Půvabná česká 2D point’n’click adventura Machinarium od studia Amanita Design letos oslaví už čtrnácté narozeniny. Nadále je však nejen vzpomínána, ale i pravidelně hrána na všemožných platformách, a pochopitelně stále platí za jeden z nejvýznamnějších počinů české herní tvorby. Kouzelné i pochmurné scenérie, jimiž během svého putování prochází robot Josef, se vryly do paměti nejednoho hráče, ale co kdybychom po tolika letech zkusili na hru pohlédnout trochu jinak? Nad tím, jak by mohlo Machinarium vypadat ve 3D, se zamyslel student Šimon Lánský, který jednu z úrovní přepracoval v rámci své bakalářské práce na University of Bolton ve Velké Británii.
I remade Machinarium in 3D @artstationhq https://t.co/4exuiNG3W3 #machinarium #unrealengine5 #AmanitaDesign #Fanart pic.twitter.com/YvllYopVBr
— Šimon Lánský (@SimonCvok) May 5, 2023
Machinarium je Šimonovou oblíbenou hrou už od dětství a autorům ze studia Amanita Design poděkoval za krásné vzpomínky, když se chlubil s výsledkem své práce. Rovněž přiznal, že jej tvorba Amanity, ale také konkrétně Jakuba Dvorského a Adolfa Lachmana značně ovlivnila, přičemž oběma výtvarníkům poděkoval za inspiraci v umělecké tvorbě. Machinarium se pyšní působivou výtvarnou ručně kreslenou stylizací a zajímavou paletou barev i atmosférou, jíž chtěl Šimon dosáhnout i ve svém trojrozměrném provedení, ačkoliv trochu jinak. Machinarium každopádně není co se týče obrazovek zrovna malou hrou, proto pro potřeby školního projektu postačila jen jedna z nich. Šimon si po opakovaném hraní a přemýšlení o způsobu, jak stylizaci se všemi detaily co nejlépe převést, zvolil úroveň „Arcade Bridge“, která je jeho oblíbenou z vizuálního hlediska a jejíž původní podobu můžete vidět níže. Šimon se pustil do práce, přičemž využíval programů Blender, Substance 3D Painter, Substance 3D Designer, ZBrush a Unreal Engine 5.
Postup na projektu byl pro potřeby školní práce postupně dokumentován, a tak je vedle výsledných několika vyrenderovaných snímků a krátkého videa v podobě průletu celou scénou k dispozici i 25minutové video, v němž Šimon popisuje, jak k přetváření Machinaria do 3D přistupoval a jak mu postupně vznikalo pod rukama, co se naučil, případně co jej zaskočilo a s čím se musel vypořádat. Postupně nás tak provede stavbou scény, modelováním či vytvářením textur, ale také finálními drobnými úpravami, které byly tím posledním před zdárným dokončením. Podle Šimona bylo nutné některé věci pozměnit a zároveň by výsledek snesl další úpravy a vylepšení, což už ovšem nebylo v tuto chvíli možné do projektu zapracovat. Nevylučuje však, že by se k nemu mohl později ještě vrátit a možná zapracovat i něco dalšího. Nicméně Machinarium 3D v podobě, jakou nyní vidíme, začalo vznikat 6. února a dle Šimonova odhadu na projektu mohl strávit patrně něco mezi 150 až 200 hodinami práce především o víkendech.
„Kdybych pokračoval s Machinariem, tak bych nejspíš sáhnul po levelech The Bottom, Elevator Stairway, Castle nebo Clock Square, to jsou moji osobní favoriti,“ odpověděl Šimon na otázku, jaké další úrovně by zvažoval, pokud na to dojde, a jak to celkově vidí s projektem dál. A vlastně nejen s ním. „Plánuju ten projekt ještě alespoň jednou vylepšit, rád se čas od času vracím ke starým projektům a „georgelucasuju“ je. V blízké době plánuju zase menší projekty, nejspíš nějaké postavy, ale rád bych se někdy pokusil ještě předělat úroveň ze Samorostů,“ řekl Šimon. Podle vlastních slov pro něj není environmentální umění tím hlavním, přiznává ale, že jak Samorost, tak Machinarium mají velmi organické jádro. „Proto k tomu přistupuji podobně jako k postavám, pomocí sculptingu. Ve škole mi ještě nic moc neříkali, odevzdával jsem to 6. května, takže ještě potrvá pár týdnů, než dostanu nějaké hodnocení, ale co se týče komentářů během výroby, tak se jim to hodně líbilo,“ doplňuje šikovný student. „Samozřejmě, kdyby se Amanita ozvala a najali mě, tak bych klidně předělal celý Machinarium, ale to nevím, jestli hrozí,“ uzavřel pak se smíchem.
Šimonova práce sklidila uznání na Facebooku, LinkedInu i Twitteru a vedle vyučujících se líbila i těm nejpovolanějším. Machinaria ve 3D si skutečně všimli i lidé z Amanita Design a kromě pochvalných slov od autora hry Jakuba Dvorského si příspěvek vysloužil sdílení nejen na Twitteru Amanity či osobním účtu Radima Jurdy, autora Creaks. Projekt zaujal i režiséra Jeana-Philippa Vinea, který pracoval na animovaných filmech Rozbitý robot Ron, V hlavě nebo seriálu Ovečka Shaun. Na LinkedInu pak upoutal pozornost například vedoucího grafika prostředí v Crystal Dynamics Martina Teichmanna, jenž dříve působil v Naughty Dog, či veterána z Blizzardu Kevina Maginnise, který zastával stejnou funkci. Vraťme se ovšem k Amanitě, jelikož shodou okolností jsme si o víkendu na Anifilmu stihli o projektu krátce pohovořit přímo s Jakubem Dvorským. Ten znovu vyjádřil obdiv k Šimonově práci, a ačkoliv by Machinarium určitě nějak mohlo fungovat i ve 3D, přiznal, že on je i nadále zastáncem 2D stylu. Plnohodnotné Machinarium ve 3D tedy patrně očekávat nemůžeme, což ostatně předjímal i sám Šimon.
Jak ovšem zmínil, má ještě další plány, proto se možná alespoň od něj časem dočkáme něčeho dalšího. Prozatím každopádně nezbývá, než mu držet palce, aby jeho práce obstála i ve škole. Šimonovu tvorbu můžete najít na jeho kanálu na YouTube a především pak na jeho profilu na ArtStation, kde si můžete prohlédnout i další zajímavé výtvory.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.