání mzdy za odvedenou práci a prodejů , které se neuskuteční …. Inu nejde o dvě porovnatelné položky .Zatímco na straně jedné vzniká dluh vztažený k určité osobě , na straně druhé prodejcům zůstávají plné sklady ( obrazně) .S tím rozdílem , že majitel práv / prodejce vždy nějakou část prodá ,případně může zpeněžit dílo dále na trhu .Ty svou odvedenou a nezaplacenou práci dál neprodáš.
Takže méně emocí a nadávek příště ,než začnete horovat na ty zlé piráty .Oni tu jsou totiž stále a dalo by se říct , že čím úspěšnější vývojář , tím méně horuje nad tím jak jeho produkt nechce nikdo jiný než ti zpropadení piráti
Státem vnucené zákony neříkají nic o legitimitě, ekonomičnosti ani morálce.
Ruka trhu promluvila, ti co si to stáhnuli by si to stejně nekoupili. Je to pro úzkou skupinu, spíš nostalgickej počin, takže jediný způsob jak to smysluplně prodávat je sběratelka. Hra samotná si myslím už nikoho moc nenadchne.
Myslime si, většinou, že cenovka by měla odpovidat kvalite hry…Jestli pak si tady ňekto spomina na ČESKOU hru Ramonovo kouzlo ?
Si člověk řekne, jooo podpořim českyho programatora, cena 500 kaček, to nemuže bejt tak špatnyyy…
Krabice s disketama, žadny pirateni, žadnej refund…O OOO ňekoho tech 500 kaček mrzi doteď, takovou bídu sem ješte nežraaal,
dohrano za 3 hodiny, takže bacha !! Ta hra byla tak špatnaaa, že se ani nepiratila 😀
Za ty prachy, jsem měl trilogii ISHAR a hral 3 měsice !
Kto hru nezna, cena nemusi odpovidat kvalite produktu, což je taky takový český !!
Pro mne, v tomhle pripade určite NE…
Mám ale za to, že problém nejsou ti piráti, ale nastavená cena, tedy co se Steamu týče – 29,99 eur? Jsem causal hráč, tahle hra je pro mě jako dělaná. 30 eur za hru si mohu dovolit dát, objektivně vzato. Ale doba je taková, jaká je, co nepotřebuji nutně k životě, to nekupuju. Je mi to líto, ale takto dnes uvažuje a do budoucna bude i nadále uvažovat hodně potencionálních kupujících – dospělých pracujících (sám jsem v kategorii 30+), kteří musí dojíždět do práce a kteří musí nedejbože živit i někoho jiného než sebe… tohle je realita, kterou si musí, bohužel, uvědomit i vývojáři Poldy. Prostě je špatná doba, tečka. A nejspíš bude i hůř, ale nerad bych sýčkoval.
Ano, podpořím vývojáře. Ale pro mě hraje velkou roli cena – nechci hru za polovic, za patnáct eur, protože jde o novinku, s cenovkou dvacet eur nemám problém a okamžitě kupuji. Ale pozor, i tohle může být pro řadu lidí vysoká částka, protože všestranní hráči, co hrají i hry typu Far Cry či GTA, raději zainvestují do otevřenějších AAA her, u nichž si sami kupující těch 30 eur za takovouto hru zdůvodní daleko snadněji než u Poldy 7.
Čili závěr – nastavená cenová politika (neřikám, že nerozumně či špatně, objektivně to nehodnotím a ani nechci hodnotit, neznám čísla, pozadí vývoje…), do toho případy pirátství a skutečnost, že Polda 7 je pořád lineární příběhová hra, kterou si lidé shlídnou raději na Youtube či na streamech, než aby si hru koupili (např. z důvodu, že si ji nemohou prostě dovolit), mohou způsobit, že Polda 8 nebude… a co teprve remastery starších dílů či jejich znovuvydání a úpravu na dnešní systémy. A z tohoto všeho je mi opravdu moc smutno.
Takže lidi – kdo chce podpořit vývojáře a nemá problém si hru za 30 eur koupit, běžte do toho. Já osobně si počkám na slevu. Nejsem socka, ale doba mě změnila. Je otázkou, jestli by se neměl změnit i přístup vývojařů Poldy 7… pořád to jsou obchodníci a musí jako obchodníci uvažovat.
