V březnu 2020, kdy svět naplno zasáhla pandemie koronaviru, začaly mít hry velmi speciální roli. V kombinaci s nutností distancovat se od společnosti v zájmu nešíření nemoci, zůstávalo mnoho lidí doma i několik týdnů v kuse a právě videohry jim mohly poskytnout zábavu a tolik potřebné uvolnění. Ne všechny tituly ale na první pohled působily jako to nejvhodnější, co by si chtěli lidé během celosvětové pandemie zahrát, a jedním z nejkřiklavějších případů byl Plague Inc od vývojářů z Ndemic Creations. Hra, v níž rozšiřujete nákazu nejrůznějšího původu s cílem vyhubit lidstvo, mohla působit nepatřičně a patrně i proto se vývojáři v čele s autorem hry Jamesem Vaughnem rozhodli nejen přispět na boj s koronavirem, ale rovněž doplnit hru o speciální mód, ve kterém se bude nákaza ničit, nikoliv co nejefektivněji rozšiřovat. O více než dva roky později se pak Vaughn k tématu vrátil na Redditu, kde odpovídal na nejrůznější dotazy hráčů v souvislosti s 10. výročím vydání své hry, a i zpětně na celou situaci nevzpomíná úplně dobře.
„Nepůsobilo trochu divně, když jste během pandemie vydělávali na hře, která tohle téma zlehčuje? Obávali jste se, že se v médiích objeví kritika,“ zeptal se jeden z fanoušků Jamese Vaughna, i když sám připustil, že je fanouškem hry a pravděpodobně v ní odehrál stovky hodin. James Vaughn mu však bez vytáček odpověděl a hned na začátku potvrdil, že slovo „divné“ ani vzdáleně nevystihuje to, co ve studiu Ndemic Creations cítili. „Byli mi velmi nepříjemně sledovat všechny ty fiktivní věci, které jsem vložil do hry, jak se začínají naplňovat v reálném životě,“ uvedl autor Plague Inc a připomněl bezprostřední kroky, které se svým týmem učinil poté, kdy se nákaza koronaviru začala šířit. „Když covid poprvé udeřil, okamžitě jsem se spojil s různými odborníky z řad lékařů a vědců, abych s nimi konzultoval možnost, jak bychom mohli co nejlépe pomoci,“ zavzpomínal Vaughn. Výsledkem byl příspěvek 250 tisíc dolarů Světové zdravotnické organizaci a Koalici pro inovativní epidemickou připravenost, spolu se zmiňovaným módem The Cure, který měl otočit fungování Plague Inc naruby.
V dalších odpovědích James Vaughn naznačil, že se módem The Cure i nadále zabývá a v budoucnu by mohlo přijít vylepšení.
Podle Vaughna zpřístupnili tento mód proto, aby pomohli lidem pochopit složitý proces zastavení pandemie, ještě před tím ale museli onu složitost pochopit lidé z Ndemic Creations. Jak autor hry odhaluje, na herním modelu spolupracoval se Světovou zdravotnickou organizací a bohužel musel snižovat rychlost a efektivitu zastavení šíření pandemie a léčbu oproti stavu ve skutečnosti. „V původní verzi jsem měl až příliš optimistický pohled na to, jak bude lidstvo spolupracovat na zastavení pandemie, jakmile některá země nákazu detekuje,“ uvedl vývojář a doplnil svou představu o bezodkladné celosvětové debatě vedoucí ke kýženému výsledku. „Takhle to ale bohužel ve skutečnosti nefungovalo,“ řekl Vaughn. V dalších odpovědích nicméně naznačil, že se módem The Cure i nadále zabývá a v budoucnu by mohlo přijít vylepšení. Zahrnovalo by například způsoby skutečných reakcí jednotlivých zemí světa nebo vakcíny, které se staly velmi kontroverzním tématem a ne všechny země na ně chtěly spoléhat. „Momentálně k tomu ale nemám co dodat,“ uzavřel tohle téma autor Plague Inc.
Během odpovídání na otázky zvídavých fanoušků nicméně opakovaně potvrdil, že to jsou právě pandemie nemocí, během kterých se jeho hře daří zdaleka nejlépe, takže je pravděpodobné, že se občas nepříjemných pocitů nezbaví zcela. „Plague Inc je vždy populárnější, když se vyskytne nějaká nemoc. Takže na první místo vyskočila třeba vždy, když v Japonsku zaznamenali silnou chřipkovou epidemii. Nebo když se v roce 2015 šířila celosvětová nákaza eboly, také jsme viděli celosvětový nárůst hráčů,“ odhaluje James Vaughn. Potvrzuje však, že i pro Plague Inc byl covid něčím zcela novým a hra zaznamenala největší nárůst v historii. „Trval asi měsíc, ale pak se [počet hráčů] vrátil na normální úroveň,“ dodal autor titulu. Podle svých slov ale rozhodně ničeho nelituje, a jak opakovaně uvádí, jeho hra je především hra, nikoliv vědecká simulace. „Dělat hry je těžké, takže jakýkoliv titul, který skutečně vyjde a ještě se mu daří, si musíte užívat bez výčitek,“ uzavřel vývojář.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
To rovnou mohl poslat Faucimu na účet.