O potenciálu nových konzolí a o tom, jak se na výrazně vyšší výkon hardwaru těší samotní vývojáři, již bylo napsáno mnoho. Další pohled na věc nyní nabízí tým Epic Games, který se nedávno blýskl prezentací nejzásadnějších novinek ohledně chystaného Unreal Enginu páté generace. Mark Cerny v minulosti naznačoval, že nový hardware v čele s rychlým SSD přinese zásadní změny do vývoje her a právě Epic těmto slovům měsíce před uvedením PlayStationu 5 propůjčuje konkrétnější podobu a naznačuje možný směr dalšího vývoje.
Web VG247 měl možnost vyzpovídat jednoho z viceprezidentů Epic Games Nicka Penwardena, který na konto SSD řekl následující: „Schopnost streamovat obsah extrémními rychlostmi umožňuje vývojářům tvořit bohatší a detailnější prostředí. To zcela mění způsob, jakým o streamování obsahu přemýšlíme. Dopad to má natolik zásadní, že jsme s ohledem na PlayStation 5 přepsali základní systémy pracující s řízením dat.“ Penwarden nadále dodává, že z jeho pohledu nebude potenciál ležet ve výkonu CPU či grafického jádra, ale právě v úložišti. A i když Epic Games konkrétně zmiňují pouze PlayStation 5, podobně na tom ve smyslu výkonu SSD bude i konkurenční Xbox Series X, i když z dosavadních informací vyplývá, že by měla mít konzole od Sony v tomto ohledu mírně navrch.
Penwardenova slova vyloženě budí zvědavost, jak bude další generace her vypadat. Aktuálně totiž platí, že rychlejší SSD neznamená zásadně jiný herní zážitek, ale přinejlepším o něco rychlejší načítání. Zde navíc ještě panují markantní rozdíly mezi obstojně rychlým SSD připojeném na rozhraní SATA a mezi NVMe SSD s nejnovějším rozhraním PCIe 4.0. Principiálně to ale znamená stále to stejné – tituly se o něco rychleji načítají. To, o čem mluví Epic, ale znamená zásadní systémovou změnu a propůjčení takřka okamžitého přístupu k datům, což dosud nebylo na poli konzolí možné. Dopad se přímo vybízí – s trochou fantazie může nová technologie například poskytnout potenciál k náhodně generovaným světům, které nebudou mít ani hranice, ani nahrávací obrazovky. Herní mapa by se mohla dopočítávat vždy tam, kam se hráči zrovna vydají. Zásadní je však podpora nejen ze strany enginu, ale také v podání samotných vývojářů.
Dalším omezením nebude rychlost přístupu k datům, ale jejich množství.
Využití potenciálu tak ve finále bude záviset nejen na tvůrcích technologií jako jsou Epic Games či společnost Unity Technologies, ale také na tom, aby jejich know-how a implementace do herních enginů následně využila vývojářská studia. Ovšem jak ve stejném rozhovoru dodává například autor filmový grafik Shahriar Abdullah, tím dalším omezením nebude rychlost přístupu k datům, ale jejich množství. Okamžitě dostupné modely o miliardách polygonů i textury v obrovském rozlišení, které Abdullah ve své práci využívá, budou zabírat prostor a právě to by mohlo mít na podobu her ještě pár let negativní vliv.
Výsledky každopádně uvidíme v praxi doufejme již tuto vánoční sezónu. Sony i Microsoft opakují, že vše prozatím běží podle plánu a ačkoli pandemie koronaviru problémem určitě je, tak na produkci hardwaru i na přípravu celosvětového launche to vliv mít nemá. Nicméně prezentace her pro PlayStation 5 byla odložena, takže i na zprostředkovanou demonstraci výše popsaných novinek si budeme muset ještě chvíli počkat.
Bohatší světy
Prakticky instantní přístup k datům zajištěný extrémním výkonem použitých SSD pro lepší představu znamená, že vývojáři u čtvrté generace PlayStationu museli z důvodu pomalejšího načítání uchovávat v operační paměti konzole vždy zhruba následujících 30 vteřin hry. Pochopitelně bez ohledu na rozhodnutí hráče, kam se zrovna vydá. PlayStation 5 ale tuto nevýhodu prakticky eliminoval a Mark Cerny v prezentaci hardwaru mluvil o nutnosti uchovávat v paměti jen jedinou vteřinu. Jakákoli další data pak mají vývojáři na dosah díky rychlosti datového úložiště prakticky okamžitě.
Tak mně tahle zpráva akorát dodává větší důvod věřit, že se bývalé PS exkluzivity objeví pro PC na Epicu. Jinak jsou to moc pěkné řeči bez správného kontextu, které tak jen vyvolávají hype. A koukám tady v komentářích (až na některé výjimky), že to celkem hezky funguje. Historie se opakuje. Rozum ustupuje víře.
Ano, konzole už nebudou takové brzdy, ale rychlejší načítání se hodí pouze k určitým situacím. Konzole to hlavně potřebují kvůli svojí omezené kapacitě paměti. Stále ale bude platit, že můžete mít krásné kapacitní a rychlé vlaky schopné navozit hromadu cestujících, ale je vám to k ničemu, když máte malé nádraží neschopné je odbavovat.
První co většinu lidí napadne je jen že se zrychlí disk. Jako když si na pc místo plotnoveho koupím nvme ssd, tak se vše prostě zrychlí. To co většina lidí nevidí (a ani nemůže, protože ani na pc to není záležitost herního hardware) je právě jiná architektura – tj propojení toho ssd na grafickou pamet. Když se podíváte na to, co přináší radeon pro ssg, tak to jsou jedny z těch benefitů. Tj. bleskový přístup grafiky k assetum bez nutnosti je dramaticky napřed přizpůsobovat, aby se daly protlačit konvencnimi rozhraními. Kromě toho klesne i zatížení cpu. Jako nevidím zatím dramaticky rozdíl xsx a ps5, ale uvědomuju si ty fakticky rozdíly – 6 úrovni priorit vs 2, 12 kanálu vs 4, dvojnásobná (cca) propustnost….a tak jsem zvědav, co přinesou first party studia jak od Sony tak od MS. Zatím vše co jsem viděl na XSX mě teda nijak neohromilo. Ue5 demo na ps5 bylo super, ale je fakt, že to i všechna gpu tech dema, co jsem na radeon a nVidii kdy viděl.
Prostě tuším, kam by to mohlo jít, ale fakt by mě zajímalo, jak to doopravdy bude. Primárně jsem zvědav na kousky jako spider man 2, gow2, hzd2, atd… Už na ps4 pro to byly 4k pecky, kdy jsem čuměl, co vše se dá vyrenderovat. A popravdě nějak nevím, co by tam ještě mohlo bejt. Samozřejmě větší variabilita, raytracing či nějaká lepší varianta GI a moc jsem zvědavej na 3d zvuk. Jelikož je tempest vlastně verze 2 toho, co bylo v krabičce na PSVR, líbilo by se mi, kdyby psvr1 fungovalo na ps5 bez ty krabičky. To by si to pěkně namazali na chleba. Jenom by tam musely bejt vývody hdmi na TV a pak ještě 2x konektor na PSVR. Bude to nejspíš poplatny i tomu, jestli bude psvr2 bezdrat nebo se bude zapojovat stejným způsobem. Hype up!
Tak PS5 na rýchlejšiu grafiku vďaka čomu dokážu dostať na scénu všetko veľmi rýchlo, ale podľa mňa hlavný dôvod prečo ju zvolili je kvôli renderovaniu zvuku, na ktorý ako sami povedali si dali záležať. Plus ide im aj o to, aby CPU mohlo pomáhať GPU aby dosiahli v prípade potreby tých 10tf. Za to grafika od Xbox je silnejšia, čo znamená že si budú môcť dovoliť viac detailné svety, aj CPU má mierne navrch. Lepšia časticove efekty, deštrukcia miera detailov atď. Každá konzola bude v lepšia v niečom inom. Ale inak nejak zásadný rozdiel medzi nimi nebude. Osobné mi troška prekáža 820gb disk. To mi príde málo vzhľadom na to, že Sony ešte nemá ešte vyriešené externé disky. Snáď to stihnú
Tady někdo věří v marketingové lži ze světa konzolí. V PC světě jsou SSD už asi dekádu, na konzole se dostávají až teď, tak je všechno pro ně 100x rychlejší. Ale jen v rámci srovnání konzolových platforem, který jsou právě 7+ let starý. Ono to Unreal demo je takový podivný, proč neukázali jak dlouho se to načítá na začátku, proč tam neustále mluví o tom, jak se streamují data, ale není tam žádný graf. Mimo jiné pro to streamování tam v podstatě ani důvod, protože 500x stejnou sochu s 30 mil. trojúhelníky streamovat nemusíš, stačí ji načíst 1x a pak ji 500x instancovat. Na PC máš 3 roky PCI 4.0 s NVMe 3+GB/s a jaký to má přínos pro hry? Zhruba žádný A pak RAM má daleko větší bandwidth než nejrychlejší SSD, takže bys to klidně mohl krmit z ní, pokud bys měl třeba 32/64 GB RAM. Jenže ani rychlost RAM na načítání dat do VRAM za běhu nestačí, aby se to stihlo renderovat v reálném čase. Jestli je na PS5 něco zajímavýho tak to je Zen2 + nové GPU a 16 GB RAM. Ale opět otázka je, pokud to bude mít cenovku 12 000 Kč, bude to kulervoucí hw nebo za stejný peníze postavím PC, který na tom bude stejně.