P.S.: Ano, jsem si dobře vědom, že když zaplatím 30 eur za Poldu 7 na Steamu, tak vývojaří obdrží jen část této částky… Když bude hra ve slevě, vývojáři obdrží logicky ještě méně peněz. Tohle je dle mého názoru realita, kterou vývojáři žijí a s níž tak nějak počítají a musí kalkulovat. Doufám jen, že vývojáři nežijí ve své bublině a že si jsou vědomi toho, co se ve světě a v naší společnosti (v rámci Česka, Slovenska, kam distribuci Poldy 7 primárně směřují) zrovna děje, že se hodně věci změnilo (a nejspíše ještě změní) a že dopady těchto změn budou když ne trvalé, tak přinejmenším dlouhodobé.
Taky vyvoj jednoznačne neni tak nakladny, jako u 3D her, udelat nakreslenou obrazovku a
2D panaka kerej se po ni posouva a chtit za to 30 babek…tak teď seš važne trapnej
Jo a mimochodem ostatni hry maj taky DABING, ktery neco stoji, a jesli je Luďek Sobota moc drahej…
tak Honza odvedle jim to nadabuje za par stovek a dva puldeci… a možnaaa LÍP
Tady de spiš vo to, že tohle je česka hra, s „českym“ humorem,
a všichni se ted pos…protože sme všichni desny vlastenci
Za 30 babek sem měl v predobjednavce Kingdoms Come…taky česka hra…nechceš tohle srovnavat ??
Tohle … nemužeš myslet važne 😀
Samozřejmě mohli bychom drogy prodávat levně a pro každého ,ale to by dealer nevydělal .Raději si veřejně postěžovat a ona ta solidarita bakšiš přinese sama .
Jako sorrač, ale jesli si dementi v telce myslej, že budu koukat na jejich stupidni reklami,
kery předlžej film jednou tolik, tak na tohle ja nemam čas,
a při tom platim SKYLINK 130 programu…
Pán řekl, že se mu hra neprodává kvůli pirátství, tak je to pravda.
Směšné.
Pro mě třeba těch 30€ za tu hru nepřijde rozumné, když se podívám co za jiné hry, bych si za ty peníze mohl koupit. Jak jsem už zmínil v mém komentáři – The Witcher 3, Horizon Zero Dawn, Days Gone, Subnautica, Mafia 2, 3, Rimworld, GTA V. To jsou všechno hry s daleko propracovanější hratelností, grafikou a kvalitami o dost vyššími a ještě mi ty hry vydrží na delší dobu.
Já ty peníze mám a klidně je za hru dám, ale ne za takovou hru. A pardón, ale jenom z lítosti, nebo proto abych podpořil český trh, to kupovat taky nebudu. Když mě ta hra nezajímá, tak ji kupovat nebudu, protože takové hry hrát nechci, nebaví mě, nelíbí se mi. V opačném případě by to totiž ukázalo vývojáři či vydavateli, že o takové hry zájem je, a proto by je měli dělat dál. Ne, díky, čas se posunout někam jinam.
Stračí se podívat na Warez fora co ty blbové mají za sestavy, takže peníze evidentně mají.
Viz jeden příklad kdy blb v jednom topicu sháněl 3080 za 25k a v dalším brečel proč není Mafia ještě crackla a jestli se dá někde koupit sdílený účet.
Ano je to i o penězích, ale i tom východním myšlení.
Co se týče konzolových verzí, tam je situace podobná u emulace. Stejné výmluvy, stejná de-mentalita. Což ja taky důvod pochybovat o tom, že by hra uspěla lépe na konzolích.
Pirátit hry je prostě styl takovýchto lidí. I kdyby hra byla zadarmo stejně šáhnou po pirátské verzi. Příkladem budiž třeba RCT3 z EPIC Game Storu. Ve čtvrtek vyšel jako obvykle v sekci FREE her a v sobotu se objevil na SKIDROW. Hra která byla zdarma.
Hra je investice a v dnešní záplavě může být těžké najít si ten správný titul. V době refundací, game passů, recenzí, metacriticu, streamů, gameplayů a (bohužel) slevových akcí si snad každý dokáže najít titul bez toho aby si musel hru ukrást.
2. Crackerské skupiny se předhánějí, kdo jako první vydá crack na novinku. Jestli je ta hra k dispozici zdarma, to je jim úplně jedno, nedělají to pro peníze ale pro tu výzvu. A když to má DRM, tak je to výzva. Reálně na tom nakonec vydělávají ti zm.di, co to šíří přes P2P a úložiště.
3. Hra fakt není investice. Je to vlastně úplný opak investice, tedy dáš peníze za něco, u čeho strávíš hodiny neproduktivního času 🙂
Obecně o tom mluvit jako o krádeži mi nedělá velký problém, nejsem právník a slovíčkaření mě tedy netíží.
Nebuď směšný, broučku.
A teď se jdu odreagovat u legálního hraní Poldy 7.
@ynwacz Že kradeš ty, to si zpytuj své svědomí. Ale mě, jako Čecha do toho netahej jo?
Jinak pro pořádek právně je v našem státě pirátění čehokoliv pro vlastní potřebu naprosto legální. Nelegální je jen další šíření, zejména pak za účelem dalšího obohacení se…
Ale používat software bez licence k jeho užívání, to fakt legální není. Ve chvíli, kdy ten stažený program nebo hru nainstaluješ a spustíš a nemáš ho zakoupený, porušuješ tím autorský zákon.
Jediné co by mohlo být v rozporu s autorským zákonem je stahování formou peer-to-peer (torrent) kdy během stahování chtě nechtě zároveň uploaduješ. Každopádně by mě opět velice zajímal názor judikatury na případ, kdy někdo během stahování 10GB velké hry uploadnul několik paketů o velikosti několik desítek MB, které jsou zanedbatelnou částí díla a samy o sobě nenesou žádnou informační hodnotu.
Naopak pokud bychom chtěli autorský zákon interpretovat opravdu rigidně, velice by mě zajímalo zda mají tuzemští streameři souhlas autorů s šířením díla z účelem finančního obohacení…
Kouknu na Twitch, na jednoho nejmenovanyho borce a denne ho sledujou 4k-6k lidi, a kolk peňez mu posilaj,
a to je jenom jeden českej streamer!
Řeknete mi, kerej s tech pakošu, si Poldu 7 koupi, krek, nekrek, stejne ho nekdo bude hrat veřejne,
bude šou, a všichni budou koukaaat… 😀 a jesli to nestihnou, tak to bude na YTB !
Jo časy se měni a my s nima, par lidi to tady napsalo hezky, je to dost o fandeni, za co lidi sou ochotni vyhodit penize a za co ne.
Je miluju Dying Light, neprve sem ho stahnul, to ješte nebyla čeština, a pak sem ho 5x koupil,
sobě a kamošum, protože ta hra stoji za to, a mužem hrat spolu.
V každym pripade 30ojro je za Poldu moc, nekoupim a jesli se to autorum nelibi ani nestahnu,
a TEĎ by se měli zamyslet 😀
Jako, ja chapu, že si to najde svoje fandy, ale cpat to mezi 3Ačkovy tituly, dat tomu takovou cenovku
a remcat na piraty, je proste trapaaas
Ja jednou s tehhle HŘIČEK, nebo to ani nejsou HRY, skusil „Ve stínu havrana“
a jako dohral sem to, ale dabing pana Lábuse bylo asi to jediny, co mě bavilo a celkem, mam DOST
Voni totiž chtej vydelat prvny tejden miliardy !! 😀
Už to, že neco musiš vysvětlovat ňakymu decku ukazuje, jaky sou tyhle hry KULT !!
Dnešni generace tyhle hry proste nehraje a nezna. Když vychazeli prvni hry jako prvni DOOM, to mě bylo 26 a ty hry ktery jsi tady vyjmenoval znam, klidne bych moh spomenout 5 dalšich, třeba serie Larry…a viš odkuď ??
Z časopisu SCORE, kery sem tehda kupoval v stanku, a viš proč sem žadnou nehral ?
Protože se to nedalo sehnat, net byl v plenkach, prodejna tady tehda ješte nebyla, a znami to proste nehraaali 😀
Vono tehda tech dobrejch her moc nebylo, pak prišli jiny hry a tohle jsem už nedohnal…
Ale pamatuju, že lidi na tom ujiždeli, tak čest jejich pamatce !!
…tvl Polda je už 7ka ?? 😀
Tuto hru znám podstatě jen od staršího bráchy kdy hrál poldu 2. Ale chtít za to takový peníze nemůže vývojář myslet vážně ještě když se skoro 20 let nic nezměnilo.
Tady nejde o to, že se lidi zastávají pirátství nebo se to snaží omluvit, ale spíše poukazují na to, že chyba nemusí být na této straně. Jestli se rozhodnete tu druhou stranu ignorovat jenom protože „pirátství je špatné“, tak je mi vás líto, ale trochu objektivně byste se na tuto situaci mohli podívat.
Koukněte se teď i na vývojáře/vydavatele: vydali hru, která se neprodává a *bum* hned ví kdo za to může – piráti. Co třeba vinit slabý marketing? Co třeba vinit to, že o takové hry dneska už prostě není takový zájem jako kdysi? Co třeba vinit i to, že je hra vydávána pouze na malém českém trhu? A co ta cenovka? Řekněte mi, proč bych měl za tu hru dát 30€? Proč bych si měl koupit tohle a né Horizon Zero Dawn? The Witcher 3? Days Gone?
Já jsem průměrný Jarda, co hraje, co se zrovna hraje a nikdy jsem o této hře neslyšel, tak proč bych si ji měl zahrát za tuto cenovku? Pro děcka ta hra není, pro teenagery je stará, trapná, není cool a má málo krve a sexu. Takže nám zůstali fanoušci série a starší hráči, kteří zkoušejí indie hry, a teď kolik je takových hráčů u nás?
Ale můžou se najít takoví mladí, kteří se ještě hledají a třeba objeví nový žánr, který není zas tak špatný, i když třeba přitom využijí právě pirátství. Ale tak raději si udělám fanouška dnes, a za pár let při další hře mi už třeba zaplatí, protože vyšel že školy a má práci. Lepší, než kdybych ho hru nenechal vůbec zahrát ne? Jo počkat, pirátství nemůže fungovat jako marketing, to je přece nesmysl.
Tahle hra má údajně demo, fajn. Proč není na Steamu? Hra je na vrcholu žebříčku nejprodávanějších her na Steamu, kdokoliv se nudí a neví o co jde, tak si hru buď hned koupí, což, jak si můžeme všimnout, nefunguje, nebo se podívá po „zkušební verzi“ jinde, ale určitě jej nenapadne navštívit ofiko stránky hry, protože o těch není nikde zmínka. Marketing dneska dělá hodně viz. hromada AAA „failů“, u kterých se investovalo více času do marketingu než do vývoje, a i přesto hra bořila prodejní rekordy.
Nezlobte se na mě, je mi vývojářů líto, že jim to nevyšlo, ale podle mě dění okolo vydání hry podcenili a mysleli si, že zahrát na nostalgickou notu jim bude stačit.
Chování pirátů k vývojáři v komentářích je minimálně na facku, ale to se dá čekat v dnešní době internetové anonymity. Více bych tyto individua neřešil, protože s nimi diskuze nikam nepovede.
Dále co si dovolím zmínit. Lidi co tady mluví o tom, že by se hře na konzoli dařilo lépe… opravdu? Jste si jisti, že by si každý hru koupil oficiálně přes Sony nebo Microsoft, nebo od jiného distributora za plnou cenu? Nikdo by určitě nečekal, až se objeví na bazoši nebo aukru nebo co dneska letí, za pár stovek, z čehož vývojáři mají taky velké kulové. Vždyť je to hra na 15 hodin. Za týden máte hru koupenou, dohranou a prodanou, pokud by oni byl zájem. Tamhle to půjčím kamarádovi, ten to půjčí tomu, tamtomu a já to půjčím taťkovi, bratrovi, tetičce a za chvíli to má dohrané celá vesnice. Fuj, pirátství.
Pirátství tu je, bylo a jestli se nestane zázrak tak i bude, takže se buď tomu přizpůsobte tak, že vás nebude tolik ovlivňovat, podíváte se na věci, které jste mohli udělat lépe a při další hře je lépe uděláte, koukněte se na jiné hry, jiná studia, zeptejte se na radu, anebo tohle všechno ignorujte, stůjte si za svou pravdou, za svými způsoby a brečte si dál, když vám to nebude vycházet.
To že pirátství může fungovat jako marketing je fakt, který ostatně dokazuje tento článek. Kdyby si vývojáři nepobrečeli nad piráty, ani bych se nedozvěděl že Polda 7 vyšel. A jestli si někdo myslí že pirát = zákazník který nechce platit protože nemusí, tak se většinou mýlí. Kdyby hry nešlo upirátit, prodeje by nijak závratně nevzrostly.
Pro mě je Polda pěkná vzpomínka na mládí, asi už bych ho dneska nedokázal hrát, ale mrknu na gameplay, nicméně když to tady čtu, tak si ho hodlám koupit i kdybych ho nehrál..
