Vývojáři ze studia Hinterland požádali společnost Nvidia, aby z knihovny cloudové streamovací služby GeForce Now odstranila jejich hru The Long Dark. Jedná se tak o další případ tituly, které z nabídky zmizely, podobně jako dříve hry od společností Bethesda a Activision Blizzard. V tomto případě je ale důvodem skutečnost, že Nvidia umístila The Long Dark na GeForce Now, aniž by vůbec kontaktovala autory. Jinými slovy nepožádala o souhlas a tým si skutečně nepřál, aby se jeho počin v knihovně objevil.
Na případ upozornil na Twitteru šéf projektu Raphael van Lierop. Nvidia podle něj svou chybu uznala a omluvila se za ni. Nabídla vývojářům, aby se The Long Dark do nabídky vrátil oficiálně, ale ti to odmítli. Alespoň pro tuto chvíli. Raphael van Lierop vyjádřil pochopení těm, které zmizení hry mrzí, ale domnívá se, že uživatelé si musí stěžovat Nvidii, nikoli studiu. “Vývojáři by měli mít kontrolu nad tím, kde jejich hry existují,” napsal na Twitteru.
Ne všichni s argumentem vývojářů souhlasí. Někteří třeba podotýkají, že GeForce Now funguje tak, jako by člověk instaloval a hrál svou vlastní kopii ze Steamu na vzdáleném počítači.
Společnost Nvidia nabídla autorům jako omluvu grafickou kartu, což někteří lidé na internetu glosují s tím, že to působí spíš jako kompenzace pro nespokojeného zákazníka než obchodního partnera. Ne všichni ale s argumentem vývojářů souhlasí. Někteří třeba podotýkají, že GeForce Now funguje tak, jako by člověk instaloval a hrál svou vlastní kopii ze Steamu na vzdáleném počítači. Raphael van Lierop se však domnívá, že problém je v modelu předplatného, které se na konkrétní tituly odvolává. Autoři podle něj mají právo vybrat si, zda chtějí ve službě být, nebo nikoli. “Naše distribuční smlouva je s Valve, nikoli s Nvidií,” říká.
Problém je to samozřejmě komplikovaný a i z vašich ohlasů dobře víme, že hráče polarizuje, protože nemá úplně jednoznačný precedent. GeForce Now funguje jinak než Stadia nebo PlayStation Now, protože spoléhá výhradně na tituly, které už člověk vlastní na jiné platformě, jako je zmíněný Steam nebo Epic Games Store. Nvidia prostřednictvím služby žádné hry neprodává. Nicméně v GeForce Now přesto nenajdeme celou svou knihovnu z ostatních distribučních kanálů, firma musí vydavatele žádat minimálně o souhlas, jak se ukazuje. A ten je možná v některých případech podmiňován podílem ze zisku, který plyne z předplatného.
Nvidia propaguje GeForce Now za pomoci konkrétních titulů, láká jimi zákazníky a minimálně by měla mít s jejich zařazením do služby souhlas, ať už v tom budou hrát roli finance, či nikoli.
Což je další kontroverzní bod. Řada uživatelů se totiž na rozdíl od vývojářů domnívá, že GeForce Now “prodává” vzdálený hardware podobně, jako by si jinak člověk kupoval počítač nebo jednotlivé komponenty. A ani u nich samozřejmě nemůže autor hry rozhodnout o tom, zda na daném stroji chce být, či nikoli. Respektive teoreticky tak může činit (ne)podporou jednotlivých výrobců, ale byl by sám proti sobě. Pochopitelně ani v tomto smyslu nemá vývojář žádný podíl z výdělku výrobců hardwaru.
Jak bylo řečeno, je to komplikovaný problém a naším úkolem není ho rozmotat. Spíš vám nabídnout různé pohled na věc. Co může působit jako zvláštní požadavek, je třeba dát do souvislostí. Nvidia skutečně propaguje GeForce Now za pomoci konkrétních titulů, láká jimi zákazníky a minimálně by měla mít s jejich zařazením do služby souhlas, ať už v tom budou hrát roli finance, či nikoli. Je také třeba uvážit, že skvělý koncept z pohledu hráče trochu omezuje některé případné plány vývojářů. Například portovat hru na další platformu by pro ně nemuselo být zdaleka tak výnosné, když tu existuje streamovaná verze. Podobně diskutabilní by byla i nějaká hypotetická exkluzivita.
Někteří nespokojení hráči kontaktovali studio Hinterland s tím, že si The Long Dark koupili, aby jej hráli právě přes GeForce Now. A teď, když to nejde, raději požádají o vrácení peněz.
Bude zajímavé sledovat, zda byl případ The Long Dark anomálií, nebo se ozvou další vývojáři s tím, že ani je před zařazením jejich hry do GeForce Now nikdo nekontaktoval. Raphael van Lierop ostatně naznačil, že kdyby Nvidia autory nejprve kontaktovala, zřejmě by jí vyhověli. Hlavní problém je podle něj v tom, že se nezeptala, a v předpokladu, že není třeba o souhlas žádat. Napsal přitom, že dnešní svět je pro vývojáře čím dál komplexnější a komplikovanější se spoustou platforem, změn a přesunu ke streamování. Autoři podle něj musí být opatrní a plánovat svou strategii stran toho, kde se jejich hry objeví.
Někteří nespokojení hráči přesto kontaktovali studio Hinterland s tím, že si The Long Dark koupili, aby jej hráli právě přes GeForce Now. A teď, když to nejde, raději požádají o vrácení peněz. I to ale ukazuje na problém, který nevyjasněný vztah představuje. Někdo nyní bude žádat Steam o vrácení peněz za hru, která nejde hrát na GeForce Now, což je relativně nezmapovaná oblast. Nvidia navíc pochopitelně nemůže zaručit, že hry budou ve službě natrvalo, takže zákazník může být zklamaný i po delším čase. Zástupce GeForce Now třeba pro Polygon odmítl téma dál komentovat a jen odkázal na starší vyjádření, o kterém jsme také psali.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
zlatý Open Source software..
Mohli si snad vývojáři také vybírat, jak říká uražený Raphael, zda chtějí být ve službě G2A, která na tom navíc vydělává často nemorálně? Opravdu má i GOG Galaxy 2.0 souhlasy od všech autorů, že se mohou jejich hry přes tuto službu slučující hry z jiných platforem taky spouštět, i když byly pořízeny třeba pouze na Steamu? Vždyť GOG z toho má taky peníze, i když nepřímo.
Prostě vývoj moderních technologií je příliš rychlý. Rychlejší než licence nebo legislativa. Někteří se pak trochu opožděně a často až nepatřičně snaží z toho pro sebe získat nějaké ty peníze.
Nefunguje to tak jak si myslíš že se ti to bude stahovat přes gog galaxy 2.0 launcher, to je jak když spouštíš externě přes steam.