PS4 a 4k? Je zajímavý, že na PC si nezahraješ hru ve 4k ani dneska na sestavě, která je asi 5x lepší a 5x dražší než PS4, ale tam to záhadně funguje na vtipném low end hardware. Ona záhada je v tom, že to běží na minimální detaily, všechno je stažený na minimum a hlavně to je upscalovaný. 4k hry z předváděčky PS4 Pro jsou hnusný, běhá tam panák a okolo je prostředí s pěti polygony ve tmě.
“ Dopad se přímo vybízí – s trochou fantazie může nová technologie například poskytnout potenciál k náhodně generovaným světům, které nebudou mít ani hranice, ani nahrávací obrazovky. Herní mapa by se mohla dopočítávat vždy tam, kam se hráči zrovna vydají. Zásadní je však podpora nejen ze strany enginu, ale také v podání samotných vývojářů.“
Tak k presne tomuhle je SSD uplne k prdu. Proceduralne generovanej svet se vytvari na zaklade hashe prohananeho skrz presne dany vzorec.
PS5 má 2x rychlejší načítání dat do paměti než XSX, takže bych úplně neřekl, že je na tom MS v tomto parametru podobně a Sony má jen mírně navrch. Pokud bude využití ssd opravdu takové, jako tvrdí Cerny, bude to mít zásadní dopad do level designu (minimálně exkluzivních) her a není tak divu, že Epic prezentuje své tech demo právě na PS5 (přestože XSX má vyšší hrubý teoretický výkon a měl by tak být přece ideální volbou pro výběr platformy, na které bude kdokoliv prezentovat svůj engine). Samozřejmě, XSX bude mít také rychlé ssd, ale PS5 bude disponovat tak rychlým ssd, že jsou z něj mnozí vývojáři přímo nadšeni (nejen 1P, ale i „nestranní“ 3P).
Proto je mimochodem důležité, že Sony jde jinou cestou než MS a striktně odděluje hry pro jednotlivé generace tak, aby dané hry mohli maximálně těžit z nových prvků dané konzole (ssd a 3d audio) a nebyly zatěžovány bottlenecky předchozích generací.
Multiplatformy téměř jistě veškeré výhody ssd v PS5 nevyužijí, protože budou muset brát ohledy na pomalejší ssd v XSX, resp. extra pomalé hdd v X1 a X1X, takže vývojáři 3P jistě zvolí nejméně bolestné řešení (finance, čas, kapacitní možnosti) a nebudou programovat od základu odlišnou hru čistě pro PS5. Takže ano, u multiplatforem bude jediný benefit super rychlého ssd v PS5 jen načtení assetů o pár (desítek) vteřin rychleji. Nicméně u exkluzivit mohou 1P studia Sony využít veškerých možností ssd v PS5 a dle dosavadních ohlasů z řad vývojářů možná půjde o skutečný game changer.
Ako sú názory podobného typu, počul som uz aj veľa názorov od iných vývojárov ktorí presný opak. Epic si tu zjavne troska robí reklamu, to demo prezentovali síce na PS 5 ale určite to nebolo kvôli technickej špecifikácii PS keďže to demo spustil herný ntb na klasickom SSD ktorý je pomalší ako má Xbox a v lepšom FPS ako ps5. Mne to skôr príde ako ohrevanie polievky, síce som amatér čo sa týka techniky ale zaujímam sa o ňu už niekoľko rokov a pracujem s ňou každý deň. A vždy najväčšia brzda bola CPU ktorá môže ovplyvniť oveľa viac ako disk. Zober si už len v čom skloňujú hlavne výhodu toho SSD okrem rýchlosti loadingu, a to je okamžite nahrávanie sveta popri hraní, to je super, ale toto reálne využijú najme open world hry s veľkým svetom kde to bude super bez tých dlhých loadingov. Konečne nebudú nudné skákacie pasáže na každom kroku v Uncharted tomb Raider atď. Ale reálne by som od toho nič také prelomové teda fakt nečakal hlavne čo to môže priniesť je, že medzi minimálne požiadavky v Pc bude SSD. Čo problém nebude keďže už pár rokov SSD výrazne dominujú oproti HDD.
K té historce o tech demu prezentovaném na nějakém nb existuje ještě jedna verze a to, že na tom nb přehrávali video dané prezentace z PS5, nikoliv spuštěné tech demo jako takové, ale to je ve výsledku jedno. UE je multiplatformní engine, takže je jasné, že musí být maximálně univerzální a z podstaty věci nemůže být naprogramován čistě pro PS5, tj. skutečný potenciál konzole od Sony ukážou až exkluzivity.
Nicméně ve zdrojovém článku na vg247 se uvádí, že nejen, že Epic prezentuje tech demo na PS5, přestože na UE běží od Sony snad jen DG, zatímco MS má her postavených na UE „tuny“ a navíc nabízí papírově vyšší výkon XSX (takže mnohem logičtější volbou by měla být konzole od MS), ale dokonce některé části UE upravuje právě s ohledem na možnosti ssd a celkovou architekturu (cpu-gpu-ram-ssd) PS5, takže asi má nějaký pádný důvod, proč shledává PS5 unikátní a prezentuje tech demo právě na konzoli od Sony.
“The PlayStation 5 provides a huge leap in both computing and graphics performance, but its storage architecture is also truly special,” Penwarden says. “The ability to stream in content at extreme speeds enables developers to create denser and more detailed environments, changing how we think about streaming content. It’s so impactful that we’ve rewritten our core I/O subsystems for Unreal Engine with the PlayStation 5 in mind.”
A to je „jen“ multiplatformní engine. Co s architekturou PS5 dokáží 1P studia může být úplně jiný level (nebo sport):-)
Ta drahá verzia nedáva zmysel, hlavne keď táto int je priamo od Epicu z Číny kde sa bavili ako skúšali na ntb s pomalším diskom ako má aj Xbox. A jedno to nie je, pretože Tim Sweeney twitoval, že Pc SSD budú musieť postrčiť vo výkone inak nebudú stíhať za ps5. Priamo sa hovorilo že to Tech demo je robené pre ps5, lenže táto správať z Číny jeho slová dementuje. My reálne vzťahy Sony Epic Microsoft nepoznáme, nezabúdajme na fakt,, že exkluzivity od Sony vychádzajú na Epicu, takže nejaký vzájomný vzťah tam bude. A Xbox nie je len papierovo silnejší, on je. Minimálne GPU a CPU. A nevravím, že 1p štúdia nevyužijú ten disk, určite áno, ale rozhodne by som nečakal nejaký game changer. Už ako kolega spomenul hore, vďaka rýchlemu SSD a prepojeniu s grafickou, budú môcť poľaviť CPU. A nepríde to náhodou vhod, keď jedna z funkcií ps5 je pomôcť GPU prebytočnými výkonom CPU ? Taktiež hovoria o zvuku, ktorý taktiež potrebuje na render rýchle GPU. Podľa mňa toto bude hlavná funkcia tejto rýchlosti.
O čo mi ale ide je, že podobné PR reči zažívame každú generáciu konzol, a zatiaľ úplne každú generáciu konzol dobre vieme ako to dopadlo. Preto by som ostal vždy pri zemy keď niečo podobné hlásia.
A len dodám, že rád by som sa mýlil, ja by som bol len rád keby nastal nejaký významnejší posun z čoho by sme padli na zadok a prinieslo by niečo nové do mainstreamu. Len za tie roky už som sa naučil podobne správy brať s rezervou pretože za nimi je často úplne niečo iné ako popisujú.
Jedno je to v tom smyslu, že jak jsem psal, UE je multiplatformní engine, takže je naprosto jasné, že bude fungovat úplně na všem a podstatné je, jak budou pro ssd v PS5 přizpůsobeny enginy, které používají 1P studia. O obchodních vztazích Epicu jak se Sony, tak MS, přece nikdo nepochybuje – vždyť píšu, že na UE běží exkluzivita Days Gone. Nějak ale nevidím důvod, proč by Epic jen z marketingových důvodů zasahoval do kódu nové verze UE a spojoval takové změny s PS5.