„I když občas pirátim“ – Občas něco ukradnu a občas si něco koupím. To určitě. To znamená, že pirátíš konstantně, ty zlodějíčku 🙂
I zahraniční indie studia už zjistila, že kdo chce uspět musí oslovit globální trh. Za neúspěch opravdu nemohou zlí piráti, ale spíš bizarnost tohoto projektu.
Dejte to za 5€, nacpěte tam aspoň anglický titulky a není problém získat 6x více hráčů. Ale néé, radši tam fláknu západní cenovku a budu se divit proč nedokážu konkurovat podobným titulům které ač dělané s velkými náklady tak prodávané za 15-20€.
Největší vtip je v tom, že kdyby se jim podařilo oslovit západní hráče, spousta si jich ze zvědavosti hru koupí a nikdy nezahraje 😀
Budoucnost je ve sdílení a nikoliv v protekcionismu.
Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.
Nebo jo? Logika?
Pokud to takto člověk dělá, dá se to pochopit. Přeci jen není možnost si tu hru zkusit zdarma (nějaké demo) tak se musí piratit, aby jsje zjistili, zda nám to za to stojí. Ačkoliv teda moc placené hry nehraju, tak toto praktikuju na každou placenou hru.
Stáhnu, zjistím, že je dobrá, tak pak zaplatím. Je špatná? Tak proč bych za to platil, maximálně to dohraju, abych si ověřil, že to za to fakt nestojí, a mizí z počítače.
Asi čtyři, pět her jsem si takto koupil. A asi tři jsem nezaplatil. Prostě byly za mě na pču…
Vím, není to asi úplně fér, museli se určitě snažit, ale zas chválit něco, co se za mě nepovedlo není úplně v pořádku
A pokud to není taková masivní kampaň jako v tomto případě, tak je těch pár upiratenych kopií ani nebolí
Dekuji a držím celému týmu palce!
V dnesni dobe, kdy mas moznost hru vratit do 2 hodin hrani, mas tunu recenzi a gameplayu, je nepritomnost dema do velke miry nahraditelna (demo stejne vic nez dve hodiny zpravidla nehrajes), ackoliv by urcite bylo hezke mit hratelne demo ke kazde hre. A i kdyby ti tohle nevyhovovalo, tak si muzes pockat par mesicu, az bude hra v akci a proste to risknout za min penez. Bohuzel, kdyz si vetsina lidi rekne „ostatni si to koupi, jen ja to zpiratim“, tak to nakonec zpirati vsichni. Promin, ale predstav si sebe na jejich miste. Ty nechces aby byl svet vic fer? Kdyz jdes vyzkouset jidlo v nove restauraci, tak to taky nejdriv snis a kdyz to bylo prumerne, tak nezaplatis?
PS: Alespon ale diky za uprimny nazor. Aspon vidim nejake argumenty z „druhe strany barikady“.
Jen aby bylo jasno, pro mě je pirátství humus kterej nepodoporuju. Ale tady ten hloupý příměr kuřáků a vožíračů v hospodách je strašně tupý…
Jenže jakou motivaci mají zahraniční vývojáři dělat českou lokalizaci, když Čechů je málo (nemáme sílu ruského, čínského nebo jiného velkého trhu vcelkových počtech hráčů) a zároveň ukazujeme, že ukrást něčí práci nám nedělá problém. Jistě krade se určitě i v Rusku nebo Číně, ale jich je hodně a atak ten trh nejde tak snadno ignorovat. U nás je nutné, aby se lidi chovali disciplinovaně tedy nekradli a kupovali si zboží podle pravidel a potom třeba nastane moment, kdy zase více her začne vycházet s českým překladem. Pokud budou vývojáři žít s obavou, že vytvoří hru s českými titulky a on jim to hned někdo ukradne, tak se jim do toho asi moc chtít nebude.
Ale nepochybuji o tom, že se zde najde nějaká potrefená husa aka právník „teoretik-amatér“ který mi velmi erudovaně vysvětlí jak se věci ve skutečnosti mají a že nedostat zaplaceno za svou práci je vlastně úplně v pořádku.
Pirátění není černobílé a ani vývojáři by se neměli tvářit že ano.
Tak se vzpamatujte. Krádež je vždycky krádeží a to co začne hrou můžou být příště peníze z vašeho účtu nebo účtu vašeho dědy. Jistě pro to budete míst stejné pochopení.
