branding
The Last of Us Part I, Sony Computer Entertainment, PC verze The Last of Us Part I čelí ostré kritice

PC verze The Last of Us Part I čelí ostré kritice

Mnoho hráčů titul ani nespustilo. Problémy se týkají shaderů nebo nadměrné zátěži RAM

Zdroj: Sony
29. 3. 2023
Název: The Last of Us Part I Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Žánr: , Datum vydání: 2. 9. 2022

Včerejší den se vedle vydání Crime Boss: Rockay City nesl také v duchu The Last of Us, protože na PC dorazil odložený port vylepšené verze prvního dílu od Naughty Dog. V průběhu uplynulých dní mohli hráči sledovat celou řadu krátkých videí, v nichž vývojáři vyzdvihovali přednosti vznikajícího portu a nutno říct, že odkazem na velké možnosti nastavení, podporu širokoúhlých monitorů či ovladače DualSense, nebo skvělou grafiku rozhodně zvyšovali očekávání. Zvlášť, když se mohlo objevit mnoho nových fanoušků na základě úspěšného seriálu, kteří možná začínali přemýšlet nad tím, že by si rádi prošli i herní verzí příběhu Ellie a Joela. Jinak řečeno, na Steam a Epic Games Store byly ve včerejších podvečerních hodinách upřeny zraky milionů hráčů, kteří si však namísto úvodních pasáží oblíbené hry užili náraz do zdi. Ihned po vydání se totiž na The Last of Us Part I snesla ostrá kritika kvůli technickému stavu a objevují se hlasy, že za dané situace nemá příliš smysl pouštět se do hraní.

Podobně jako v případě The Callisto Protocol se řešily zejména shadery, resp. nutnost jejich načtení před samotným spuštěním hry. Jde o přípravu, která má vést k plynulosti celého zážitku tím, že se shadery zkompilují už v menu a hráč tak v ideálním případě nenarazí na žádné další načítání čí zpomalování hry. Faktem ovšem je, že kompilace shaderů v The Last of Us Part I – pokud ji nechcete přeskočit a nenechat je načítat až v momentě, kdy jsou ve hře skutečně potřeba – zabere neúměrně dlouhou dobu. Čekat dvě tři hodiny tak podle prvních ohlasů nebylo vlastně ničím výjimečným, zvlášť, když nedisponujete nejnovějším počítačem, a to byla jen špička ledovce. Hráči, kteří se přes kompilaci shaderů dostali nebo ji přeskočili, totiž ve velké míře naráželi na to, že jim hra jednoduše padala. Objevují se i případy, kdy hráčům titul zamrznul před vlastním spuštěním a následně se celý počítač restartoval, což značilo ještě závažnější záležitosti.

A skutečně, začíná se projevovat, že PC verze The Last of Us Part I zřejmě trpí únikem paměti – memory leakem – což je problém bez ohledu na to, jak velkou RAM máte. Co víc, hra je nesmírně náročná i na grafickou kartu a na druhý nejvyšší stupeň nastavení detailů už vyžaduje přes 10 GB VRAM. Bohužel, ani snížení na medium nedostává požadavky do rozumné roviny a hra stále vyžaduje kolem 7 GB VRAM, což je problém i na kartách, které spadají do výčtu minimálních hardwarových nároků. Kombinace všeho zmíněného tak vede ke konstatování, že The Last of Us Part I se nepodařilo zoptimalizovat tak, aby třeba i v konkurenci jiných aktuálních titulů fungoval uspokojivě a hráči to dávají svými komentáři najevo. Například na Steamu má hra více než 5600 recenzí, z nichž pouze 33 procent zůstává pozitivních. I kvůli tomu si The Last of Us Part I vysloužilo slovní hodnocení „spíše záporné“ a v komunitní sekci se to hemží upozorněními, aby si ostatní raději počkali na patche.

S přihlédnutím k tomu, jak kritická vlna přišla, vývojáři už v průběhu noc stihli zareagovat a některé z domněnek potvrdili. V krátkém příspěvku na stránkách podpory vypisují známé chyby, kam podle Naughty Dog patří zmiňované dlouhé načítání shaderů a dopad na výkon i stabilitu hry, pokud hráči nechtějí na shadery počkat. Zmiňují nicméně i problémy při hraní se staršími grafickými kartami, připouští, že i na sestavách, které by měly splňovat požadavky, se hra nemusí vůbec spustit a výčet uzavírají i podezřením na onen memory leak, který by způsoboval cyklické padání v momentě, kdy se paměť zaplní a počítač nemá jinou možnost, než se sám restartovat. „Pracujeme na opravách a dáme vám vědět, až budou dostupné. Pokračujeme ve zjišťování příčin dalších nahlášených problémů,“ napsali pak vývojáři a odkázali hráče do systému, kam mohou pomocí tiketů zapisovat další chyby.

I z těchto důvodů se mnoho hráčů ptá, proč nebyla hra ještě odložena a vývojáři nezapracovali na tom, aby i přijetí mohlo být ode dne uvedení bezproblémové. Odpovědi ale momentálně nepřichází a trochu paradoxní je, že ve zprávách od Naughty Dog – i když vnímáme zájem reagovat co nejrychleji a nejefektivněji – vlastně nezazní směrem k hráčům žádná omluva. Férově ale dodáváme, že se objevují i komentáře, podle kterých někteří hráči na popisované problémy vůbec nenarazili a hra jim běží uspokojivě. Připouští, že museli chvíli počkat na shadery – v pozitivně laděných komentářích se kompilace shaderů počítá na jednotky minut – a že jinak akceptují vyšší grafické nároky s přihlédnutím k tomu, jak hra vypadá.

Naše dojmy z The Last of Us Part I na PC, případně na Steam Decku, přineseme později.

Nahlásit chybu v článku

6

Napsat komentář

Další články
Nahoru