Na rozdíl od předchozích generací (kde došlo jen k navýšení výkonu, což se projevilo v grafice a fps) by právě ultra rychlé ssd a 3d audio (spolu s force feedbackem v DS) tím game changerem být mohlo minimálně v ux (když už ne v level designu), protože se stane standardem pro všechny hry na dané platformě. Cerny na přednášce pro gdc uváděl, že čistě pro 3d audio bude mít PS5 vyhrazený samostatný čip Tempest (výkonově na podobné úrovni celého apu v PS4), předpokládám právě proto, aby zbytečně „neodčerpával“ dispoziční výkon samotnému apu (naopak dle Cerneho může být Tempest využit i pro „výpomoc“ apu s určitými výpočetními procesy).
Minimálně u exkluzivit MS potvrdil, že budou zpočátku vycházet i pro X1 a X1X (s extra pomalým hdd), takže jediným benefitem XSX budou rychlejší načítací časy a vyšší rozlišení/fps. Právě na rozdíl od PS5, kde bottleneck v podobě nucené podpory PS4 nebude a to z pochopitelného důvodu nastolení nového standardu, který (snad) posune hry zase o (velký) kus vpřed.
Nicméně, jak velký dopad bude mít ultra rychlé ssd (a 3d audio) v PS5 se samozřejmě ukáže až ve hrách (téměř jistě jen exkluzivních). Do té doby jsou všechno jen spekulace a teoretizování.
jen 2x ? zatimco v XBX bude normal consumer grade SSD, PS5 bude mit 6 channel 😀 + s transparentni kompresi se dostane pri vhodnych datech na 4-5x vyssi rychlost + k tomu optimalizovana IO path ( a pamet jako jeden region, ne dve ruzne rychle a velke oblasti jak ma mit XBX) a DMA vsude kde se podivas + co lidi nejak prehlizeji upraveny radic pameti GPU tak aby mohl primo pristupovat na SSD.
Takze ano, First Party tituly z toho budou tezit neskutecne. Co se tyce 3p titulu … tak sony bude tlacit aby to vyvojari vyuzili + specialne kvuli tomu priprvili sdk tak aby pro game dev byl pristup k datum co nejjednodussi s odstinenim detailu na vlastni SDK SONY s moznosti customizace pokud budou chtit investovat do toho. A vsadim se ze EPIC bude chit, uz proto ze to vytvori tlak na PC prodejce PC HW. –> 2022 uz nebudou na trhu prakticky standardni HDD krome nejlevnejsich sunek
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Ano, konzole už nebudou takové brzdy, ale rychlejší načítání se hodí pouze k určitým situacím. Konzole to hlavně potřebují kvůli svojí omezené kapacitě paměti. Stále ale bude platit, že můžete mít krásné kapacitní a rychlé vlaky schopné navozit hromadu cestujících, ale je vám to k ničemu, když máte malé nádraží neschopné je odbavovat.
Prostě tuším, kam by to mohlo jít, ale fakt by mě zajímalo, jak to doopravdy bude. Primárně jsem zvědav na kousky jako spider man 2, gow2, hzd2, atd… Už na ps4 pro to byly 4k pecky, kdy jsem čuměl, co vše se dá vyrenderovat. A popravdě nějak nevím, co by tam ještě mohlo bejt. Samozřejmě větší variabilita, raytracing či nějaká lepší varianta GI a moc jsem zvědavej na 3d zvuk. Jelikož je tempest vlastně verze 2 toho, co bylo v krabičce na PSVR, líbilo by se mi, kdyby psvr1 fungovalo na ps5 bez ty krabičky. To by si to pěkně namazali na chleba. Jenom by tam musely bejt vývody hdmi na TV a pak ještě 2x konektor na PSVR. Bude to nejspíš poplatny i tomu, jestli bude psvr2 bezdrat nebo se bude zapojovat stejným způsobem. Hype up!
PS4 a 4k? Je zajímavý, že na PC si nezahraješ hru ve 4k ani dneska na sestavě, která je asi 5x lepší a 5x dražší než PS4, ale tam to záhadně funguje na vtipném low end hardware. Ona záhada je v tom, že to běží na minimální detaily, všechno je stažený na minimum a hlavně to je upscalovaný. 4k hry z předváděčky PS4 Pro jsou hnusný, běhá tam panák a okolo je prostředí s pěti polygony ve tmě.
Tak k presne tomuhle je SSD uplne k prdu. Proceduralne generovanej svet se vytvari na zaklade hashe prohananeho skrz presne dany vzorec.
Proto je mimochodem důležité, že Sony jde jinou cestou než MS a striktně odděluje hry pro jednotlivé generace tak, aby dané hry mohli maximálně těžit z nových prvků dané konzole (ssd a 3d audio) a nebyly zatěžovány bottlenecky předchozích generací.
Multiplatformy téměř jistě veškeré výhody ssd v PS5 nevyužijí, protože budou muset brát ohledy na pomalejší ssd v XSX, resp. extra pomalé hdd v X1 a X1X, takže vývojáři 3P jistě zvolí nejméně bolestné řešení (finance, čas, kapacitní možnosti) a nebudou programovat od základu odlišnou hru čistě pro PS5. Takže ano, u multiplatforem bude jediný benefit super rychlého ssd v PS5 jen načtení assetů o pár (desítek) vteřin rychleji. Nicméně u exkluzivit mohou 1P studia Sony využít veškerých možností ssd v PS5 a dle dosavadních ohlasů z řad vývojářů možná půjde o skutečný game changer.
Nicméně ve zdrojovém článku na vg247 se uvádí, že nejen, že Epic prezentuje tech demo na PS5, přestože na UE běží od Sony snad jen DG, zatímco MS má her postavených na UE „tuny“ a navíc nabízí papírově vyšší výkon XSX (takže mnohem logičtější volbou by měla být konzole od MS), ale dokonce některé části UE upravuje právě s ohledem na možnosti ssd a celkovou architekturu (cpu-gpu-ram-ssd) PS5, takže asi má nějaký pádný důvod, proč shledává PS5 unikátní a prezentuje tech demo právě na konzoli od Sony.
“The PlayStation 5 provides a huge leap in both computing and graphics performance, but its storage architecture is also truly special,” Penwarden says. “The ability to stream in content at extreme speeds enables developers to create denser and more detailed environments, changing how we think about streaming content. It’s so impactful that we’ve rewritten our core I/O subsystems for Unreal Engine with the PlayStation 5 in mind.”
A to je „jen“ multiplatformní engine. Co s architekturou PS5 dokáží 1P studia může být úplně jiný level (nebo sport):-)
O čo mi ale ide je, že podobné PR reči zažívame každú generáciu konzol, a zatiaľ úplne každú generáciu konzol dobre vieme ako to dopadlo. Preto by som ostal vždy pri zemy keď niečo podobné hlásia.
Na rozdíl od předchozích generací (kde došlo jen k navýšení výkonu, což se projevilo v grafice a fps) by právě ultra rychlé ssd a 3d audio (spolu s force feedbackem v DS) tím game changerem být mohlo minimálně v ux (když už ne v level designu), protože se stane standardem pro všechny hry na dané platformě. Cerny na přednášce pro gdc uváděl, že čistě pro 3d audio bude mít PS5 vyhrazený samostatný čip Tempest (výkonově na podobné úrovni celého apu v PS4), předpokládám právě proto, aby zbytečně „neodčerpával“ dispoziční výkon samotnému apu (naopak dle Cerneho může být Tempest využit i pro „výpomoc“ apu s určitými výpočetními procesy).
Minimálně u exkluzivit MS potvrdil, že budou zpočátku vycházet i pro X1 a X1X (s extra pomalým hdd), takže jediným benefitem XSX budou rychlejší načítací časy a vyšší rozlišení/fps. Právě na rozdíl od PS5, kde bottleneck v podobě nucené podpory PS4 nebude a to z pochopitelného důvodu nastolení nového standardu, který (snad) posune hry zase o (velký) kus vpřed.
Nicméně, jak velký dopad bude mít ultra rychlé ssd (a 3d audio) v PS5 se samozřejmě ukáže až ve hrách (téměř jistě jen exkluzivních). Do té doby jsou všechno jen spekulace a teoretizování.
Takze ano, First Party tituly z toho budou tezit neskutecne. Co se tyce 3p titulu … tak sony bude tlacit aby to vyvojari vyuzili + specialne kvuli tomu priprvili sdk tak aby pro game dev byl pristup k datum co nejjednodussi s odstinenim detailu na vlastni SDK SONY s moznosti customizace pokud budou chtit investovat do toho. A vsadim se ze EPIC bude chit, uz proto ze to vytvori tlak na PC prodejce PC HW. –> 2022 uz nebudou na trhu prakticky standardni HDD krome nejlevnejsich sunek