Krádež je krádež v momentě, kdy vám něco seberu, já se obohatím a vám něco zmizí. Pokud mi někdo vezme milion z účtu, budu o milion chudší. Pokud stáhnu Poldu přes torrent, nikomu tím nic neseberu a nikdo nijak nezchudne. A i když to udělám milionkrát, nic se nezmění. Z principu to tedy nemůže být krádež. Naopak je klidně možný že všichni ti piráti, kteří by si hru nikdy nekoupili, ve finále pomůžou vývojářům, kteří teď mohou psát články a dělat si reklamu založenou na tom, jak je kdo „okradl“…
Rád bych tomu věřil, protože jsem si už dávno myslel, že se tady warez z větší části vymýtil.
Pointa toho celýho je, že tak jak se dívám já na filmy a seriály, tak se ti lidi dívaj na hry.. něco sosnou, zkusí smažou nebo dohrajou a smažou a jedou dál
Paradoxně bych řekl, že znám víc lidí co nepirátí filmy, serialy pač si nějakej ten netflix a hbo předplácí
To je podobné, jako bych v obchodě ukradl láhev vína. Sice ho nepiju, ale můžu ho takhle ochutnat…
Počítače nabízí jednoduché pirátění a lidé toho bohužel využívají.
Osobně ročně utratím nekřesťanské peníze za hry a řadu projektů podporuji na Kickstarteru, Figu, Hithitu a Startovači. A české herní projekty obzvlášť. Ukrást hru Blizzardu nebo ukrást hru malinkému českému týmu je zásadní, až likvidační rozdíl, ačkoliv krádež bude vždycky prostě krádež. Pro mě je nepochopitelná zlodějina a hulvátství krást českou hru, kor když prošla crowdfundingovou kampaní. O to víc je šokující, že hru uploadoval nějaký kripl z řad přispěvovatelů. Omlouvám se, že sklouzávávm k vulgaritám, ale s panem Svobodou si také pošahanci v diskuzích neberou servítky.
Pro příště vyloženě doporučuji, aby si pan Svoboda vyčíslil cifru na Hithitu ROVNOU i s výdělkem pro své studio! Bez legrace! Skuteční fanoušci na to rádi přisypou. Věřte mi, že jo! Vůbec bych se nežinýroval, spočítal náklady a přidal k tomu 100% marži pro sebe. Tečka. Bez diskuze. Rovnou si zajistit výdělek, protože my jsme bohužel stát zlodějů a poloalkoholiků a tvrdím dlouhodobě, že současní hráči nejsou hráči, ale verbež, která „hraje“ tak, že čumí na hry maximálně tak na youtube a twitchi a případně krade hry na warezu. Je mi stydno za české hráče. Držím panu Svobodovi a spol. všechny palce, aby toho blba vypátrali a dostal pořádně přes pysky.
Doufám, že ti shnije pytel i s koulema, pazdráte jeden zlodějskej.
Na dementní reakce na můj příspěvek nehodlám vůbec odpovídat, ušetřete si psaní.
1500 je cena JRC v devadesátkách a chápu že nacenění je prostě problém . 700 Kč je tak ta hrana ,kde se láme ochota hru v Česku kupovat .
2000 je pro většinu už úplně scifi .1500 tak hranice kdy chci novinku jako triple A Kingdom Come …
Rozdíly v příjmech jsou u nás značné ale v názoru na to jak drahou hru bychom si ještě pořídili se kupodivu většina shodne .
Nemyslím si že zrovna hry jsou segment ,který by trpěl devalvací hodnoty ( viz GOG s vykopávkami a hraním na nostalgií za 10 USD) Samozřejmě pro autory jsou žně především v době uvedení na trh ,takže si umím představit jak musí pirátský release zrovna tady bolet .
Byli i knižní vydavatelé ,kteří spoléhali na komunitu a spoléhali ,že jim výtisky co rozešlou hráči zaplatí …( Blbost samozřejmě ) .Myslet si že jakákoli komunita je společenství ctnostných a pravidla cítících jedinců je už blbost na kvadrát .
Myslet si že zabrnkám na nostalgickou strunu u fandů série adventur znamená vybrat předem dost na to ,aby mne pak pirátství výrazně neovlivnilo .Adventury dávno nejsou žánrem , který by šel dvakrát na dračku .Jasně jako kdysi v Becher Game to mělo velké publikum a vyšlo tam pár opravdu Poldovi podobných her ….zdarma.
