branding
PlayStation 5 má na kontě 25 milionů prodaných kusů

PlayStation 5 má na kontě 25 milionů prodaných kusů

Zisky ze segmentu her ale v japonské společnosti klesají. Nižší je i počet předplatitelů PS Plus

Zdroj: Sony
1. 11. 2022

Společnost Sony zveřejnila finanční výsledky za druhé čtvrtletí fiskálního roku 2022, tedy za období od 1. července do 30. září. Informace jsou samozřejmě zajímavé také z pohledu hráčů, a to i s přihlédnutím k tomu, že právě herní divize v Sony generuje největší množství peněz. Konkrétně se bavíme o částce 720 miliard jenů, tedy v přepočtu o necelých 5 miliardách dolarů, resp. 120 miliardách korun, což převyšuje ostatní segmenty, z nichž nejblíže má pouze oblast zábavy, technologie a služeb – s příjmy ve výši 677 miliard jenů – zatímco ostatní segmenty jsou přibližně na polovině této částky. Příjem ovšem nutně nemusí znamenat také vysoký zisk, což přesně platí o divizi PlayStation, resp. Game & Network Services, jak je v korporátním členění oblast her pojmenována. Kvůli zvyšujícím se nákladům totiž výnosy klesly na pouhých 42 miliard jenů, což je v porovnání se stejným obdobím v loňském roce o téměř polovinu méně.

Zdroj: Sony

Sony v prezentaci uvádí, že důvodem jsou náklady spojené nejen s vývojem softwaru, ale také s akvizicemi herních společností, zahrnujících Bungie, studio Haven Jade Raymodové nebo mobilní studio Savage Game. Za akvizice dala japonská společnost v prvním pololetí probíhajícího finančního období 17,4 miliard jenů, nerozepisuje ale blíže, kolik stála jednotlivá studia. Dalším důvodem dramatického poklesu zisku je podle Sony také měnící se kurz jenu vůči dolaru a také nižší prodeje third party titulů a přídavků. Na druhou stranu ale Sony vnímá pozitivně snížení ztráty z prodeje hardwaru – tedy především konzole PlayStation 5 – což je dáno nedávným zvýšením prodejní ceny. Tímto krokem reagovala Sony na vlivy vyjmenované výše, ale přirozeně se také snaží snížit míru finanční dotace, kterou poskytuje každému jednu kusu konzole pro zachování konkurenčně výhodné ceny zařízení na trhu.

Když už je řeč o prodejích PS5, konzole překonala milník v počtu 25 milionů expedovaných kusů. Ovšem vzhledem k tomu, že poptávka stále převyšuje nabídku, všechny expedované kusy lze automaticky považovat za prodané, bez ohledu na to, ať už skončí v rukách hráčů nebo překupníků. Jinou optikou můžeme konstatovat, že Sony dokázala v první polovině probíhajícího finančního roku prodat 5,7 milionů kusů PS5, což je daleko za předpovědí, která počítá s 18 miliony prodanými kusy do konce března příštího roku. Ačkoliv se blíží Vánoce, kdy lze přirozeně očekávat vyšší prodeje, problémem může být nedostatečná výrobní kapacita, která nemusí předpověď pokrýt. Na druhou stranu, Sony sebevědomě stojí za tímto číslem a očekává, že bude naplněno. Vedení společnosti to podtrhlo zmínkou, že za druhé čtvrtletí dokázala společnost vyrobit 6,5 milionů kusů, a pokud bude v tomto tempu pokračovat, plán se podaří splnit.

Zdroj: Sony

Co se týče prodeje her, Sony zaznamenala 8procentní nárůst v porovnání s předchozím čtvrtletím, nominálně z 47,2 milionů kusů na 62,5 milionů. V porovnání se stejným obdobím v loňském roce je to ale stále pokles, když v Q2 2021 dokázala Sony prodat 76,4 milionů kusů softwaru. Nikoho pak už zřejmě nepřekvapí, že o větší část z prodejů her a přídavků se stará digitální distribuce, konkrétně o 63 procent z celkových prodejů, což je ovšem trend, který je možné sledovat již několik let a v budoucnu bude patrně docházet k ještě většímu vychýlení.

Zajímavé ovšem v tomto ohledu je, že Sony ztrácí počet předplatitelů služby PlayStation Plus, bez ohledu na její nedávné rozčlenění do několika předplatitelských stupňů s nejrůznějšími formami výhod a možností. Celkové číslo uživatelů PS Plus je momentálně 45,4 milionů, což je o necelé dva miliony méně nežli v předchozím čtvrtletí. Tím pak logicky klesá i množství aktivních hráčů v měsíční statistice, která poklesla ze 104 milionů hráčů ve stejném čtvrtletí loňského roku na 102 milionů. Sony to ovšem tolik trápit nemusí, protože právě ono rozdělení na více stupňů s odlišnými (vyššími) cenami znamená i při poklesu uživatelů nepatrně vyšší příjem, a to přibližně o 17 milionů jenů v porovnání s loňským rokem.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru