Letos v lednu vzal Palworld útokem Steam i předplatné Game Pass a po nějakou dobu se těšil nesmírné popularitě a zájmu. Rekordní počty hráčů sice už před časem opadly, přesto si stále drží aktivní hráčskou základnu, stále je v předběžném přístupu a nedávno vyšel i na PlayStationu 5. V září, tedy dlouhých osm měsíců po vydání, se konečně ozvaly společnosti Nintendo a The Pokémon Company, které se rozhodly rovněž japonské studio Pocketpair zažalovat. Paradoxně byla taková situace vyhlížena už dlouho předtím, dokonce už před vydáním hry mnozí poukazovali na nápadnou podobnost palů s některými pokémony. Nyní konečně známe detaily žaloby.
Report on Patent Infringement Lawsuithttps://t.co/iS4Uk2tjWg
— Palworld (@Palworld_EN) November 8, 2024
Když vývojáři žalobu podanou u soudu v Tokiu obdrželi, byli obeznámeni s tím, že jejím předmětem je porušení práv Nintenda a The Pokémon Company a jejich značek, netušili ovšem, jakých patentů se týká. O těch se od té doby spekulovalo a do debat zapojili odborníci přes digitální právo, přičemž se ukazuje, že nebyli daleko od pravdy. Studio Pocketpair sdílelo na svých oficiálních stránkách prohlášení, v němž reagují na soudní spor o porušení patentu, připomínají jej a nově dodávají aktuální podrobnosti. „Žalobci tvrdí, že Palworld vydaný 19. ledna 2024 porušuje následující tři patenty vlastněných žalobci, a požadují zákaz hry a náhradu části škody vzniklé mezi datem registrace patentů a datem podání této žaloby,“ popisují vývojáři. Konkrétně jde o japonské patenty JP7545191, JP7493117 a JP7528390, jak už někteří dříve předpokládali.
Všechny patenty zahrnují akce potřebné v rámci „chytací hry“, první z nich se vyloženě týká systém chytání ve virtuálním prostoru, druhý zahrnuje zaměřovací systém a třetí se váže k systému „postav“, na kterých lze jezdit. Patenty byly přihlášeny až po vydání hry v předběžném přístupu, což vývojáři zdůrazňují i uvedením dat žádosti o patent a registrace. Magazín PC Gamer nicméně upozorňuje, že jde v Japonsku ve skutečnosti o jakési „pokračující patenty“, které byly původně podány už v roce 2021 v souvislosti se hrou Pokémon Legends: Arceus a mohou být postupně rozšiřovány a specifikovány, jak pro magazín již dříve vysvětlil právník Kirk Sigmon. Podle něj se mohlo tímto rozšiřováním nároků už s předstihem Nintendo připravovat na zákrok proti Palworldu, i jiní odborníci to pak označují za „šikanu“, například patentový analytik Florian Mueller. Společnost The Pokémon Company navíc po vydání tvrdila, že povede vlastní šetření.
Pocketpair po výčtu údajně porušených patentů uvádí, že vedle zákazu hry, dokud nedojde k odstranění sporných prvků, požaduje společnost Nintendo 5 milionů jenů (v přepočtu zhruba 773 tisíc korun) a k tomu odškodnění z prodlení, společnost The Pokémon Company požaduje totéž. To nemusí ve výsledku působit jako závratná částka, ovšem náklady vynaložené na soudní proces se mohou vyšplhat vysoko. Nicméně problém by pro vývojáře mohla představovat i potřeba hru upravit, aby se vyhnuli problémovým patentům – v případě samotného jádra hry, v níž hráči chytají paly, by to bylo dosti obtížné. Na druhou stranu mohou argumentovat tím, že některé mechanismy jsou příliš obecné a nepatentovatelné. V Pocketpair se nicméně nemíní vzdát a v případě nějakého posunu, které by si zasloužilo prohlášení, budou opět informovat.