Myslet si že na Poldovi 7 vydělám je tak trochu jasně podceněný business plán .Každému je jasné , že vývojáři budou rádi pokud se vrátí náklady .Zisk by byl příjemný bonus a ten jim teď krátí pirátská verze , která už koluje …a to doufejme ,že crowdfunding nastavili právě tak jak bych u takového projektu čekal .
Inu stejně jako tvrdíš, že na hry teď Češi a Slováci nepomyslí , mohu tě ujistit ,že stale bude dost těch, kterých se problémy většiny nedotknou a 2000 za hru klidně dají . Tak to prostě je a při cenotvorbě her na Steamu vážně problémy většiny Čechů a Slováků nikoho nezajímají 😉 . Abych křičel ,že kvůli pirátství teď vývojáři nebudou mít co do huby ,tak na to jsem se dávno povznesl .Chápu obě strany a vím že pravda je někde uprostřed. Není žádné pravidlo ,že by chytrý vývojář neprodělal ,stejně jako že jen hloupý hráč nekoupí ….
Vůbec, když nemám prachy na cokoliv, asi bych neměl sedět doma, ale měl bych se sebrat a snažit se je vydělat.
dekujeme a posilame klicenku
Koncept duševního vlastnictví nedává ekonomicky smysl a už vůbec nedává smysl, aby ho vynucoval stát, protože tím poškozuje společnost jako celek.
Možná je problém tvoje neochota diskutovat, protože tě to limituje při učení. Výsledkem jsou názory mimo realitu.
Je jasný rozdíl mezi tím ,když někdo něco vytvoří jako fyzicky hmatatelný originál a mezi tím kdo stvoří digitální otisk jehož hodnota s počtem kopií neklesá .Teoreticky jde o neomezené množství výrobků ,které lze bez fyzických ztrát vyrobit .Určovat cenu u takového díla je prostě vždy diskutabilní pokud se počet prodaných kopií neváže žádným poměrem k nákladům na vznik díla ( cena nereflektuje reálný zájem o dílo ani neklesá s počtem nových platících majitelů) . Na cenotvorbu se vztahem na běžnou cenu podobných děl na trhu jsme si zvykli .V každém případě však nelze tvrdit , že v důsledku pirátství přišel vývojář o tolik a tolik procent ze zisku . Můžeme předpokládat a domnívat se , kolik by kdyby piráti kupovali. ovšem oni by mnohdy stejně nenakoupili ….
Auto sice neukradneš ,….ale ani nezkopíruješ 1:1 na vlastní náklady .
Ti lidé, kteří provedli velkou spoustu práce s jakoukoliv hrou, mají i své rodiny, hypotéky atd. Je to jejich práce. Taky by se Vám jistě nelíbilo udělat práci a nedostat za ní zaplaceno.
To, že někdo vykoná práci neznamená, že mu někdo něco dluží. Když si doma uplácám figurku z plastelíny, mám právo po tobě chtít milion přesto, že jsi si ji neobjednal a nechceš ji?
Tím, že vývojář naprogramoval hru neudělal pro piráta žádnou práci. Když si doma uplácám figurku z plastelíny a řeknu, že mi za ni máš dát milion přesto, že jsi si ji neobjednal a nechceš ji, budu mít na to právo?
Vývojáři patří jeho záznamové zařízení, kde je hra uložená. Nikoli zařízení někoho jiného. Nejde o krádež vlastnictví jiného člověka.
Když tě uslyším jak si zpíváš písničku a začnu si ji zpívat také, neukradnu ti ji. Pořád ti zůstane v hlavě. Nejde o krádež.
To, že stát rozhodne, že někdo má na něco právo neznamená, že to tak je. Když na tebe namířím zbraň a řeknu, že mám právo tě okrást, tak z toho žádné právo nevyplývá.
Data skutečně nelze srovnávat se skutečným světem.
Když uvidím tvůj plnovous, bude se mi líbit a nechám si ho narůst také, neudělal jsi pro mě žádnou práci přesto, že mi to pomohlo k mému lepšímu pocitu.
Pirátství není krádež. Podobně bys mohl nazvat zlodějem někoho, kdo si prohlédl tvůj plnovous a nechal si ho narůst také. Zkopírovat data z netu je v principu to samé jako zkopírovat tvůj vzhled. Tím, že jsem tě uviděl jsi pro mě žádnou práci neodvedl. Podobně pro piráta neodvedl práci vývojář. Pirát vývojáři nic nedluží.
