Jednou z mnoha věcí, nad kterou hráči i novináři diskutovali před uvedením nových konzolí, byl zcela pochopitelně jejich výkon. V momentě, kdy byly k dispozici specifikace Xboxu Series X a PlayStationu 5, došlo na přímé papírové porovnání a podtržení slov Microsoftu, že chystají na trh uvést nejvýkonnější herní konzoli všech dob. Úctyhodných 12 teraflopů grafického výkonu nového Xboxu, ať už jde o relevantní veličinu, či nikoliv, stálo proti 10,28 teraflopům PS5 a postupně převládlo přesvědčení, že to bude právě Microsoft, kdo vyhraje bitvu na poli third party titulů. Skutečnost je ale překvapivě opačná, jak dokazují poslední měření odborníků z Digital Foundry, které doplňuje i souhlasné vyjádření výrobců Xboxu pro magazín The Verge.
Redakce Digital Foundry pravidelně posuzuje technickou kvalitu a výkon jednotlivých titulů a často proti sobě staví všechny dostupné verze. Hráči tak mají možnost přehledně sledovat nejen zpracování a vyznění zahrnutých technologií, ale také údaje o rozlišení a frekvenci snímků za sekundu. Společně s tím se zpravidla dočkají i vysvětlení, proč konkrétní titul funguje, či nefunguje daným způsobem a mohou si udělat poměrně jasný obrázek o výsledném stavu. Budeme-li tedy analýzy Digital Foundry považovat za objektivní – byť sami provádí i analýzy sponzorované – vychází z toho to, co naznačujeme v úvodu. Řada podzimních titulů i navzdory o trochu slabšímu hardwaru funguje lépe na PlayStationu 5, pro což navíc redaktoři DF dle svých vlastních slov nemají žádné logické vysvětlení.
Prvním titulem, který Digital Foundry postavilo proti sobě ve verzích pro obě nové konzole, byla vylepšená verze Devil May Cry 5. Až na režim, který upřednostňuje vyšší framerate, má mírně navrch Xbox před PlayStationem, podle komentáře ale není nárůst tak patrný, aby odpovídal papírovým rozdílům ve výkonu obou zařízení. Co víc, právě ve chvílích, kdy hráč zvolí co nejvyšší frekvenci snímků, PlayStation 5 překonává Xbox Series X na mnoha místech o desítky fps, což je pro redaktory magazínu překvapivé a během videa v podstatě nedojdou k žádnému uspokojivému závěru, proč se tak děje.
Poslední titul, v němž došlo ke vzájemnému měření sil, pak bylo Call of Duty: Black Ops Cold War, kde sice Xbox Series X lépe zvládá ray tracing, ale zaostává za PS5 v módu upřednostňující počet snímků za vteřinu.
Dalším titulem, který Digital Foundry vzájemně porovnávali, byl Assassin’s Creed Valhalla, kde se obraz na Xboxu Series X trhá a frekvence snímků klesá pod hodnotu 60. Verze pro PS5 funguje podle analýzy plynuleji a jediným způsobem, jak podání Valhally na novém Xboxu zlepšit, je zapojení do televize podporující technologii VRR. Ta přetrhávání obrazu odstraní, ale nejde o mainstreamové řešení a uživatelů s vhodným vybavením je podle Digital Foundry méně, nežli více. Rozdíly jsou ale patrné také v Dirtu 5 – PlayStation 5 dosahuje lepších výkonů v režimu kvality i co se podání textur či rozlišení týče, byť zaostává za Xboxem v režimu 120 fps. Poslední titul, v němž došlo ke vzájemnému měření sil, pak bylo Call of Duty: Black Ops Cold War, kde sice Xbox Series X lépe zvládá ray tracing, ale zaostává za PS5 v módu upřednostňující počet snímků za vteřinu. A i když by se mohlo jevit, že výsledky lze číst obdobným způsobem i z druhé strany, pořád se Digital Foundry ve svých videích vrací ke specifikacím a tím pádem i očekávání lepšího výkonu Xboxu Series X ve většině případů, nikoliv naopak.
Aktuální stav dále popisuje magazín The Verge, jehož redaktor Tom Warren anonymně mluvil s několika vývojáři, a ti naznačili možné důvody výše popsaných problémů. Spočívat mají zejména v pozdním a omezeném dodání vývojářských verzí Xboxu jednotlivým vývojářům a tudíž i kratší době, za kterou se museli naučit pracovat se všemi novými nástroji. Tahle eventualita se nakonec odráží i v aktuálním dění, kdy se pro jednotlivé hry – například Dirt 5 či AC Valhalla – chystají další důležité opravy verzí pro nové konzole a je víc než zřejmé, že období osvojování nových technologií bude ještě nějakou dobu trvat. Překvapivě se pak k celé kauze otevřeně vyjadřují i zástupci Microsoftu, kteří tím v podstatě potvrzují, že problém zřejmě nemá konzole jako taková, ale jednotlivé tituly, jejichž vývoj byl ovlivněn výše uvedenými náznaky.
„Jsme si vědomi problémů s výkonem v několika hrách, které jsou optimalizované pro Xbox Series X|S a pracujeme s našimi partnery na jejich odstranění, abychom nabídli optimální herní zážitek,“ říká Microsoft pro The Verge. „Se začátkem nové generace konzolí zatím naši partneři pouze kloužou po povrchu a teprve zjišťují, čeho jsou zařízení schopná. S tím, jak si budou konzoli osvojovat, očekáváme opravy menších chyb,“ doplňuje pak mluvčí redmondské společnosti. Na dotaz, jak se projeví mnohokrát zmiňovaná plná podpora architektury RDNA 2, kterou Xbox Series X podle četných vyjádření disponuje, už magazínu neodpověděl, je proto zřejmě až záležitostí budoucnosti poznat, jak na tom potenciál obou zařízení vlastně je.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Dneska jsem chtěl po devíti dnech konzoli posunout, abychom mohli na TV stolku udělat výzdobu, a nestačil jsem se divit.
Stolek černý, konzole ze spodní strany flekatá. Stolek šel normálně utřít vlhkým hadříkem. Bočnice nikoliv.
Našel jsem na Redditu vlákno, kde to řeší – https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jv1ria/ps5_case_discoloration_possible_heating_issue/
Někteří to přisuzují topení konzole, což se mi nezdá. Bočnice je flekatá celá až do krajů. Dokonce kolem štěrbiny mechaniky, anebo zevnitř na textuře. Takže na místech, kde je konzole chladná. Navíc pod stojánkem, kde skutečně hřeje, tak nic není.
Někdo tvrdí, že to muže být v důsledku olejové úpravy v průběhu procesu výroby. Já si všiml par fleku proti světlu už v průběhu týdne kolem mechaniky, na “křídlech” a horním bočnici. Tak jsem vše otřel, ale to hlavně od prachu, který už na konzoli sedal. Možná proto teď zčernala jen strana spodní, kterou jsem vůbec neotíral. A bůhví co měla na sobě z výroby za vrstvu.
Nejčastěji je ale zmiňován případ, kdy byly přítomny svíčky. Možná náhoda, možná ne. To je i můj případ. Pro atmosféru si teď občas zapálíme svíčky. Zatím byly vždy tak 2 metry daleko. Možná proto jen ty náznaky fleků. Včera jsme ale měli dvě čajovky každou z jedné strany konzole. Dost daleko na to, aby byla konzole v ohrožení. Proste nic nestandardního, co bychom neprovozovali roky například při PS4. Že by nějaká reakce parafínu?! Kdo ví …
Děje se to lidem s konzoli na stojáka i na ležáku klidně s obou stran najednou. Někdo psal, že měl zbarvení i u chargeru ovladačů. K zbarvení bočnic dochází také uvnitř konzole. Zajímavé jsou také viditelné ornamenty zbarvení. Některé ve tvaru kruhu připomínají uchopení ve výrobě.
Ještě chápu zbarvení bočnice, i když si jej nedokáži racionálně vysvětlit, ale zbarvení stolku mi přijde o to záhadnější.
Nakonec se mi podařilo bočnici vyčistit jemným pískovým čističem. Lépe a šetrnější by asi zafungoval benzinový čistič. Je evidentní, že to bylo něco čistě povrchového. Naštěstí nic, co by mě nutilo konzoli reklamovat.
Tedy pokud se to nebude opakovat. Já doufám, že když už je teď konzole kompletně otřená, možná od oněch olejů, které mohly nějak reagovat, klidně i s těmi svíčkami, tak se to opakovat nebude. Ale semínko paranoi je už bohužel zasazeno 🙁
Nějakou dobu potrvá, než se se samotným hw a sw pro vývoj naučí vývojáři pracovat do takové míry, že potenciál konzolí vytěží na maximum (takové hry přicházejí až ve druhé polovině nebo na konci generačního cyklu), ale už nyní vypadají next gen hry skvěle (Demon´s Souls, Ratchet&Clank, Horizon 2), takže je nač se v budoucnu těšit.
Sony začala s vývojem o rok dřív a tak dodala devkity dříve. MS vsadil na novou RDNA 2, zatímco Sony vsadilo na RDNA1 a své custom úpravy. To znamená, že má osvědčenou architekturu, zatímco MS má sice novou modernější, ale také s dětskými nemocemi.
Ono to nebude jen ve hrách, ale pravděpodobně také v API SDK Direct X12, které je také nové. K tomu Covid a tlak na vydání her, který optimalizaci také nesvědčí. V tom měli u PS5 vývojáři výhodu právě s RDNA1.5 a dřívějšími devkity. MS i vývojáři budou muset problémy analyzovat a vyřešit to upgradem her, ale asi i systému v xboxu. Tohle se na PC často řeší aktualizací driverů grafiky.
Já myslím, že za pár týdnů se řešení najde a v budoucnu ten rozdíl ve výkonu znát bude. Je to 20% a to znát být prostě musí.
Jiná věc jsou first party hry, kde vývojáři Sony řeší jen verzi pro PS.
MS si tím, že chtěl kompletní RDNA2 trochu naběhl a nyní musí vychytat dětské nemoci, což se nyní ukazuje a ti nedočkaví co si koupili XSX nyní budou častěji aktualizovat OS. I já se nechal zlákat. 🙂
MS s AMD ovšem pracují na obdobě DLSS od NVIDIe, což by do budoucna, pokud se jim to podaří mohlo znamenat značné navýšení výkonu v grafice. V tomto má NVIDIA náskok před AMD. NVIDIA měla dříve ray tracing a má jej i lépe zpracovaný a přišla i s DLSS, což je možná větší pokrok než celý ray tracing. MS na tom dost usilovně s AMD pracuje a myslím si, že pokud to zvládnu, bude to výhoda hlavně pro menší XSS, tomu by to totiž mohlo hodně pomoci. navíc se to díky MS dostane i na PC, tak jako jejich Velocity architekrura, která je součástí DirectX 12 Ultimate včetně ray tracingu.
To jestli se pak DLSS technologie dostane i do PS5 je otázkou, jak moc se DLSS v podání AMD bude opírat o RDNA2 architekturu. To nikdo nevíme.
Takže tyhle porodní bolesti si musí MS vychytat. Čím dřív tím líp pro něj a pro nás hráče.
To, že PS5 nepodporuje všechny funkcionality ze specifikace rdna2 ještě neznamená, že apu je postaveno na rdna1 s pár prvky z rdna2. Pravděpodobně ani nemůže všechny specifikace podporovat, protože část z nich je napojena na prvky z directx 12 ultimate, který vlastní MS. Sony použila to, co ji vyhovovalo z rdna2 a to, co ji z různých důvodů nevyhovovalo nahradila custom řešením (přičemž na některé z nich má patent), základ je ale stále rdna2. Ve výsledku je to ale úplně jedno, podstatné je, jak ty hry na obou konzolích běží a vypadají a zatím běží a vypadají velice podobně.
Sony si od AMD nechalo implementovat vybrané funkce z RDNA2 a zbytek nahradilo svými vlastními.
Jak jsme psal výše, to bude ten problém MS. RDNA2 společně s DirectX12 Ultimate je pravděpodobně neodladěná a má víc dětských nemocí než má aktuálně architektura PS5. MS má nyní máslo na hlavě a musí na tom zamakat. Na druhou stranu je vidět, že jsou si toho vědomi a hledají příčinu problému. Ale nemyslím si, že bude jen u vývojářů, ale právě i na straně MS.