Jak už zaznělo ve zprávách ohledně chystaného fyzického balení Baldur’s Gate III, hráči se mohli v těchto dnech chystat na vydání dalšího velkého updatu, konkrétně již pátého v pořadí. Včera v podvečer pak skutečně došlo k jeho vydání, ale i když jste skutečně čekali „velký update“, realita vás možná znovu překvapí. Vývojáři ze studia Larian přinesli obří 30GB balík oprav a vylepšení, pro jehož instalaci potřebujete mít na disku se hrou kvůli extrahování a následnému sbalení dat volných 130 GB. Zní to možná trochu absurdně, ale vývojáři doslova radí, že pokud tolik místa nemáte, hru smažte a stáhněte ji již s aplikovaným updatem celou znovu. Dejme ale stranou technické „drobnosti“, update působí opravdu důležitě a potěšit by měl zejména ty hráče, kteří si stěžovali na průběh třetího aktu a samotný závěr hry.
Patch 5 is now live for Baldur’s Gate 3!
Today’s update includes brand-new epilogue scenes, Honour Mode, and much much more.
For a detailed overview of Patch 5, check out the latest community update at https://t.co/fYZdZvuKIt
Want more info but in bite-size chunks? Read on! pic.twitter.com/lyI6SQgz7Y
— Larian Studios (@larianstudios) November 30, 2023
Chcete-li se ponořit do kompletního výpisu změn a novinek, zamiřte na oficiální stránky hry, kde naleznete vskutku vyčerpávající seznam. Obsahuje přibližně 430 položek rozdělených do jednotlivých oddílů, jako jsou filmečky, scénář, zvuk, animace, level design a mnoho dalších s tím, že často jde o drobnosti, kterých byste si za normálních okolností buďto nevšimli nebo by pro vás nepředstavovaly vážnější problém. Jen namátkou, vývojáři konečně opravili truhlu v Shadow-Cursed Lands, aby v ní byl nějaký loot a hlavně už opravili ten do očí bijící (!!!) glitch, když si gnómové oblečou některé róby… Ne, bez legrace, update se samozřejmě zaměřuje i na mnohem závažnější věci, jako jsou nepříliš dotažené aspekty zmiňovaného třetího aktu, dochází i k opravám rozhraní, v němž se například ne vždy správně zobrazovalo aktivní kouzlo určitých postav a přichází rovněž další vlna vybalancování schopností a vlivů vstupujících třeba do soubojů. Vývojáři rovněž mluví o vylepšeném výkonu na starších počítačích a obecně lepšímu fungování hry na PlayStationu 5 díky úpravám provedeným za účelem optimalizace verze pro Xbox Series S.
Co se týče těch nejdůležitějších věcí, vývojáři vypichují nový epilog, který přichází po střetu s Netherbrainem. Má hráčům poskytnout zaslouženou možnost pořádně se se všemi postavami rozloučit a ukončit jejich linky. Odehrává se šest měsíců po událostech z konce Baldur’s Gate III a spustí se všem, kdo si načtou hru před finálním soubojem. Právě zde by mělo dojít na vykrystalizování všeho, co jste během celého průchodu dělali, nebo nedělali, jak jste se rozhodovali, s kterými postavami jste se spřátelili a ke kterým jste se v duchu mnohdy velmi vtipných odpovědí chovali odměřeně. Pro scenáristy z Larianu to prý byl velký oříšek, ale doufají, že vše dopadne podle očekávání, což mají ve finále podtrhnout i nové cutscény, hudba a speciální závěr pro Galea a Lae’zel. Finální posezení se všemi postavami pak znamená také nové obleky pro původní postavy a nepochybně i další překvapení, o nichž vývojáři zpravidla nemluví dopředu.
♟️New Modes
⚰️Honour Mode. You have one save file, everything hurts, and bosses have new tricks. Good luck, Tavs.
🏗️Custom Mode. Customize your BG3 experience! Tweak settings and mix-and-match to your heart’s content. Want a more tabletop feel? This is the mode for you! pic.twitter.com/8dVHFxk1z8
— Larian Studios (@larianstudios) November 30, 2023
Další velkou novinkou jsou dva nové herní režimy, které modifikují průběh hry a představují další motivaci a výzvu. Honour Mode zvyšuje celkovou intenzitu a má být ještě náročnější než režim Tactician. Nejen, že souboje budou obecně těžší, ale vývojáři přepracovali střetnutí s bossy, přidali jim nové pohyby a útoky, takže další průchod nemusí být jen do velké míry okopírováním toho, co jste úspěšně provedli dříve, ale skutečně byste měli ve hře narazit na ještě větší problémy a překážky. Pokud ve své výpravě selžete, obdržíte detailní statistiky, jak se vám (ne)vedlo a budete mít možnost pokračovat dále, ovšem bez pravidel módu Honour. Pokud ale uspějete, čeká vás odměna v podobě speciální zlaté dvacetistěnky, kterou budete moci následně používat při dalších výpravách.
Druhým režimem je v podstatě vlastní nastavení, dle vývojářů s vidinou přiblížení zážitku ke stolnímu hraní D&D. Jde například o nastavení hodů kostkou na pozadí, o kterém se nemusíte v případě některých „checků“ vůbec dozvědět, můžete si rovněž skrýt ukazatel zdraví nepřátel nebo nastavit, aby se po krátkém odpočinku všechny postavy kompletně vyléčily. Nastavení je samozřejmě mnohem detailnější a pestřejší, pro další modifikované průchody ale působí velmi použitelně.