Kdyby měl dlužit každý každému, kdo někoho viděl, tak každý neustále každému dluží a neustále každý každého okrádá.
Ne to není český národní zvyk ,piráti byli jsou a budou …a vývojář s nimi musí počítat i při vývoji pro omezený trh .Však fyzické kopie svoji cenu mají stále takže otázka vždy stojí – dokáže cílová skupina zaplatit vývoj hry ? Od odpovědi se pak odvíjí očekávání ….na rozčarování z reality není prostor …
P.S.: můžeš být v klidu, adventury a plošinovky nesnáším, jedu jen vyloženě rpg/akční/strategie hry, klidně mi nevěř, nebudu ti to dokazovat
Ať si do her dávaj denuvo a podobný věci. Jestli si myslí že tím určí zákazníkům za jaký peníze mají kupovat hry tak se pletou. Holt si lidi počkaj na slevy, nebo šáhnou po levnější (či rovnou free to play) alternativě. To že pirát = ušlý zisk je naprosto nepodložená domněnka.
stejne tak
pirat != usly zisk
Podobné bizáry kdy trh není dostatečně prozkoumaný či dostatečně velký na určení adekvátní tržní ceny (aby si za 30€ mainstreamový zákazníci nekupovali alternativy v podobě např. zlevněného Detroit Become Human což je kvalitou naprosto nesrovnatelný produkt) se má řešit plně přes kickstarter apod.
Tady je bohužel snaha vytvořit českou hru pro český trh vč. českého dabingu (čemuž ale tleskám), který ale musí konkurovat produktům celého světa.
A kdo třeba zvládá adventury parádně jsou polští Daedalic Entertainment u kterých třeba Randal´s Monday (což je humorem jako Polda) seženete pod 20€. A je tam spousta adventur, které úspešně oslovili i západní trh.
Vždycky je to tak , že hru zaplatí fandové co na korunu nehledí .Chtějí nám snad vývojáři tvrdit , že těch co je podporují je tak málo že ani nezaplatí vývoj hry ? Osobně bych dělil na zisk nutný k zaplacení vývoje se vším všudy a pak na peníze navíc z prodeje .
A pokud se nezaplatí ani vývoj , pak proč dělat hry ,které si nedokážou najít platící publikum ? ( Silně pochybuji , že v dnešní době se hra nezaplatí pokud ji propagují byť jen rozhovory v herních médiích) .
Pokud někdo čeká miliony na účtu hned po vydání , pak bych se nad takovým vývojářem adventury taky pozastavil … Přece jen adventura není žánr co by byl dnes na vrcholu takže nějaké velké peníze jako za koniny od Vávry bych nečekal .
Jsem-li vývojář počítám s minimem i piráty ….ale nebyli by první kdo se přepočítali a hned mluvili o flintě v žitě aneb „Someday You’ll Return“ 😉
Prijde mi ale smutny, ze to agresivne siri nekdo, kdo sam prispel do kampane. Tomu moc nerozumim, ze to ma zapotrebi. A navic delat naschvaly. Kdyz si to deti zkopiruji mezi sebou nebo v nejake komunite, tak to uplne chapu. Taky jsem mel spoustu disket nacpanych hrami za pet prstu. Ale uplne zamerne skodit a jeste se autorovi vysmivat? To mi prijde dost nechutny a ubohy.
Fyzické kopie s bonusy ,předplatné služby na každém rohu …
Jsem-li profesionál , jsem na svém dřív ,než hra vůbec vyjde .
Adventuru vydat na konzole to si nedovedu představit, pokud je potřeba myš.
Vydat to na konzole by mohlo byt řešení .Pak kvůli takovym sprominutím Hlupákum nevycházi hry na PC
Dokonce i Bill Gates pochopil, že pirát je potencionální zákazník a v jednom rozhovoru řekl, že piráti pokud možno ať stahuji jejich software :-).
I já jsem nejdříve Kingdom come, witcher 3 a cyberpunk stáhl a vyzkoušel a až pak potom jsem je koupil, takže naopak warez paradoxně pomohl k tomu že jsem to koupil a vývojář dostal peníze. Jeden vývojář taky řekl že warez je prakticky reklama zadarmo a měl pravdu.