Redaktorům francouzského magazínu Les Numeriques nedalo spát, že se v recenzích konzole PlayStation 5 a dojmech z jejího používání nachází tolik protichůdných poznatků na konto hlučnosti celého zařízení. Zatímco někdo tvrdí, že konzole na sobě nenechává výrazným způsobem nic znát, ani když je pod velkou zátěží, další mluví o nepříjemném rámusu, který se sice nemusí vyrovnat hučení PS4, ale do budoucna by mohl značit akustický problém. Proto Florian Agez ze zmiňovaného portálu neváhal a začal rozebírat redakční konzoli, kterou Les Numeriques obdrželi přímo od Sony a svůj vlastní kus, který si coby obyčejný zákazník koupil. Ke svému překvapení už několik minut po zahájení vlastní rozborky zjistil, že obě zařízení mají odlišný design lopatek ventilátoru, což následně podrobil i dalšímu testování a přišel s velmi zajímavými výsledky.
Rozdíl ve zpracování větráků znázorňuje několik fotografií, na kterých jsou patrné značné rozdíly. Ventilátor, na fotografii označován písmenem B, odpovídá tomu, které z konzole před sebou vyjmul viceprezident oddělení mechanického designu Sony Jasuhiro Ótori ve videu z letošního října. Prohnuté lopatky působí elegantním dojmem, dodávají celému větráku na robustnosti a podtrhují jeho rozměry, které se staly jedním z faktorů, proč je i celé zařízení tak velké. Druhý větrák, označený písmenem A, má stejné rozměry, ale lopatky nesahají až ke středovému bubnu a zdají se být méně efektivní.
Dalším zdrojem nepříjemných zvuků může být také tzv. coil whine – tedy pískání cívky ve zdroji, kterým se některé kusy vykazují a jiné pro změnu ne.
Ve skutečnosti je ale právě tento druhý větrák ve vysokých otáčkách tišší, byť rozdíl není příliš markantní. Měření francouzského portálu odhalilo, že při hraní Demon’s Souls vydává ventilátor B hluk o hodnotě 43 dB, zatímco ventilátor A 39 dB. Aby to ale nebylo tak snadné, při nízkých otáčkách – typicky třeba při práci v menu – je u ventilátoru A slyšet pískání ložisek, takže je pro změnu nepatrně hlučnější nežli model B. Pro představu přidávají redaktoři magazínu také zvukové záznamy, natočené během hraní Demon’s Souls, byť jde pochopitelně o značně amplifikované nahrávky, aby byly rozdíly dobře patrné.
Magazín dále uvádí, že momentálně nezná způsob, jakým například pomocí čárového kódu či sériového čísla poznat, jaký větrák se v sestavě nachází. Zároveň ale Les Numeriques připomíná, že Sony s největší pravděpodobností nečiní nic nelegálního, když své komerčně prodávané zařízení osazuje různým hardware, dokud daný komponent vykonává svou práci. A to má v případě popisovaných variant větráků platit bez ohledu na množství emitovaného hluku. Navíc nejde jen o větráky – dalším zdrojem nepříjemných zvuků může být také tzv. coil whine – tedy pískání cívky ve zdroji, kterým se některé kusy vykazují a jiné pro změnu ne. Pro demonstraci nahodilosti a neexistující šablony proto redaktoři Les Numeriques rozebrali všech pět dostupných konzolí PlayStation 5 (jeden redakční a čtyři vlastní), aby zjistili, že dvě z nich mají tišší větráček a tři hlučnější variantu.
V závěru nicméně ještě jednou upozorňují, že rozhodně nedošli k závěrům, které by bylo radno překrucovat. Ačkoliv je jedna z variant o trochu víc slyšet, rozdíly nejsou velké a PlayStation 5 je stále velmi tichou konzolí. Magazín také nemá žádná data, na základě kterých by mohl alespoň odhadnout procentuální rozdělení obou variant větráčků, a zřejmě až do prohlášení Sony nebude mít jasno nikdo. Jde každopádně o zajímavou, byť ne zcela ojedinělou záležitost, která se také s novými konzolemi pojí. A, prosíme vás, neberete to jako impuls k tomu, abyste se pustili do rozebírání vlastní konzole – myslete na záruku a skutečnost, že v případě poškození konzole vám ji v nejbližší době žádný obchod v ČR za nový kus s největší pravděpodobností nevymění.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Co mohu potvrdit, tak u mé konzole je znatelný coil whine, a to dost. Když jdu například vyměnit disk, tedy v bezprostřední blízkosti. Naštěstí hraji pár metrů od televize a zpravidla se sluchátky. Jsem na tyhle zvuky citlivý, slyším i rušičku na kuny, kterou nikdo z mých blízkých neslyšel. Přesto jsem u minulé a předminulé generace s pískáním zdroje problém neměl.
Mnohem více mě štve očouzení svíčkou v místnosti – https://drive.google.com/drive/folders/1B5Ttg3Rvb0rPZEF72MMyo_dVptjzMyXb (https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jv1ria/ps5_case_discoloration_possible_heating_issue/). Naštěstí to šlo po pár pokusech umýt. Rozhodně doporučuji nepálit adventní věnec ve stejné místnosti 😀 Anebo používat kvalitnější svíčky jiného složení, než je běžný parafín.
Alespoň je vidět, jak na ležáka hezky cirkuluje vzduch i pod konzolí. Dost možná bylo zvlnění a následná nutná levitace záměr. No i když někteří koumáci to dokážou dát i na záda bez stojánku 😀 – https://youtu.be/X_QPOZIIs00?t=388 Doufám, že hráli digitálku, ne diskovou verzi!
Obvykle jsou rozdíly mezi jednotlivými verzemi totožné součástky malé až minimální a pokud obě verze součástky splňují požadované parametry, tak není, ze strany zákazníka, příliš důvod řešit, jakou konkrétní verzi součástky má ve svém výrobku. V některých případech se, bohužel, úroveň standardu, který daný výrobce pro součástku stanovil, docela míjí s úrovní, kterou jsou zákazníci ochotni tolerovat, jelikož rozdíly mezi verzemi součástky jsou velké až značné (od různých displejů po různé procesory v mobilech – Snapdragon vs Exynos budiž nechvalně známým příkladem) a v takových případech je rozhodně záhodno mít povědomí o tom, jaké verze součástek jsou ve výrobcích na trhu přítomny a zda není případně výhodnější daný výrobek koupit na jiném trhu (samozřejmě za předpokladu, že lze uživatelsky rozpoznat, jaká verze dané součástky se v produktu na tom kterém trhu nachází).
Třeba to není nic neobvyklého. Samsung to dělal podobně, když do Note20 Ultra dával dva různé systémy chlazení. Konkrétně měděný vapor chamber a grafénovou chladící podložku.